KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 38 ust. 2 i art. 47 ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ostatnie wydarzenia związane z gąbczastą encefalopatią bydła (BSE) doprowadziły do znacznej utraty zaufania konsumentów do bezpieczeństwa wołowiny i cielęciny. Spowodowało to gwałtowny spadek konsumpcji i znaczny spadek cen, który może utrzymywać się przez pewien czas. Wskutek tego rynek wołowiny i cielęciny został poważnie zakłócony i istnieje ryzyko, iż może on załamać się całkowicie.
(2) Z uwagi na opisaną powyżej sytuację rynkową oraz w celu poprawy skuteczności środków, które mają być podjęte, należy, w ramach interwencji, przewidzianej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 562/2000 z dnia 15 marca 2000 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do skupu wołowiny(2), ostatnio zmienionym przez rozporządzenie (WE) nr 503/2000(3), odebrać dodatkowe produkty, tusze zwierząt, które przekraczają maksymalną wagę obecnie dopuszczalną i które musiały być przetrzymywane przez okres dłuższy niż zazwyczaj z uwagi na niski popyt, a także należy czasowo dostosować zwiększenie średniej ceny rynkowej w celu obliczania maksymalnej ceny skupu, aby uwzględnić w szczególności wzrost kosztów i spadek przychodów w tym sektorze.
(3) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 716/96 z dnia 19 kwietnia 1996 r. przyjmującym nadzwyczajne środki wspierania rynku wołowiny w Zjednoczonym Królestwie(4), ostatnio zmienionym przez rozporządzenie (WE) nr 1176/2000(5), zostały przyjęte specjalne środki w odniesieniu do bydła w wieku powyżej 30 miesięcy, hodowanego w Zjednoczonym Królestwie. Środki te obejmują ubój a następnie zniszczenie takiego bydła. W związku z tym wykastrowane zwierzęta ze Zjednoczonego Królestwa przekraczające ten wiek nie kwalifikują się do publicznej interwencji. Ponadto, decyzja Komisji 2000/764/WE(6), ostatnio zmieniona przez decyzję 2001/8/WE(7), w sprawie badania bydła na obecność gąbczastej encefalopatii bydła, stanowi, że wszystkie zwierzęta z gatunku bydła w wieku powyżej 30 miesięcy będące przedmiotem normalnego uboju z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi muszą być poddane badaniom w formie jednego z zatwierdzonych szybkich testów wymienionych w załączniku IVa do decyzji Komisji 98/272/WE(8), najpóźniej począwszy od dnia 1 lipca 2001 r. Zwierzęta, które nie zostały poddane tym testom, nie mogą być odebrane w ramach publicznej interwencji w celu dalszego zbytu na rynku.
(4) Aby interwencja osiągnęła swój pełny wymiar wobec trudnej sytuacji rynkowej, należy zezwolić na skup interwencyjny ćwierćtusz, których cena ustalana jest na podstawie cen półtusz.
(5) Artykuł 10 i 16 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 określają odpowiednio terminy składania ofert przetargowych oraz terminy dostaw. Uwzględniając dni ustawowo wolne od pracy przypadające w drugim kwartale 2001 r., do celów praktycznych należy zmienić terminy końcowe składania ofert przetargowych w drugim kwartale oraz terminy dostaw w odniesieniu do ostatniej procedury przetargowej w pierwszym kwartale 2001 r.
(6) Aby zaradzić dalszemu zakłóceniu rynku, które może wynikać z wprowadzenia na rynek znacznej liczby zwierząt opasowych płci męskiej pochodzących ze Wspólnoty, które były trzymane w swoich gospodarstwach pochodzenia z powodu braku popytu i dla których gospodarstwa te nie mają już paszy, należy przyjąć niezbędne środki wspierania zgodnie z art. 38 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999 oraz należy zezwolić na skup tusz takich zwierząt. Ponadto, w celu uniknięcia skupu zwierząt prawie gotowych do wprowadzenia na rynek, należy wprowadzić limit dotyczący wagi tusz kwalifikujących się do tych uzgodnień. Ponieważ bydło ras wymienionych w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2342/1999 z dnia 28 października 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny w odniesieniu do systemu premii(9), ostatnio zmienione przez rozporządzenie (WE) nr 192/2001(10), nie jest uznawane za należące do ras mięsnych, nie powinno kwalifikować się do tego typu interwencji. W celu uniknięcia powielania przyznawanej pomocy należy wprowadzić mechanizm, który uzależnia wypłatę pełnej ceny skupu od niezłożenia wniosku przez producenta o premię specjalną, określoną w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999, w odniesieniu do tego zwierzęcia. Ostatecznie, normalny system interwencyjny, przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1254/1999, wymaga dodatkowych uzupełnień lub odstępstw.
(7) Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 562/2000 upoważnia Państwa Członkowskim do trybowania całości lub części skupowanego mięsa. Z uwagi na bieżący kryzys wymóg trybowania całości mięsa mógłby pomóc w zwolnieniu powierzchni magazynowej niezbędnej do przyjęcia dużych ilości wołowiny, które prawdopodobnie zostaną skupowane oraz mógłby ułatwić późniejszy zbyt mięsa. Należy dlatego odpowiednio zmienić wyżej wymieniony art. 20, dając Państwom Członkowskim czas umożliwiający wprowadzenie tego środka.
(8) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 562/2000 powinno zostać uchylone lub zmienione.
(9) Komitet Zarządzający ds. Wołowiny i Cielęciny nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 26 marca 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(2) Dz.U. L 68 z 16.3.2000, str. 22.
(3) Dz.U. L 73 z 15.3.2001, str. 16.
(4) Dz.U. L 99 z 20.4.1996, str. 14.
(5) Dz.U. L 131 z 1.6.2000, str. 37.
(6) Dz.U. L 305 z 6.12.2000, str. 35.
(7) Dz.U. L 2 z 5.1.2001, str. 28.
(8) Dz.U. L 122 z 24.4.1998, str. 59.
(9) Dz.U. L 281 z 4.11.1999, str. 30.
(10) Dz.U. L 29 z 31.1.2001, str. 27.