uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 95,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
zgodnie z procedurą ustanowioną w artykule 251 Traktatu 3 ,
(1) Dyrektywa Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych 4 ustanowiła dla Wspólnoty procedurę homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych, części i oddzielnych zespołów produkowanych zgodnie z wymaganiami technicznymi określonymi w oddzielnych dyrektywach.
(2) Przyjęto wszystkie poszczególne dyrektywy, określone w wyczerpującej liście układów, części i oddzielnych zespołów regulowanych na szczeblu Wspólnoty.
(3) Rozpoczęcie stosowania dyrektywy 97/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych części i danych technicznych dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych 5 umożliwia pełne zastosowanie procedury homologacji typu.
(4) Aby system homologacji typu mógł właściwie funkcjonować, koniecznym jest wyjaśnienie niektórych instrukcji administracyjnych i uzupełnienie norm określonych w załącznikach do dyrektywy 92/61/EWG. Z tego względu należy wprowadzić zharmonizowane normy dotyczące w szczególności nadawania numerów świadectwom homologacji typu, a także zwolnień dla ponadlimitowych ilości pojazdów oraz dla pojazdów, części i oddzielnych zespołów zawierających rozwiązania technologiczne, które nie są jeszcze objęte uzgodnieniami wspólnotowymi, w sposób taki jak w podobnych normach dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep 6 .
(5) Uwzględniając obecnie przyjęte technologie, analiza części i danych technicznych pojazdów prowadzi do zachowania tych części i danych technicznych wymienionych w załączniku I do niniejszej dyrektywy, ponieważ wszystkie inne nie są odpowiednie do celów regulacyjnych. Jednakże ze względu na postęp i rozwój technologii, stosownym będzie przeanalizowanie innych części i danych technicznych, w szczególności tych, które zwiększają bezpieczeństwo, w celu dołączenia ich do części i danych technicznych już wymienionych we wspomnianym załączniku I.
(6) Procedura zatwierdzania we Wspólnocie ma na celu umożliwienie każdemu Państwu Członkowskiemu potwierdzenia, że każdy typ pojazdu został poddany kontroli przewidzianej w odrębnych dyrektywach i na tej podstawie wydano mu świadectwo homologacji. Procedura ma również na celu umożliwienie producentom przygotowanie świadectwa zgodności dla wszystkich pojazdów odpowiadającym zatwierdzonemu typowi. Z chwilą przyznania świadectwa pojazd można wprowadzić na rynek, sprzedać i zarejestrować w celu używania w całej Wspólnocie.
(7) Ze względu na fakt, że Państwa Członkowskie indywidualnie nie są w stanie poprawić w wystarczającym stopniu działania wspólnotowego systemu homologacji typu pojazdów, oraz że ze względu na skalę i wpływ proponowanych środków można tego dokonać na szczeblu Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą subsydiarności jak to określono w artykule 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza zakres niezbędny do osiągnięcia tych celów.
(8) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszej dyrektywy należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 7 .
(9) Ze względu na przejrzystość, wskazane jest uchylenie dyrektywy Rady 92/61/EWG i zastąpienie jej niniejszą dyrektywą,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
ZAKRES I DEFINICJE
Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do następujących pojazdów:
ani do ich części lub zespołów, chyba że są one przeznaczone do stosowania w pojazdach objętych niniejszą dyrektywą.
Niniejsza dyrektywa nie stosuje się do zatwierdzania pojedynczych pojazdów, chyba że Państwa Członkowskie dokonujące takiego zatwierdzenia akceptują homologację typu części i oddzielnych zespołów zgodnie z niniejszą dyrektywą, a nie na mocy odpowiednich krajowych regulacji.
Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motorowerów trzykołowych kategorii L2e, chyba że odrębne dyrektywy stanowią inaczej;
Ilekroć w dyrektywie jest mowa o:
Typ pojazdu może obejmować warianty i wersje;
Procedury przyznawania homologacji typu
Wnioski o homologację typu producent składa do organu zatwierdzającego Państwa Członkowskiego. Do wniosku należy dołączyć kartę informacyjną, której wzór, w przypadku homologacji typu pojazdów, jest określony w załączniku II, a w przypadku homologacji typu układów, oddzielnych zespołów lub części znajduje się w załączniku lub dodatku do dyrektywy dotyczącej odpowiedniego układu, oddzielnego zespołu lub części, a także inne dokumenty wymienione w karcie informacyjnej. Wnioski dla danego typu pojazdu, układu, oddzielnego zespołu lub części można składać tylko w jednym Państwie Członkowskim.
Ponadto, na wniosek właściwego organu drugiego Państwa Członkowskiego, przesyła bezzwłocznie kopię świadectwa homologacji typu łącznie z załącznikami dla każdego układu, oddzielnego zespołu lub części.
Świadectwo zgodności wydaje się w sposób zapobiegający jakiemukolwiek fałszerstwu. W tym celu drukuje się je na papierze z zabezpieczeniem w postaci kolorowej grafiki lub znaków wodnych odpowiadających znakom identyfikującym producenta pojazdu.
Informację zawartą w znaku homologacji typu można uzupełnić dodatkową informacją umożliwiającą ustalenie niektórych parametrów szczególnych dla danego oddzielnego zespołu lub części. Ta dodatkowa informacja powinna być, w stosownych przypadkach, określona w odrębnej dyrektywie w sprawie tych oddzielnych zespołów lub części.
Stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, Rada może uznać równoważność warunków lub przepisów w zakresie homologacji typu pojazdów, układów, oddzielnych zespołów i części ustanowionych niniejszą dyrektywą łącznie z odrębnymi dyrektywami, procedurami ustalonymi przepisami międzynarodowymi lub przepisami państw trzecich w ramach porozumień wielostronnych lub dwustronnych między Wspólnotą a państwami trzecimi.
Jeśli Państwo Członkowskie stwierdzi, że pojazdy, układy, oddzielne zespoły lub części stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego, nawet jeśli uzyskały homologację typu, to może ono, maksymalnie na okres sześciu miesięcy, zabronić na swoim terytorium ich sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub używania. Państwo Członkowskie bezzwłocznie informuje inne Państwa Członkowskie i Komisję, podając powody swojej decyzji.
Każda decyzja dotycząca odmowy lub cofnięcia homologacji typu, zakazu sprzedaży lub używania pojazdu, oddzielnego zespołu lub części, podjęta zgodnie z przepisami wdrażającymi niniejszą dyrektywę, powinna zawierać szczegółowe uzasadnienie jej podjęcia. Zostaje ona przedstawiona zainteresowanym stronom, które powinny być jednocześnie poinformowane o środkach zaradczych dostępnych zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w Państwach Członkowskich i o ograniczeniach czasowych w stosowaniu takich środków.
Służby państw trzecich zgłasza się jako uprawnione służby techniczne jedynie w ramach dwustronnych lub wielostronnych porozumień między Wspólnotą a państwami trzecimi.
Warunki związane ze swobodnym przepływem, tymczasowymi porozumieniami, zwolnieniami i procedurami alternatywnymi.
z obowiązku zgodności z wymaganiami odrębnych dyrektyw.
Pozostałe Państwa Członkowskie są powiadamiane o tych zwolnieniach w ciągu miesiąca od ich przyznania. W ciągu trzech miesięcy powiadomione Państwa Członkowskie podejmują decyzję czy przyjmują homologację typu pojazdów, które mają być zarejestrowane na ich terytorium. Świadectwo takiego zatwierdzenia typu nie może nosić nagłówka "Świadectwo homologacji typu WE";
Ten sam okres obejmuje także typy pojazdów, układy, części lub zespoły zgodne z krajowymi wymaganiami Państw Członkowskich, stosujących przepisy prawne inne niż przepisy w zakresie homologacji typu obowiązujące przed wdrożeniem odpowiednich dyrektyw.
Pojazdy objęte tym ostatnim zwolnieniem można w tym okresie wprowadzać na rynek, sprzedawać i dopuszczać do ruchu bez żadnego czasowego ograniczenia ich używania.
Wprowadzanie na rynek, sprzedaż i używanie układów, oddzielnych zespołów i części do tych pojazdów nie mają ograniczenia w czasie.
Pierwszy akapit stosuje się wyłącznie do pojazdów, które znajdowały się terytorium Wspólnoty i miały ważne świadectwo zgodności, które zostało wydane, gdy homologacja typu danego pojazdu była jeszcze ważna, ale który nie został zarejestrowany lub wprowadzony do ruchu przed utratą ważności wymienionej homologacji.
Wskazane Państwa Członkowskie w ciągu trzech miesięcy podejmują decyzję czy i w jakiej ilości przyjmują dany typ pojazdu do rejestracji na swoim terytorium. Państwo Członkowskie, którego dotyczy wprowadzenie do ruchu takiego typu pojazdu ponosi odpowiedzialność za zapewnienie, żeby producent postępował zgodnie z przepisami załącznika VIII. Państwa Członkowskie każdego roku przesyłają Komisji listę udzielonych zwolnień.
Procedura dostosowania do postępu technicznego
Komisja może dostosowywać do postępu technicznego załączniki do niniejszej dyrektywy lub przepisy odrębnych dyrektyw wymienionych w załączniku I do niniejszej dyrektywy. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy lub odrębnych dyrektyw, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 18 ust. 2.
Przepisy końcowe
Dyrektywa Rady 92/61/EWG traci moc począwszy od dnia 9 listopada 2003 r. Odesłania do dyrektywy 92/61/EWG należy rozumieć jako odesłania do niniejszej dyrektywy i odczytywać zgodnie z tabelą korelacji z załącznika IX.
Przyjmując te przepisy, Państwa Członkowskie zapewnią, że będzie w nich zawarte odesłanie do niniejszej dyrektywy lub takie odesłanie będzie towarzyszyło ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie ustalą sposób zamieszczenia takiego odesłania.
Niniejsza dyrektywa nie unieważnia żadnych homologacji typu przyznanych przed dniem 9 listopada 2003 r., ani nie powstrzymuje przed przedłużeniem takich homologacji zgodnie z warunkami dyrektywy, na mocy której były one pierwotnie przyznane. Jednakże od dnia 9 listopada 2004 r. świadectwa zgodności wydane przez producenta powinny być zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik IV.
