Dyrektywa 2001/9/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 96/96/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI 2001/9/WE
z dnia 12 lutego 2001 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 96/96/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lutego 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), zmienioną dyrektywą Komisji 1999/52/WE(2), w szczególności jej art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Programy dotyczące paliw samochodowych, które zostały zapoczątkowane w 1992 r. w celu zapewnienia podstaw analitycznych dla ustanowienia w 2000 r. i w latach późniejszych norm emisji zanieczyszczeń i jakości paliwa, których założeniem jest osiągnięcie celów dotyczących poprawy jakości powietrza ze szczególnym skupieniem się na ograniczeniu emisji zanieczyszczeń przez pojazdy transportu drogowego, określiły wzorzec obsługi pojazdu silnikowego, jako najistotniejszego czynnika ruchu drogowego wpływającego na jakość powietrza.

(2) Dyrektywa 96/96/WE określa, jakie badania należy przeprowadzić podczas okresowej kontroli sprawdzającej, czy poziom emisji zanieczyszczeń przez pojazdy napędzane silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi znajduje się nadal w dopuszczalnych granicach.

(3) Zawartość tlenku węgla w emisji pojazdów benzynowych wyposażonych w pewne systemy obróbki gazów wydechowych (norma 1 Euro) musi być badana na niskich i wysokich obrotach silnika.

(4) Dyrektywa 98/69/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. odnosząca się do środków mających zapobiegać zanieczyszczeniu powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych i zmieniająca dyrektywę Rady 70/220/EWG(3) wymaga wprowadzenia od 2000 r. pokładowych systemów diagnostycznych (OBD) dla samochodów i lekkich pojazdów użytkowych napędzanych silnikami benzynowymi, w celu nadzorowania działania układu kontroli wydzielania spalin pojazdu. Podobnie, od 2003 r., w pokładowe systemy diagnostyczne będą wyposażone nowe pojazdy z silnikiem diesla.

(5) Rozwój pokładowych systemów diagnostycznych zdolnych do nadzorowania i zapisu usterek w trakcie działania pojazdu powinien zmniejszyć lukę między warunkami podczas badań, a rzeczywistym funkcjonowaniem pojazdu.

(6) Niniejsza dyrektywa znosi konieczność badań pojazdów benzynowych na niskich obrotach jałowych, tym samym redukując stopień skomplikowania badań, zwiększając jednocześnie ich dokładność poprzez monitorowanie funkcjonowania układu pokładowych systemów diagnostycznych.

(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego dyrektywy w sprawie badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep ustanowionego art. 8 dyrektywy 96/96/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 96/96/WE wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie, najpóźniej w ciągu roku od dnia wejścia w życie niniejszej dyrektywy, wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy oraz niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wymienione środki muszą zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to musi towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty przyjmowanych aktów prawa krajowego, w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2001 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 46 z 17.2.1997, str. 1.

(2) Dz.U. L 142 z 5.6.1999, str. 26.

(3) Dz.U. L 350 z 28.12.1998, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku II do dyrektywy 96/96/WE ppkt 8.2.1 b) 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Emisja z rury wydechowej - wartości dopuszczalne

a) Pomiar obrotów jałowych silnika:

Maksymalną dopuszczalną zawartością tlenku węgla w gazach spalinowych jest wartość podana przez producenta pojazdu. Tam, gdzie taka informacja nie jest dostępna, maksymalna zawartość tlenku węgla nie może przekraczać 0,5 % objętości.

b) Pomiary podczas biegu jałowego przy podwyższonej liczbie obrotów silnika przynajmniej 2.000 obr/min:

Maksymalną dopuszczalną zawartością tlenku węgla w gazach spalinowych jest wartość podana przy podwyższonej liczbie obrotów silnika podczas biegu jałowego określona przez producenta pojazdu. W przypadku gdy taka informacja nie jest dostępna, maksymalna zawartość tlenku węgla nie może przekraczać 0,3 % objętości.

Współczynnik powietrze/paliwo, Lambda, jest równy 1 ± 3 % lub zgodnie z normami określonymi przez producenta.

c) Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne zgodnie z dyrektywą 98/69/WE, Państwa Członkowskie mogą, alternatywnie do badań określonych w pozycji a), ustanowić właściwe działanie systemu emisji poprzez odpowiedni odczyt z urządzenia pokładowego systemu diagnostycznego i jednoczesne sprawdzenie działania pokładowego systemu diagnostycznego."

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.48.18

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/9/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 96/96/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 12/02/2001
Data ogłoszenia: 17/02/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/03/2001