Rozporządzenie 609/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do programów operacyjnych, funduszy operacyjnych i pomocy finansowej Wspólnoty oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 411/97

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 609/2001
z dnia 28 marca 2001 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do programów operacyjnych, funduszy operacyjnych i pomocy finansowej Wspólnoty oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 411/97

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000(2), w szczególności jego art. 48,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 15 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje pomoc finansową, jaka ma być przyznana organizacjom producentów ustanawiającym fundusz operacyjny zgodnie z niektórymi zasadami i w określonych granicach. Artykuł 13 przyznaje pomoc finansową dla istniejących organizacji producentów, które potrzebują okresu przejściowego w celu spełnienia warunków dla ich uznania. Artykuł 16 ustanawia niektóre przepisy wykonawcze dotyczące programów operacyjnych oraz plany działania w przypadku organizacji producentów uznanych na mocy art. 13. Należy ustanowić szczegółowe zasady stosowania tych przepisów.

(2) W celu wspierania zagregowania podaży i ułatwienia wykonania niektórych środków w ramach programów operacyjnych organizacje producentów powinny być w stanie powierzyć część lub całość wykonania działań w ramach swojego programu operacyjnego uznanemu stowarzyszeniu organizacji producentów. Jednakże dla uniknięcia nadużyć lub podwójnego finansowania niezbędne są w tym celu szczególne przepisy.

(3) Dla ułatwienia stosowania systemu należy jasno określić produkcję organizacji producentów wprowadzoną do obrotu, łącznie ze specyfikacją wskazującą, czy dany produkt kwalifikuje się do otrzymania pomocy oraz wskazaniem fazy obrotu, w której ma być obliczona wartość produkcji. Aby zagwarantować równe traktowanie wszystkich produktów przeznaczonych do przetwarzania, a kwalifikujących się do systemu pomocy w ramach rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2699/2000(4) oraz rozporządzenia (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2699/2000, pomoc, określoną w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 i art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2202/96 należy dodać do odpowiedniej wartości produkcji wprowadzonej do obrotu. W celu zachowania spójności pułapy dla wspólnotowej pomocy finansowej należy obliczać na podstawie wartości produkcji wprowadzonej do obrotu w ciągu 12-miesięcznego okresu. W celu zapewnienia podmiotom gospodarczym elastyczności tego systemu Państwa Członkowskie mogą określić ograniczoną liczbę możliwości obliczania okresu 12-miesięcznego; ponadto należy umożliwić dodatkowe metody obliczania produkcji nadającej się do wprowadzenia do obrotu w przypadku rocznych wahań lub niewystarczających danych. W celu uniknięcia nadużyć w systemie należy zabronić organizacjom producentów zmiany okresów referencyjnych w czasie trwania programu.

(4) W celu zapewnienia właściwego wykorzystania wspólnotowych funduszy należy ustanowić zasady zarządzania funduszami operacyjnymi oraz dotyczące wkładów finansowych członków do funduszy organizacji. W szczególności należy określić, że wkłady finansowe członków organizacji producentów oparte są na produkcji wprowadzonej do obrotu, wykorzystanej do obliczania wspólnotowej pomocy finansowej. Różne poziomy wkładów mogą być ustalone w celu uwzględnienia różnych poziomów udziału w programie operacyjnym różnych grup członków, pod warunkiem że zbiorowy charakter programu operacyjnego nie zostaje osłabiony.

(5) W celu należytego zarządzania należy ustanowić procedury przedstawiania i zatwierdzania programów operacyjnych, w tym terminy, aby umożliwić właściwym władzom odpowiednią ocenę informacji i aby środki i działania były włączone lub wyłączone z programów. Ponieważ programy są zarządzane w oparciu o podstawę roczną, należy przewidzieć, że programy niezatwierdzone przed daną datą należy odroczyć o rok.

(6) Należy ustanowić roczną procedurę zmiany programów operacyjnych na następny rok, w celu każdorazowego uwzględniania nowych warunków, niemożliwych do przewidzenia przy początkowej ich prezentacji. Ponadto należy umożliwić dokonanie zmian środków w ciągu roku realizacji programu. Wszystkie te zmiany powinny podlegać pewnym ograniczeniom i warunkom, podlegającym określeniu przez Państwa Członkowskie wraz z obowiązkowym powiadomieniem właściwych władz o tych zmianach, w celu zapewnienia zachowania ogólnych celów w już zatwierdzonych programach.

(7) Dla celów bezpieczeństwa finansowego i prawnego, konieczne jest sporządzenie wykazów działań i wydatków, które mogą lub nie mogą być objęte programami operacyjnymi; wykazy te powinny mieć charakter otwarty. Dla przejrzystości i łatwości w stosowaniu zasad wspólnotowych kryteria kwalifikujące niektóre środki powinny, w stosownym przypadku, spełniać wytyczne określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(6). Niektóre działania i wydatki powinny być dopuszczalne tymczasowo lub w pewnych granicach.

(8) W celu należytego zarządzania wspólnotowymi finansami organizacja producentów, w imieniu swoim i swoich członków, powinna złożyć pisemne zobowiązanie do niekorzystania z podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego w odniesieniu do środków kwalifikujących się do finansowania wspólnotowego na mocy niniejszego rozporządzenia.

(9) W celu zapewnienia skutecznej realizacji programów operacyjnych do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego realizację programu organizacje producentów otrzymają powiadomienie o decyzjach właściwych władz w sprawie programów operacyjnych i zatwierdzonej kwoty pomocy finansowej.

(10) W celu uniknięcia trudności w przepływie gotówkowym należy udostępnić organizacjom producentów korzystanie z systemu zaliczek, którym towarzyszą odpowiednie zabezpieczenia. Należy przewidzieć, że w celu uniknięcia systematycznego zwrotu zaliczek płatności te nie powinny przekraczać minimalnego poziomu pomocy finansowej. Należy umożliwić stopniowe zwolnienie zabezpieczenia w miarę realizacji programu operacyjnego do maksymalnej wysokości 80 % wypłaconych zaliczek, pozostawiając resztę do chwili wypłacenia kwoty pomocy. Należy ustanowić alternatywny system dla zwrotów w ciągu roku już poniesionych wydatków.