W oczekiwaniu na harmonizację rejestracji i systemów podatkowych w Państwach Członkowskich w odniesieniu do pojazdów objętych niniejszą dyrektywą, Państwa Członkowskie mogą stosować krajowe systemy kodowania celem ułatwienia rejestracji i opodatkowania na ich terytorium. Państwa Członkowskie mogą także wnioskować, aby świadectwo zgodności zostało uzupełnione numerem kodu krajowego.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 marca 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
P. COX |
M. ARIAS CAÑETE |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
LISTA WYMOGÓW, KTÓRE NALEŻY SPEŁNIĆ ABY OTRZYMAĆ HOMOLOGACJĘ TYPU POJAZDU
(uwzględniając, w razie potrzeby, zakres i ostatnie zmiany w każdej z wymienionych poniżej odrębnych dyrektyw)
Nr pozycji | Wyszczególnienie | Warunek | Numer dyrektywy (w razie potrzeby) |
1 | Marka | CONF | |
2 | Typ/wariant/wersja | CONF | |
3 | Nazwa (nazwisko) i adres producenta pojazdu | CONF | |
4 | Jeśli jest nazwa (nazwisko) i adres autoryzowanego przedstawiciela producenta pojazdu | CONF | |
5 | Kategoria pojazdu(*) | CONF | 2002/24/WE |
6 | Ilość kół i ich ustawienie w przypadku pojazdu trzykołowego | CONF | |
7 | Obrys ramy | CONF | |
8 | Nazwa (nazwisko) i adres producenta silnika (jeśli różny od producenta pojazdu) | CONF | |
9 | Marka i opis silnika | CONF | |
10 | Typ zapłonu silnika | CONF | |
11 | Cykl pracy silnika(**) | CONF | |
12 | Rodzaj chłodzenia silnika | CONF | |
13 | Rodzaj smarowania silnika(**) | CONF | |
14 | Ilość i usytuowanie cylindrów lub stojanów (w przypadku silnika z tłokiem obrotowym) silnika(**) | CONF | |
15 | Średnica, skok, pojemność skokowa cylindra lub objętość komory spalania (w przypadku silnika z tłokiem obrotowym) silnika(**) | CONF | |
16 | Pełny schemat układu wlotowego silników(**) | CONF | |
17 | Stopień sprężania silnika(**) | CONF | |
18 | Maksymalny moment obrotowy i maksymalna moc użyteczna silnika, w zależności od tego, czy jest to silnik: | SD | 95/1/WE |
- o zapłonie iskrowym lub samoczynnym lub | CONF | ||
- elektryczny | |||
19 | Środki zabezpieczające motorowery i motocykle | SD | 97/24/WE C7 |
20 | Zbiornik paliwa(**) | SD | 97/24/WE C6 |
21 | Akumulator(-y) trakcyjny(-e) | CONF | |
22 | Gaźnik lub inny układ zasilania silnika paliwem (typ i marka)(***) | CONF | |
23 | Układ elektryczny (napięcie nominalne) | CONF | |
24 | Prądnica (typ i maksymalna moc wyjściowa)(***) | CONF | |
25 | Maksymalna prędkość konstrukcyjna pojazdu | SD | 95/1/WE |
26 | Masy i wymiary | SD | 93/93/EWG |
27 | Urządzenia spinające i ich części składowe | SD | 97/24/WE C10 |
28 | Środki zabezpieczające przed zanieczyszczeniem powietrza(***) | SD | 97/24/WE C5 |
29 | Opony | SD | 97/24/WE Cl |
30 | Napęd | CONF | |
31 | Układ hamulcowy | SD | 93/14/EWG |
32 | Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej pojazdu | SD | 93/92/EWG |
33 | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej pojazdu, obowiązkowe lub fakultatywne, których instalowanie ustanowiono w wymaganiach dotyczących instalacji w pozycji 32 | SD | 97/24/WE C2 |
34 | Dźwiękowe urządzenie ostrzegawcze | SD | 93/30/EWG |
35 | Położenia miejsca na zamocowanie tylnej tablicy rejestracyjnej | SD | 93/94/EWG |
36 | Kompatybilność elektromagnetyczna | SD | 97/24/WE C8 |
37 | Poziom głośności i układ wydechowy(***) | SD | 97/24/WE C9 |
38 | Lusterko(-a) wsteczne | SD | 97/24/WE C4 |
39 | Części wystające | SD | 97/24/WE C3 |
40 | Podpórka (z wyjątkiem pojazdów mających trzy lub więcej kół) | SD | 93/31/EWG |
41 | Urządzenie zabezpieczające przed niedozwolonym użyciem pojazdu | SD | 93/33/EWG |
42 | Okna; wycieraczki przedniej szyby, spryskiwacze przedniej szyby; urządzenia do odmrażania i usuwania zamglenia motorowerów trzykołowych, motocykli trzykołowych i pojazdów czterokołowych z nadwoziem | SD | 97/24/WE C12 |
43 | Uchwyt dla pasażera w pojazdach dwukołowych | SD | 93/32/EWG |
44 | Punkty zamocowania pasów bezpieczeństwa i pasy bezpieczeństwa motorowerów trzykołowych, motocykli trzykołowych i pojazdów czterokołowych z nadwoziem | SD | 97/24/WE СП |
45 | Prędkościomierz | SD | 2000/7/WE |
46 | Identyfikacja urządzeń sterujących, lampek kontrolnych i wskaźników | SD | 93/29/EWG |
47 | Wymagane przepisami napisy (treść, umiejscowienie i sposób umieszczenia) | SD | 93/34/EWG |
(*) W przypadku pojazdów o mieszanym napędzie, jeśli oba systemy napędowe są tego rodzaju, że pojazd mieści się w określeniu motoroweru lub motocykla, motocykla trzykołowego lub pojazdu czterokołowego, stosuje się do niego to drugie określenie. (**) Pojazdy z napędem elektrycznym nie podlegają wymogom odnoszącym się do tej pozycji. Wyłączenia nie stosuje się do pojazdów o mieszanym napędzie, w których jeden system napędu jest elektryczny a drugi cieplny. (***) Pojazdy z napędem elektrycznym nie podlegają wymogom odnoszącym się do tej pozycji. Wyłączenia nie stosuje się do pojazdów o mieszanym napędzie, w których jeden system napędu jest elektryczny a drugi cieplny. |
Uwaga:
Odrębne dyrektywy ustanowią szczegółowe wymogi dotyczące motorowerów o małych osiągach, to jest motorowerów na pedały, z silnikiem pomocniczym o mocy nieprzekraczającej 1 kW oraz o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 25 km/h. Te szczegółowe dane techniczne stosują się w szczególności do części i parametrów technicznych objętych pozycjami 18, 19, 29, 32, 33, 34, 41, 43 i 46 niniejszego załącznika.
11 KARTA INFORMACYJNA(a)
Wszystkie karty informacyjne w niniejszej dyrektywie i w odrębnych dyrektywach obejmują wyłącznie fragmenty niniejszej kompletnej listy i muszą być zgodne z systemem numeracji w niej określonym.
A. INFORMACJA ODNOSZĄCA SIĘ WSPÓLNIE DO
MOTOROWERÓW, MOTOCYKLI, MOTOCYKLI TRZYKOŁOWYCH
I POJAZDÓW CZTEROKOŁOWYCH
0. Dane ogólne
0.1. Marka: ........................................
0.2. Typ (podać wszystkie możliwe warianty i wersje:
każdy wariant i każda wersja musi posiadać kod
identyfikacyjny składający się z liczby lub
kombinacji liter i liczb): ....................
0.2.1. Nazwa handlowa (w stosownych przypadkach): ....
0.3. Środki pozwalające na identyfikację typu, jeśli
podane na pojeździe(b): .......................
0.3.1. Umiejscowienie środków pozwalających na
identyfikację typu: ...........................
0.4. Kategoria pojazdu(c): .........................
0.5. Nazwa (nazwisko) i adres producenta: ..........
0.5.1. Nazwa(-y) s) i adresy) montowni: ..............
0.6. Jeśli jest nazwa (nazwisko) i adres
autoryzowanego przedstawiciela producenta
pojazdu: ......................................
0.7. Miejsce i sposób umieszczenia obowiązkowych
napisów na podwoziu: ..........................
0.7.1. Numer seryjny typu rozpoczynający się liczbą: .
0.8. Miejsce i sposób umieszczenia elementów
oznaczeń homologacji części i oddzielnych
zespołów: .....................................
1. Dane ogólne pojazdu
1.1. Zdjęcia lub rysunki typowego pojazdu: .........
1.2. Rysunek z wymiarami kompletnego pojazdu: ......
1.2.1. Rozstaw osi: ..................................
1.3. Ilość osi i kół (w stosownych przypadkach ilość
gąsienic lub taśm): ...........................
1.4. Usytuowanie i układ silnika: ..................
1.5. Ilość miejsc siedzących: ......................
1.6. Położenie kierownicy - z lewej lub z prawej
strony(1)
1.6.1. Pojazd jest wyposażony do prowadzenia w ruchu
lewostronnym lub prawostronnym(1)
2.Masy (w kg)(2)
2.0. Masa pojazdu nieobciążonego(d)(i): ............
2.1. Masa pojazdu w stanie gotowym do drogi(i): ....
2.1.1. Rozłożenie tej masy na osiach: ................
2.2. Masa pojazdu w stanie gotowym do drogi(i),
łącznie z kierowcą: ...........................
2.2.1. Rozłożenie tej masy na osiach: ................
2.3. Maksymalna technicznie dopuszczalna masa
podawana przez producenta: ....................
2.3.1. Rozłożenie tej masy na osiach: ................
2.3.2. Maksymalna technicznie dopuszczalna masa na
każdej osi: ...................................
2.4. Maksymalna zdolność pokonywania wzniesień przy
ruszaniu, przy maksymalnej technicznie
dopuszczalnej masie podawanej przez producenta:
...............................................
2.5. Maksymalna masa holowana (w stosownych
przypadkach): .................................
2.6. Maksymalna masa całości: ......................
3. Silnik(e)
3.0. Producent: ....................................
3.1. Marka: ........................................
3.1.1. Typ (podany na silniku lub w inny sposób
pozwalający na identyfikację): ................
3.1.2. Umiejscowienie numeru silnika (w stosownych
przypadkach): .................................
3.2. Silnik z zapłonem iskrowym lub wysokoprężnym
samoczynnym(1)
3.2.1. Szczególne cechy charakterystyczne silnika
3.2.1.1. Cykl pracy (czterosuw lub dwusuw, zapłon
iskrowy lub wysokoprężny samoczynny)(1)
3.2.1.2.. Ilość, układ i kolejność zapłonu cylindrów: ...
3.2.1.2.1. Średnica: ............................... mm(f)
3.2.1.2.2. Skok: ................................... mm(f)
3.2.1.3. Maksymalna pojemność: .................. cm3(g)
3.2.1.4. Stopień sprężania(2): .........................
3.2.1.5. Rysunek głowicy cylindrów, tłoka(-ów),
pierścieni tłokowych i cylindra (-ów): ........
3.2.1.6. Ilość obrotów na biegu jałowym(2): ...... min-1
3.2.1.7. Maksymalna wyjściowa moc użyteczna: ... kW przy
... mim-1
3.2.1.8. Maksymalny użyteczny moment obrotowy: ... Nm
przy ... mim-1
3.2.2. Paliwo: olej napędowy/benzyna/mieszanka/gaz
płynny/inne(1)
3.2.3. Zbiornik paliwa
3.2.3.1. Pojemność maksymalna(2): ......................
3.2.3.2. Rysunek zbiornika paliwa z podaniem
zastosowanego materiału: ......................
