Rozporządzenie 448/2001 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w zakresie procedury dokonywania korekt finansowych pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 448/2001
z dnia 2 marca 2001 r.
ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w zakresie procedury dokonywania korekt finansowych pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(1), w szczególności jego art. 53 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem powołanym na podstawie art. 147 Traktatu,

po konsultacji z Komitetem ds. Struktury Agrarnej i Rozwoju Wsi,

po konsultacji z Komitetem ds. Rybołówstwa i Sektora Akwakultury,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 39 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 zobowiązuje Państwa Członkowskie do dokonywania korekt finansowych w związku z indywidualnymi i systemowymi nieprawidłowościami poprzez unieważnianie całości lub części wkładu Wspólnoty.

(2) Aby zapewnić jednolite stosowanie tego przepisu w całej Wspólnocie, ustanawia się przepisy dotyczące decydowania o takich korektach oraz sprawozdawstwa Komisji.

(3) Należy ustanowić przepisy dotyczące wielkości korekt finansowych, jakich Komisja może dokonywać na podstawie art. 39 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, w przypadku kiedy Państwo Członkowskie nie dopełniło swoich obowiązków określonych w art. 39 ust. 1 lub art. 38.

(4) Należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące postępowania przewidzianego w art. 39 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 i to samo postępowanie powinno się stosować w przypadkach określonych w art. 38 ust. 5 niniejszego rozporządzenia.

(5) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1865/90 z dnia 2 lipca 1990 r. dotyczące odsetek z tytułu płatności przeterminowanych naliczanych w przypadku zalegania ze zwrotem pomocy z funduszy strukturalnych(2) powinno być zmienione. Jednakże przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1865/90 powinny nadal obowiązywać w odniesieniu do pomocy przyznanej na okres programów 1994-1999 na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2052/88(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 3193/94(4).

(6) Niniejsze rozporządzenie nie może naruszać przepisów dotyczących zwrotu pomocy państwa, ustanowionej w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE(5).

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju i Przekształceń Regionów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

Zakres

Artykuł  1

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 w zakresie procedury dokonywania korekt finansowych pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, którą administrują Państwa Członkowskie.

ROZDZIAŁ  II

Korekty finansowe dokonywane przez Państwa Członkowskie

Artykuł  2
1.
W przypadku nieprawidłowości systemowych postępowania na podstawie w art. 39 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 muszą obejmować wszystkie operacje, na które te nieprawidłowości mogą mieć wpływ.
2.
Unieważniając całość lub część wkładu Wspólnoty, Państwa Członkowskie uwzględniają charakter i wagę nieprawidłowości oraz straty finansowe funduszy.
3. 1
Bez uszczerbku dla wymogu udzielania informacji o odzyskanych środkach zgodnie z art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001(6), państwa członkowskie przesyłają Komisji jako załącznik do ostatniego kwartalnego sprawozdania z każdego roku, składanego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1681/94(7), zestawienie, dla każdego środka, całkowitych kwot wydatków publicznych, które z powodu anulowania całości lub części wkładu wspólnotowego na rzecz działań zostały wycofane z deklaracji wydatków przedstawionej w poprzednim roku dla danego programu.
Artykuł  3
1.
Jeżeli kwoty mają zostać odzyskane w następstwie unieważnienia na podstawie art. 39 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, właściwy dział lub organ wszczyna postępowanie naprawcze oraz powiadamia o tym władze zarządzające i wypłacające. Odzyskane kwoty podaje się w sprawozdaniu i rozlicza zgodnie z art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001(8).
2. 2
Zgodnie z ust. 1 unieważnionego wkładu z funduszy nie można ponownie wykorzystać na działanie lub działania, które były przedmiotem korekty, ani też w przypadku korekty finansowej dokonywanej z powodu błędu systemowego na działania, w których wystąpił ten błąd systemowy. W sprawozdaniu, o którym mowa w art. 2 ust. 3, państwa członkowskie informują Komisję o sposobie ponownego wykorzystania funduszy wspólnotowych odblokowanych w następstwie wycofania takich wydatków.

ROZDZIAŁ  III

Korekty finansowe dokonywane przez Komisję

Artykuł  4
1.
Wysokość korekt finansowych dokonywanych przez Komisję na podstawie art. 39 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 z tytułu indywidualnych lub systemowych nieprawidłowości jest ustalana, jeśli jest to możliwe i wykonalne, na podstawie aktów dotyczących indywidualnych przypadków i równa kwocie wydatków nieprawidłowo poniesionych przez fundusze, z uwzględnieniem zasady proporcjonalności.
2.
Jeżeli dokładne obliczenie kwoty nieprawidłowych wydatków jest niemożliwe lub niewykonalne bądź całkowite unieważnienie określonych wydatków byłoby nieproporcjonalne, a podstawę dokonywanych przez Komisję korekt finansowych stanowi ekstrapolacja lub stawka ryczałtowa, Komisja postępuje w następujący sposób:

a) w przypadku ekstrapolacji Komisja posługuje się reprezentatywną próbką transakcji o zbliżonych cechach;

b) w przypadku stawki ryczałtowej Komisja ocenia wagę naruszenia zasad oraz zakres i finansowe następstwa stwierdzonej nieprawidłowości.

