Decyzja 2001/275/WE ustanawiająca szczegółowe zasady wykonania decyzji Rady 2000/596/WE w odniesieniu do warunków uprawniających do wydatków i sprawozdań z wykonania w kontekście działań współfinansowanych przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 marca 2001 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady wykonania decyzji Rady 2000/596/WE w odniesieniu do warunków uprawniających do wydatków i sprawozdań z wykonania w kontekście działań współfinansowanych przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 736)

(2001/275/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 kwietnia 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 2000/596/WE z dnia 28 września 2000 r. ustanawiającą Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców (1), w szczególności jej art. 14 ust. 2, art. 20 ust. 3 i art. 24 ust. 2,

uwzględniając opinię Komitetu Doradczego określonego w art. 21 ust. 1 decyzji 2000/596/WE,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dla zapewnienia skutecznego wprowadzenia w życie Funduszu we Wspólnocie, zgodnie z zasadami racjonalnego zarządzania, należy przyjąć szereg wspólnych zasad odnośnie do warunków uprawniających do wydatków z Funduszu.

(2) Dla zapewnienia efektywnego zabezpieczenia, poprzez sprawozdania wymagane na mocy art. 20 ust. 2 decyzji 2000/596/WE, odpowiedniego monitorowania realizacji zasad Funduszu, należy przygotować standardowe wzory,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Rozdział  1

Zakres

Artykuł  1

Niniejszą decyzję stosuje się do współfinansowania programów wprowadzenia w życie przewidzianych w art. 8 decyzji 2000/596/WE, zarządzanych przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

a) "środek" oznacza jedną z grup możliwości określonych w art. 4 decyzji 2000/596/WE;

b) "działanie" oznacza sposób, według którego Państwo Członkowskie wykonuje środki określone w lit. a) do osiągnięcia celu Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców. Działanie może się składać z kilku różnych projektów;

c) "projekt" oznacza określone, praktyczne środki stosowane dla wykonania całego, lub części programu działania przez beneficjentów subwencji. Każdy projekt będzie zawierał swój prawidłowo przedstawiony opis, okres trwania, budżet, cele, wyznaczony dla projektu personel, zaś wykonanie projektu realizowane będzie przez wyznaczoną organizację lub grupę organizacji;

d) "beneficjenci subwencji" oznaczają organizacje (pozarządowe, federalne, krajowe, regionalne lub lokalne i inne organizacje nienastawione na przynoszenie dochodu) odpowiedzialne za wykonanie projektów.

Rozdział  2

Zasady dotyczące warunków uprawniających do wydatków

Artykuł  3

Zasady określone w załączniku I do niniejszej decyzji są stosowane do ustalenia koniecznych warunków uprawniających do wydatków w ramach programów wykonawczych określonych w art. 8 decyzji 2000/596/WE.

Przepisy niniejszej decyzji nie stanowią przeszkody dla Państw Członkowskich w zastosowaniu krajowych zasad dotyczących warunków uprawniających, bardziej rygorystycznych od tych, które obejmuje niniejsza decyzja.

Rozdział  3

Sprawozdania z wykonania

Artykuł  4
1.
Zbiorcze sprawozdanie z postępów w wykonaniu danego działania, określone w art. 20 ust. 2 decyzji 2000/596/WE jest przedstawiane według wzoru w załączniku II.
2.
Rachunki finansowe i sprawozdanie z wykonania działania określone w art. 20 ust. 3 decyzji 2000/596/WE są przedstawiane według wzoru określonego w załączniku III.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 marca 2001 r.

W imieniu Komisji
António VITORINO
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 252 z 6.10.2000, str. 12.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WARUNKI UPRAWNIAJĄCE DO WYDATKÓW Z FUNDUSZU NA RZECZ UCHODŹCÓW

I. OGÓLNE ZASADY (WYDATKI SPEŁNIAJĄCE WARUNKI NA POZIOMIE PROJEKTU)

Zasada nr 1

Koszty muszą być bezpośrednio związane z celami przedstawionymi w art. 1 decyzji 2000/596/WE.