3.2.3.3. Schemat wyraźnie pokazujący umiejscowienie
zbiornika paliwa w pojeździe: .................
3.2.3.4. Podany numer zatwierdzenia zbiornika paliwa: ..
3.2.4. Zasilanie paliwem
3.2.4.1. Przez gaźniki): tak/nie(l)
3.2.4.1.1. Marka(-i): ....................................
3.2.4.1.2. Typ(-y): ......................................
3.2.4.1.3. Podany numer: .................................
3.2.4.1.4. Ustawienia(2)
tj.
3.2.4.1.4.1. Gardziele:
3.2.4.1.4.2. Poziom w komorze pływakowej:
3.2.4.1.4.3. Masa pływaka:
3.2.4.1.4.4. Iglica pływaka:
Lub
3.2.4.1.4.5. Krzywa poboru paliwa jako funkcja przepływu
powietrza i ustawienia wymagane do zachowania
tej krzywej: ..................................
3.2.4.1.5. Urządzenie rozruchowe zimnego silnika:
ręczne/automatyczne(1)
3.2.4.1.5.1. Zasada(-y) działania: .........................
3.2.4.2. Za pomocą wtryskiwania paliwa (jedynie w
przypadku zapłonu samoczynnego): tak/nie(1)
3.2.4.2.1. Opis układu: ..................................
3.2.4.2.2. Zasada działania: wtryskiwanie
bezpośrednie/pośrednie/komora wirowa(1)
3.2.4.2.3. Pompa wtryskowa
albo:
3.2.4.2.3.1. Marka(-i): ....................................
3.2.4.2.3.2. Typ(-y): ......................................
albo
3.2.4.2.3.3. Maksymalny pobór paliwa(2) ...... mm3 /suw lub
cykl(1) przy prędkości obrotowej pompy:........
min-1 lub wykres charakterystyki: .............
3.2.4.2.3.4. Wyprzedzenie wtryskiwania(2): .................
3.2.4.2.3.5. Krzywa wyprzedzenia wtryskiwania(2): ..........
3.2.4.2.3.6. Procedura kalibracji: stanowisko
badawcze/silnik(1)
3.2.4.2.4. Regulator
3.2.4.2.4.1. Typ: ..........................................
3.2.4.2.4.2. Punkt odcięcia
3.2.4.2.4.2.1. Punkt odcięcia pod obciążeniem: ......... min-1
3.2.4.2.4.2.2. Punkt odcięcia bez obciążenia: .......... min-1
3.2.4.2.4.3. Prędkość obrotowa na biegu jałowym: ..... min-1
3.2.4.2.5. Przewód wtryskowy
3.2.4.2.5.1. Długość: ................................... mm
3.2.4.2.5.2. Wewnętrzna średnica: ....................... mm
3.2.4.2.6. Wtryskiwacz(-e)
albo
3.2.4.2.6.1. Marka(-i): ....................................
3.2.4.2.6.2. Typ(-y): ......................................
albo
3.2.4.2.6.3. Ciśnienie otwierające(2): ......... kPa kPa lub
wykres charakterystyki(2): ....................
3.2.4.2.7. Urządzenie rozruchowe zimnego silnika (w
stosownych przypadkach)
albo:
3.2.4.2.7.1. Marka(-i): ....................................
3.2.4.2.7.2. Typ(-y): ......................................
albo
3.2.4.2.7.3. Opis: .........................................
3.2.4.2.8. Pomocnicze urządzenie rozruchowe (w stosownych
przypadkach)
albo:
3.2.4.2.8.3. Marka(-i): ....................................
3.2.4.3. Typ(-y): ......................................
albo
3.2.4.3.1. Opis urządzenia: ..............................
3.2.4.3.2. Za pomocą wtryskiwania paliwa (jedynie w
przypadku zapłonu iskrowego): tak/nie(1)
albo:
3.2.4.3.1. Opis układu: ..................................
3.2.4.3.2. Zasada działania: wtryskiwanie do przewodu
wlotowego (punkt pojedynczy/wielokrotny)
(1)/wtryskiwanie bezpośrednie/inne (podać
które)(1): ....................................
albo
3.2.4.3.2.1. Marka (-i) pompy wtryskowej:
3.2.4.3.2.2. Typ(-y) pompy wtryskowej:
3.2.4.3.3. Wtryskiwacze: ciśnienie otwarcia(2): ...... kPa
lub wykres charakterystyki(2): ................
3.2.4.3.4. Wyprzedzenie wtrysku: .........................
3.2.4.3.5. Urządzenie rozruchowe zimnego silnika
3.2.4.3.5.1. Zasada(-y) działania: .........................
3.2.4.3.5.2. Działanie/zakresy ustawień(1)(2): .............
3.2.4.4. Pompa paliwa: tak/nie(1)
3.2.5. Wyposażenie elektryczne
3.2.5.1. Napięcie znamionowe: ........ V, dodatni/ujemny
biegun na masie(1)
3.2.5.2. Prądnica
3.2.5.2.1. Typ: ..........................................
3.2.5.2.2. Moc znamionowa: ............................. W
3.2.6. Zapłon
3.2.6.1. Marka(-i): ....................................
3.2.6.2. Typ(-y): ......................................
3.2.6.3. Zasada działania: .............................
3.2.6.4. Krzywa wyprzedzenia zapłonu lub ustalony punkt
pracy(2): .....................................
3.2.6.5. Wyprzedzenie statyczne(2): ..... przed zwrotnym
położeniem odkorbowym
3.2.6.6. Szczelina(2): .............................. mm
3.2.6.7. Kąt zwarcia styków: ................... stopnie
3.2.6.8. Układ przeciwzakłóceniowy: ....................
3.2.6.8.1. Słownictwo i rysunki urządzeń
przeciwzakłóceniowych: ........................
3.2.6.8.2. Podać nominalną wartość rezystancji prądu
stałego i w przypadku rezystywnych przewodów
wysokonapięciowych, wartość nominalnej
rezystancji na metr: ..........................
3.2.7. Układ chłodzenia (cieczą/powietrzem)(1)
3.2.7.1. Ustawienie nominalne urządzenia sterującego
temperaturą silnika: ..........................
3.2.7.2. Płyn
3.2.7.2.1. Rodzaj płynu: .................................
3.2.7.2.2. Pompa(-y) obiegowa(-e): tak/nie(1)
3.2.7.3. Powietrze
3.2.7.3.1. Dmuchawa: tak/nie(1)
3.2.8. Układ wlotowy ssania
3.2.8.1. Doładowywanie: tak/nie(1)
3.2.8.1.1. Marka(-i): ....................................
3.2.8.1.2. Typ(-y): ......................................
3.2.8.1.3. Opis układu [przykład: ciśnienie maksymalne
ładowania ....... kPa, przepustnica spalin (w
stosownym przypadku)]
3.2.8.2. Chłodnica międzystopniowa: z/bez(l)
3.2.8.3. Opis i rysunki rury wlotowej i akcesoriów
(komora sprężonego powietrza, urządzenie
grzejne, dodatkowe wloty powietrza itp.) ......
3.2.8.3.1. Opis przewodu wlotowego (z rysunkami lub
zdjęciami): ...................................
3.2.8.3.2. Filtr powietrza, rysunki: .....................
Albo
3.2.8.3.2.1. Marka(-i): ....................................
3.2.8.3.2.2. Typ(-y): ......................................
3.2.8.3.3. Tłumik dopływu ssania, rysunki: ...............
Albo
3.2.8.3.3.1. Marka(-i): ....................................
3.2.8.3.3.2. Typ(-y): ......................................
3.2.9. Układ wylotowy
3.2.9.1. Rysunek kompletnego układu wylotowego: ........
3.2.10. Minimalny przekrój poprzeczny okien wlotowego i
wylotowego: ...................................
3.2.11. Układ wlotowy lub równoważne dane
3.2.11.1. Maksymalny skok zaworu, kąty otwarcia i
zamknięcia w stosunku do punktów zwrotnych lub
dane dotyczące ustawień innych możliwych
układów: ......................................
3.2.11.2. Zakresy orientacyjne lub ustawień(1): .........
3.2.12. Środki zastosowane przeciw zanieczyszczeniu
powietrza
3.2.12.1. Urządzenie powtórnego przetwarzania gazu ze
skrzyni korbowej jedynie w przypadku silników
czterosuwowych (opis i rysunki):
3.2.12.2. Dodatkowe urządzenia przeciw zanieczyszczeniom
(jeśli występują i nie są ujęte w innej
pozycji):
3.2.12.2.1. Katalizator: tak/nie(1):
3.2.12.2.1.1. Liczba katalizatorów i ich części:
3.2.12.2.1.2. Wymiary, kształt i objętość katalizatora(-ów):
3.2.12.2.1.3. Typ działania katalizatora:
3.2.12.2.1.4. Całkowita zawartość metali szlachetnych:
3.2.12.2.1.5. Stężenie względne:
3.2.12.2.1.6. Podłoże (budowa i materiał):
3.2.12.2.1.7. Gęstość komórek:
3.2.12.2.1.8. Typ obudowy katalizatora(-ów):
3.2.12.2.1.9. Usytuowanie katalizatora(-ów) (miejsce i
odległość odniesienia w przewodzie wydechowym):
3.2.12.2.2. Czujnik tlenu: tak/nie(1):
3.2.12.2.2.1. Typ:
3.2.12.2.2.2. Umiejscowienie:
3.2.12.2.2.3. Zakres kontroli:
3.2.12.2.3. Wtrysk powietrza tak/nie(1):
3.2.12.2.3.1. Typ (impulsowy, pompa powietrzna itp.):
3.2.12.2.4. Powtórny obieg gazów wydechowych: tak/nie(1):
3.2.12.2.4.1. Właściwości (natężenie przepływu itp.):
3.2.12.2.5. Inne układy (opis i działanie):
3.2.13. Umiejscowienie symbolu współczynnika absorpcji
(tylko dla silników z zapłonem samoczynnym): ..
3.3. Elektryczny silnik trakcyjny
3.3.1. Typ (uzwojenie, wzbudzenie): ..................
3.3.1.1. Maksymalna ciągła moc znamionowa(k): ....... kW
3.3.1.2. Napięcie pracy: ............................. V
3.3.2. Akumulator
3.3.2.1. Ilość ogniw: ..................................
3.3.2.2. Masa: ...................................... kg
3.3.2.3. Pojemność: ................... Ah (amper/godz.)
3.3.2.4. Umiejscowienie: ...............................
3.4. Inne silniki lub kombinacje silników
(szczególna informacja dotycząca części do tych
silników): ....................................
