uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000(2),
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1638/98 z dnia 20 czerwca 1998 r. zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(3), w szczególności jego art. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2261/84 z dnia 17 czerwca 1984 r. ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów(4), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1639/98(5), w szczególności jego art. 19,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zarządzanie i monitorowanie systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek wymaga dodatkowych informacji poza przewidzianymi rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2366/98 z dnia 30 października 1998 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek w latach gospodarczych 1998/99, 1999/2000 i 2000/01(6), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1273/1999(7), w szczególności w odniesieniu do nowych zasadzeń określonych w art. 5, jednorodnych strefach produkcji określonych w art. 6, ilości produkowanych przez młyny określone w art. 11 wyżej wymienionego rozporządzenia, a także krajowych przepisów w sprawie kar.
(2) W celu uproszczenia obciążeń administracyjnych należy unikać ustanawiania jakichkolwiek wymagań, które nie są absolutnie niezbędne.
(3) Zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84, Państwa Członkowskie muszą podjąć niezbędne kroki w celu zapewnienia, że produkt jest uprawniony do pomocy. Dane środki dotyczą między innymi działalności zatwierdzonych młynów. Stwierdzono potrzebę dodatkowych kontroli niektórych młynów, w szczególności, gdy ich sytuacja uniemożliwia dokonanie na podstawie obiektywnego stanu rzeczywistego jasnego potwierdzenia danych zawartych w deklaracjach składanych przez te młyny lub przez inne podmioty gospodarcze, lub jeżeli istnieje potrzeba wyeliminowania wszelkiego ryzyka dalszych nieprawidłowości poza tymi, które już wykryto. W takich przypadkach dodatkowe kontrole powinny obejmować codzienne przekazywanie niektórych danych dotyczących rachunku stanu zapasów.
(4) Zgodnie z art. 11a rozporządzenia nr 136/66/EWG, poszczególne Państwa Członkowskie muszą podejmować niezbędne kroki w celu uznania za karalne naruszenia przepisów dotyczących systemów pomocy. Zgodnie z art. 2 lit. d) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2262/84 z dnia 17 lipca 1984 r. wprowadzającego szczególne środki w sektorze oliwy z oliwek(8), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 150/1999(9), Państwa Członkowskie mają podjąć specjalne i właściwe środki w celu uznania za karalne wszelkich naruszeń przez młyny zobowiązań wynikających z rozporządzenia (EWG) nr 2261/84. Artykuł 13 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 stanowi, że zatwierdzenie młyna zostaje cofnięte w przypadkach gdy przestaje być spełniany którykolwiek z warunków zatwierdzenia, określonych w ust. 1 tego artykułu. Warunki zatwierdzenia ustanawia się w art. 7, 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 2366/98. Artykuł 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84 przewiduje wycofanie cofnięcie zatwierdzenia młyna na okres od jednego do pięciu lat gospodarczych w przypadkach gdy występują znaczące różnice między ilościami wytłaczanych oliwek lub produkowanej oliwy oraz ilościami zawartymi w ewidencji towarowej, lub jeżeli zostanie uznane, że ewidencje towarowe te są niepełne lub przekazywane w niepełny sposób.
(5) W celu ułatwienia stosowania przepisów dotyczących kar ustanowionych w wielu rozporządzeniach Rady, musi zostać wyszczególniona kolejność ich egzekwowania oraz i muszą zostać zdefiniowane koncepcje, określone w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84. W szczególności, w celu zapewnienia, że związane z nimi surowe kary są zarezerwowane dla poważnych naruszeń, należy wyszczególnić niektóre różnice w ilościach, biorąc pod uwagę rozmiar młynów oraz uwzględniane okresy. W tym kontekście należy ustanowić, że w odniesieniu do wszystkich ilości oliwy z pierwszego tłoczenia, mogących kwalifikować się do objęcia pomocą, wykrycie naruszenia dotyczącego właściwości fizyczno-chemicznych kategorii oliwy wyszczególnionej w deklaracji należy traktować jako wykrycie poważnego naruszenia w ewidencji towarowej. Dodatkowo należy wyszczególnić, że nieprawidłowości skorygowane w niektórych terminach, innych niż te, określone w art. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2262/84, nie są objęte art. 13 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84, ale że kary muszą być nakładane zgodnie z art. 11a rozporządzenia nr 136/66/EWG.
(6) Informacje, które zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2366/98 muszą być dostarczane przez producentów lub ich organizacje, stanowią istotny element systemu pomocy produkcyjnej i jego kontroli.
(7) Należy ustanowić kryteria stosowania art. 13 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84 dotyczącego przyznawania zatwierdzeń młynów podlegających specjalnym uzgodnieniom w odniesieniu do kontroli. W celu ustalenia, czy młyn kwalifikuje się do stosowania wyżej wymienionych mechanizmów, jego produkcję podczas przetwarzania oliwy powinno porównywać się z produkcją innych młynów w tym samym regionie na poziomie NTS III, albo na wyspie stanowiącej część regionu na poziomie NTS III(10). Ponadto, w zależności od powagi popełnionego naruszenia, dany młyn powinien być poddany przynajmniej systemowi dodatkowej kontroli. W celu uniknięcia wszelkich opóźnień przy wprowadzaniu tego systemu w okresie działania młynów należy ustanowić nieprzekraczalny termin na składanie do Komisji wniosków o zatwierdzenie uwarunkowane specjalnymi mechanizmami kontroli, należy też ustanowić przepisy dotyczące udzielania tymczasowych zatwierdzeń.
(8) Artykuł 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2366/98 stanowi, że, w zależności od wyników przeprowadzanych kontroli, wypłaty zaliczek mogą być dokonywane począwszy od dnia 16 października każdego roku gospodarczego. W niektórych przypadkach należy odroczyć datę płatności w celu przeprowadzenia dodatkowych kontroli danych producentów i młynów. Jest to uzasadnione w przypadkach gdy produkcja, w odniesieniu do której złożono wniosek o przyznanie pomocy, odpowiada plonom lub uzyskowi o wiele wyższym od tych, które oszacowano w odniesieniu do danego obszaru, lub gdy ma miejsce wniosek o zawieszenie zatwierdzenia dla danego młyna na okres co najmniej jednego roku.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 2001 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(2) Dz.U. L 328 z 23.12.1999, str. 2.
(3) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
(4) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.
(5) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 38.
(6) Dz.U. L 293 z 31.10.1998, str. 50.
(7) Dz.U. L 151 z 18.6.1999, str. 12.
(8) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 11.
(9) Dz.U. L 18 z 23.1.1999, str. 7.
(10) Publikacja Eurostat ISBN 92-829-7275-0 - Nomenklatura terytorialnych jednostek statystycznych, wydanie 1999 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.91.45 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 648/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek w latach gospodarczych 1998/99, 1999/2000 i 2000/01 |
Data aktu: | 30/03/2001 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 07/04/2001 |