Zasada nr 2

Koszty muszą odnosić się do środków przedstawionych w art. 4 decyzji 2000/596/WE.

Zasada nr 3

Poniesienie kosztów musi być konieczne dla wykonania działania przedstawionego w programie krajowym zgodnie z zatwierdzeniem Komisji.

Zasada nr 4

Koszty muszą być przewidziane w przyszłym budżecie projektu.

Zasada nr 5

Koszty muszą być uzasadnione i zgodne z zasadami należytego zarządzania finansami, w szczególności wartości pieniądza i efektywności kosztowej (np. wydatki osobowe związane z zarządzaniem projektem i jego realizacją muszą być proporcjonalne do wielkości tego projektu itp.)

Zasada nr 6

Wydatki poniesione przed datą przyjęcia przez Komisję decyzji zatwierdzającej krajowy program wykonania, bądź też poniesione po nieprzekraczalnym terminie wyznaczonym dla wydatków w tej decyzji, nie podlegają współfinansowaniu. W drodze odstępstwa:

– dla 2000 r., wydatki rzeczywiście zrealizowane między dniem 1 stycznia 2000 r., a datą zatwierdzenia programu krajowego mogą być zakwalifikowane jako uznane,

– dla 2001 r., wydatki rzeczywiście zrealizowane między dniem 1 stycznia 2001 r., a datą zatwierdzenia programu krajowego mogą być zakwalifikowane jako uznane.

Zasada nr 7

Koszty muszą być rzeczywiście poniesione, zarejestrowane na rachunkach, lub dokumentach podatkowych beneficjentów subwencji oraz musi istnieć możliwość ich identyfikacji i kontroli. Zasadą jest, że płatności dokonywane na rzecz beneficjenta końcowego powinny być potwierdzone fakturą. W przypadku gdy jest to niemożliwe, należy dołączyć dokumenty rachunkowe o równoważnej mocy dowodowej.

1. Wydatki dotyczące art. 4 ust. 1 lit. a) i b) decyzji 2000/596/WE muszą być poniesione na terytorium Państwa Członkowskiego. Wydatki dotyczące ust. 1 lit. c) mogą być poniesione na terytorium Państwa Członkowskiego i kraju pochodzenia.

2. Dla każdego projektu dokumenty towarzyszące (faktury z odnotowaniem, pokwitowania, inne dowody płatności, lub dokumenty rachunkowe o równoważnej mocy dowodowej) są rejestrowane, numerowane i przechowywane przez beneficjanta w jednym, o ile jest to możliwe określonym miejscu, na ogół w jego głównej siedzibie, przez pięć lat od daty zakończenia projektu, na wypadek konieczności ich weryfikacji. Komisja zastrzega sobie prawo do zażądania w każdej chwili do celów weryfikacji wszelkich faktur, lub dokumentów towarzyszących dotyczących wydatków związanych z projektem. W przypadku niemożności przedstawienia tych dokumentów przez beneficjanta wyżej wymienione wydatki nie podlegają współfinansowaniu.

Zasada nr 8

Do celów niniejszej zasady termin "wpływy" obejmuje przychody z projektu w czasie jego współfinansowania, lub w czasie takiego dłuższego okresu, jaki może być ustalony przez Państwo Członkowskie aż do zakończenia pomocy, pochodzące ze sprzedaży, wynajmu, dzierżawy, usług, opłat wpisowych, lub innych wpływów z wyjątkiem wkładów/udziałów sektora prywatnego do współfinansowania projektów, które to udziały przedstawione są obok udziałów sektora publicznego w tabelach finansowych odnośnych środków.

Wpływy reprezentują dochód zmniejszający wielkość współfinansowania w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, wymaganą dla danego projektu. Przed obliczeniem wielkości uczestnictwa Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i nie później niż w terminie zakończenia projektu, wpływy te odlicza się w całości, lub proporcjonalnie w zależności od tego czy były wygenerowane całkowicie, czy tylko częściowo przez współfinansowany projekt, od kwoty wydatków spełniających wymagane warunki.