3.5. Temperatura układu chłodzącego dopuszczalna
przez producenta
3.5.1. Chłodzenie cieczą
3.5.1.1. Maksymalna temperatura na wyjściu: ......... °C
3.5.2. Chłodzenie powietrzem
3.5.2.1. Punkt odniesienia: ............................
3.5.2.2. Maksymalna temperatura w punkcie odniesienia:
............................................ °C
3.6. Układ smarowania
3.6.1. Opis układu: ..................................
3.6.1.1. Umiejscowienie zbiornika oleju (jeśli jest): ..
3.6.1.2. Układ zasilania (pompa/wtryskiwanie do układu
wlotowego/mieszanie z paliwem itp.)(1): .......
3.6.2. Olej mieszany z paliwem
3.6.2.1. Zawartość procentowa: .........................
3.6.3. Chłodnica oleju: tak/nie(1)
3.6.3.1. Rysunek(-i): ..................................
Albo
3.6.3.1.1. Marka(-i): ....................................
3.6.3.1.2. Typ(-y): ......................................
4. Napęd(h)
4.1. Schemat układu napędowego: ....................
4.2. Typ (mechaniczny, hydrauliczny, elektryczny
itp.): ........................................
4.3. Sprzęgło (typ): ...............................
4.4. Skrzynia biegów
4.4.1. Typ: automatyczna/ręczna(1)
4.4.2. Sposób zmiany biegów: ręczny/nożny(1)
4.5. Przełożenia przekładni
N | Rl | R2 | R3 | Rt |
Napęd minimalny, zmienny w sposób ciągły | ||||
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
Napęd maksymalny, zmienny w sposób ciągły | ||||
Bieg wsteczny | ||||
N = przełożenie przekładni. | ||||
Rl = pierwsze przełożenie (stosunek prędkości silnika do prędkości obrotowej wałka głównego skrzyni biegów). | ||||
R2 = drugie przełożenie (stosunek prędkości obrotowej wałka głównego skrzyni biegów do prędkości obrotowej wałka zdawczego). | ||||
R3 = przełożenie głównej przekładni (stosunek prędkości obrotowej wałka zdawczego do prędkości obrotowej kół napędzanych). | ||||
Rt = przełożenie całkowite. |
4.5.1. Krótki opis podzespołów elektrycznych lub
elektronicznych zastosowanych w układzie
napędowym: ....................................
4.6. Prędkość maksymalna pojazdu i bieg, na którym
się ją osiąga (w km/h)(i): ....................
4.7. Prędkościomierz
4.7.1. Marka(-i): ....................................
4.7.2. Typ(-y): ......................................
4.7.3. Zdjęcia i/lub rysunki kompletnego układu
4.7.4. Zakres pokazywanej prędkości:
4.7.5. Tolerancja mechanizmu pomiarowego
prędkościomierza: .............................
4.7.6. Stała techniczna prędkościomierza: ............
4.7.7. Sposób działania i opis mechanizmu napędowego:
...............................................
4.7.8. Całkowite przełożenie mechanizmu napędowego: ..
5. Zawieszenie
5.1. Rysunek układu zawieszenia: ...................
5.1.1. Krótki opis podzespołów elektrycznych lub
elektronicznych zastosowanych w zawieszeniu: ..
5.2. Opony (kategoria, wymiary i obciążenie
maksymalne) i obręcze (typ standardowy): ......
5.2.1. Nominalny obwód toczenia: .....................
5.2.2. Ciśnienie w oponach zalecane przez producenta:
........................................... kPa
5.2.3. Możliwe zestawienia opona/koło: ...............
5.2.4. Symbol kategorii o najmniejszej prędkości
zgodny z teoretyczną prędkością konstrukcyjną
pojazdu: ......................................
5.2.5. Indeks minimalnej pojemności ładunkowej przy
maksymalnym obciążeniu każdej opony: ..........
5.2.6. Kategorie użytkowe zgodne z pojazdem: .........
6. Układ kierowniczy
6.1. Przekładnia kierownicza i sterowanie
6.1.1. Typ przekładni: ...............................
6.1.2. Krótki opis podzespołów elektrycznych lub
elektronicznych zastosowanych w układzie
kierowniczym: .................................
7. Układ hamulcowy
7.1. Schemat urządzeń hamulcowych: .................
7.2. Hamulce przednie i tylne, tarcze lub bębny
7.2.1. Marka(-i): ....................................
7.2.2. Typ(-y): ......................................
7.3. Rysunek części układu hamulcowego
7.3.1. Szczęki i/lub klocki(1)
7.3.2. Okładziny cierne lub klocki (podać markę,
gatunek materiału lub oznaczenie)(1): .........
7.3.3. Dźwignie hamulca lub pedały(1): ...............
7.3.4. Zbiorniki hydrauliczne (w stosownych
przypadkach): .................................
7.4. Inne urządzenia (w stosownych przypadkach):
rysunki i opis: ...............................
7.5. Krótki opis podzespołów elektrycznych lub
elektronicznych zastosowanych w układzie
hamulcowym: ...................................
8. Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji
świetlnej
8.1. Spis wszystkich urządzeń (podać ilość, markęi),
model, znaki) homologacji części, maksymalne
natężenie głównej wiązki światła reflektorów,
barwa, odpowiadająca lampka kontrolna): .......
8.2. Schemat pokazujący umiejscowienie urządzeń
oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej: .....
8.3. Światła awaryjne (jeśli są): ..................
8.4. Wymagania dodatkowe odnoszące się do pojazdów
specjalnych: ..................................
8.5. Krótki opis podzespołów elektrycznych lub
elektronicznych zastosowanych w urządzeniach
oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej: .....
9. Wyposażenie
9.1. Urządzenia spinające (w stosownych przypadkach)
9.1.1. Typ: hak/zaczep/inne(l)
9.1.2. Zdjęcie lub rysunki pokazujące umiejscowienie i
konstrukcję urządzeń spinających: .............
9.2. Położenie i identyfikacja urządzeń sterujących,
lampek kontrolnych i wskaźników: ..............
9.2.1. Zdjęcia lub rysunki położenia oznaczeń,
urządzeń sterujących, lampek kontrolnych i
wskaźników: ...................................
9.3. Wymagane przepisami napisy
9.3.1. Zdjęcia lub rysunki pokazujące umiejscowienie
obowiązkowych napisów numeru podwozia: ........
9.3.2. Zdjęcia lub rysunki pokazujące urzędową część
napisu (z podaniem wymiarów): .................
9.3.3. Zdjęcia lub rysunki numeru podwozia (z podaniem
wymiarów): ....................................
9.4. Urządzenie(-a) zabezpieczające przed
niedozwolonym użyciem pojazdu: ................
9.4.1. Typ urządzenia (urządzeń)
9.4.2. Zwięzły opis zastosowanych urządzeń: ..........
9.5. Dźwiękowe urządzenie(-a) ostrzegawcze
9.5.1. Zwięzły opis stosowanego urządzenia
(stosowanych urządzeń) i ich przeznaczenie: ...
9.5.2. Marka(-i): ....................................
9.5.3. Typ(-y): ......................................
9.5.4. Znak zatwierdzenia typu: ......................
9.5.5. Rysunek(-i) pokazujący umiejscowienie
dźwiękowego urządzenia(ń) ostrzegawczego w
odniesieniu do konstrukcji pojazdu: ...........
9.5.6. Szczegóły sposobu zamocowania, łącznie z
częścią konstrukcji pojazdu, do której jest
(są) zamocowane dźwiękowe urządzenie(-a)
ostrzegawcze: .................................
9.6. Umiejscowienie tylnej tablicy rejestracyjnej
(gdzie sytuacja tego wymaga, podać różne
możliwości; w stosownych przypadkach można
posłużyć się rysunkiem): ......................
9.6.1. Nachylenie płaszczyzny w stosunku do kierunku
pionowego:
B. INFORMACJA DOTYCZĄCA WYŁĄCZNIE MOTOROWERÓW
DWUKOŁOWYCH I MOTOCYKLI
1. Wyposażenie
1.1. Lusterko(-a) wsteczne (proszę podać następujące
informacje odnoszące się do każdego lusterka
wstecznego)
1.1.1. Marka: ........................................
1.1.2. Znak homologacji części: ......................
1.1.3. Wariant: ......................................
1.1.4. Rysunek(-i) pokazujący umiejscowienie lusterka
wstecznego w odniesieniu do konstrukcji
pojazdu: ......................................
1.1.5. Dokładna informacja dotycząca rodzaju
mocowania, łącznie z częścią konstrukcji
pojazdu, do której jest zamocowane lusterko
wsteczne: .....................................
1.2. Podpórka
1.2.1. Rodzaj: centralna lub boczna(l)
1.2.2. Rysunek pokazujący umiejscowienie podpórki w
odniesieniu do konstrukcji pojazdu: ...........
1.3. Zamocowania do bocznych przyczep motocyklowych
(w stosownych przypadkach)
1.3.1. Zdjęcia lub rysunki pokazujące umiejscowienie i
konstrukcje: ..................................
1.4. Uchwyt dla pasażera
1.4.1. Rodzaj: taśma lub rączka(1)
1.4.2. Zdjęcia lub rysunki pokazujące umiejscowienie:
...............................................
1.5. W przypadku motorowerów wyposażonych w pedały,
oraz jeśli stosuje się dyrektywę 97/24/WE,
rozdział 3, załącznik I, pkt 3.5, opis środków
podjętych dla zapewnienia bezpieczeństwa: .....
1.6. Rodzaj i usytuowanie etykiety określonej w
dyrektywie 97/24/EC, rozdział 7: ..............
C. INFORMACJA DOTYCZĄCA WYŁĄCZNIE MOTOROWERÓW
TRÓJKOŁOWYCH I MOTOCYKLI TRÓJKOŁOWYCH ORAZ
POJAZDÓW CZTEROKOŁOWYCH
1. Wymiary i masy (w mm i kg) (w razie
konieczności odnieść się do rysunków)
1.1. Wymiary do przestrzegania przy zabudowie
podwozia
1.1.1. Długość: ......................................
1.1.2. Szerokość: ....................................
1.1.3. Wysokość bez ładunku: .........................
1.1.4. Zwis przedni: .................................
1.1.5. Zwis tylny: ...................................
1.1.6. Graniczne położenie środka ciężkości pojazdu z
nadwoziem:
1.2. Masy(d)
1.2.1. Maksymalny ładunek użyteczny podawany przez
producenta: ...................................
2. Wyposażenie
2.1. Nadwozie
2.1.1. Rodzaj nadwozia: ..............................
2.1.2. Rysunek ogólny z wymiarami wnętrza: ...........
2.1.3. Rysunek ogólny z wymiarami z zewnątrz: ........
2.1.4. Materiały i sposób wykonania: .................
2.1.5. Drzwi pasażera, zamki i zawiasy: ..............
2.1.6. Konfiguracja, wymiary, kierunek i maksymalny
kąt otwarcia drzwi: ...........................
2.1.7. Rysunek zamków i zawiasów oraz ich
umiejscowienie w drzwiach: ....................