(11) W celu zapewnienia właściwego stosowania systemu należy określić, jakie informacje należy zawrzeć we wnioskach o pomoc. Aby zapobiec nieprzewidzianym okolicznościom przy realizacji programów operacyjnych, dopuszcza się możliwość przeniesienia na następny rok wniosków o zaliczki lub wypłaty dotyczące działań, które z powodów niezależnych od organizacji producentów nie mogły być wykonane w ustalonych terminach. Wszystkie wnioski powinny podlegać kontroli administracyjnej w celu weryfikacji. W celu należytego zarządzania finansami należy ustanowić kary za zbyt późne złożenie wniosków o pomoc finansową.

(12) Pułap wspólnotowej pomocy finansowej stosuje się do wszystkich wniosków na poziomie ustalonym w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

(13) Działania organizacji producentów i ich skuteczność należy poddać stałej kontroli. Może to być osiągnięte poprzez okresowe sprawozdania i ocenę.

(14) Biorąc pod uwagę wysoki stopień odpowiedzialności i inicjatywy przekazanej organizacjom producentów, należy ustanowić surowe procedury kontroli wraz z karami zapobiegawczymi w przypadku naruszenia przepisów. Kary te powinny być wymierzane proporcjonalnie do powagi naruszenia. W celu zapewnienia sprawiedliwego traktowania należy ustanowić warunki umożliwiające objęcie działań niekwalifikujących się, włączonych przez pomyłkę przez organizację producentów do programu operacyjnego i zatwierdzonego przez Państwo Członkowskie, przy czym Państwa Członkowskie nie powinny być zobowiązane do odmowy wypłaty pomocy lub odzyskiwania wypłaconych kwot, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości.

(15) Właściwym władzom odpowiedzialnym za sprawdzenie możliwości wykorzystania proponowanych środków w programach operacyjnych i ich realizację należy zapewnić możliwość wprowadzenia uzupełniających środków krajowych w celu zapewnienia właściwego stosowania tego systemu.

(16) Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wszystkich programów operacyjnych, które mają być zrealizowane od 2001 r. Programy już zatwierdzone, których stosowanie jest kontynuowane w 2001 r., należy zmienić, chyba że zaawansowany stan ich realizacji czyni to nieodpowiednim.

(17) W celu zapewnienia właściwego stosowania tego systemu Państwa Członkowskie powinny przekazać wszystkie informacje związane ze środkami uzupełniającymi i dodatkowymi podjętymi w ramach niniejszego rozporządzenia. Odpowiednią dokumentację działań organizacji producentów i wykorzystania funduszy operacyjnych należy udostępnić Komisji do celów statystycznych, budżetowych i kontrolnych.

(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEDMIOT I ZAKRES

Artykuł  1
1.
Zasady ustanowione w niniejszym rozporządzeniu stosuje się do pomocy finansowej Wspólnoty, funduszy operacyjnych i programów operacyjnych określonych w art. 15 ust. 1 i ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 oraz do planów działań określonych w art. 13 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia.
2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia plany działań są traktowane w ten sam sposób jak programy operacyjne.
Artykuł  2
1.
Przez "organizacje producentów" określone w niniejszym rozporządzeniu rozumie się organizacje uznane zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 oraz organizacje określone w art. 13 tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem przewidzianych w nich warunków.
2.
Jeśli uznane "stowarzyszenie organizacji producentów" działa w imieniu swoich członków w celu pełnego zarządzania ich funduszami operacyjnymi zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, dla celów niniejszego rozporządzenia stowarzyszenia organizacji producentów są traktowane w ten sam sposób jak organizacja producentów.
3.
Uznane stowarzyszenie organizacji producentów może działać w imieniu swoich członków w celu częściowej realizacji ich programów operacyjnych. W tych przypadkach Państwa Członkowskie mogą upoważnić takie stowarzyszenia do przedstawienia częściowego programu operacyjnego w ich własnym imieniu:

i) złożonego z działań określonych, ale niewykonanych przez członków organizacji producentów w ramach ich programów operacyjnych;

ii) zgodnie z przepisami art. 4, 5, 6, 7 i 8; częściowy program rozpatrywany jest razem z programami operacyjnymi członków organizacji producentów.

W tym przypadku Państwa Członkowskie zapewniają, aby:

a) działania te były w pełni finansowane z wkładów członków organizacji producentów wypłacanych z funduszy operacyjnych tych organizacji;

b) działania te i odpowiadające im udziały finansowe wymienione były w programie operacyjnym każdej uczestniczącej organizacji producentów;

c) nie było żadnego ryzyka podwójnego finansowania.

4.
Organizacje producentów mogą kwalifikować się do wspólnotowej pomocy finansowej na warunkach określonych w art. 15 i 16 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 oraz na warunkach ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.

Przepisy rozporządzenia (WE) nr 2200/96 oraz niniejszego rozporządzenia odnoszące się do weryfikacji i kar stosuje się zarówno do stowarzyszeń organizacji producentów, jak i do członków organizacji producentów.

5.
Dla celów niniejszego rozporządzenia "wartość produkcji wprowadzonej do obrotu" oparta jest na produkcji osiąganej przez członków organizacji producentów:

a) w odniesieniu do której uznano organizacje producentów;

b) zbywanej na warunkach ustanowionych w art. 11 ust. 1 lit. c) pkt 3 akapit pierwszy i drugi, z wyjątkiem:

i) tiret pierwszego;

ii) tiret drugiego, w przypadkach nieznacznych ilości produktu wprowadzonego do obrotu jako świeży lub dla przemysłu przetwórczego przez samych członków producentów, rozporządzenia (WE) nr 2200/96;

c) fakturowanej na etapie "loco producent":

i) w stosownym przypadku jako "produkt opakowany lub przygotowany, ale nieprzetworzony";

ii) bez podatku od wartości dodanej (VAT);

iii) bez uwzględnienia wewnętrznych kosztów transportu1(7),

Państwa Członkowskie określają, w stosownym przypadku, obniżki, które mają być stosowane do fakturowanej wartości za produkty fakturowane na różnych etapach przetwarzania lub dostawy/transportu;

d) oraz, w stosownym przypadku, kwocie pomocy przewidzianej w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 oraz w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2202/96, otrzymywanej przez organizacje producentów w tym samym okresie;

e) oraz, zgodnie z warunkami ustalonymi przez Państwa Członkowskie w celu uniknięcia podwójnego naliczania, produkcji osiąganej przez członków, którzy występują z lub przystępują do organizacji producentów do momentu przedstawienia programu operacyjnego lub zmian w tym programie, w rozumieniu art. 6 ust. 1 niniejszego rozporządzenia.

