(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 374)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2001/134/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 lutego 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/80/WE(2), (zwaną dalej "dyrektywą"),
uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414 EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2266/2000(4), w szczególności jego art. 7 ust. 3A lit. d) oraz art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), określiło Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców oraz powiadamiających w odniesieniu do każdej substancji czynnej.
(2) Artykuł 7 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 stanowi, iż dla każdej substancji czynnej, dla której Państwo Członkowskie zostało wyznaczone sprawozdawcą, powinno ono zbadać dokumentację oraz przedłożyć Komisji sprawozdanie dotyczące własnej oceny informacji przedstawionych przez powiadamiających, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z powyższym artykułem, z chwilą otrzymania sprawozdań Państw Członkowskich pełniących rolę sprawozdawców, Komisja przekazała je Państwom Członkowskim do wiadomości oraz podjęła konsultacje z ekspertami Państw Członkowskich, a także z głównymi powiadamiającymi, zgodnie z art. 7. ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.
(4) Przeprowadzone oceny szeregu substancji czynnych ujawniły, że przedstawione informacje nie są wystarczające, aby ustalić, czy według proponowanych warunków zastosowania, środki ochrony roślin zawierające daną substancję czynną ogólnie spełniałyby wymogi ustanowione w art. 5. ust. 1 lit. a) i b) tej dyrektywy. W związku z tym w chwili obecnej nie ma możliwości podjęcia decyzji dotyczącej włączenia tego rodzaju substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy.
(5) Artykuł 8 ust. 3 dyrektywy stanowi, że Państwa Członkowskie powinny stosować wymogi art. 4 ust. 1 lit. b) i)-v) oraz lit. c)-f) zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi danych, jakie powinny być dostarczone. Oceny określone w akapicie 4 nie precyzują obaw, których nie można byłoby złagodzić dzięki zastosowaniu odpowiednich środków zarządzania ryzykiem na szczeblu Państw Członkowskich. W związku z tym nie jest właściwe na tym etapie zawieszenie środków ochrony roślin zawierających wspomniane substancje czynne, przed przedstawieniem i oceną dodatkowych wymaganych informacji. Należy więc podjąć decyzję o odroczeniu ewentualnego włączenia tych substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy.
(6) W następstwie szczegółowych dyskusji w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, a także zgodnie z opinią tego komitetu, Komisja określiła dalsze dane, wymagane w celu stwierdzenia, czy substancje wspomniane w akapicie 4 spełniają wymogi art. 5 tej dyrektywy. Państwa Członkowskie pełniące role sprawozdawców powinny więc szczegółowo poinformować powiadamiających o wszystkich dodatkowych badaniach i informacjach, jakie mogą być wymagane dla wykazania, że wymogi te zostały spełnione.
(7) By umożliwić Państwom Członkowskim oraz Komisji opracowanie programu prac, powiadamiający, którzy życzą sobie, aby Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy oraz Komisja kontynuowały proces oceny, powinni bezwarunkowo zobowiązać się do przedstawienia dodatkowych wymaganych informacji. By umożliwić Komisji zakończenie prac nad programem ustanowionym na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 w rozsądnych granicach czasowych, wskazane jest ustanowienie terminu, w jakim powiadamiający w odniesieniu do przedmiotowych substancji zobowiązani są do skompletowania dokumentacji. Termin ten powinien być możliwie jak najkrótszy, z uwzględnieniem czasu potrzebnego do przeprowadzenia niezbędnych badań.
(8) W przypadku niespełnienia dla danej substancji czynnej wymogów niniejszej decyzji dotyczącej przedłożenia niezbędnych informacji, zainteresowane strony mogą, w późniejszym terminie, ubiegać się o włączenie danej substancji do załącznika I do tej dyrektywy, zgodnie z procedurami przewidzianymi w jej art. 6 ust. 2.
(9) Niniejsza decyzja jest bez uszczerbku dla jakichkolwiek działań, jakie Komisja może podjąć na późniejszym etapie w odniesieniu do przedmiotowych substancji czynnych w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG(7), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 91/188/EWG(8),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lutego 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 309 z 9.12.2000, str. 14.
(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.
(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.
(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.
(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.
(7) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.
(8) Dz.U. L 92 z 13.4.1991, str. 42.