PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 286,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 286 Traktatu wymaga zastosowania aktów wspólnotowych w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych do instytucji i organów wspólnotowych.
(2) Pełny system ochrony danych osobowych wymaga nie tylko ustanowienia praw dla osób fizycznych, których dotyczą te dane, i zobowiązań tych, którzy przetwarzają dane osobowe, ale także właściwych sankcji dla tych, którzy naruszają przepisy, i monitorowania przez niezależny organ nadzoru.
(3) Artykuł 286 ust. 2 Traktatu wymaga ustanowienia niezależnego organu nadzoru odpowiedzialnego za monitorowanie stosowania takich aktów wspólnotowych do instytucji i organów wspólnotowych.
(4) Artykuł 286 ust. 2 Traktatu wymaga przyjęcia wszelkich innych właściwych przepisów w miarę potrzeb.
(5) Konieczne jest rozporządzenie zapewniające osobie fizycznej prawa prawnie egzekwowalne, określające zobowiązania administratorów w instytucjach i organach wspólnotowych, odnoszące się do przetwarzania danych osobowych oraz tworzące niezależny organ nadzoru odpowiedzialny za monitorowanie i przetwarzanie danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe.
(6) Przeprowadzono konsultacje z grupą roboczą ds. ochrony osób fizycznych ustanowioną na mocy art. 29 dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (4).
(7) Chronione mają być osoby, których dane osobowe są przetwarzane przez instytucje i organy wspólnotowe w dowolnym kontekście, na przykład dlatego że są zatrudnione przez te instytucje lub organy.
(8) Zasady ochrony danych stosują się do wszelkiej informacji dotyczącej osób zidentyfikowanych przez dane lub mogących być zidentyfikowanymi. Aby określić, czy osoba może być zidentyfikowana, należy wziąć pod uwagę wszystkie środki, które mogą być rozsądnie użyte przez administratora lub przez dowolne inne osoby, aby zidentyfikować wspomnianą wyżej osobę. Zasady ochrony nie powinny być stosowane do danych przetworzonych na anonimowe w taki sposób, że obiekt danych przestał być identyfikowalny.
(9) Dyrektywa 95/46/WE wymaga, aby Państwa Członkowskie chroniły podstawowe prawa i wolności osób fizycznych, w szczególności ich prawa do prywatności w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych, aby zapewnić swobodny przepływ danych osobowych we Wspólnocie.
(10) Dyrektywa 97/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r., dotycząca przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w sektorze telekomunikacyjnym (5), precyzuje i uzupełnia dyrektywę 95/46/WE w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w sektorze telekomunikacyjnym.
(11) Różne inne środki wspólnotowe, włącznie ze środkami wzajemnej pomocy między władzami krajowymi i Komisją, są również tworzone, aby sprecyzować i uzupełniać dyrektywę 95/46/WE w sektorach, do których się odnoszą.
(12) Spójne i jednolite stosowanie zasad ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych powinno być zapewnione w całej Wspólnocie.
(13) Celem jest zapewnienie zarówno efektywnej zgodności z regułami rządzącymi ochroną podstawowych praw i wolności osób fizycznych oraz swobodnego przepływu danych osobowych między Państwami Członkowskimi a instytucjami i organami wspólnotowymi, jak i między instytucjami i organami wspólnotowymi do celów związanych z wykorzystaniem ich kompetencji.
(14) W tym celu przyjęte powinny być środki wiążące dla instytucji i organów wspólnotowych. Te środki powinny być stosowane do całości przetwarzania danych osobowych przez wszystkie instytucje i organy wspólnotowe, o ile takie przetwarzanie jest dokonywane podczas wykonywania czynności, które w całości lub częściowo wchodzą w zakres prawa wspólnotowego.