2.1.8. Opis techniczny zamków i zawiasów: ............
2.2. Szyba przednia i inne szyby
2.2.1. Szyba przednia
2.2.1.1. Zastosowane materiały: ........................
2.2.2. Inne szyby
2.2.2.1. Zastosowane materiały: ........................
2.3. Wycieraczka(-i) szyby przedniej
2.3.1. Szczegółowy opis techniczny (ze zdjęciami lub
rysunkami): ...................................
2.4. Spryskiwacz(-e) szyby przedniej
2.4.1. Szczegółowy opis techniczny (ze zdjęciami lub
rysunkami): ...................................
2.5. Odmrażanie i usuwanie zamglenia
2.5.1. Szczegółowy opis techniczny (ze zdjęciami lub
rysunkami): ...................................
2.6. Lusterko(-a) wsteczne (proszę podać następujące
informacje odnoszące się do każdego lusterka
wstecznego)
2.6.1. Marka: ........................................
2.6.2. Znak zatwierdzenia typu: ......................
2.6.3. Wariant: ......................................
2.6.4. Rysuneks) pokazujące umiejscowienie wstecznego
lusterka (lusterek) w odniesieniu do
konstrukcji pojazdu: ..........................
2.6.5. Dokładna informacja dotycząca rodzaju
mocowania, łącznie z częścią konstrukcji
pojazdu, do której jest zamocowane lusterko
wsteczne: .....................................
2.7. Siedzenia
2.7.1. Ilość: ........................................
2.7.2. Umiejscowienie: ...............................
2.7.3. Współrzędne lub rysunek punktu R (j)
2.7.3.1. Siedzenie kierowcy: ...........................
2.7.3.2. Inne siedzenia: ...............................
2.7.4. Przewidziane pochylenie siedzenia do tyłu
2.7.4.1. Siedzenie kierowcy: ...........................
2.7.4.2. Inne siedzenia: ...............................
2.7.5. Zakres regulacji siedzenia (w stosownym
przypadku)
2.7.5.1. Siedzenie kierowcy: ...........................
2.7.5.2. Inne siedzenia: ...............................
2.8. System ogrzewania przedziału dla pasażerów (w
stosownych przypadkach)
2.8.1. Zwięzły opis typu pojazdu w odniesieniu do
układu ogrzewania, jeśli wykorzystuje on ciepło
cieczy chłodzącej silnik: .....................
2.8.2. Szczegółowy opis typu pojazdu w odniesieniu do
układu ogrzewania, jeśli jako źródło ciepła
wykorzystuje on ciepło chłodzące powietrze lub
gazy spalinowe, w tym:
2.8.2.1. Całkowity rysunek układu ogrzewania pokazujący
jego umiejscowienie w pojeździe (i
rozmieszczenie urządzeń tłumiących dźwięk
(łącznie z położeniem punktów wymiany ciepła)):
...............................................
2.8.2.2. Całkowity rysunek wymiennika ciepła stosowanego
w układach wykorzystujących ciepło gazów
spalinowych lub części, w których następuje
wymiana ciepła (w przypadku układów ogrzewania
wykorzystujących ciepło dostarczane przez
powietrze chłodzące silnik): ..................
2.8.2.3. Rysunek w przekroju wymiennika ciepła lub
części, w których następuje wymiana ciepła,
łącznie z podaniem grubości ścianek,
zastosowanych materiałów i opisu ich
powierzchni: ..................................
2.8.2.4. Opis sposobu wykonania i dane techniczne
odnoszące się do innych głównych części
składowych układu ogrzewania, takich jak
wentylator: ...................................
2.9. Pasy bezpieczeństwa
2.9.1. Ilość i umiejscowienie pasów bezpieczeństwa,
łącznie z podaniem siedzeń, do których ten typ
wyposażenia można zainstalować: ...............
D/P Kompletny znak zatwierdzenia Wariant (jeśli jest) typu
Siedzenia przednie
...............................................
...............................................
...............................................
Siedzenia tylne
...............................................
...............................................
...............................................
Siedzenia środkowe tylne i środkowe przednie
...............................................
...............................................
...............................................
Urządzenia specjalne (przykład: regulacja
wysokości siedzenia, urządzenie załadowcze
itp.)
...............................................
...............................................
...............................................
______
D = strona kierowcy.
P = strona pasażera z przodu.
2.10.Zamocowania
2.10.1. Ilość i umiejscowienie zamocowań: .............
2.10.2. Zdjęcia lub rysunki nadwozia pokazujące
rzeczywiste, skuteczne umiejscowienie i wymiary
zamocowań, łącznie z podaniem położenia punktu
R: ............................................
2.10.3. Rysunki zamocowań i części konstrukcji pojazdu,
do których są one przytwierdzone (łącznie z
podaniem rodzaju zastosowanych materiałów): ...
2.10.4. Oznaczenie typu pasów(*) dozwolonych do
mocowania w punktach zamocowania pojazdu: .....
Umiejscowienie Zamocowania |
||||
Pojazd | Siedzenie | |||
Przód | ||||
(dolne punkty | (zewnętrzny | |||
Siedzenie prawe | (zamocowania | {wewnętrzny | ||
{górne punkty | ||||
(zamocowania | ||||
(dolne punkty | (prawy | |||
Siedzenie środkowe | (zamocowania | {lewy | ||
{górne punkty | ||||
(zamocowania | ||||
(dolne punkty | (zewnętrzny | |||
Siedzenie lewe | (zamocowania | {wewnętrzny | ||
{górne punkty | ||||
(zamocowania | ||||
Tył | ||||
(dolne punkty | (zewnętrzny | |||
Siedzenie prawe | (zamocowania | {wewnętrzny | ||
{górne punkty | ||||
(zamocowania | ||||
(dolne punkty | (prawy | |||
(zamocowania | {lewy | |||
Siedzenie środkowe | {górne punkty | |||
(zamocowania | ||||
(dolne punkty | (zewnętrzny | |||
Siedzenie lewe | (zamocowania | {wewnętrzny | ||
{górne punkty | ||||
(zamocowania | ||||
(*) "A": dla pasa trzypunktowego. | ||||
"B": dla pasa biodrowego. | ||||
"S": dla szczególnych typów pasów (w tym przypadku podać szczególne informacje na temat tych typów). | ||||
"Ar", "Br" lub "Sr": dla pasa z rolką bezwładnościową. | ||||
"Are", "Bre" i "Sre": dla pasa wyposażonego w rolkę bezwładnościową i urządzenie absorbujące energię co najmniej w jednym punkcie zamocowania. |
2.10.5. Opis szczególnego typu pasa, którego jeden
punkt mocowania jest przytwierdzony do oparcia
siedzenia lub posiada urządzenie rozpraszające
energię:
Przypisy
(1) Niepotrzebne skreślić.
(2) Podać tolerancjęe).
(a) W przypadku gdy urządzenie jest częścią homologowaną, to
opis można zastąpić odesłaniem do homologacji typu.
Podobnie nie jest potrzebny opis w przypadku gdy
konstrukcja części jest oczywista na podstawie schematów
lub rysunków dołączonych do świadectwa. Podać numery
odpowiadających załączników dla każdej pozycji, dla której
należy dołączyć zdjęcia i rysunki.
(b) W przypadku gdy sposób identyfikacji obejmuje znaki, które
nie odnoszą się do opisu typów pojazdu/oddzielnego
zespołu/części, o których mowa w niniejszej karcie
informacyjnej, znaki te zastępuje się w dokumentacji
znakiem "?" (na przykład: ABC??123??).
W przypadku gdy są stosowane, środki pozwalające na
identyfikację mogą tylko znajdować się na pojeździe,
oddzielnych zespołach lub częściach objętych odrębnymi
dyrektywami określającymi homologację typu części.
(c) Klasyfikacje zgodnie z następującymi kategoriami, o
których mowa w art. 1:
- motorower dwukołowy (L1 e),
- motorower trzykołowy (L2e),
- motocykl (L3e),
- motocykl z boczną przyczepą (L4e),
- motocykl trzykołowy (L 5 e),
- lekkie pojazdy czterokołowe (L6e),
- pojazdy czterokołowe inne niż lekkie pojazdy
czterokołowe, o których mowa w art. 1, ust. 3 lit. b)
(L7e).
(d) 1. Masa w stanie bez ładunku: masa pojazdu gotowego do
normalnego użycia i wyposażonego jak następuje:
- wyposażenie dodatkowe, wymagane wyłącznie do
wymienionego normalnego użycia,
- kompletne wyposażenie elektryczne, łącznie z
urządzeniami oświetleniowymi i sygnalizacji świetlnej
dostarczonymi przez producenta,
- przyrządy i urządzenia wymagane przepisami prawnymi,
zgodnie z którymi zmierzono masę pojazdu bez ładunku,
- odpowiednie ilości płynów w celu zapewnienia
właściwego działania wszystkich części pojazdu.
NB: paliwo i mieszanka paliwo/olej nie są objęte
pomiarem, ale należy włączyć takie składniki jak kwas
do akumulatora, płyn w układach hydraulicznych, płyn
chłodzący i olej silnikowy.
2. Masa w stanie gotowym do drogi: masa bez ładunku, do
której dodano następujące składniki:
- zbiornik paliwa napełniony co najmniej do 90 %
pojemności podanej przez producenta,
- wyposażenie dodatkowe, normalnie dostarczane przez
producenta, poza wyposażeniem potrzebnym do
normalnego działania (skrzynka z narzędziami,
bagażnik, szyba przednia, wyposażenie ochronne itp.).
NB: w przypadku pojazdu napędzanego mieszanką
paliwo/olej:
(a) gdy paliwo i olej są wstępnie zmieszane, słowo
"paliwo" należy rozumieć jako gotową mieszankę
paliwa i oleju tego typu;
(b) gdy paliwo i olej wlewa się oddzielnie, słowo
"paliwo" należy rozumieć jako samo paliwo. W tym
przypadku olej jest objęty pomiarem masy bez
ładunku.
3. Technicznie dopuszczalna maksymalna masa: masa
obliczona przez producenta dla określonych warunków
eksploatacji biorąc pod uwagę takie czynniki jak
wytrzymałość materiałów, obciążalność opon itp.
4. Maksymalny ładunek użyteczny podawany przez producenta:
ładunek otrzymany przez odjęcie masy określonej w
sekcji 2, z kierującym, od masy określonej w sekcji 3.
5. Jako masę kierującego przyjmuje się w przybliżeniu
75 kg.
(e) W przypadku wyposażenia w niekonwencjonalne silniki, ich
producenci udzielają informacji równoważnej do informacji
określonej w tej pozycji.
(f) Wartość tę należy podać z dokładnością do jednej
dziesiątej milimetra.
(g) Wartość tę należy obliczyć dla ti = 3,1416 z dokładnością
do jednego cm3.
(h) Wymaganą informację podaje się dla możliwego wariantu.
(i) Dopuszcza się tolerancję 5 % pod warunkiem że nie są
przekroczone wartości graniczne, o których mowa w art.
lust. 3.