6.
Roczny pułap pomocy finansowej, określony w art. 15 ust. 5 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 2200/96 jest obliczany każdego roku na podstawie wartości produkcji wprowadzonej do obrotu w ciągu 12-miesięcznego okresu referencyjnego ustalonego przez Państwa Członkowskie, którego podstawę może stanowić:

a) rzeczywisty okres 12-miesięczny, rozpoczynający się nie wcześniej niż dnia 1 stycznia, dwa lata przed rokiem, w którym program operacyjny został zrealizowany i kończący się nie później niż dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok programu operacyjnego; lub

b) średnia wartość trzech kolejnych okresów 12-miesięcznych między dniem 1 stycznia czwartego roku i dniem 30 czerwca roku poprzedzającego rok programu operacyjnego.

7.
Państwa Członkowskie mogą określać różne okresy referencyjne dla różnych organizacji producentów, uwzględniając różnice w produkcji, sprzedaży i okresach obrachunkowych dla różnych produktów lub grup produktów. Okres referencyjny nie zmienia się podczas programu operacyjnego, z wyjątkiem należycie uzasadnionych sytuacji.
8.
Jeżeli obniżenie wartości produktu wynikało z przyczyn niezależnych od odpowiedzialności i kontroli organizacji producentów, wartość produkcji wprowadzonej do obrotu określona w ust. 6 nie jest mniejsza niż 65 % wartości w poprzednim okresie referencyjnym.
9.
Jeżeli ostatnio uznane organizacje producentów posiadają niewystarczające dane historyczne o produkcji wprowadzonej do obrotu w celu stosowania przepisu ust. 6, za wartość produkcji wprowadzonej do obrotu uważa się wartość produkcji nadającej się do wprowadzenia do obrotu przewidzianą przez organizację producentów w celu jej uznania.
10.
Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do zebrania informacji na temat wartości produkcji wprowadzonej do obrotu, w rozumieniu ust. 5, przez organizacje producentów, które nie przedstawiły programów operacyjnych.

ROZDZIAŁ  II

FUNDUSZE I PROGRAMY OPERACYJNE

Artykuł  3

Fundusze operacyjne

1.
Fundusze operacyjne ustanowione przez organizacje producentów określone w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 są:

a) wykorzystywane wyłącznie do transakcji związanych z:

1) realizacją programu operacyjnego,

2) zarządzaniem funduszem operacyjnym i

3) finansowaniem wycofania, zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96;

b) zarządzane:

1) w formie konta bankowego założonego w instytucji finansowej w Państwie Członkowskim, w którym znajduje się główna siedziba organizacji producentów; lub

2) na wniosek organizacji producentów i na podstawie decyzji wydanej przez Państwo Członkowskie, w formie rachunkowości finansowej prowadzonej przez organizację, obejmującej rachunkowość dotyczącą poszczególnych działań, umożliwiającą identyfikację każdego pojedynczego wydatku i dochodu odnoszących się do funduszu operacyjnego oraz ich sprawdzenie i poświadczenie corocznie przez zewnętrznych audytorów.

2.
Wkłady finansowe do funduszu operacyjnego są pobierane zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96. Organizacja producentów może ustalić opłatę wyrównawczą:

a) na podstawie wielkości lub wartości produkcji wprowadzonej do obrotu lub połączenia obydwu tych kryteriów;

b) na różnych poziomach dla różnych produktów lub grup członków na podstawie obiektywnych kryteriów określonych przez organizację producentów, z uwzględnieniem w szczególności różnych poziomów uczestnictwa w programie operacyjnym różnych grup członków, pod następującymi warunkami:

i) jeżeli zbiorowy charakter programów operacyjnych nie jest osłabiony;

ii) jeżeli wkład każdego pojedynczego członka tej grupy jest obliczany na podstawie określonej w ust. 2 lit. a).

3.
Program operacyjny uważa się za mający charakter zbiorowy, jeśli jego działania:

i) angażują znaczną liczbę lub odsetek członków; i

ii) są zatwierdzane demokratycznie przez członków organizacji producentów.

4.
Na warunkach określonych przez Państwa Członkowskie, organizacje producentów mogą uiszczać zaliczki na poczet wkładów członkowskich do funduszu na dany rok realizacji programu operacyjnego, pod warunkiem zrekompensowania opłat pobranych od swoich członków przed dniem 31 stycznia następnego roku.
5.
Żadna kwota wpływająca na fundusz operacyjny inna niż wkłady członków nie kwalifikuje się do pomocy finansowej określonej w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
Artykuł  4

Przedłożenie programu operacyjnego Państwom Członkowskim

Proponowane programy operacyjne przedstawiane są do zatwierdzenia właściwym władzom w Państwie Członkowskim, w którym organizacja producentów ma swoją siedzibę główną, do 15 września roku poprzedzającego rok, w którym mają zostać zrealizowane. Jednakże Państwa Członkowskie mogą odroczyć tę datę.

Artykuł  5

Zatwierdzanie programu operacyjnego przez Państwa Członkowskie

1.
Właściwe władze krajowe podejmują decyzje w sprawie programów i funduszy do 15 grudnia roku, w którym przedłożono im programy.
2.
Właściwe władze sprawdzają:

a) wszelkimi odpowiednimi sposobami, w tym za pomocą inspekcji na miejscu, dokładność informacji przedstawionej zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. b), c) i e);

b) zgodność celów programów z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 lub w przypadku planów działań zgodność ich celów z art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia;

c) kwalifikację proponowanych działań i wydatków, z uwzględnieniem działań określonych w art. 8 ust. 2 i przykładowy wykaz działań i wydatków niekwalifikujących się do pomocy określonej w załączniku I;

d) spójność ekonomiczną i jakość techniczną proponowanych programów, rzetelność oszacowań i planu finansowego oraz planowania wykonania.

3.
Właściwe władze krajowe, odpowiednio:

a) zatwierdzają programy, które odpowiadają wymaganiom art. 15 i 16 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 oraz wymaganiom niniejszego rozdziału;

b) wnoszą o zmianę proponowanych programów, wówczas zatwierdza się tylko programy, które zawierają żądane zmiany;

c) odrzucają programy.

Właściwe władze krajowe powiadamiają organizacje producentów o podjętych decyzjach.

4.
Programy operacyjne zatwierdzone do 15 grudnia są realizowane od 1 stycznia następnego roku.

Realizacja programów zatwierdzonych po 15 grudnia jest odraczana o rok.

