Decyzja 1999/167 zmieniająca załącznik IV (Energetyka) do Porozumienia EOG

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG NR 167/1999
z dnia 26 listopada 1999 r.
zmieniająca załącznik IV (Energetyka) do Porozumienia EOG

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zmienione protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej Porozumieniem, w szczególności jego art. 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik IV do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 29/1999 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 26 marca 1999 r.(1)

(2) Dyrektywa Rady 90/547/WE z dnia 29 października 1990 r. w sprawie przesyłu energii elektrycznej poprzez sieci przesyłowe(2) jest włączona do załącznika IV do Porozumienia.

(3) Podmioty i sieci przesyłowe, objęte dyrektywą Rady 90/547/EWG wymienione są w załączniku do tej dyrektywy, podmioty i sieci przesyłowe istotne z punktu widzenia stosowania dyrektywy w odniesieniu do państw EFTA, wymienione są w dodatku 1 do załącznika IV Porozumienia.

(4) Punkt 8a) iii) załącznika IV do Porozumienia stanowi, że każdy z zainteresowanych podmiotów może wymagać, aby warunki tranzytu w odniesieniu do wymiany handlowej pomiędzy Wspólnotą i państwem EFTA podlegały postępowaniu pojednawczemu, które ma być uchwalone przez Wspólny Komitet EOG.

(5) Komisja Europejska, ustanawiając decyzją 92/167/EWG z dnia 4 marca 1992 r. Komisję Ekspertów ds. Przesyłu Energii Elektrycznej Między Sieciami(3) uchwaliła, że Komitet ten pełni również funkcję organu pojednawczego we Wspólnocie, jak przewidziano w art. 3 ust. 4 dyrektywy 90/547/EWG.

(6) Należy powołać komitet pojednawczy w odniesieniu od wymiany handlowej pomiędzy Wspólnotą i państwem EFTA, który ma się zajmować wnioskami zainteresowanych podmiotów o zastosowanie postępowania pojednawczego.

(7) Postępowanie pojednawcze, które ma być stosowana zgodnie z załącznikiem IV, pkt 8a) iii), ma być włączone do Porozumienia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W pkt 8a) iii) (dyrektywa Rady 90/547/EWG) załącznika IV do Porozumienia, słowa: "do postępowania pojednawczego, które ma być uchwalone przez Wspólny Komitet EOG", zastępuje się nowym tekstem:

"do postępowania pojednawczego wymienionego w dodatku 4".

Artykuł  2

Załącznik IV do Porozumienia zmienia się tak, jak określono w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dnia 27 listopada 1999 r., pod warunkiem że wszystkie notyfikacje na mocy art. 103 ust. 1 Porozumienia zostały dokonane wobec Wspólnego Komitetu EOG.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 listopada 1999 r.
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG
N. v. LIECHTENSTEIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 266 z 19.10.2000, str. 5.

(2) Dz.U. L 313 z 13.11.1990, str. 30.

(3) Dz.U. L 74 z 20.3.1992, str. 43.

ZAŁĄCZNIK 

Następujący tekst dodaje się jako nowy dodatek 4 do załącznika IV do Porozumienia:

"DODATEK 4

W odniesieniu do wymiany handlowej energią elektryczną pomiędzy państwem EFTA i Wspólnotą, warunki tranzytu podlegają poniższemu postępowaniu pojednawczemu w przypadku gdy zainteresowany podmiot o nią wystąpi.

Artykuł 1

Komitet pojednawczy, zwany dalej »Komitetem«, jest powoływany na zasadach ad hoc z inicjatywy Komisji Europejskiej lub Urzędu Nadzoru EFTA.

Artykuł  2

Obowiązki

Zadaniem Komitetu jest proponowanie, na prośbę negocjujących stron, kompromisowej ugody w przypadku szczególnych wniosków o tranzyt.

Artykuł  3

Skład

Komitet składa się z ośmiu członków, a mianowicie:

- trzech przedstawicieli sieci przesyłowych wysokiego napięcia nie biorących udziału w negocjacjach dotyczących szczególnych wniosków o tranzyt, w związku z którymi wystąpiono o ugodę. Przedstawiciele posiadają szeroko uznawane kwalifikacje i praktyczne doświadczenie w zakresie przesyłu energii elektrycznej. Są wybierani przez przewodniczącego i sprawozdawcę spośród 18 przedstawicieli sieci przesyłowych wysokiego napięcia Państw Członkowskich Unii Europejskiej i państw EFTA. Wśród tych 18 przedstawicieli znajduje się 15 przedstawicieli sieci przesyłowych, którzy są członkami Komitetu Ekspertów ds. Przesyłu Energii Elektrycznej Między Sieciami(1) oraz trzech przedstawicieli sieci przesyłowych wysokiego napięcia w państwach EFTA, którzy proponowani są przez Urząd Nadzoru EFTA.