Zarówno finansowanie publiczne, jak i inne rodzaje finansowania muszą być zarejestrowane na rachunkach lub w dokumentach podatkowych beneficjenta, oraz musi istnieć możliwość ich identyfikacji i kontroli. Jakiekolwiek finansowanie niezarejestrowane na rachunkach projektu lub w dokumentach podatkowych, nie może na ogół być traktowane jako współfinansowanie.

II. UPRAWNIONE KOSZTY BEZPOŚREDNIE (NA POZIOMIE PROJEKTU)

Zasada nr 9: Koszty personelu

Jako spełniające wymagane warunki kwalifikują się koszty personelu wyznaczonego do projektu, obejmujące realne płace i opłaty z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz inne koszty związane z wynagrodzeniem tego personelu. Koszty personelu nie mogą przekraczać kwot wydatków na płace i innych obciążeń z tytułu zatrudnienia ponoszonych normalnie przez beneficjenta, ani też przewyższać najbardziej ekonomicznych stawek na danym rynku. Jednakże podatki i obciążenia (w szczególności podatki bezpośrednie i składki na ubezpieczenie społeczne od wysokości płac) powstałe w wyniku akcji współfinansowanych przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców stanowią koszty uprawnione jedynie w przypadku gdy są rzeczywiście i ostatecznie ponoszone przez beneficjenta subwencji.

Koszty personelu dotyczące urzędników administracji publicznej są dopuszczalne jedynie w zakresie działalności niewchodzącej w zakres ich normalnych obowiązków służbowych i w zakresie zadań powiązanych w określony sposób z wykonaniem projektu, pod następującymi warunkami:

a) Urzędnicy służby cywilnej lub inni urzędnicy sektora publicznego, którym powierzono realizację projektu i udzielono poparcia należycie udokumentowaną decyzją właściwych władz.

b) Inny personel zatrudniony wyłącznie do celów wykonania projektu.

Zasada nr 10: Koszty podróży służbowych i koszty utrzymania dotyczące personelu projektu

Uznaje się koszty podróży na zasadzie rzeczywistych poniesionych kosztów. Stawki zwrotu poniesionych wydatków należy opierać na najniższych cenach biletów lotniczych dla podróży powyżej 800 km (w obie strony) i biletów kolejowych w pozostałych przypadkach, z wyjątkiem sytuacji, gdzie geograficzne miejsce przeznaczenia uzasadnia celowość podróży lotniczej. Jeśli chodzi o dzienne koszty utrzymania, to w przypadku gdy dana organizacja ma swoje własne stawki dzienne (diety) powinna je stosować w ramach limitów ustalonych przez Państwo Członkowskie zgodnie z ustawodawstwem krajowym i powszechną praktyką. Diety dzienne mają pokrywać transport lokalny (w tym taksówki), zakwaterowanie, posiłki, miejscowe rozmowy telefoniczne i wydatki "różne". W przypadku korzystania z prywatnego samochodu zwrot kosztów odbywa się na ogół na zasadzie kosztów transportu publicznego.

Zasada nr 11: Koszty podróży służbowych i koszty utrzymania dotyczące uczestników projektu

Dopuszcza się wydatki związane z kosztami podróży służbowych i kosztami utrzymania uczestników projektu (grupy docelowe zgodnie z art. 3 decyzji 2000/596/WE), z zastrzeżeniem spełnienia wszystkich warunków wymienionych w części I powyżej.