Artykuł  6

Zmiany programów operacyjnych

1.
Organizacje producentów mogą zażądać zmian na kolejny rok/kolejne lata programów operacyjnych każdego roku do dnia 15 września. Zmiany zostają wówczas wprowadzone w dniu 1 stycznia następnego roku.

Jednakże Państwa Członkowskie mogą odroczyć datę przedstawiania wniosków.

2.
Do wniosków o zmiany dołącza się dokumentację dodatkową uzasadniającą powód, charakter i wpływ zmian.

Właściwe władze podejmują decyzje w sprawie wniosków o zmianę programów operacyjnych do dnia 15 grudnia, po uwzględnieniu dostarczonych dowodów i z uwzględnieniem weryfikacji władz, zgodnie z art. 5 ust. 2. Jeżeli decyzja nie zostaje podjęta w powyższym terminie, wniosek uważa się za odrzucony.

3.
Na warunkach ustalonych przez Państwa Członkowskie i z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Państwa Członkowskie w ciągu każdego danego roku organizacje producentów mogą być upoważnione do:

a) jedynie częściowej realizacji swoich programów operacyjnych;

b) zmiany zawartości programu operacyjnego. Zmiany mogą obejmować przedłużenie programów operacyjnych, pod warunkiem że całkowity czas jego trwania nie przekracza pięciu lat;

c) zmiany kwoty funduszu operacyjnego zatwierdzonego do finansowania wycofania, zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 w granicach ustanowionych w art. 15 ust. 3 akapit trzeci i w art. 23 ust. 3, 4 i 5, pod warunkiem że ogólne cele programu operacyjnego są utrzymane, a kwota funduszu operacyjnego określona w art. 9 ust. 1 nie jest przekroczona.

4.
Państwa Członkowskie określają warunki dokonywania zmian w programach operacyjnych w ciągu roku, zgodnie z ust. 3 lit. a) i b) niniejszego artykułu bez uprzedniego zatwierdzenia przez Państwa Członkowskie.

Zmiany te kwalifikują się do finansowania, jeżeli niezwłocznie są podane do wiadomości właściwym władzom przez organizację producentów.

5.
Jakikolwiek wzrost kwoty funduszu operacyjnego zatwierdzonej do finansowania wycofania, zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 podlega we wszystkich przypadkach uprzedniemu zatwierdzeniu przez właściwe władze.
Artykuł  7

Format programu operacyjnego

Programy operacyjne są realizowane w okresach rocznych począwszy od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia.

Artykuł  8

Zawartość programu operacyjnego

1.
Proponowane programy operacyjne spełniają wymogi art. 15 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 lub, w przypadku planów działań, po zakończeniu planu działań, zgodności z art. 11 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.

W programach operacyjnych zawarte są co najmniej następujące informacje:

a) czas trwania programu operacyjnego;

b) opis początkowej sytuacji, w szczególności w zakresie produkcji, wprowadzenia do obrotu i sprzętu;

c) cele programu, z uwzględnieniem perspektywy produkcji i zbytu;

d) działania do podjęcia i środki do użycia, aby osiągnąć cele w każdym roku realizacji programu;

e) aspekty finansowe, mianowicie:

i) metody obliczania i poziom wkładów finansowych;

ii) procedura finansowania funduszu operacyjnego, określonego w art. 3;

iii) w stosownym przypadku, wszelkie informacje niezbędne do uzasadnienia różnych poziomów pobieranego wkładu zgodnie z art. 3;

iv) budżet i harmonogram podejmowanych działań w każdym roku realizacji programu.

2.
Proponowane programy operacyjne, określone w ust. 1, mogą obejmować w szczególności:

a) koszty roślin w przypadku roślin wieloletnich (rośliny wieloletnie, drzewa i krzewy);

b) specjalne koszty:

i) produkcji ekologicznej, zintegrowanej lub doświadczalnej2(8);

ii) ekologicznych materiałów ochrony roślin(9);

iii) środków przyjaznych środowisku (w tym opakowania podlegające recyklingowi i/lub opakowania wielokrotnego użytku);

iv) środków poprawy jakości (w tym kwalifikowany materiał siewny i roślinny),

dla maksymalnego okresu 10 lat na każdy środek, od początku pierwszego programu operacyjnego;

c) koszty ogólne związane w szczególności z funduszem lub programem operacyjnym(10) poprzez wypłatę ryczałtu równego 2 % zatwierdzonego funduszu operacyjnego i do maksymalnej kwoty 180.000 EUR(11);

d) koszty personelu (w tym koszty płac, jeśli są one pokrywane przez organizację producentów) wynikające ze środków:

i) dotyczących poprawy lub utrzymania wysokiego poziomu jakości lub ochrony środowiska;

ii) dotyczących poprawy poziomu wprowadzenia do obrotu,

których wykonanie wiąże się z wykorzystaniem wykwalifikowanego personelu. Jeśli w takich przypadkach organizacja producentów wykorzystuje personel własny lub członków, należy udokumentować czas pracy;

e) inwestycje w środki transportu wyposażone w chłodnie lub pojazdy z regulowaną atmosferą;

f) dodatkowe zewnętrzne koszty transportu, w porównaniu z kosztami drogowego transportu rzeczy, ponoszone przy korzystaniu z kolei lub statku w celu ochrony środowiska, określone przez Państwa Członkowskie za kilometr ryczałtowo;

g) koszty spotkań i programów szkoleniowych dotyczących wykonania działań w programie operacyjnym, w tym diet dla uczestników obejmujących koszty transportu i zakwaterowania (w stosownym przypadku ryczałtowo);

h) ogólna promocja i promocja etykiet zbiorowych(12). Nazwy geograficzne są dozwolone wyłącznie, gdy:

i) są objęte rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2081/92(13) i wykorzystują w szczególności chronione nazwy pochodzenia lub chronione oznaczenia geograficzne; lub

ii) jeśli nazwy geograficzne pełnią rolę drugorzędną w stosunku do głównego przesłania i ich stosowanie nie jest zastrzeżone dla danych organizacji producentów.