- jeden przedstawiciel Komisji Europejskiej i jeden przedstawiciel Urzędu Nadzoru EFTA,

- dwaj niezależni biegli, jeden ze Wspólnoty i jeden z państwa EFTA. Przewodniczący i sprawozdawca wyznaczają tych dwóch niezależnych biegłych z listy, która jest układana wspólnie przez Komisję Europejską i Urząd Nadzoru EFTA i jest publikowana w sekcji EOG i w Dodatku EOG do Dziennika Urzędowego Wspólnot Europejskich,

- jeden przedstawiciel Eurelectric/Nordel, wyznaczany wspólnie przez przewodniczącego i sprawozdawcę.

Członkami Komitetu nie są obywatele lub osoby zamieszkujące na stałe w państwach biorących udział w negocjacjach odnośnie do tranzytu. Unikać należy rzeczywistych lub widocznych konfliktów interesów.

Artykuł  4

Działanie

1.
Komitetowi przewodniczy:

- przedstawiciel Komisji w przypadku gdy podmiot występujący o postępowanie pojednawcze umiejscowiony jest we Wspólnocie,

- przedstawiciel Urzędu Nadzoru EFTA w przypadku gdy podmiot występujący o postępowanie pojednawcze umiejscowiony jest w państwie EFTA.

Powyżej wymienieni dwaj przedstawiciele razem powołują Komitet.

2.
Organ władzy, który nie przewodniczy Komitetowi, pełni funkcję sprawozdawcy, a organ przewodniczący Komitetowi zabezpiecza dla niego usługi sekretarskie.
3.
Spotkania Komitetu odbywają się w Brukseli lub w innym miejscu, jeśli przewodniczący i sprawozdawca tak postanowią.
4.
Komitet przyjmuje własny regulamin.
Artykuł  5

Ugoda

1.
Jedynie strony sporu dotyczącego szczególnych wniosków o tranzyt mogą wnosić sprawę do Komitetu.
2.
Przewodniczący ani sprawozdawca nie mają prawa głosu.
3.
Działania muszą być prowadzone w stosunku do każdego wniosku o ugodę.
4.
Przedstawiciele sieci przesyłowych uczestniczący w negocjacjach w sprawie szczególnego wniosku o tranzyt, w stosunku do których wystąpiono do Komitetu o zastosowanie postępowania pojednawczego, zapraszani są do przedstawienia swojej opinii.
5.
Po przeprowadzeniu dyskusji w ramach Komitetu, sprawozdawca formułuje propozycję kompromisowej ugody, dla której istnieje prawdopodobieństwo uzyskania zgody sześciu członków Komitetu, mających prawo głosu. W przypadku braku zgody, sprawozdawca formułuje propozycję kompromisowej ugody, dla której istnieje prawdopodobieństwo uzyskania zgody większości z pośród tych samych sześciu członków. W takim przypadku opinia mniejszości członków zostanie zarejestrowana.
6.
Przewodniczący przedkłada stronom kompromisową ugodę wraz z opinią mniejszości, w najbliższym możliwym czasie i przynajmniej przed końcem okresu trzech miesięcy od daty, w której wystąpiono do Komitetu o zastosowanie postępowania pojednawczego.
7.
Wynik postępowania pojednawczego nie ma siły wiążącej.
8.
Przedstawiciele państw, których dotyczy wniosek o tranzyt, mogą uczestniczyć jako obserwatorzy w postępowaniu pojednawczym.
Artykuł  6

Poufność

Członkowie Komitetu oraz obserwatorzy mają obowiązek nieujawniania informacji, które uzyskali poprzez pracę w Komitecie w przypadku gdy przewodniczący informuje ich, że wymagana opinia lub podniesiona kwestia odnosi się do spraw poufnych."

______

(1) Decyzja Komisji 92/167/EWG z dnia 4 marca 1992 r. (Dz.U. L 74 z 20.3.1992, str. 43).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.61.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/167 zmieniająca załącznik IV (Energetyka) do Porozumienia EOG
Data aktu: 26/11/1999
Data ogłoszenia: 01/03/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/11/1999