(j) "Punkt R" lub "punkt odniesienia siedzenia" oznacza punkt
odniesienia podawany przez producenta i który:
- ma szczególne współrzędne w odniesieniu do konstrukcji
pojazdu,
- odpowiada teoretycznemu położeniu punktu obrotu
tułowia/ud (punkt H) dla najniższej normalnej pozycji
prowadzenia lub używania i najbardziej do tyłu
odsuniętego położenia podanego przez producenta pojazdu
dla każdego z założonych siedzeń,
- może być przez właściwe organy brany jako odniesienie,
jeśli organy tego wymagają, dla każdego z siedzeń, poza
siedzeniami przednimi, dla których "punktu H" nie można
określić za pomocą "trójwymiarowego układu odniesienia"
lub procedur określania "punktu H".
(k) W okresie do przyjęcia odpowiedniej dyrektywy, liczbę tę
podaje się zgodnie z międzynarodową normą CEI/IEC 60034-1
(10.2,1999-08).
NUMERY HOMOLOGACJI NA PODSTAWIE ODRĘBNEJ DYREKTYWY
Pozycja nr | Nr odrębnej dyrektywy | Wyszczególnienie | Nr homologacji(l) | Data przedłużenia | Obejmuje warianty i wersje |
18 | 95/1/WE | Maksymalny moment obrotowy i maksymalna moc użyteczna silnika | |||
19 | 97/24/WE (C7) | Środki zabezpieczające motorowery i motocykle | |||
20 | 97/24/WE (C6) | Zbiornik paliwa | |||
25 | 95/1/WE | Maksymalna prędkość konstrukcyjna pojazdu | |||
26 | 93/93/EWG | Masy i wymiary | |||
27 | 97/24/WE (C1O) | Urządzenia spinające z przyczepą | |||
28 | 97/24/WE (C5) | Środki przeciw zanieczyszczaniu powietrza | |||
29 | 97/24/WE (Cl) | Opony | |||
31 | 93/14/EWG | Układ hamulcowy | |||
32 | 93/92/EWG | Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojeździe | |||
33 | 97/24/WE (C2) | Urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej | |||
34 | 93/30/EWG | Dźwiękowe urządzenie ostrzegawcze | |||
35 | 93/94/WE | Położenia miejsca na zamocowanie tylnej tablicy rejestracyjnej | |||
36 | 97/24/WE (C8) | Kompatybilność elektromagnetyczna | |||
37 | 97/24/WE (C9) | Poziom głośności i układ wydechowy | |||
38 | 97/24/WE (C4) | Lusterkoa) wsteczne | |||
39 | 97/24/WE (C3) | Części wystające | |||
40 | 93/31/EWG | Podpórka (z wyjątkiem pojazdów mających trzy lub więcej kół) | |||
41 | 93/33/EWG | Urządzenie zabezpieczające przed niedozwolonym użyciem pojazdu | |||
42 | 97/24/WE (12) | Okna; wycieraczki szyby przedniej; spryskiwacze szyby przedniej itd. | |||
43 | 93/32/EWG | Uchwyt dla pasażera w pojazdach dwukołowych | |||
44 | 97/24/EWG (Cll) | Punkty zamocowania pasów bezpieczeństwa i pasy bezpieczeństwa | |||
45 | 2000/7/WE | Prędkościomierz | |||
46 | 93/29/EWG | Identyfikacja urządzeń sterujących, lampek kontrolnych i wskaźników | |||
47 | 93/34/EWG | Wymagane przepisami napisy | |||
(1) Przykłady podano w załączniku V. (*) Informacja nie jest wymagana w odniesieniu do układów, oddzielnych zespołów lub części, które będą objęte sprawdzeniem lub badaniem w celu homologacji typu całego pojazdu. Uwaga: Pozycje odpowiadają pozycjom załącznika I (lista wymogów). |
WZÓR
ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE
Pieczęć organu administracji Informacja dotycząca:
- homologacji typu(1)
- przedłużenia homologacji typu(1)
- odmowy homologacji typu(1)
- wycofania homologacji typu(1)
typu pojazdu w odniesieniu do dyrektywy 2002/24/WE
Numer homologacji typu: ......................................
Uzasadnienie przedłużenia: ...................................
0. DANE OGÓLNE
0.1. Marka(-i) (nazwa handlowa producenta): ................
0.2. Typ: ..................................................
0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) ................................
0.3. Środki pozwalające na ustalenie typu, jeśli znak typu
jest na pojeździe: ....................................
0.3.1. Umiejscowienie tego znaku: ............................
0.4. Kategoria(2): .........................................
0.5. Nazwa (nazwisko) i adres producenta pojazdu: ..........
0.5.1. Nazwa(-y) i adres(-y) montowni: .......................
Niżej podpisany zaświadcza ścisłość opisu podanego przez producenta w załączonej karcie informacyjnej opisanego powyżej typu, którego jeden lub kilka egzemplarzy próbnych, wybranych przez właściwe organy zatwierdzające, został(-y) przedłożony(-e) jako prototyp(-y) typu oraz że załączone wyniki badań odnoszą się do typu pojazdu.
Typ pojazdu spełnia/nie spełnia(l) wymagania techniczne wszystkich odrębnych dyrektyw (zmienionych) wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2002/24/WE.
Homologacje typu przyznano/odmówiono przyznania/wycofano(1).
.............. .............. .............
(Miejscowość) (Podpis) (Data)
(1) Niepotrzebne skreślić.
(2) Zgodnie z klasyfikacją wprowadzoną w art. 1.
Załączniki: Karta informacyjna, części 1 i 2 (załącznik II).
Wyniki badań (załącznik VII).
Nazwisko(-a) i wzór (wzory) podpisów osób
upoważnionych do podpisywania świadectw zgodności
i ich stanowisko w instytucji.
Wzór świadectwa zgodności.
12 Świadectwa zgodności
(wzór)
(Maksymalny format: A4(210 x297 mm) lub złożony do formatu A4)
ŚWIADECTWO ZGODNOŚCI WE
Strona 1
Niżej podpisany:
....................................... (ełne imię i nazwisko)
niniejszym zaświadczam, że następujący pojazd:
0.1. Marka: (nazwa handlowa producenta)
0.2. Typ:
Wariant(1): ...........................................
Wersja(1): ............................................
0.2.1. Nazwa(-y) handlowa(-e) (w stosownych przypadkach): ....
0.4. Kategoria pojazdu(2): .................................
0.4.1. Kategoria pojazdu zgodnie z dyrektywą 97/24/WE,
rozdział 7 (w stosownych przypadkach): A/B/C/D(3)
0.5. Nazwa (nazwisko) i adres producenta: ..................
0.6. Umiejscowienie tabliczki obowiązkowej(4): .............
Numer identyfikacyjny pojazdu: ........................
0.7. Umiejscowienie numeru identyfikacyjnego pojazdu na
podwoziu(4): ..........................................
jest zgodny pod każdym względem z typem opisanym w zatwierdzeniu typu WE
- Numer zatwierdzenia typu WE: ...............................
- z dnia: ....................................................
Pojazd może być zarejestrowany na stałe, bez wymagania żadnych dodatkowych zatwierdzeń, z przeznaczeniem do ruchu prawo/lewo(3) stronnego i do stosowania prędkościomierza w systemie jednostek metrycznych/angielskich(3).
.............. ................
(Miejscowość) (Data)
.............. ................
(Podpis) (Stanowisko)
Strona 2
Informacje dodatkowe
1. Ilość osi: ........................ i kół: .............
3. Rozstaw kół ......................................... mm
6.1 Długość: ............................................ mm
7.1. Szerokość: .......................................... mm
8. Wysokość: ........................................... mm
12.1. Masa pojazdu (z nadwoziem) w stanie gotowym do drogi:
..................................................... kg
12.2. Masa pojazdu bez ładunku: ........................... kg
14.1. Maksymalna technicznie dopuszczalna masa z ładunkiem:
..................................................... kg
14.2. Rozkład tej masy miedzy osie:
1. ............ kg 2. ............ kg
14.3. Technicznie dopuszczalna masa na każdej osi:
1. ............ kg 2. ............ kg
17. Maksymalna masa przyczepy:
(z hamulcem): ......... kg; (bez hamulca): ........ kg
19.1. Maksymalne pionowe obciążenie przyczepy w punkcie
spięcia: ............................................ kg
20. Producent silnika: .....................................
21. Typ silnika według oznaczenia na silniku: ..............
21.2. Numer silnika: .........................................
22. Zasada działania: elektryczny/z zapłonem iskrowym/z
zapłonem samoczynnym, cztero-/dwusuw(3)
23. Ilość i usytuowanie cylindrów: ..................... (5)
24. Pojemność skokowa: ................................. cm3
25. Paliwo: ............................................ (6)
26. Maksyma moc użyteczna lub maksymalna ciągła moc
znamionowa, stosownie do przypadku:
kW ....................... przy .............. min-1
26.1. Stosunek: maksymalna moc użyteczna lub maksymalna ciągła
moc znamionowa/masa pojazdu w stanie gotowym do drogi:
................................................ (kW/kg)
28. Skrzynia biegów (typ): ............................. (7)
29. Przełożenie biegów: 1. .. 2. .. 3. .. 4. .. 5. .. 6 ....
32. Oznaczenie wielkości opony:
Oś l: ....................... Oś 2: ....................
37. Nadwozie: tak/nie(3)
41. Ilość i umiejscowienie drzwi(9): .......................
42.1 Ilość i umiejscowienie siedzeń(10): ....................
43.1. Znaki zatwierdzenia urządzenia spinającego, jeśli jest w
wyposażeniu: ...........................................
44. Prędkość maksymalna: .............................. km/h
45. Poziom głośności(11): ..................................
W czasie postoju: ....... dB(A) przy prędkości obrotowej
silnika ....... min-1
W czasie jazdy: ....... dB(A)
46. Emisje spalin(11)
46.1. Etap Euro: ................(1, 2, lub 3)(12)
46.2. Badanie typu I: CO: ............... g/km HC: ................. g/km NOx ................. g/km HC + NOx: ................
g/km(13)
46.3. Badanie typu II: CO (13): ......................... g/min HC (13): ........................... g/min
CO (14): ..........................................................................................% obj.
Widoczne zanieczyszczenie powietrza spowodowane przez silnik o zapłonie samoczynnym: skorygowana wartość współczynnika absorpcji: .............................. m-1
47. Klasyfikacja mocy dla celów fiskalnych lub narodowy(-e)
numer(y) kodu, jeśli ma(-ją) zastosowanie:
Belgia: ....................... | Bułgaria: ....................... | Republika Czeska: ................ |
Dania: ........................ | Niemcy: ......................... | Estonia: ......................... |
Irlandia: ..................... | Grecja: ......................... | Hiszpania: ....................... |
Francja: ...................... | Chorwacja: ...................... | Włochy: .......................... |
Cypr: ......................... | Łotwa: .......................... | Litwa: ........................... |
Luksemburg: ................... | Węgry: .......................... | Malta: ........................... |
Niderlandy: ................... | Austria: ........................ | Polska: .......................... |
Portugalia: ................... | Rumunia: ........................ | Słowenia: ........................ |
Słowacja: ..................... | Finlandia: ...................... | Szwecja: ......................... |
Zjednoczone Królestwo: ....... |
50. Uwagi: .................................................
51. Zwolnienia: ............................................
Przypisy
(1) Podać kod identyfikacyjny, liczbowy lub mieszany
liczby/litery. Kod nie może zawierać więcej niż 25 lub 35
znaków, odpowiednio dla wariantu lub wersji.