Materiały promocyjne muszą zawierać godło Wspólnoty Europejskiej (tylko w przypadku mediów wizualnych) z następującą adnotacją: "Kampania finansowania z funduszy pomocowych Wspólnoty Europejskiej";

i) koszty prawne i administracyjne łączenia organizacji producentów lub ich przejęcia, studiów wykonalności i propozycji zleconych przez organizacje producentów w tym względzie;

j) sprzęt używany w rozumieniu warunków ustanowionych w zasadzie nr 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1685/2000(14);

k) ziemia niezabudowana, której zakup jest konieczny do przeprowadzenia objętej programem inwestycji, na warunkach ustanowionych w ppkt 1.1 lit. a), b) i c) oraz ppkt 1.2 zasady nr 5 rozporządzenia (WE) nr 1685/2000(15);

l) leasing w ramach wartości rynkowej netto przedmiotu i na warunkach ustanowionych w pkt 3 zasady nr 10 rozporządzenia (WE) nr 1685/2000;

m) najem jako alternatywa dla zakupu, w przypadkach uzasadnionych ekonomicznie;

n) zakup nieruchomości na warunkach ustanowionych w ppkt 2.1, 2.2 i 2.3 zasady nr 6 rozporządzenia nr 1685/2000;

o) inwestycje lub działania w gospodarstwach indywidualnych, pod warunkiem:

i) że zbiorowy charakter programu operacyjnego w rozumieniu art. 3 ust. 3 niniejszego rozporządzenia nie jest osłabiony; i

ii) że właściwe przepisy są sporządzone w celu odzyskania inwestycji lub jej wartości w przypadku wystąpienia członka z organizacji;

p) zastąpienie inwestycji, pod warunkiem że wartość końcowa zastąpionych inwestycji jest albo:

i) dodana do funduszu operacyjnego organizacji producentów; albo

ii) odjęta od kosztów zastąpienia.

Inwestycje, w tym inwestycje w ramach umów leasingowych, których okres spłaty przekracza czas trwania programu operacyjnego mogą być przeniesione do następnego programu operacyjnego pod warunkiem podania odpowiedniego uzasadnienia ekonomicznego, w szczególności wtedy, gdy okres amortyzacji podatkowej jest dłuższy niż pięć lat.

3.
Proponowane programy operacyjne nie obejmują działań lub wydatków znajdujących się w otwartym wykazie działań i wydatków niekwalifikowanych znajdującym się w załączniku I.
4.
Proponowane programy operacyjne są dopuszczalne wyłącznie, jeśli towarzyszy im:

a) dowód ustanowienia funduszu operacyjnego, określonego w art. 3;

b) pisemne zobowiązanie organizacji producentów do wykonania rozporządzenia nr 2200/96 i niniejszego rozporządzenia oraz nieskorzystania z bezpośredniego lub pośredniego, podwójnego wspólnotowego lub krajowego finansowania jej ani jej członków w odniesieniu do środków i/lub działań kwalifikowanych do wspólnotowego finansowania w ramach niniejszego rozporządzenia.

ROZDZIAŁ  III

POMOC FINANSOWA WSPÓLNOTY

Artykuł  9

Oszacowanie funduszy operacyjnych

1.
Każdego roku do dnia 15 września i w stosownym przypadku, w tym samym okresie, w którym przedstawiane są propozycje programów operacyjnych określonych w art. 4 niniejszego rozporządzenia lub wnioski o zmiany określone w art. 6 ust. 2, zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, organizacje producentów realizujące programy operacyjne przekazują Państwom Członkowskim szacunkowe kwoty funduszy operacyjnych na następny rok.

Podstawę obliczenia szacunkowej kwoty funduszy operacyjnych stanowią:

a) czynniki określone w art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, zawarte w proponowanych programach operacyjnych oraz szacunkowe wydatki na wycofanie określone w art. 15 ust. 3;

b) wartość produkcji wprowadzonej do obrotu, określonej zgodnie z art. 2 ust. 5 niniejszego rozporządzenia.

2.
Jeśli proponowane programy zostają zatwierdzone, Państwa Członkowskie ustalają uzgodnioną kwotę pomocy finansowej, określoną w art. 16 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
3.
Do dnia 15 grudnia Państwa Członkowskie powiadamiają organizacje producentów o:

a) zatwierdzonych kwotach pomocy finansowej, określonych w ust. 2 niniejszego artykułu;

b) decyzjach w sprawie programów operacyjnych, określonych w art. 5 ust. 1 lub zmianach w programach operacyjnych, określonych w art. 6 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

4.
Państwa Członkowskie składają Komisji szacunkowe sprawozdanie o funduszach operacyjnych w ramach przewidzianych na mocy art. 17 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  10

Zaliczki

1.
Organizacjom producentów udziela się na ich wniosek zaliczki, w zależności od funduszu operacyjnego, jaki będzie wykorzystany do finansowania programu operacyjnego.

Wnioski o zaliczki są sporządzane w styczniu, kwietniu, lipcu i październiku. Obejmują przewidywane wydatki z tytułu programów operacyjnych w okresie trzymiesięcznym, poczynając od miesiąca, w którym złożono wniosek. Całkowite kwoty zaliczek wypłaconych na dany rok nie mogą przekraczać 90 % zatwierdzonej kwoty pomocy finansowej na program operacyjny.

2.
Zaliczki są wypłacane po wniesieniu zabezpieczenia równego 100 % zaliczki, na warunkach określonych przez Państwa Członkowskie:

i) w celu zapewnienia, że finansowy wkład do funduszu operacyjnego został złożony zgodnie z art. 3 ust. 2, 3 i 4;

ii) w celu zapewnienia, że wcześniejsze zaliczki zostały rzeczywiście wykorzystane.

Wnioski o zwrot zabezpieczenia można składać w ciągu roku wraz z odpowiednią dokumentacją dodatkową. Zabezpieczenia zostaną zwrócone do maksymalnej wysokości 80 % wypłaconych zaliczek.

3.
Zabezpieczenia są wnoszone na warunkach ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2220/85(16).

Podstawowy wymóg w rozumieniu art. 20 tego rozporządzenia obejmuje dokonanie działań ustalonych w programach operacyjnych z zastrzeżeniem zobowiązań, określonych w art. 8 ust. 4 lit. b) niniejszego rozporządzenia.

W przypadku niespełnienia podstawowego wymogu lub poważnego niespełnienia obowiązków określonych w art. 8 ust. 4 lit. b) zabezpieczenie ulega przepadkowi, bez uszczerbku dla innych kar, stosowanych zgodnie z art. 48 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 oraz art. 15 niniejszego rozporządzenia.

W przypadku niespełnienia innych wymogów zabezpieczenie ulegające przepadkowi uzależnione jest od wagi stwierdzonej nieprawidłowości.

4.
Alternatywnie, organizacje producentów mogą wnioskować o uczestnictwo w systemie wniosków o część pomocy finansowej Wspólnoty, obejmującej:

a) wydatki z tytułu programu operacyjnego. Wnioski są przedkładane w kwietniu, lipcu i październiku i obejmują wydatki poniesione podczas trzech poprzedzających miesięcy. Wnioskom towarzyszy odpowiednia dokumentacja dodatkowa.