Zasada nr 12: Nabywanie ziemi

Koszty nabycia niezabudowanej ziemi kwalifikują się do współfinansowania, z zastrzeżeniem spełnienia trzech warunków, bez uszczerbku dla stosowania bardziej rygorystycznych zasad krajowych:

a) istnieje bezpośredni związek między nabyciem ziemi a celami współfinansowanego projektu;

b) nabycie ziemi nie może stanowić więcej niż 10% łącznych wydatków zakwalifikowanych jako uprawnione w związku z projektem, o ile przy ustalaniu zatwierdzonej przez Komisję pomocy nie określono wyższego udziału procentowego;

c) niezależny, wykwalifikowany rzeczoznawca majątkowy lub odpowiednio upoważniony organ urzędowy wystawia świadectwo stwierdzające, że cena zakupu nie przekracza wartości rynkowej nabytej ziemi.

Zasada nr 13: Nabycie nieruchomości, budowa nieruchomości

Nabycie nieruchomości, tzn. już wybudowanych budynków i ziemi, na której zostały postawione, lub też działalność budowlana, kwalifikuje się do współfinansowania w przypadkach wyraźnego powiązania między nabyciem nieruchomości a celami danego projektu, zgodnie z warunkami określonymi poniżej i bez uszczerbku dla zastosowania bardziej rygorystycznych przepisów krajowych:

a) niezależny, odpowiednio wykwalifikowany rzeczoznawca majątkowy lub odpowiednio upoważniony organ urzędowy wystawia świadectwo ustalające, że cena nie przekracza wartości rynkowej i potwierdzające, że budynek odpowiada krajowym przepisom, lub wyszczególniające punkty niezgodne z tymi przepisami, które mają być w ramach działania skorygowane przez beneficjenta końcowego;

b) w ciągu poprzednich 10 lat budynek nie otrzymał krajowej lub wspólnotowej dotacji co mogłoby spowodować dublowanie pomocy w przypadku współfinansowania nabycia przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców;

c) nieruchomość ma być używana do celów określonych w działaniu przez okres przynajmniej pięciu lat od daty zakończenia projektu, o ile Komisja wyraźnie nie postanowi inaczej;

d) budynek nie może być używany do innych celów niż wykonanie działania.

Zasada nr 14: Nabycie nowego wyposażenia

Co do zasady preferowaną formą nabywania wyposażenia (jak np. komputery, meble, samochody itp.) jest leasing. Jeśli leasing nie jest możliwy ze względu na krótki okres projektu lub szybki spadek wartości (np. komputery) można koszty nabycia mogą być uprawnione. Koszty nabycia nowego wyposażenia mogą być uprawnione, pod warunkiem ich zgodności z normalnymi kosztami rynkowymi i odpisania wartości odnośnych pozycji zgodnie z przepisami podatkowymi i zasadami rachunkowości stosowanymi w przypadku beneficjenta. Uwzględnić można jedynie tą część amortyzacji odnośnej pozycji, która odpowiada okresowi trwania projektu. W przypadku projektów jednorocznych stawka amortyzacji wynosi 33,3%. W drodze odstępstwa, jeśli charakter i/lub sposób użytkowania odnośnej pozycji uzasadnia taki sposób postępowania, wówczas można zezwolić na nabycie i pełną amortyzację niektórych pozycji wyposażenia, pod warunkiem, że wyposażenie to jest używane dla tej samej grupy docelowej (art. 3 decyzji 2000/596/WE) przez przynajmniej trzy lata od daty zakończenia projektu.

Zasada nr 15: Leasing

Wydatki poniesione w związku z transakcjami leasingowymi kwalifikują się do współfinansowania w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców z zastrzeżeniem zasad wymienionych w pkt A i B.

A. POMOC POPRZEZ FINANSUJĄCEGO

A.1. Finansujący jest bezpośrednim odbiorcą współfinansowania ze strony Wspólnoty, które jest stosowane dla zmniejszenia płatności z tytułu czynszu leasingowego dokonanych przez korzystającego w zakresie aktywów objętych umową leasingu.

A.2. Umowy leasingu finansowane z pomocy wspólnotowej obejmują opcję nabycia, którego dotyczy umowa, lub zapewnienia minimalnego okresu leasingu równego okresowi jego użytecznej trwałości.

