PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251(4) Traktatu w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego w dniu 22 listopada 2000 r. przez Komitet Pojednawczy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych(5) powinna zostać zmieniona, aby uwzględnić doświadczenia z jej wprowadzania w życie oraz rozwój sytuacji w sektorze kolejowym od jej przyjęcia, aby zapewnić osiągnięcia jej celów.
(2) Sprawiedliwy i niedyskryminujący dostęp do infrastruktury musi być zagwarantowany przez oddzielenie określonych podstawowych funkcji lub utworzenie regulatora kolejowego spełniającego funkcje kontrolne i wdrożeniowe, jak również przez oddzielenie rachunku zysków i strat oraz bilansu.
(3) Sprawiedliwy i niedyskryminujący dostęp do infrastruktury musi być zagwarantowany także przez oddzielenie funkcji związanych z bezpieczeństwem lub utworzenie regulatora kolejowego spełniającego funkcje kontrolne i wdrożeniowe. W każdym razie przedsiębiorstwa kolejowe mogą być zaangażowane w niedyskryminujący sposób w stosowanie i monitorowanie norm bezpieczeństwa.
(4) Rozszerzenie uprawnień do dostępu, jak w przypadku innych gałęzi transportu, dokonuje się w powiązaniu z równoczesnym wprowadzaniem w życie koniecznych towarzyszących środków harmonizujących.
(5) Zgodnie z celem sfinalizowania tworzenia rynku wewnętrznego, który obejmie możliwość spełnienia przez wszystkie koncesjonowane przedsiębiorstwa kolejowe warunków bezpieczeństwa do celów świadczenia usług, prawa dostępu powinny być, na okres przejściowy do siedmiu lat, rozszerzone na koncesjonowane przedsiębiorstwa kolejowe transportu międzynarodowego rzeczy w sieci zwanej Transeuropejską Kolejową Siecią Towarową, w tym dostęp do oraz świadczenie usług w głównych terminalach i portach. Po tym okresie przejściowym Transeuropejska Kolejowa Sieć Towarowa powinna objąć całą europejską sieć kolejową, a przedsiębiorstwa kolejowe powinny mieć przyznane prawa dostępu do niej dla międzynarodowego transportu rzeczy.
(6) Prawo dostępu przyznaje się koncesjonowanemu przedsiębiorstwu kolejowemu spełniającemu warunki bezpieczeństwa i poszukującemu dostępu, niezależnie od rodzaju prowadzonych przewozów.
(7) Państwa Członkowskie zachowują swobodę przyznawania praw dostępu, szerszych od dostępu dla przedsiębiorstw kolejowych prowadzących międzynarodowy transport kombinowany, zrzeszeniom międzynarodowym prowadzącym przewozy międzynarodowe oraz przedsiębiorstwom kolejowym prowadzącym międzynarodowe przewozy rzeczy w Transeuropejskiej Kolejowej Sieci Towarowej. Korzystanie z tychszerszych praw dostępu może być ograniczone do koncesjonowanych przedsiębiorstw kolejowych Państw Członkowskich, jeżeli są przyznane prawa dostępu o podobnym charakterze, pod warunkiem że ograniczenie to jest zgodne z Traktatem.
(8) Aby wspierać skuteczne zarządzanie infrastrukturą w interesie publicznym, zarządzający infrastrukturą powinni mieć nadany status niezależności od państwa oraz swobodę zarządzania swoimi sprawami wewnętrznymi, natomiast Państwa Członkowskie powinny podjąć konieczne środki dla rozwoju i bezpiecznego użytkowania infrastruktury kolejowej.
(9) Aby wspierać skuteczne świadczenie usług transportowych w przewozach pasażerów i towarów oraz aby zapewnić przejrzystość w ich finansach, w tym wszystkich rekompensat finansowych lub pomocy wypłacanych przez Państwo, konieczne jest rozdzielenie rachunkowości usług transportowych przewozów osób i towarów.
(10) Konieczne jest wprowadzenie w życie środków do celów lepszego monitorowania rozwoju sektora kolejowego i zmian na rynku, ocenienie skutków przyjętych środków oraz przeanalizowanie wpływu środków przewidywanych przez Komisję.
(11) Należy powołać organy o wystarczającym stopniu niezależności, aby regulować konkurencję na rynku przewozów kolejowych, jeżeli nie ma żadnych podmiotów wykonujących tę funkcję.
(12) Komisja powinna złożyć sprawozdanie w sprawie wykonania niniejszej dyrektywy i odpowiednie wnioski w tej sprawie.
(13) Środki konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(14) Szczególne środki wymagane są do celów uwzględnienia szczególnego położenia geopolitycznego i geograficznego określonych Państw Członkowskich, jak również specyficzną organizację sektora kolejowego w różnych Państwach Członkowskich, jednakże z zapewnieniem integralności rynku wewnętrznego.
(15) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, określonymi w art. 5 Traktatu, cele niniejszej dyrektywy, a mianowicie rozwój kolei Wspólnoty, nie mogą być w sposób zadowalający osiągane przez Państwa Członkowskie ze względu na konieczność zapewnienia uczciwych i niedyskryminujących warunków dostępu do infrastruktury, jak również uwzględnienia oczywistej międzynarodowej skali związanej z eksploatacją znaczących elementów sieci kolejowych i dlatego mogą być, z powodu potrzeby skoordynowanych działań ponadnarodowych, lepiej osiągane przez Wspólnotę. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(16) Dyrektywę 91/440/EWG należy stosownie zmienić,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2001 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
N. FONTAINE |
A. LINDH |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 321 z 20.10.1998, str. 6 oraz Dz.U. C 116 E z 26.4.2000, str. 21.
(2) Dz.U. C 209 z 22.7.1999, str. 22.
(3) Dz.U. C 57 z 29.2.2000, str. 40.
(4)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 1999 r. (Dz.U. C 175 z 21.6.1999, str. 115), potwierdzona dnia 16 września 1999 r. (Dz.U. C 54 z 25.2.2000, str. 56), wspólne stanowisko Rady z dnia 28 marca 2000 r. (Dz.U. C 288 z 11.10.2000, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 lutego 2001 r. oraz decyzja Rady z dnia 20 grudnia 2000 r.
(5) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 25.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI