uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 285,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w artykule 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Działania realizowane zgodnie z decyzją Rady 96/715/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie sieci telematycznych pomiędzy organami administracyjnymi do celów statystycznych odnoszących się do handlu towarami pomiędzy Państwami Członkowskimi (program Edicom)(3) znacznie podniosły jakość statystyk Państw Członkowskich.
(2) Statystyki dotyczące handlu zagranicznego oraz wymiany handlowej we Wspólnocie wchodzą w nowy etap rozwoju, charakteryzujący się coraz większymi i coraz bardziej zaawansowanymi potrzebami użytkowników w odniesieniu do informacji.
(3) Należy koniecznie zaspokajać pilne potrzeby unii gospodarczej i walutowej poprzez szybkie dostarczanie rzetelnych i dokładnych statystyk makroekonomicznych.
(4) Modernizacja sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i udostępnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi, powinna stanowić siłę napędową rozwoju takich statystyk.
(5) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3330/91 z dnia 7 listopada 1991 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Państwami Członkowskimi(4) (Intrastat) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95 z dnia 22 maja 1995 r. w sprawie statystyk odnoszących się do handlu towarami między Wspólnotą i jej Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi(5) przewidują większy zakres wykorzystywania automatycznego przetwarzania oraz elektronicznego przesyłania danych.
(6) Uproszczenie systemu Intrastat stanowiło projekt pilotażowy w ramach inicjatywy SLIM (uproszczona legislacja dla rynku wewnętrznego) wprowadzonej w 1996 r.; należy w dalszym ciągu stosować środki redukujące obciążenia nałożone na dostawców informacji statystycznych, w szczególności na małe i średnie przedsiębiorstwa, które to środki zostały zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę.
(7) Cele niniejszej decyzji są identyczne i zgodne z celami decyzji nr 1719/1999/WE(6) i decyzji nr 1720/1999/WE(7) Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sieci transeuropejskich, przez które odbywa się elektroniczna wymiana danych między organami administracyjnymi (IDA); wdrażając niniejszą decyzję, należy również uwzględnić decyzje dotyczące elektronicznej wymiany danych między organami administracyjnymi, w szczególności art. 11 decyzji nr 1719/1999/WE.
(8) Dokonano oceny ex-ante, zgodnie z zasadami zarządzania finansami, w celu osiągnięcia właściwej skuteczności programu w osiąganiu założonych celów oraz dla potrzeb uwzględnienia ograniczeń budżetowych, począwszy od fazy projektowania programu.
(9) Ponieważ Państwa Członkowskie nie są w stanie w wystarczającym zakresie zrealizować celów proponowanych działań obejmujących rozwój i modernizację sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i udostępnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz państwach trzecich i ponieważ ze względu na skalę takich działań ich cele mogą zostać w sposób doskonalszy zrealizowane na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może zastosować środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza środki niezbędne do osiągnięcia tych celów.
(10) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyki Wspólnoty(8) określa ramy dla przepisów niniejszej decyzji, w szczególności dotyczących dostępu do źródeł danych administracyjnych, zachowania poufności danych statystycznych oraz zasady oszczędności kosztów.
(11) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodne z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(9).
(12) Niniejsza decyzja ustanawia ramy finansowe na całkowity czas trwania programu, które mają stanowić podstawowy punkt odniesienia dla władzy budżetowej, w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(10),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
N. FONTAINE | L. PAGROTSKY |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 337 E z 28.11.2000, str. 246.
(2) Opina Parlamentu Europejskiego z dnia 30 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 lutego 2001 r.
(3) Dz.U. L 327 z 18.12.1996, str. 34.
(4) Dz.U. L 316 z 16.11.1991, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1624/2000 (Dz.U. L 187 z 26.7.2000, str. 1).
(5) Dz.U. L 118, z 25.5.1995, str. 10. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 374/98 (Dz.U. L 48 z 19.2.1998, str. 6).
(6) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.
(7) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 9
(8) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.
(9) Dz.U. L 184 17.7.1999, str. 23.
(10) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.
(11) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
ZAŁĄCZNIKI
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.76.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 507/2001/WE dotycząca działań odnoszących się do sieci transeuropejskiej, poprzez którą odbywa się zbieranie, sporządzanie i rozpowszechnianie statystyk dotyczących handlu towarami we Wspólnocie oraz między Wspólnotą a państwami trzecimi (program Edicom) |
Data aktu: | 12/03/2001 |
Data ogłoszenia: | 16/03/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 16/03/2001 |