A.3. W przypadku gdy umowa leasingu zostaje rozwiązana przed wygaśnięciem minimalnego okresu leasingu, bez uprzedniej zgody właściwych władz, finansujący zobowiązuje się do spłacenia odnośnym władzom krajowym (za kredyt dla Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców) tej części pomocy wspólnotowej, która odpowiada pozostałemu okresowi leasingu.

A.4. Nabycie aktywu przez finansującego, potwierdzone fakturą z odnotowaniem lub dokumentem rachunkowym o równej wartości dowodowej stanowi wydatek kwalifikujący się do współfinansowania. Maksymalna kwota kwalifikująca się do współfinansowania przez Wspólnotę nie może przekroczyć wartości rynkowej aktywu będącego przedmiotem leasingu.

A.5. Koszty związane z umową leasingu (w szczególności podatek, marża finansującego, koszty refinansowania odsetek, koszty ogólne, opłaty ubezpieczeniowe), inne niż wydatki określone w pkt. A.4 powyżej, nie kwalifikują się do współfinansowania.

A.6. Pomoc wspólnotowa wypłacona na rzecz finansującego ma być całkowicie wykorzystana na korzyść korzystającego poprzez jednolitą obniżkę wszelkich czynszów leasingowych w okresie trwania leasingu.

A.7. Finansujący wykazuje, że pożytki pomocy wspólnotowej zostaną w pełni przeniesione na korzystającego poprzez ustanowienie przerwy w płatnościach czynszu leasingowego, lub zastosowanie alternatywnej metody dającej równoważne zapewnienie.

A.8. Koszty określone w pkt. A.5 wykorzystanie jakichkolwiek fiskalnych korzyści wynikających z operacji leasingowych oraz inne warunki umowy są równoważne z tymi jakie mają zastosowanie w przypadku braku jakiejkolwiek interwencji finansowej ze strony Wspólnoty.

B. POMOC DLA KORZYSTAJĄCEGO

B.1. Korzystający jest bezpośrednim odbiorcą wspólnotowego współfinansowania.

B.2. Czynsze leasingowe wypłacone na rzecz finansującego przez korzystającego, wraz z towarzyszącymi fakturami z odnotowaniem, lub dokumentami rachunkowymi o równoważnej wartości dowodowej, stanowią wydatek kwalifikujący się do współfinansowania.

B.3. W przypadku umów leasingu obejmujących opcję nabycia, lub zapewnienia minimalnego okresu leasingu równego okresowi jego użytecznej trwałości maksymalna kwota kwalifikująca się do współfinansowania przez Wspólnotę nie może przekroczyć wartości rynkowej aktywu będącego przedmiotem leasingu. Inne koszty związane z umową leasingu (w szczególności podatek, marża finansującego, koszty refinansowania odsetek, koszty ogólne, opłaty ubezpieczeniowe itp., nie kwalifikują się do współfinansowania.

B.4. Pomoc wspólnotowa w zakresie umów leasingu wymienionych w pkt B.3 powyżej, jest wypłacana na rzecz korzystającego w jednej lub więcej transzach w odniesieniu do efektywnie płaconych czynszów leasingowych. W przypadku gdy termin umowy leasingu przekracza ostateczny termin uwzględnienia płatności w ramach pomocy wspólnotowej, jedynie wydatki związane z czynszami leasingowymi należnymi i zapłaconymi przez korzystającego do dnia ostatecznego terminu płatności w ramach pomocy mogą być uznane za uprawnione.

B.5. W przypadku umów leasingu niezawierających opcji nabycia, a których okres trwania jest krótszy niż okres użytecznej trwałości aktywu objętego umową leasingu, czynsze leasingowe kwalifikują się do współfinansowania przez Wspólnotę proporcjonalnie do okresu zakwalifikowanego projektu, jednakże korzystający musi wykazać, że forma leasingu była najbardziej efektywną kosztowo metodą dla uzyskania możliwości korzystania ze sprzętu. W przypadku niższych kosztów zastosowania alternatywnej metody (np. najmu sprzętu) dodatkowe koszty zostają potrącone z kwot wydatków kwalifikujących się do współfinansowania.