Całkowite wypłaty w odniesieniu do wniosków o częściowe finansowanie nie mogą przekroczyć 90 % zatwierdzonej kwoty pomocy finansowej na program operacyjny lub rzeczywistych wydatków, cokolwiek jest mniejsze;

b) wycofanie. Wnioski mogą, w stosownym przypadku, być przedstawiane razem z wnioskami określonymi w ust. 4 lit. a). Wnioski te podlegają ograniczeniom ustanowionym w art. 15 ust. 3 akapit trzeci i w art. 23 ust. 3, 4, 5 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

Artykuł  11

Wnioski organizacji producentów o pomoc

1.
Wnioski o pomoc finansową lub jej saldo są przedstawiane tylko raz w odniesieniu do każdego programu, nie później niż dnia 31 stycznia roku następującego po tym, do którego się odnoszą.
2.
Wnioskom towarzyszą dokumenty dodatkowe, zawierające następujące informacje:

a) wartość produkcji wprowadzanej do obrotu w rozumieniu art. 2 ust. 5;

b) finansowy wkład wyznaczony dla każdego członka i wpłacony do funduszu operacyjnego, zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 2200/96 i art. 3 niniejszego rozporządzenia, na produkcję wprowadzaną do obrotu w rozumieniu art. 2 ust. 5 niniejszego rozporządzenia;

c) wydatki poniesione w odniesieniu do programu operacyjnego;

d) część funduszu operacyjnego wydana na finansowanie wycofania zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, poziom rekompensat i/lub dodatków wypłaconych członkom, a także zgodność z ograniczeniami ustanowionymi w art. 15 ust. 3 akapit trzeci i art. 23 ust. 3, 4 i 5 tego rozporządzenia.

3.
Wnioski o pomoc finansową lub jej saldo mogą obejmować wydatki przewidziane, ale nie poniesione, dotyczące działań, co do których właściwe władze krajowe mają wystarczające dowody, że:

i) działania te nie mogły być przeprowadzone przed dniem 31 grudnia roku realizacji programu operacyjnego z powodów niezależnych od danej organizacji producentów, i że mogą być przeprowadzone przed dniem 30 kwietnia następnego roku;

ii) równoważny wkład z organizacji producentów jest trzymany w funduszu operacyjnym.

Pomoc zostaje wypłacona i zabezpieczenie złożone zgodnie z art. 10 ust. 2 zostaje wniesione tylko pod warunkiem że dowód wykonania przewidzianych wydatków, określonych w poprzednim akapicie, zostanie przedstawiony do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, na który dane wydatki zostały przewidziane i na podstawie rzeczywiście przewidzianego prawa do uzyskania pomocy.

4.
Wnioski i dołączona do nich dokumentacja dodatkowa podlegają kontroli administracyjnej. Państwa Członkowskie wypłacają pomoc finansową należną organizacjom producentów najpóźniej w dniu 30 czerwca roku następującego po roku realizacji programu. Jednakże Państwa Członkowskie mogą odroczyć ten termin do dnia 31 sierpnia.
5.
W przypadku gdy wnioski o pomoc finansową lub jej saldo są przedstawione po terminie określonym w ust. 1, pomoc zostaje zmniejszona o 1 % za każdy dzień opóźnienia.
6.
W wyjątkowych i dobrze uzasadnionych przypadkach Państwa Członkowskie mogą przyjąć wnioski o pomoc finansową lub jej saldo po terminie określonym w ust. 1 i nie stosować przepisów ust. 5, jeśli nie stanowi to uszczerbku dla przeprowadzenia kontroli lub dla terminu płatności przez Państwa Członkowskie, określonego w ust. 4.
Artykuł  12

Sprawozdania dotyczące wniosków o pomoc

Państwa Członkowskie składają Komisji sprawozdanie dotyczące szczegółowych informacji w sprawie wniosków o pomoc w ramach przewidzianych na mocy art. 17 niniejszego rozporządzenia.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  13

Sprawozdania organizacji producentów

1.
Realizacja programów operacyjnych i działania dotyczące wycofania, kwalifikujące się do finansowania przez Wspólnotę w ramach funduszu operacyjnego, są przedstawiane w rocznych sprawozdaniach, które:

a) towarzyszą wnioskom o pomoc finansową lub w stosownym przypadku wnioskom o saldo;

b) obejmują programy operacyjne zrealizowane w roku poprzednim oraz wycofanie;

c) zawierają uzasadnione szczegóły:

i) głównych zmian programów operacyjnych; i

ii) różnic między szacunkową i rzeczywistą kwotą wnioskowanej pomocy.

2.
Sprawozdania końcowe zastępują sprawozdania określone w akapicie pierwszym za ostatni rok stosowania programów operacyjnych.

Takim końcowym sprawozdaniom towarzyszy ocena programów operacyjnych przygotowana, w stosownym przypadku, z pomocą specjalnego biura konsultingowego. Oceny te muszą obejmować osiągnięcie celów programu, a w miarę potrzeby - szczegółowe zmiany działań i/lub metod, które zostały lub zostaną uwzględnione, kiedy zostaną sporządzone kolejne programy operacyjne.

Artykuł  14

Kontrole

1.
Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole organizacji producentów, z niewielkim wcześniejszym powiadomieniem lub bez wcześniejszego powiadomienia, w tym kontrole na miejscu, aby zapewnić skuteczną weryfikację zgodności z warunkami przyznania pomocy, w szczególności z:

a) wykonaniem środków w programie operacyjnym, w szczególności dotyczących inwestycji;

b) rzeczywistych kosztów i wydatków ponoszonych w porównaniu z kwotami zgłoszonymi.

2.
Kontrole, określone w ust. 1 dotyczą co najmniej znacznej próbki wniosków każdego roku. Próbka musi reprezentować co najmniej 20 % organizacji producentów i 30 % całkowitej wspólnotowej pomocy.

W przypadku gdy kontrole ukazują znaczne nieprawidłowości w regionie lub części regionu lub specjalnej organizacji producentów, właściwe władze przeprowadzają dodatkowe kontrole w danym roku i zwiększają liczbę wniosków przeznaczonych do sprawdzenia w następnym roku.