(2) Klasyfikacja zgodna z kategoriami w załączniku II,
przypisie c.
(3) Niepotrzebne skreślić.
(4) Podać umiejscowienie według następującego kodu:
R. prawa strona pojazdu
C. środek pojazdu
L. lewa strona pojazdu
x. odległość pozioma (w mm) od osi najbardziej wysuniętej
do przodu (poprzedzona znakiem'-' jeśli przed przednią
osią)
y. odległość pozioma (w mm) od środkowej linii wzdłużnej
pojazdu
z. odległość (w mm) od poziomu ziemi
(r/o): części, które należy wyjąć lub otworzyć, aby mieć
dostęp do oznakowania. Przykład dla tabliczki z numerem
identyfikacyjnym umieszczonej z prawej strony przedniej
części ramy rurowej motocykla, 500 mm za przednią osią,
30 mm od środkowej linii i na wysokości 1.100 mm:
R,x500,y30,zllOO
Przykład dla tabliczki z numerem identyfikacyjnym
umieszczonej na pojeździe czterokołowym, z prawej strony
pojazdu, 100 mm przed przednią osią, 950 mm od środkowej
linii wzdłużnej pojazdu i na wysokości 700 mm, pod
pokrywą silnika: R,x-100,y950,z700(r/o)
(5) Podać usytuowanie cylindrów według następującego kodu:
LI: w linii
V: widlasty
O: silnik o cylindrach przeciwległych
S: silnik jednocylindrowy
(6) Podać rodzaj paliwa według następującego kodu:
P: benzyna
D: olej napędowy
M: mieszanka
LPG: gaz płynny
O: inne
(7) M: Ręczna
A: Automatyczna
(8) Dla pojazdów z nadwoziem
(9) Podać konfiguracje według następującego kodu:
R: z prawej strony pojazdu
L: z lewej strony pojazdu
F: z przodu pojazdu
RE: z tyłu pojazdu
Przykład pojazdu z dwojgiem drzwi z lewej strony i
jednymi drzwiami z prawej strony:
2L, IR
(10) Podać umiejscowienie według następującego kodu:
rx: numer rzędu
R: z prawej strony pojazdu
C: po środku pojazdu
L: z lewej strony pojazdu
Przykład pojazdu z 2 przednimi siedzeniami w pierwszym
rzędzie, 1 z prawej, 1 z lewej strony i z 3 tylnymi
siedzeniami w drugim rzędzie, 1 z prawej, 1 z lewej
strony, 1 w środku:
ri:lR,lL r2:lR,lC,lL
(11) Numer podstawowej dyrektywy i ostatniej zmieniającej
dyrektywy stosowanej do zatwierdzenia. W przypadku
dyrektywy o dwóch lub większej ilości etapów wdrażania,
podać także etap wdrażania.
(12) W zależności od numeru odpowiedniej dyrektywy oraz
ostatniego aktu zmieniającego mających zastosowanie do
homologacji, zgodność z etapami Euro 1, 2 lub 3 określa
się następująco:
Podanie etapu Euro, na wniosek organu zatwierdzającego,
dla homologacji udzielonych przed następującą datą: 11
grudnia 2013 r.
W tabeli 2.2.1.1.3 załącznika I do rozdziału 5 dyrektywy
97/24/WE, zgodność z pierwszym wierszem wartości
granicznych oznacza zgodność z etapem "Euro 1", a
zgodność z drugim wierszem wartości granicznych oznacza
zgodność z etapem "Euro 2".
Pełna zgodność z załącznikiem I do rozdziału 5 dyrektywy
97/24/WE, która obejmuje zgodność z etapem "Euro 2" w
połączeniu z metodyką badań określoną w załączniku I do
dyrektywy Komisji 60/2013/UE (Dz.U. L 329 z 10.12.2013,
s. 15), oznacza zgodność z etapem "Euro 3".
W tabeli 2.2.1.1.5 załącznika II do rozdziału 5 dyrektywy
97/24/WE zgodność z:
- wierszami wartości granicznych w części A tabeli
2.2.1.1.5 dotyczącymi klasy I (< 150 cm3) i klasy II (≥
150 cm3) oznacza zgodność z etapem "Euro 2",
- wierszami wartości granicznych w części B tabeli
2.2.1.1.5 dotyczącymi klasy I (< 150 cm3) i klasy II (≥
150 cm3) oznacza zgodność z etapem "Euro 3",
- wierszami wartości granicznych w części C tabeli
2.2.1.1.5 dotyczącymi klasy I (vmax < 130 km/h) i klasy
II (vmax ≥ 130 km/h) oznacza zgodność z etapem "Euro 3".
(13) Tylko dla pojazdów kategorii L1e, L2e i L6e zgodnych z
przepisami dyrektywy 97/24/WE zmienionej dyrektywą
2013/60/UE.
(14) Dla pojazdów kategorii L objętych zakresem art. 1
dyrektywy 2002/24/WE z wyjątkiem pojazdów kategorii L1e,
L2e i L6e.
B. ŚWIADECTWO ZGODNOŚCI ZAŁĄCZANE DO KAŻDEGO ODDZIELNEGO ZESPOŁU LUB CZĘŚCI SKŁADOWEJ STANOWIĄCYCH ORYGINALNE WYPOSAŻENIE SERII TYPU MAJĄCEGO HOMOLOGACJĘ
(wzór)
Ja, niżej podpisany (nazwisko i imię)
..............................................................
niniejszym zaświadczam, że ........ (oddzielny zespół lub
część składowa)
1. Marka: ....................................................
2. Typ: ......................................................
3. Numer seryjny: ............................................
jest zgodny z zatwierdzonym typem w: .........................
(data) ........................... przez: ....................
opisanym w świadectwie homologacji typu nr: ..................
i karcie informacyjnej nr: ...................................
Sporządzono w: ....... (data): .....
....................................
(Podpis)
....................................
(zajmowane stanowisko)
13 NADAWANIE NUMERÓW I ZNAKOWANIE
1. Numer homologacji typu składa się z:
- czterech sekcji w przypadku homologacji typu pojazdu i
- pięciu sekcji w przypadku homologacji układu, oddzielnego zespołu i części jak wyszczególniono poniżej. We wszystkich przypadkach poszczególne części rozdziela się znakiem "*".
Sekcja 1: mała litera "e", po której następuje wyróżniający kod (numer) Państwa Członkowskiego wydającego homologację typu pojazdu
1 w odniesieniu do Niemiec;
2 w odniesieniu do Francji;
3 w odniesieniu do Włoch;
4 w odniesieniu do Niderlandów;
5 w odniesieniu do Szwecji;
6 w odniesieniu do Belgii;
7 w odniesieniu do Węgier;
8 w odniesieniu do Republiki Czeskiej;
9 w odniesieniu do Hiszpanii;
11 w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa;
12 w odniesieniu do Austrii;
13 w odniesieniu do Luksemburga;
17 w odniesieniu do Finlandii;
18 w odniesieniu do Danii;
19 dla Rumunii
20 w odniesieniu do Polski;
21 w odniesieniu do Portugalii;
23 w odniesieniu do Grecji;
24 w odniesieniu do Irlandii;
25 w odniesieniu do Chorwacji;
26 w odniesieniu do Słowenii;
27 w odniesieniu do Słowacji;
29 w odniesieniu do Estonii;
32 w odniesieniu do Łotwy;
34 dla Bułgarii;
36 w odniesieniu do Litwy;
49 w odniesieniu do Cypru;
50 w odniesieniu do Malty.;
Sekcja 2: numer podstawowej dyrektywy;
Sekcja 3: numer ostatniej zmieniającej dyrektywy stosowanej do homologacji typu;
W przypadku homologacji typu pojazdu oznacza to ostatnią dyrektywę zmieniającą artykuły) niniejszej dyrektywy.
W przypadku homologacji typu układu, oddzielnego zespołu i części oznacza to ostatnią odrębną dyrektywę zawierającą faktyczne przepisy, z którymi jest zgodny układ, oddzielny zespół lub część.
Jednakże jeśli podstawowa dyrektywa nie została zmieniona, jej numer jest powtórzony w sekcji 3.
Jeśli dyrektywa zawiera różne terminy wdrożenia odnoszące się do różnych norm technicznych, to dodaje się znak alfabetu celem określenia normy, zgodnie z którą dokonano zatwierdzenia.
W przypadku gdy homologacja typu układu, części lub oddzielnego zespołu jest możliwe zgodnie z rozdziałami lub sekcjami tej samej odrębnej dyrektywy, to po numerze odrębnej dyrektywy następuje numer rozdziału 11, załącznika2 i dodatku3 w celu wskazania przedmiotu homologacji typu. We wszystkich przypadkach numery te należy przedzielić znakiem "/".
(1): Cyframi arabskimi
(2): Cyframi rzymskimi
(3): Cyframi arabskimi i dużymi literami, w stosownych przypadkach;
Sekcja 4: czterocyfrowy kolejny numer (w razie konieczności z zerami na początku) dla oznaczenia podstawowego numeru identyfikacyjnego homologacji typu. Numeracja zaczyna się od 0001 dla każdej podstawowej dyrektywy;
Sekcja 5: dwucyfrowy kolejny numer (w razie konieczności z zerami na początku) dla oznaczenia przedłużenia. Numeracja zaczyna się od 00 dla każdego bazowego numeru identyfikacyjnego homologacji typu.