Zasada nr 16: Nabycie używanego sprzętu

Wydatki na zakup używanego sprzętu mogą być traktowane jako wydatki kwalifikujące się do współfinansowania, pod następującymi czterema warunkami i bez uszczerbku dla stosowania bardziej rygorystycznych przepisów krajowych:

a) sprzedawca sprzętu przedstawia deklarację określającą pochodzenie sprzętu i potwierdza, że nigdy w ciągu ubiegłych siedmiu lat przy zakupie tego sprzętu nie korzystano z pomocy dotacji krajowych lub wspólnotowych;

b) cena sprzętu nie przekracza jego wartości rynkowej i jest niższa od ceny podobnego nowego sprzętu;

c) sprzęt posiada wymagane dla projektu parametry techniczne i odpowiada stosowanym normom i standardom;

d) sprzęt jest używany dla tej samej grupy docelowej (art. 3 decyzji 2000/596/WE) przez co najmniej dwa lata po terminie zakończenia projektu.

Zasada nr 17: Koszty towarów i usług konsumpcyjnych oraz zaopatrzenia

Koszty towarów i usług konsumpcyjnych i zaopatrzenia kwalifikują się do współfinansowania, przy spełnieniu warunków wymienionych w części I. Towary i usługi konsumpcyjne obejmują wszelkie materiały lub pomoc dostarczone uczestnikom projektu (art. 3 decyzji 2000/596/WE), jak np. żywność, odzież, pomoc medyczna, materiały do odbudowy domów itp. Zaopatrzenie obejmuje zaopatrzenie w materiały biurowe jak np. materiały piśmienne, a także zaopatrzenie w artykuły żywnościowe dla uczestników projektu na mocy art. 3 decyzji 2000/596/WE.

Zasada nr 18: Wydatki związane z podwykonawstwem

Bez uszczerbku dla stosowania bardziej rygorystycznych przepisów krajowych, wydatki związane z poniższymi podzleceniami nie kwalifikują się do współfinansowania przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców:

a) podwykonawstwo zwiększające koszty realizacji projektu bez wytworzenia odpowiednio proporcjonalnej wartości dodanej projektu;

b) podzlecenia z udziałem pośredników lub konsultantów, w których płatności są określone w wyrażeniu procentowym łącznych kosztów projektów, o ile użytkownik końcowy nie uzasadni tych płatności przez ich odniesienie do wartości rzeczywistej świadczonej pracy lub usług. W przypadku wszystkich podzleceń, podwykonawcy zobowiązują się do dostarczenia organom audytu i kontroli wszelkich potrzebnych informacji dotyczących czynności objętych podzleceniami.

Zasada nr 19: Koszty wywodzące się bezpośrednio z wymogów związanych ze współfinansowaniem przez UE

Koszty dotyczące reklamy (rozpowszechnianie informacji, specjalna ocena projektu, tłumaczenia, odtwarzanie itp.) projektu i współfinansowania przez UE są uprawnione.

Zasada nr 20: Rezerwa na pokrycie nieprzewidzianych wydatków

Projekt może być obciążony "rezerwą na pokrycie nieprzewidzianych wydatków" w wysokości nie większej niż 5% uprawnionych kosztów bezpośrednich, pod warunkiem że taka rezerwa na pokrycie nieprzewidzianych wydatków jest ujęta w przyszłym budżecie projektu.