3.
Właściwe władze ustalają, które organizacje producentów należy kontrolować, w szczególności na podstawie analizy ryzyka i reprezentatywności pomocy. Analiza ryzyka uwzględnia:

a) kwotę pomocy;

b) tendencję programów rocznych w stosunku do ubiegłego roku;

c) wyniki kontroli z lat poprzednich;

d) inne parametry, określone przez Państwa Członkowskie.

4.
Każda organizacja producentów musi być co najmniej raz skontrolowana przed wypłaceniem jej pomocy lub salda dotyczącego ostatniego roku realizacji programu operacyjnego.
5.
Państwa Członkowskie składają Komisji sprawozdanie dotyczące szczegółowych informacji w sprawie kontroli, w ramach przewidzianych na mocy art. 17 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  15

Odzyskiwanie i sankcje

1.
Kwoty nienależnie wypłacone zostają odzyskane, a w odniesieniu do danej organizacji producentów zastosowane zostają sankcje, w szczególności jeśli:

a) rzeczywista wartość produkcji wprowadzonej do obrotu w rozumieniu art. 2 ust. 5 jest mniejsza niż kwota użyta do obliczania wspólnotowej pomocy finansowej; lub

b) fundusz operacyjny był utrzymywany w sposób niezgodny z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 lub został wykorzystany na cele inne niż te określone w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia; lub

c) program operacyjny został zrealizowany w sposób niezgodny z warunkami jego zatwierdzenia przez dane Państwo Członkowskie, bez uszczerbku dla art. 6 niniejszego rozporządzenia.

2.
Bez uszczerbku dla przepisów art. 7 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999(17), w przypadku środka, co do którego w późniejszym terminie okazało się, że nie kwalifikuje się, a który był wykonywany zgodnie z programem operacyjnym zatwierdzonym przez Państwo Członkowskie, może ono:

a) wypłacić odpowiednią należną kwotę pomocy; lub

b) nie przystępować do odzyskiwania pomocy już wypłaconej,

jeśli postępują w ten sposób w porównywalnych przypadkach finansowanych z budżetu państwa i jeśli organizacja producentów nie działała w sposób niedbały.

3.
Jeśli odzyskiwanie i/lub sankcje stosują się jak w ust. 1, od beneficjenta/wnioskodawcy wymaga się:

a) we wszystkich przypadkach gdy pomoc została już wypłacona:

i) w przypadku oczywistego błędu - przelania kwot zapłaconych nienależnie wraz z odsetkami,

ii) w przypadku oszustwa - przelania podwojonych kwot zapłaconych nienależnie wraz z odsetkami;

iii) we wszystkich innych przypadkach - zwrotu kwot nienależnie wypłaconych, powiększonych o 20 % wraz z odsetkami;

b) w przypadkach, w których wnioski o pomoc finansową zostały przedstawione zgodnie z art. 11 niniejszego rozporządzenia, ale pomocy nie wypłacono:

i) w przypadku oszustwa - zapłaty kwot nienależnie wnioskowanych;

ii) we wszystkich przypadkach innych niż oczywisty błąd - zapłaty 20 % kwoty nienależnie wnioskowanej.

4.
Odsetki określone w ust. 3 lit. a) są obliczane:

a) na podstawie okresu, który minął między wypłaceniem a zwrotem należności przez beneficjenta;

b) według stawek stosowanych przez Europejski Bank Centralny w jego głównych działaniach refinansowych, publikowanych w serii "C" Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich i obowiązujących w dniu, w którym dokonano nienależnej płatności, plus trzy punkty procentowe.

5.
Kwoty odzyskane, z nagromadzonymi odsetkami, zostają wypłacone odpowiedzialnej agencji płatniczej i potrącone przez nią z wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej.
6.
W przypadku fałszywej deklaracji, złożonej umyślnie lub w wyniku poważnego zaniedbania, dana organizacja producentów zostaje pozbawiona wspólnotowej pomocy finansowej na rok następujący po roku, w odniesieniu do którego stwierdzono fałszywą deklarację.
7.
Przepisy ust. 1-6 stosuje się bez uszczerbku dla innych kar, nakładanych zgodnie z art. 48 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
8.
Państwa Członkowskie składają Komisji sprawozdanie dotyczące szczegółowych informacji w sprawie odzyskiwania i sankcji, w ramach przewidzianych na mocy art. 17 niniejszego rozporządzenia.

ROZDZIAŁ  V

Artykuł  16

Przepisy Państw Członkowskich

1.
Państwa Członkowskie mogą przyjąć przepisy uzupełniające do rozporządzenia (WE) nr 2200/96 i do niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do działań i wydatków zakwalifikowanych do pomocy.
2.
Państwa Członkowskie składają Komisji sprawozdanie dotyczące szczegółowych informacji w sprawie przepisów przyjętych w ramach przewidzianych na mocy art. 17 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  17

Sprawozdania Państw Członkowskich

1.
Państwa Członkowskie składają sprawozdanie o danych finansowych i jakościowych dotyczących organizacji producentów, funduszach operacyjnych i programach operacyjnych oraz kontrolach, zgodnie z załącznikiem II.
2.
Państwa Członkowskie informują Komisję o wszystkich środkach i warunkach określonych przez siebie w ramach niniejszego rozporządzenia, w szczególności o:

a) procedurze finansowania funduszy operacyjnych, zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. e) ppkt i), ii) i iii);

b) warunkach określonych w celu umożliwienia sporządzania zmian w ciągu roku w programach operacyjnych, zgodnie z art. 6 ust. 3 i 4;

c) przepisach ustanowionych, w stosownym przypadku, do celu stosowania art. 15 ust. 2;

d) przepisach przyjętych na mocy art. 16 ust. 1.

Artykuł  18

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 411/97(18) traci moc.

Jednakże przepisy art. 10 rozporządzenia (WE) nr 411/97 w dalszym ciągu są stosowane do funduszy operacyjnych odnoszących się do roku 2000.

Artykuł  19

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich z następującymi przepisami:

a) programy operacyjne zatwierdzone przez Państwa Członkowskie przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia i które w dalszym ciągu stosuje się do 2001 r., muszą być zgodne z niniejszym rozporządzeniem, jeśli to jest możliwe w drodze zmian wnioskowanych przez organizacje producentów do dnia 15 września 2001 r.;

b) Państwa Członkowskie mogą przewidzieć zachowanie programów zatwierdzonych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, jeśli dostosowanie ich byłoby niewłaściwe ze względu na stan ich zaawansowania;

c) na wniosek zainteresowanych stron przepisy art. 15 można stosować do przypadków wynikłych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2.