3.
Jeżeli podstawą stanowiska Komisji jest stan faktyczny ustalony przez rewidentów spoza jej własnych służb, Komisja samodzielnie wyciąga wnioski dotyczące ich konsekwencji finansowych po zbadaniu środków podjętych przez zainteresowane Państwo Członkowskie zgodnie z art. 39 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, sprawozdań złożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1681/94 oraz wszystkich odpowiedzi od tego Państwa Członkowskiego.
Artykuł  5
1.
Z wyjątkiem należycie uzasadnionych wypadków, gdy można uzgodnić z Komisją dłuższy termin, okres, w którym zainteresowane Państwo Członkowskie może odpowiedzieć na wniosek o przedłożenie swych uwag, zgodnie z art. 39 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, i jeśli jest to konieczne, dokonać korekt, ustala się na dwa miesiące.
2.
Jeżeli Komisja proponuje korekty finansowe na podstawie ekstrapolacji lub według stawki ryczałtowej, Państwu Członkowskiemu należy zapewnić możliwość wykazania poprzez badanie odpowiedniej dokumentacji, że nieprawidłowość miała faktycznie mniejszy zakres, niż ocenia Komisja. W porozumieniu z Komisją Państwo Członkowskie może ograniczyć zakres takiego badania do odpowiednio proporcjonalnej części lub próbki danej dokumentacji. Z wyjątkiem należycie uzasadnionych wypadków takie badanie nie może trwać dłużej niż kolejne dwa miesiące po dwumiesięcznym okresie określonym w ust. 1. Wyniki takiego badania analizuje się w sposób określony w art. 39 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1260/1999. Komisja uwzględnia wszelkie dowody dostarczone przez Państwo Członkowskie w terminach, o których mowa powyżej.
3.
W każdym przypadku, jeżeli Państwo Członkowskie nie zgadza się z uwagami przedstawionymi przez Komisję, i zgodnie z art. 39 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 odbywa się przesłuchanie, trzymiesięczny okres, w ciągu którego Komisja może wydać decyzję zgodnie z art. 39 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, rozpoczyna bieg od dnia przesłuchania.
Artykuł  6

W przypadku zawieszenia przez Komisję płatności na mocy art. 38 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 Komisja i zainteresowane Państwo Członkowskie starają się osiągnąć porozumienie w ciągu pięciomiesięcznego okresu, określonego w art. 38 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, zgodnie z procedurą i w terminach określonych w art. 5 ust. 1 i 2. Jeżeli nie zostanie osiągnięte porozumienie, stosuje się art. 5 ust. 3.

Artykuł  7
1.
Wszelkich zwrotów należnych Komisji zgodnie z art. 39 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 dokonuje się przed upływem terminu płatności, który podano w poleceniu zwrotu sporządzonym zgodnie z art. 28 rozporządzenia finansowego dotyczącego ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich. Tym terminem wymagalności jest ostatni dzień drugiego miesiąca następującego po wystawieniu polecenia zwrotu.
2.
Każda zwłoka w dokonaniu zwrotu stanowi podstawę naliczenia odsetek z tytułu przeterminowanej płatności od dnia wymagalności określonego w ust. 1 do dnia faktycznego dokonania płatności. Stopa procentowa tych odsetek jest o półtora punktu procentowego wyższa od stopy stosowanej przez Europejski Bank Centralny w swoich głównych operacjach refinansowych w pierwszym dniu roboczym miesiąca, w którym przypada termin wymagalności.
3.
Korekta finansowa dokonywana na podstawie art. 39 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 nie przesądza o zobowiązaniu Państwa Członkowskiego do dochodzenia zwrotów zgodnie z art. 38 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 i art. 3 ust. 1 niniejszego rozporządzenia oraz odzyskania pomocy państwa zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 659/1999.

ROZDZIAŁ  IV

Przepisy końcowe

Artykuł  8

Rozporządzenie (EWG) nr 1865/90 traci moc.

Jednakże przepisy niniejszego rozporządzenia obowiązują nadal w odniesieniu do pomocy przyznanej w okresie programowym 1994-1999 na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2052/88.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 marca 2001 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 170 z 3.7.1990, str. 35.

(3) Dz.U. L 178 z 12.7.1994, str. 43.

(4) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 9.

(5) Dz.U. L 337 z 24.12.1994, str. 11.

(6) Dz.U. L 63 z 3.3.2001, str. 21.

(7) Dz.U. L 178 z 12.7.1994, str. 43.

(8) Dz.U. L 63 z 3.3.2001, str. 21.

1 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1978/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.368.89) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2006 r.
2 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1978/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.368.89) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.64.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 448/2001 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w zakresie procedury dokonywania korekt finansowych pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych
Data aktu: 02/03/2001
Data ogłoszenia: 06/03/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 13/03/2001