Rozporządzenie 390/2001 w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 390/2001
z dnia 26 lutego 2001 r.
w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Warunki, które powinny spełnić państwa ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej, zostały określone na posiedzeniu Rady Europejskiej w Kopenhadze w czerwcu 1993 r.

(2) Szefowie państw i rządów na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 10-11 grudnia 1999 r. potwierdzili globalny charakter procesu przystąpienia, który obecnie obejmuje 13 państw kandydujących na jednolitych zasadach.

(3) Rada Europejska w Helsinkach oświadczyła, że Turcja jest krajem kandydującym, mającym przystąpić do Unii w oparciu o takie same kryteria, jakie są stosowane wobec pozostałych państw kandydujących i że budując na istniejącej strategii europejskiej Turcja, podobnie jak inne kraje kandydujące, będzie korzystać ze strategii przedakcesyjnej w celu stymulowania i wspierania reform.

(4) Rada Europejska w Helsinkach oświadczyła, że Partnerstwo dla Członkostwa zostanie przygotowane dla Turcji na podstawie poprzednich konkluzji Rady Europejskiej, a jednocześnie będzie zawierać priorytety, na których muszą się koncentrować przygotowania do przystąpienia w świetle kryteriów politycznych i gospodarczych oraz obowiązków Państwa Członkowskiego.

(5) Byłoby właściwe, aby pomoc wspólnotowa w ramach Partnerstwa dla Członkostwa skupiła się na wyżej wspomnianych kryteriach politycznych i gospodarczych i kierowała się określonymi zasadami, priorytetami, pośrednimi celami i warunkami.

(6) Szefowie państw i rządów na posiedzeniu Rady Europejskiej w Feira w dniach 19-20 czerwca 2000 r. zaprosili Komisję do jak najszybszego przedstawienia wniosków dotyczących jednolitych ram finansowych pomocy dla Turcji, a także Partnerstwa dla Członkostwa.

(7) Partnerstwo, w szczególności jego pośrednie cele, powinno pomóc Turcji w przygotowaniu do członkostwa w ramach zbliżania gospodarczego i społecznego oraz w opracowaniu krajowego programu przyjęcia dorobku prawnego Wspólnoty i odnośnego harmonogramu jego wdrażania.

(8) Sprawą zasadniczą jest staranne zarządzanie dostępnymi środkami finansowymi, zgodnie z priorytetami wynikającymi z Partnerstwa dla Członkostwa Turcji oraz z okresowych raportów Komisji.

(9) Pomoc wspólnotowa w ramach strategii przedakcesyjnej powinna być przyznawana poprzez zastosowanie w odniesieniu do Turcji programów pomocowych przyjętych zgodnie z postanowieniami Traktatów, a zatem niniejsze rozporządzenie nie będzie miało żadnych następstw finansowych.

(10) Pomoc wspólnotowa jest uzależniona od przestrzegania zobowiązań zawartych w porozumieniach WE - Turcja, Partnerstwie dla Członkostwa oraz od postępu na drodze spełniania kryteriów kopenhaskich.

(11) Decyzje o programowaniu środków finansowych składających się na pomoc wspólnotową zostaną podjęte zgodnie z procedurami wymienionymi w rozporządzeniach dotyczących odpowiednich instrumentów finansowych lub programów.

(12) Organy powołane na mocy porozumień WE - Turcja odgrywają zasadniczą rolę w zapewnianiu właściwej realizacji i kontynuacji Partnerstwa dla Członkostwa.

(13) Ustanowienie Partnerstwa dla Członkostwa może pomóc w osiągnięciu celów Wspólnoty. Traktat nie przewiduje, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia, kompetencji innych niż zawarte w art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Partnerstwo dla Członkostwa Turcji powinno zostać ustanowione jako część strategii przedakcesyjnej Unii Europejskiej dla Turcji. Partnerstwo dla Członkostwa stanowi jednolite ramy obejmujące:

– priorytety określone w analizie sytuacji w Turcji, na których muszą koncentrować się przygotowania do przystąpienia w świetle kryteriów politycznych i gospodarczych oraz obowiązków należących do Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej określonych przez Radę Europejską,

– środki finansowe mające pomóc Turcji we wdrażaniu priorytetów określonych w okresie przedakcesyjnym.

Artykuł  2

Stanowiąc w oparciu o wniosek Komisji, Rada podejmuje decyzje kwalifikowaną większością głosów w sprawie zasad, priorytetów, pośrednich celi i warunków zawartych w Partnerstwie dla Członkostwa, które zostanie przedstawione Turcji, oraz w sprawie dalszych znaczących dostosowań mających do niego zastosowanie.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie nie ma żadnych następstw finansowych. Na mocy strategii przedakcesyjnej pomoc wspólnotowa jest pomocą przewidzianą w programach przyjętych zgodnie z postanowieniami Traktatu.

W oparciu o decyzje podjęte przez Radę zgodnie z art. 2, programowanie środków finansowych, przyznawanych w ramach Partnerstwa dla Członkostwa, zostaje ustanowione zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniach dotyczących odpowiednich instrumentów finansowych lub programów.

Artykuł  4

W przypadku gdy brakuje elementu istotnego dla dalszego przyznawania pomocy przedakcesyjnej, w szczególności gdy nie są przestrzegane zobowiązania zawarte w porozumieniach WE - Turcja i/lub postęp na drodze do spełnienia kryteriów kopenhaskich jest niedostateczny, Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością głosów w oparciu o wniosek Komisji, może podjąć właściwe kroki w odniesieniu do pomocy przedakcesyjnej przyznawanej Turcji.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2001 r.

W imieniu Rady
A. LINDH
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 14 lutego 2001 r.(dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.58.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 390/2001 w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa
Data aktu: 26/02/2001
Data ogłoszenia: 28/02/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/03/2001