(15) Jeżeli takie przetwarzanie jest przeprowadzane przez instytucje i organy wspólnotowe podczas wykonywania czynności wychodzących poza zakres niniejszego rozporządzenia, w szczególności tych, do których odnoszą się tytuły V i VI Traktatu o Unii Europejskiej, ochrona podstawowych praw i wolności osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych powinna być zapewniona z uwzględnieniem art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej. Dostęp do dokumentów, włącznie z warunkami dostępu do dokumentów zawierających dane osobowe, jest zgodny z przepisami przyjętymi na podstawie art. 255 Traktatu WE, którego zakres obejmuje tytuły V i VI Traktatu o Unii Europejskiej.
(16) Niniejsze środki nie powinny mieć zastosowania do organów ustanowionych poza ramami Wspólnoty. Europejski inspektor ochrony danych nie powinien mieć uprawnień do monitorowania danych osobowych przetwarzanych przez takie organy.
(17) Skuteczność ochrony osoby fizycznej w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w Unii zakłada spójność odpowiednich przepisów i procedur mających zastosowanie do czynności wchodzących w zakres różnych kontekstów prawnych. Rozwój podstawowych zasad ochrony danych osobowych w dziedzinie współpracy sądowej w sprawach karnych i współpracy policji oraz służb celnych, jak również ustanowienie sekretariatu dla połączonych organów nadzoru ustanowionych przez Konwencję o Europolu, Konwencję w sprawie wykorzystania technologii informatycznych do celów odpraw celnych oraz Konwencję z Schengen stanowią pierwszy krok w tym kierunku.
(18) Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na prawa i obowiązki Państw Członkowskich wynikające z dyrektyw 95/46/WE i 97/66/WE. Nie są przewidziane zmiany istniejących procedur i praktyk wprowadzonych w życie przez Państwa Członkowskie w dziedzinie bezpieczeństwa narodowego, zapobiegania niepokojom lub zapobiegania, wykrywania, dochodzeń i ścigania przestępstw karnych zgodnie z Protokołem w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnoty Europejskiej i prawem międzynarodowym.
(19) Instytucje i organy wspólnotowe powinny informować właściwe władze w Państwach Członkowskich, jeżeli uważają, że połączenia w ich sieciach telekomunikacyjnych powinny być przechwytywane zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami krajowymi.
(20) Przepisy mające zastosowanie do instytucji i organów wspólnotowych powinny odpowiadać przepisom ustanowionym w związku z harmonizacją ustawodawstw krajowych i wprowadzeniem w życie innych sposobów postępowania szczególnie w sferze wzajemnej pomocy. Jednakże może być konieczne sprecyzowanie i wzbogacenie tych przepisów w zakresie zapewnienia ochrony w przypadku przetwarzania danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe.
(21) Dotyczy to praw osób fizycznych, których dane są przetwarzane, zobowiązań instytucji i organów wspólnotowych dokonujących przetwarzania i uprawnień nadanych niezależnemu organowi nadzoru odpowiedzialnemu za zapewnienie, że niniejsze rozporządzenie jest stosowane w odpowiedni sposób.
(22) Prawa przyznane podmiotowi danych i ich wykonanie nie powinno mieć wpływu na zobowiązania kontrolującego.
(23) Niezależny organ nadzoru powinien wykonywać swoje funkcje kontrolne zgodnie z Traktatem i przy poszanowaniu praw człowieka i podstawowych wolności. Powinien prowadzić swoje dochodzenia zgodnie z Protokołem w sprawie przywilejów i immunitetów oraz regulaminem pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich i warunkami zatrudnienia innych pracowników Wspólnot.
(24) Aby zapewnić dostęp do rejestru operacji przetwarzania przeprowadzanych przez inspektorów ochrony danych za pośrednictwem niezależnych organów nadzoru, powinny być przyjęte odpowiednie środki techniczne.
(25) Decyzje niezależnego organu nadzoru dotyczące wyjątków, gwarancji, upoważnienia i warunków dotyczących operacji przetwarzania danych według definicji niniejszego rozporządzenia powinny być publikowane w sprawozdaniu o działalności. Niezależnie od publikacji rocznego sprawozdania o działalności niezależne organy nadzoru mogą publikować sprawozdania o konkretnych tematach.
