uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2699/2000(2), w szczególności jego art. 1 ust. 3, art. 3 ust. 2, art. 6, art. 6b ust. 3, art. 6c ust. 7, art. 25, art. 26 i 27 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2201/96 wprowadza, z jednej strony, pomoc dla organizacji producentów dostarczających pomidory, brzoskwinie i gruszki do przetworzenia na produkty wymienione w załączniku I do powyższego rozporządzenia oraz, z drugiej strony, pomoc dla przetwórców śliwek i fig; produkty te muszą być pozyskiwane z owoców i warzyw zebranych we Wspólnocie.
(2) W celu zapewnienia, że system jest stosowany jednolicie, powinny zostać określone produkty wymienione w art. 6a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 i w jego załączniku I, lata gospodarcze mające zastosowanie do tych produktów oraz terminy dostarczania surowca.
(3) Nowy system powinien móc działać od początku w odniesieniu do odpowiedniej liczby organizacji producentów; dlatego, dla zachowania spójności i przez analogię do rozporządzenia (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzającego wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(3), zmienionego ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2699/2000, termin "organizacje producentów tymczasowo zatwierdzone", o którym mowa w art. 3 ust. 1 akapit pierwszy i art. 6a ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 2201/96, musi zawierać organizacje producentów, którym przyznano wstępne uznanie zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(4), zmienionego ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000(5), jak również organizacje producentów, o których mowa w art. 13 tego rozporządzenia.
(4) System pomocy do produkcji oparty jest na umowach pomiędzy uznanymi organizacjami producentów lub tymi, którym przyznano wstępne uznanie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2200/96 lub indywidualnymi producentami w latach gospodarczych 2001/02, z jednej strony, a przetwórcami z drugiej; producenci i organizacje producentów mogą także występować w pewnych okolicznościach jako przetwórcy; rodzaje umów i szczegóły mające zostać w nich zawarte powinny być określone w celu zastosowania systemu pomocy.
(5) W celu polepszenia funkcjonowania systemu, wszystkie organizacje producentów sprzedające produkcję swoich członków, członków innych organizacji producentów oraz indywidualnych producentów, oraz chcące zakwalifikować się zgodnie z systemem powinny być zgłoszone u władz; zgłoszeni powinni być także przetwórcy podpisujący umowy z takimi organizacjami producentów; ponadto, przetwórcy ci powinni przesyłać do władz informacje konieczne dla zapewnienia, że system działa prawidłowo; przetwórcy pomidorów, brzoskwiń i gruszek muszą zostać zatwierdzeni przed zawarciem umów.
(6) Umowy muszą być zawarte w przypadku pomidorów, brzoskwiń i gruszek do podanej daty oraz w przypadku innych produktów przed rozpoczęciem każdego roku gospodarczego; w celu zapewnienia, że system działa możliwie najefektywniej, strony takich umów powinny być upoważnione do zwiększenia ilości początkowo tam przewidzianych do podanego limitu, poprzez dokonanie zmian w umowach.
(7) Liczba wniosków o pomoc przedkładanych przez organizacje producentów i przetwórców musi być określona, biorąc pod uwagę proces przetwarzania; wnioski o pomoc muszą zawierać wszystkie informacje potrzebne do prawidłowej kontroli; dla zrekompensowania wymagań postawionych przed organizacjami producentów, należy przewidzieć przepisy odnośnie pomocy wypłaconej zaliczkowo, pod warunkiem, że jest złożone zabezpieczenie mające na celu zapewnienie zwrotu, jeśli wymagania odnośnie otrzymania wcześniejszej płatności nie zostały spełnione.
(8) W celu zapewnienia, że system pomocy jest zastosowany odpowiednio, organizacje producentów i przetwórcy muszą przesłać niezbędne informacje i trzymać odpowiednio aktualną dokumentację, w szczególności powinni wymienić obszary pod uprawę pomidorów, brzoskwiń i gruszek, na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającego zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych systemów pomocy Wspólnoty(6), zmienionego ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 1593/2000(7), oraz rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r. ustalającego szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych systemów pomocy Wspólnoty(8), zmienionego ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2721/2000(9), dla celów wszystkich inspekcji i kontroli uznanych za konieczne.
(9) Dla celów zarządzania systemem pomocy, producenci muszą być poddawani kontroli fizycznej i kontroli dokumentów w zakresie dostaw i działań przetwórczych, kontrole muszą obejmować odpowiednio reprezentatywną liczbę wniosków o pomoc oraz niektóre kary muszą być określone dla organizacji producentów i przetwórców, którzy naruszają zasady, w szczególności przez fałszowanie deklaracji lub nie przetworzenie dostarczonych produktów.
(10) Środki ustanowione w tym celu w niniejszym rozporządzeniu zastąpią te ustalone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 504/97 z dnia 19 marca 1997 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w sprawie systemu pomocy produkcyjnej w sektorze przetworów owocowych i warzywnych(10) ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1607/1999(11). W związku z tym, rozporządzenie to powinno być uchylone.
(11) Rozporządzenie (WE) nr 2699/2000 znosi system kwot icen minimalnych, przede wszystkim w przypadku pomidorów. W związku z tym należy uchylić rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1709/84 z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie cen minimalnych płaconych producentom i kwot pomocy produkcyjnej do niektórych przetworów owocowych i warzywnych, kwalifikujących się do pomocy produkcyjnej(12), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1573/1999(13), rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2022/92 z dnia 20 lipca 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad stosowania ceny minimalnej płaconej producentom za niektóre pomidory dostarczane do przetwórstwa oraz uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2036/91(14), jak również rozporządzenie Komisji (WE) nr 661/97 z dnia 16 kwietnia 1997 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 2201/96 odnośnie systemu kwot dla przetworów z pomidorów(15), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2807/98(16), powinny zostać tym samym uchylone.
(12) W celu ułatwienia przejścia od starego do nowego systemu, powinny zostać przyjęte środki przejściowe, w szczególności w przypadku przetwórców podpisujących umowy z indywidualnymi producentami w roku gospodarczym 2001/02, jak również dla końcowej daty podpisywanych umów dla pomidorów oraz dla stosowania zintegrowanego systemu zarządzania areałami.
(13) Środki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 marca 2001 r.
W imieniu Komisji | |
Franz FISCHLER | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(2) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 9.
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(5) Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2.
(6) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(7) Dz.U. L 182 z 21.7.2000, str. 4.
(8) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(9) Dz.U. L 314 z 14.12.2000, str. 8.
(10) Dz.U. L 78 z 20.3.1997, str. 14.
(11) Dz.U. L 190 z 23.7.1999, str. 11.
(12) Dz.U. L 162 z 20.6.1984, str. 8.
(13) Dz.U. L 187 z 20.7.1999, str. 27.
(14) Dz.U. L 207 z 23.7.1992, str. 9.
(15) Dz.U. L 100 z 17.4.1997, str. 41.
(16) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, str. 34.
(17) Dz.U. L 244 z 30.9.1993, str. 23.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.64.16 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 449/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w odniesieniu do systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych |
Data aktu: | 02/03/2001 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2001 |
Data wejścia w życie: | 09/03/2001 |