Zasada nr 21: Koszty ogólne

Stały udział procentowy kosztów ogólnych o maksymalnej wielkości do 7% ogólnej sumy uprawnionych kosztów bezpośrednich może być zakwalifikowany jako koszty pośrednie, pod warunkiem że wielkość ta jest uwzględniona w przyszłym budżecie projektu. Koszty pośrednie są uprawnione, pod warunkiem że: nie obejmują kosztów przydzielonych w innej pozycji budżetu projektu, nie mogą być poniesione bezpośrednio i nie są finansowane z innych źródeł. Koszty pośrednie nie są uprawnione w przypadku gdy porozumienie w sprawie dotacji dotyczy finansowania projektu prowadzonego przez organ, który już otrzymuje dotację operacyjną z Komisji i/lub od władz krajowych.

Zasada nr 22: Opłaty finansowe

Odsetki debetowe, opłaty za transakcje finansowe, prowizje i straty z operacji w walutach zagranicznych i inne czysto finansowe wydatki nie kwalifikują się do współfinansowania.

Zasada nr 23: Opłaty bankowe za prowadzenie rachunków

W przypadku gdy współfinansowanie przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców wymaga otwarcia oddzielnego rachunku lub rachunków dla realizacji projektu, opłaty bankowe za otwarcie i prowadzenie rachunków kwalifikują się jako wydatki uprawnione do współfinansowania.

Zasada nr 24: Opłaty za doradztwo prawne, opłaty notarialne, koszty ekspertyz finansowych i technicznych oraz koszty rachunkowości lub audytu

Koszty takie są uprawnione, o ile są bezpośrednio związane z projektem i konieczne dla jego przygotowania lub wykonania, lub też, jak w przypadku kosztów rachunkowości czy audytu, dotyczą wymogów odpowiednich władz.

Zasada nr 25: Koszty gwarancji ze strony banku, lub innej instytucji finansowej

Koszty te są uprawnione w takim zakresie, w jakim są wymagane przez krajowe lub wspólnotowe ustawodawstwo, bądź też decyzję Komisji zatwierdzającą współfinansowanie.

Zasada nr 26: VAT i inne podatki i opłaty

a) Podatek VAT nie jest pozycją wydatków uprawnionych z wyjątkiem przypadku gdy rzeczywiście i ostatecznie koszt ten ponosi beneficjent końcowy lub indywidualny odbiorca w ramach systemów pomocy zgodnie art. 87 Traktatu i w przypadkach pomocy przyznanej przez organy wyznaczone przez Państwa Członkowskie. Podlegające w jakikolwiek sposób zwrotowi koszty z tytułu podatku VAT nie mogą być uznane za uprawnione, nawet, jeśli nie zostały rzeczywiście odzyskane przez beneficjenta końcowego lub indywidualnego odbiorcę.

b) W przypadku gdy beneficjent końcowy lub indywidualny odbiorca jest objęty stawką zryczałtowaną na mocy tytułu XIV szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG w sprawie podatku VAT (1), to zapłacony podatek VAT jest do celów lit. a) traktowany jako podlegający zwrotowi.

c) W żadnym przypadku współfinansowanie wspólnotowe nie może przekroczyć łącznych uprawnionych z wyłączeniem podatku VAT.

Zasada nr 27: Wkład rzeczowy

Wkłady rzeczowe stanowią formę wydatków uprawnionych pod warunkiem że:

a) polegają na dostarczeniu gruntu, lub nieruchomości, wyposażenia lub materiałów, działalności naukowo - badawczej bądź zawodowej, lub też bezpłatnego wolontariatu;

b) ich wartość może być poddana niezależnej ocenie i audytowi;

c) w przypadku wkładu w formie gruntu lub nieruchomości wartość jest poświadczona przez niezależnego wykwalifikowanego rzeczoznawcę ds. wyceny, lub odpowiednio uprawniony organ;

d) w przypadku bezpłatnego wolontariatu wartość tej pracy jest ustalona z uwzględnieniem ilości poświęconego czasu i normalnych stawek godzinowych i dziennych za wykonaną pracę;

e) w odpowiednim przypadku, odpowiadają przepisom zasad 12, 13 i 16.

Jednakże wkład Funduszu do finansowania projektu nie może przekroczyć łącznej kwoty uprawnionych wydatków przy końcu projektu, z wyłączeniem wkładów rzeczowych.

III. POMOC TECHNICZNA

1. Kwota nieprzekraczająca 5% łącznego przydziału dla Państwa Członkowskiego może zostać odłożona na cele pomocy techniczno-administracyjnej w przygotowaniu, monitorowaniu i ocenie programu działania leżącego w zakresie odpowiedzialności tego Państwa.

Następujące pozycje kosztów kwalifikują się do współfinansowania do górnej granicy 5%:

a) koszty związane z przygotowaniem, wyborem, oceną i kontynuacją działania współfinansowanego przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców. Powyższe może obejmować leasing lub nabycie systemów komputerowych, których potrzeba jest należycie uzasadniona przez właściwe władze i proporcjonalna do wielkości programu. Sprzęt uzyskany poprzez leasing, lub kupno może być wykorzystywany jedynie do celów wykonania programu. Zasady dotyczące warunków uprawniających do współfinansowania stosuje się;

b) koszty związane z audytem, kontrolami na miejscu i inspekcjami projektów;

c) koszty związane z propagowaniem współfinansowania przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców.

Wydatki związane z wynagrodzeniem, w tym składka na ubezpieczenie społeczne, są uprawnione jedynie w następujących przypadkach:

– zatrudnionych na stałe urzędników, tymczasowo oddelegowanych na mocy formalnej decyzji odpowiednich władz, którym powierzono zadania wymienione w lit. a) i b),

– zatrudnionych czasowo przedstawicieli lub personelu z sektora prywatnego zatrudnionych wyłącznie do wykonania zadań wymienionych w lit. a) i b).

2. Koszty niezależnej oceny określone w art. 20 decyzji 2000/596/WE są uprawnione. Koszty te nie podlegają warunkom wymienionym w ust. 1 powyżej. Wydatki na płace urzędników służby cywilnej lub innych pracowników administracji publicznej wykonujących takie działania nie kwalifikują się jako uprawnione.

IV. WYDATKI NIEUPRAWNIONE

Uwaga Poniższy wykaz nie jest wyczerpujący:

1. Grzywny, kary finansowe i koszty postępowania sądowego: te koszty nie są uprawnione.

2. Wydatki na cele reprezentacyjne i socjalne niezwiązane bezpośrednio ze środkami określonymi w art. 4 i konkretnym projektem nie są uprawnione. Co do zasady nie kwalifikują do współfinansowania wydatki na żywność i napoje dla personelu projektu. W przypadkach koniecznych podróży służbowych personelu koszty utrzymania pokrywają diety dzienne zgodnie z zasadą nr 10. Wydatki na posiłki zapewniane beneficjentom końcowym projektu mogą być zakwalifikowane do współfinansowania, pod warunkiem zastosowania wszystkich zasad części I.

______

(1) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1.

ZAŁĄCZNIK  II

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

WZÓR SPRAWOZDANIA ZBIORCZEGO

(Artykuł 20 ust. 2 decyzji 2000/596/WE)

grafika

ZAŁĄCZNIK  III

WZÓR SPRAWOZDANIA KOŃCOWEGO

(Artykuł 20 ust. 3 decyzji 2000/596/WE)

grafika

ZAŁĄCZNIKI DO SPRAWOZDANIA KOŃCOWEGO

A. Wykaz projektów zatwierdzonych według środka

B. Zbiorczy opis poszczególnych projektów (pół strony na każdy projekt) plus zbiorcze wskaźniki finansowe, budżet każdego projektu w ujęciu tabelarycznym, ostateczne wydatki na każdy projekt

C. Niezależna ocena

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.95.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/275/WE ustanawiająca szczegółowe zasady wykonania decyzji Rady 2000/596/WE w odniesieniu do warunków uprawniających do wydatków i sprawozdań z wykonania w kontekście działań współfinansowanych przez Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców
Data aktu: 20/03/2001
Data ogłoszenia: 05/04/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/04/2001