2. W przypadku homologacji typu WE całego pojazdu, pomija się sekcję 2.
3. Wyłącznie na tabliczce obowiązkowej pojazdu pomija się sekcję 5.
4. Przykład drugiej homologacji typu udzielonej przez Niderlandy zgodnie z dyrektywą 97/24/WE, rozdział 5, załącznik II:
e4*97/24*97/24/5/II*0002*00
5. Przykład trzeciej homologacji typu (1 przedłużenie) udzielonej przez Włochy zgodnie dyrektywą 95/1/EC, załącznik I:
e3*95/1*95/1/I*0003*01
6. Przykład dziewiątej homologacji typu (4 przedłużenie) udzielonej przez Zjednoczone Królestwo zgodnie z dyrektywą 93/29/EWG, zmienioną dyrektywą 2000/74/WE:
e11*93/29*2000/74*0009*04
7. Przykład czwartej homologacji typu pojazdu (2 przedłużenie) udzielonej przez Niemcy zgodnie z dyrektywą 92/61/EWG:
e1*92/61*0004*02
8. Przykład numeru identyfikacyjnego homologacji typu pojazdu wybitego na tablicy obowiązkowej pojazdu:
e1*92/61*0004
B. ZNAK HOMOLOGACJI TYPU
1. Znak homologacji typu części lub oddzielnego zespołu składa się z:
1.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", z następującym po niej numerem wyróżniającym Państwa Członkowskiego, które wydało homologację typu, a mianowicie:
- 1 - Niemcy
- 3 - Francja
- 3 - Włochy
- 4 - Niderlandy
- 5 - Szwecja
- 6 - Belgia
- 7 w odniesieniu do Węgier
- 8 w odniesieniu do Republiki Czeskiej
- 9 - Hiszpania
- 11 - Zjednoczone Królestwo
- 12 - Austria
- 13 - Luksemburg
- 17 - Finlandia
- 18 - Dania
- 19 dla Rumunii
- 20 w odniesieniu do Polski
- 21 - Portugalia
- 23 - Grecja
- 24 - Irlandia
- 25 - Chorwacja
- 26 w odniesieniu do Słowenii
- 27 w odniesieniu do Słowacj
- 29 w odniesieniu do Estonii
- 32 w odniesieniu do Łotwy
- 34 dla Bułgarii
- 36 w odniesieniu do Litwy
- 49 w odniesieniu do Cypru
- 50 w odniesieniu do Malty
1.2. Czterocyfrowego numeru z sekcji 4 numeru identyfikacyjnego homologacji typu, określonego w wypełnionym formularzu danego oddzielnego zespołu lub części. Numer wpisuje się poniżej i blisko prostokąta określonego w 1.1. Cyfry tworzące numer wpisuje się po tej samej stronie litery "e" i w tym samym kierunku. Aby uniknąć pomylenia z innymi symbolami, w numerze identyfikacyjnym homologacji typu nie należy stosować cyfr rzymskich.
2. Znak homologacji typu umieszcza się na oddzielnym zespole lub części w taki sposób, aby był on nieusuwalny i wyraźnie czytelny, nawet gdy oddzielny zespół lub część są zamontowane w pojeździe.
3. Przykład znaku homologacji typu podany jest w dodatku do niniejszego załącznika.
Przykład znaku homologacji typu
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Legenda: powyższa homologacja typu części lub oddzielnego zespołu została wydana przez Irlandię (e24) i ma numer 0676.
PRZEPISY ODNOSZĄCE SIĘ DO KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
1.1. Posiadacz świadectwa homologacji typu jest zobowiązany:
1.1.1. zapewnić procedury skutecznej kontroli jakości wyrobu;
1.1.2. mieć dostęp do niezbędnych urządzeń kontrolnych w celu kontrolowania zgodności każdego typu pojazdu lub każdego układu, oddzielnego zespołu lub części, które uzyskały homologację;
1.1.3. zapewnić, aby dane dotyczące wyników badań były rejestrowane i załączone dokumenty były przechowywane przez okres 12 miesięcy po przerwaniu produkcji;
1.1.4. analizować wyniki każdego rodzaju badań celem kontrolowania i zapewnienia spójności parametrów technicznych wyrobu, z należnym uwzględnieniem rozrzutów dopuszczalnych w produkcji przemysłowej;
1.1.5. podjąć kroki celem zapewnienia, aby badania określone w odpowiedniej odrębnej dyrektywie były przeprowadzane dla każdego typu wyrobu;
1.1.6. podjąć kroki celem zapewnienia, aby po każdej grupie próbek lub badanych sztuk, które wykazują niezgodność z danym typem badań, pobierano świeże próbki do nowego badania. Należy w takim przypadku podjąć wszelkie niezbędne środki celem przywrócenia zgodności produkcji.
1.2. Właściwe organy, które wydały świadectwo homologacji typu, mogą w każdej chwili kontrolować stosowane w każdej jednostce produkcyjnej metody kontroli zgodności.
1.2.1. Kontrolerowi należy podczas każdej kontroli przekazać protokoły badań i produkcji.
1.2.2. Do badań w laboratorium producenta inspektor może wybrać próbki w sposób przypadkowy. Minimalną ilość próbek można ustalić stosownie do wyników kontroli własnej producenta.
1.2.3. W przypadku gdy poziom jakości okazuje się niezadowalający lub w przypadku gdy wydaje się konieczne skontrolowanie ważności badań wykonanych zgodnie z 1.2.2, inspektor pobiera próbki, które przesyła się służbom technicznym, które wykonały badania do homologacji typu.
1.2.4. Właściwe organy mogą wykonać wszystkie badania określone w odrębnej dyrektywie(ach) stosujących się do danego wyrobu (danych wyrobów).
1.2.5. Właściwe organy zezwalają na jedną kontrolę rocznie. Jeśli konieczna jest inna liczba kontroli, to zostanie to określone w każdej z odrębnych dyrektyw. Jeśli podczas kontroli stwierdzono negatywne wyniki, to właściwy organ zapewnia podjęcie wszelkich niezbędnych środków celem jak najszybszego przywrócenia zgodności produkcji.
14 WYNIKI BADAŃ
(Niniejszy arkusz wypełnia organ zatwierdzający i załącza go do świadectwa homologacji typu pojazdu)
W każdym przypadku należy wyraźnie określić do jakiego wariantu i wersji odnosi się podana informacja.
Jedna wersja może mieć tylko jeden wynik.
1. Wyniki badania poziomu głośności
Numer podstawowej dyrektywy i ostatniej zmieniającej dyrektywy stosowanej do zatwierdzenia. W przypadku dyrektywy o dwóch lub większej ilości etapów wdrażania, podać także etap wdrażania:
Wariant/wersja | ... | ... | ... |
W ruchu dB (A) | ... | ... | ... |
Na postoju dB(A) | ... | ... | ... |
przy (min-1) | ... | ... | ... |
2. Wyniki badań emisji
Numer odpowiedniej dyrektywy wraz ze zmianami mającej zastosowanie do homologacji typu. W przypadku dyrektywy o co najmniej dwóch etapach wdrażania należy również podać etap wdrażania oraz etap Euro:
Wariant/wersja: .................
Etap Euro (1): ................
2.1. Badanie typu I
CO: ................ g/km
HC (3): ................ g/km
NOx(3).. ................ g/km
HC + NOx(2): ................ g/km
CO2(2): ................ g/km
Zużycie paliwa (2): ................. l/100 km
2.2. Typ II
CO (g/min) (2) ................
HC (g/min) (2) .................
CO (% obj.) (3) przy normalnej prędkości biegu jałowego) ................
Określić prędkość biegu jałowego (3)(4): ................
CO (% obj.) (3) przy prędkości podwyższonej biegu jałowego ................
Określić prędkość biegu jałowego (3)(4): ................
Temperatura oleju silnika (3)(5): ................
3. Silnik z zapłonem samoczynnym
Wariant/wersja | ... | ... | ... |
Skorygowana wartość współczynnika absorpcji (m-1) | ... | ... | ... |
______
(1) Zob. przypis 12 w załączniku IV.
(2) Tylko dla pojazdów kategorii L1e, L2e i L6e.
(3) Dla pojazdów kategorii L objętych zakresem art. 1 dyrektywy 2002/24/WE z wyjątkiem pojazdów kategorii L1e, L2e i L6e.
(4) Należy podać tolerancję pomiaru.
(5) Odnosi się wyłącznie do silników czterosuwowych.
PONADLIMITOWE ILOŚCI POJAZDÓW
Maksymalną ilość pojazdów wprowadzoną do ruchu w każdym z Państw Członkowskich zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 16 ust. 2, ogranicza się w jeden z następujących sposobów do wyboru przez Państwo Członkowskie:
a) maksymalna ilość pojazdów jednego lub większej liczby typów nie może przekraczać 10 % pojazdów wszystkich typów wprowadzonych do ruchu w okresie poprzedniego roku w tym Państwie Członkowskim. Jeśli 10 % stanowi mniej niż 100 pojazdów, wówczas Państwo Członkowskie może zezwolić na wprowadzenie do ruchu maksymalnie 100 pojazdów; albo
b) ilość pojazdów dowolnego typu ogranicza się do tych pojazdów, dla których ważne świadectwo zgodności zostało wydane w dniu lub po dacie wytworzenia i które pozostaje ważne przez co najmniej trzy miesiące po dacie jego wydania, ale następnie traci swą ważność ze względu na wejście w życie odrębnej dyrektywy.
Na świadectwie homologacji pojazdów wprowadzonych do ruchu zgodnie z tą procedurą, dodaje się specjalny wpis.
TABELA KORELACJI, O KTÓREJ MOWA W ART. 19
Dyrektywa 92/61/EWG | Niniejsza dyrektywa |
rozdział I | rozdział I |
artykuł 1 | artykuł 1 |
artykuł 2 | artykuł 2 |
rozdział II | rozdział II |
artykuł 3 | artykuł 3 |
artykuł 4 | artykuł 4 |
artykuł 5 | artykuł 5 |
artykuł 6 | artykuł 6 |
artykuł 7 | artykuł 7 |
artykuł 8 | artykuł 8 |
artykuł 9 ustęp 1 | artykuł 9 ustęp 1 |
artykuł 9 ustęp 2 | artykuł 9 ustęp 2 |
artykuł 9 ustęp 3 | artykuł 9 ustęp 3 |
- | artykuł 9 ustęp 4 |
artykuł 9 ustęp 4 | artykuł 9 ustęp 5 |
artykuł 10 | artykuł 10 |
artykuł 11 | artykuł 11 |
artykuł 12 | artykuł 12 |
artykuł 13 | artykuł 13 |
artykuł 14 | artykuł 14 |
rozdział III | rozdział III |
artykuł 15 | artykuł 15 |
- | artykuł 16 |
rozdział IV | rozdział IV |
artykuł 16 | artykuł 17 |
artykuł 17 | - |
- | artykuł 18 |
- | artykuł 19 |
rozdział V | rozdział V |
artykuł 18 | artykuł 20 |
- | artykuł 21 |
- | artykuł 22 |
- | artykuł 23 |
artykuł 19 | artykuł 24 |
załącznik I | załącznik I |
załącznik II | załącznik II |
załącznik III | załącznik III |
załącznik IV | załącznik IV |
załącznik V | załącznik V |
załącznik VI | załącznik VI |
- | załącznik VII |
- | załącznik VIII |
- | załącznik IX |
-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 2005/30/WE z dnia 22 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.106.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 maja 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
-zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 2003/77/WE z dnia 11 sierpnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.211.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 września 2003 r.
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 2013/60/UE z dnia 27 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.329.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2013 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.124.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2002/24/WE w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylająca dyrektywę Rady 92/61/EWG |
Data aktu: | 18/03/2002 |
Data ogłoszenia: | 09/05/2002 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/05/2002 |