(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(4) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 9.

(5) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.

(6) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(7) Jeżeli odległość między scentralizowanymi punktami skupu lub punktami pakowania organizacji producentów oraz punktem dystrybucji organizacji producentów jest znaczna.

(8) Właściwe władze krajowe mają obowiązek ustalić kryteria kwalifikacji do produkcji doświadczalnej z uwzględnieniem nowości procedury lub koncepcji oraz związanego z tym ryzyka.

(9) Ekologiczne materiały ochrony roślin (takie jak feromony i predatorzy), bez względu na to, czy stosowane w produkcji ekologicznej, zintegrowanej czy konwencjonalnej.

(10) W tym koszty zarządzania i personelu, sprawozdania i studia oceny; koszty księgowania i rozliczeniowe, określone w art. 3 ust.1 lit. b.

(11) Państwa Członkowskie mają prawo ograniczyć finansowanie do kosztów rzeczywistych, w którym to przypadku powinny określić koszty kwalifikowane.

(12) Zbiorowe etykiety nie mogą być zastrzeżone dla członków organizacji producentów i nie mogą przedstawiać nazwy lub znaku handlowego jednej organizacji producentów.

(13) Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 1.

(14) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 39.

(15) Właściwe władze krajowe mogą określić dodatkowe warunki do zasady nr 5 rozporządzenia (WE) nr 1685/2000 w celu akceptacji tego rodzaju wydatków dla zapobieżenia spekulacji; warunki te mogą obejmować w szczególności zakaz sprzedaży inwestycji/ziemi w minimalnym okresie i ustanowienie maksymalnej korelacji między wartością ziemi a wartością inwestycji.

(16) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.

(17) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(18) Dz.U. L 62 z 4.3.1997, str. 9.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYDATKI I DZIAŁANIA NIEKWALIFIKUJĄCE SIĘ DO POMOCY FINANSOWEJ

O ile nie są objęte art. 8 ust. 2, do niekwalifikujących się do pomocy finansowej zalicza się następujące działania i wydatki:

1. Ogólne koszty produkcji, w szczególności:

– nasiona i rośliny,

– środki ochrony roślin, w tym zintegrowane materiały kontrolne, nawozy i inne środki produkcji,

– koszty pakowania, składowania, opakowań zbiorczych, nawet jako część nowych procesów,

– koszty gromadzenia lub transportu (wewnętrznego lub zewnętrznego),

– koszty operacyjne (w szczególności elektryczność, opał i utrzymanie).

2. Koszty ogólne.

3. Dochód i dodatki cenowe.

4. Koszty ubezpieczenia obejmujące indywidualne lub grupowe składki ubezpieczeniowe oraz tworzenie funduszy ubezpieczeniowych w ramach organizacji producentów.

5. Zwrot (zwłaszcza w formie rocznych wypłat) pożyczek wziętych na działania przeprowadzane w całości lub w części przed rozpoczęciem programu operacyjnego.

6. Zakup ziemi niezabudowanej.

7. Wypłaty dla producentów, uczestniczących w spotkaniach i programach szkoleniowych w celu zrekompensowania im straty dochodu.

8. Działania lub koszty dotyczące ilości wyprodukowanych przez członków organizacji producentów poza Wspólnotą.

9. Działania, które mogłyby zakłócić konkurencję w innej dziedzinie działalności gospodarczej organizacji producentów; działania lub środki, które korzystają bezpośrednio lub pośrednio z innej działalności gospodarczej organizacji producentów, powinny być finansowane odpowiednio do ich wykorzystania przez sektory lub produkty, w odniesieniu do których uznano organizację producentów.

10. Używany sprzęt.

11. Inwestycje w środki transportu, wykorzystywane do wprowadzania do obrotu lub dystrybucji przez organizację producentów.

12. Najem jako alternatywa zakupu; koszt operacyjny wynajętych towarów.

13. Wydatki związane z umowami leasingowymi (podatki, oprocentowanie, koszty ubezpieczenia itp.) oraz koszty operacyjne.

14. Promocja indywidualnych etykiet handlowych lub etykiet zawierających odniesienia geograficzne.

15. Umowy o podwykonawstwo dotyczące działań lub wydatków wymienionych w niniejszym wykazie.

16. VAT i inne podatki lub opłaty w ramach przewidzianych w ust. 4 zasady nr 7 rozporządzenia (WE) nr 1685/2000.

17. Inwestycje w przetwórstwo świeżych produktów (działania prowadzone przez organizacje producentów, dotyczące przygotowania produktu, w szczególności czyszczenie, cięcie, przycinanie, suszenie i pakowanie, w celu wprowadzenia do obrotu, nie są uważane za przetwarzanie).

ZAŁĄCZNIK  II

WYMOGI WOBEC PAŃSTW CZŁONKOWSKICH DOTYCZĄCE SPRAWOZDAWCZOŚCI

Informacje do przekazania Komisji przez Państwa Członkowskie przed 1 czerwca każdego roku, zgodnie z formatami dostarczonymi przez Komisję

CZĘŚĆ 1: Organizacje producentów

1. Informacje administracyjne (w szczególności dotyczące numeru rejestracji, formy prawnej, liczby członków fizycznych i prawnych).

2. Informacje dotyczące produkcji (w tym obliczenia wartości produkcji wprowadzanej do obrotu, obliczenia i informacje o kluczowych produktach).

CZĘŚĆ 2: Fundusze operacyjne i programy operacyjne

1. Stosowany okres referencyjny.

2. Oszacowania dotyczące pomocy (art. 9).

3. Wnioski o pomoc i ostateczne rzeczywiste wypłaty pomocy (art. 11), w tym procent funduszu operacyjnego wydanego na wycofanie.

4. Główne kategorie wydatków (w tym znaczące zmiany dokonane w ciągu roku).

CZĘŚĆ 3: Kontrola (art. 14); odzyskiwanie i sankcje (art. 15)

1. Skontrolowane organizacje producentów.

2. Władze kontrolujące i streszczenie obejmujące wyniki kontroli (jedynie kluczowe punkty).

Zaktualizowane ostateczne dane dotyczące ostatecznych rzeczywistych wypłat pomocy określonej w części 2 pkt 3 mogą być przedstawiane najpóźniej do 1 października.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.90.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 609/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do programów operacyjnych, funduszy operacyjnych i pomocy finansowej Wspólnoty oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 411/97
Data aktu: 28/03/2001
Data ogłoszenia: 30/03/2001
Data wejścia w życie: 02/04/2001