(26) Niektóre operacje przetwarzania, mogące powodować szczególne zagrożenia w odniesieniu do praw i wolności podmiotów danych, są zawczasu sprawdzane przez niezależny organ nadzoru. Opinie wyrażane w kontekście takich uprzednich kontroli, włącznie z opinią wynikającą z braku odpowiedzi, nie powinny mieć wpływu na dalsze stosowanie przez niezależny urząd nadzoru jego uprawnień w odniesieniu do wspomnianej operacji przetwarzania.
(27) Przetwarzanie danych osobowych w celu przeprowadzenia czynności wykonywanych w interesie ogólnym przez instytucje i organy wspólnotowe obejmuje przetwarzanie danych osobowych niezbędnych dla zarządzania i funkcjonowania tych instytucji i organów.
(28) W niektórych przypadkach przetwarzanie danych powinno być dozwolone przez przepisy wspólnotowe lub przez akty prawne przenoszące do prawa krajowego przepisy wspólnotowe. Niemniej w okresie przejściowym, w którym takie przepisy nie istnieją, oczekując na przyjęcie, europejski inspektor ochrony danych może zezwolić na przetwarzanie takich danych przy założeniu, że przyjęte są odpowiednie środki bezpieczeństwa. Robiąc to, powinien w szczególności wziąć pod uwagę przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie w podobnych przypadkach.
(29) Powyższe przypadki dotyczą przetwarzania danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, opinie polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne oraz przynależność do związków zawodowych i przetwarzania danych dotyczących zdrowia lub życia seksualnego, które są konieczne dla zachowania konkretnych praw i obowiązków administratora w dziedzinie prawa pracy lub dla ważnego interesu społecznego. Dotyczą także przetwarzania danych dotyczących przestępstw, wyroków skazujących za przestępstwa i środków bezpieczeństwa oraz zezwoleń na zastosowanie decyzji do podmiotów danych, które powodują skutki prawne dla tych podmiotów lub mają na nie istotny wpływ, a które oparte są wyłącznie o automatyczne przetwarzanie danych mające na celu ocenę niektórych aspektów osobistych odnośnie podmiotu.
(30) Konieczne może być monitorowanie sieci komputerowych działających pod kontrolą instytucji i organów wspólnotowych w celu zapobiegania bezprawnemu użytkowaniu. Europejski inspektor ochrony danych powinien określić, czy i pod jakimi warunkami jest to możliwe.
(31) Odpowiedzialność wynikająca z każdego naruszenia niniejszego rozporządzenia podlega akapitowi drugiemu art. 288 Traktatu.
(32) W każdej instytucji lub organie Wspólnoty jeden lub więcej inspektor ochrony danych powinien zapewnić, że stosowane są przepisy niniejszego rozporządzenia i powinien doradzić administratorom w kwestii wypełniania ich zobowiązań.
(33) Na mocy art. 21 rozporządzenia Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty (6), niniejsze rozporządzenie jest stosowane bez uszczerbku dla dyrektywy 95/46/WE.
(34) Na mocy art. 8 ust. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r., dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (7), niniejsze rozporządzenie jest stosowane bez uszczerbku dla dyrektywy 95/46/WE.
(35) Na mocy art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (Euroatom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych będących przedmiotem poufności informacji statystycznych (8), niniejsze rozporządzenie nie uchyla specjalnych przepisów wspólnotowych lub krajowych dotyczących ochrony poufności innych niż poufność informacji statystycznych.
(36) Niniejsze rozporządzenie nie zamierza ograniczać swobody działania Państw Członkowskich przy opracowywaniu ich ustawodawstw krajowych w sprawie ochrony danych na mocy art. 32 dyrektywy 95/46/WE, zgodnie z art. 249 Traktatu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 18 grudnia 2000 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
N. FONTAINE |
D. VOYNET |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 376E z 28.12.1999, str. 24.
(2) Dz.U. C 51 z 23.2.2000, str. 48.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 14 listopada 2000 r. oraz decyzja Rady z dnia 30 listopada 2000 r.
(4) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.
(5) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 1.
(6) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.
(7) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.
(8) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 322/97 (Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1).