Wspólne stanowisko 2001/930/WPZiB w sprawie zwalczania terroryzmu

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 27 grudnia 2001 r.
w sprawie zwalczania terroryzmu

(2001/930/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 28 grudnia 2001 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15 i 34,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na nadzwyczajnym posiedzeniu 21 września 2001 r. Rada Europejska oświadczyła, że terroryzm jest rzeczywistym wyzwaniem dla świata i Europy i że walka z terroryzmem będzie priorytetowym celem Unii Europejskiej.

(2) W dniu 28 września 2001 r. Rada Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję 1373(2001) potwierdzającą, że akty terrorystyczne stanowią zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa oraz określającą środki mające na celu zwalczanie terroryzmu, w szczególności walkę z finansowaniem terroryzmu i udostępnianiem bezpiecznych schronień dla terrorystów.

(3) W dniu 8 października 2001 r. Rada potwierdziła zdecydowanie UE i Państw Członkowskich do pełnego uczestnictwa, w skoordynowany sposób, w światowej koalicji przeciwko terroryzmowi, pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych. Rada również powtórzyła zdecydowane stanowisko Unii w kwestii ataku na źródła finansowania terroryzmu, w ścisłej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi.

(4) W dniu 19 października 2001 r. Rada Europejska oświadczyła, że jest zdecydowana na walkę z terroryzmem w każdej formie na całym świecie i że będzie kontynuować swoje wysiłki w celu umacniania koalicji międzynarodowej wspólnoty do walki z terroryzmem w każdym kształcie i formie, na przykład poprzez zwiększenie współpracy między służbami operacyjnymi odpowiedzialnymi za zwalczanie terroryzmu: Europolem, Eurojustem, służbami wywiadowczymi, siłami policyjnymi i organami sądowymi.

(5) Podjęte już zostały działania w celu wykonania niektórych środków wymienionych poniżej.

(6) Ze względu na te nadzwyczajne okoliczności konieczne jest działanie Wspólnoty w celu wykonania niektórych ze środków wymienionych poniżej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1

Rozmyślne przekazywanie lub gromadzenie, w jakikolwiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, funduszy przez obywateli lub na terytorium każdego z Państw Członkowskich Unii Europejskiej z zamiarem użycia tych środków lub wiedząc, że mogą one zostać użyte w celu przeprowadzenia aktów terrorystycznych, jest działaniem przestępczym.

Artykuł  2

Fundusze i inne aktywa finansowe lub zasoby gospodarcze:

– osób, które dokonały lub usiłowały dokonać aktów terrorystycznych lub brały w nich udział, lub ułatwiły dokonanie aktów terrorystycznych;

– podmiotów będących własnością takich osób lub kontrolowanych, bezpośrednio lub pośrednio, przez takie osoby; oraz

– osób i podmiotów działających w imieniu lub pod kierunkiem takich osób lub podmiotów,

włączając fundusze uzyskane lub wytworzone z mienia będącego własnością lub pozostającego pod kontrolą, bezpośrednio lub pośrednio, takich osób oraz osób lub podmiotów z nimi powiązanych, podlegają zamrożeniu.

Artykuł  3

Fundusze, aktywa finansowe lub zasoby gospodarcze lub finansowe, lub inne powiązane usługi nie zostają udostępnione, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz:

– osób, które dokonały lub usiłowały dokonać lub ułatwiły lub brały udział w dokonaniu aktów terrorystycznych;

– podmiotów będących własnością takich osób lub kontrolowanych, bezpośrednio lub pośrednio, przez takie osoby; oraz

– osób i podmiotów działających w imieniu lub pod kierunkiem takich osób.

Artykuł  4

W celu zwalczania każdej formy wspierania, czynnego lub biernego, podmiotów lub osób związanych z aktami terrorystycznymi, podejmuje się środki włącznie ze środkami mającymi na celu zwalczanie werbowania członków grup terrorystycznych i eliminowanie zaopatrywania terrorystów w broń.

Artykuł  5

Podejmuje się kroki w celu zapobieżenia dokonywania aktów terrorystycznych, włączając w to zapewnienie wczesnego ostrzegania między Państwami Członkowskimi lub między Państwami Członkowskimi i państwami trzecimi poprzez wymianę informacji.

Artykuł  6

Odmawia się bezpiecznego schronienia tym, którzy finansują, planują, wspierają lub dokonują aktów terrorystycznych, lub zapewniają bezpieczne schronienie.

Artykuł  7

Osobom, które finansują, planują, ułatwiają lub dokonują aktów terrorystycznych, uniemożliwia się wykorzystywanie terytoriów Państw Członkowskich Unii Europejskiej w tych celach, skierowanych przeciwko Państwom Członkowskim lub państwom trzecim lub ich obywatelom.

Artykuł  8

Osoby, które uczestniczą w finansowaniu, planowaniu, przygotowywaniu lub dokonywaniu aktów terrorystycznych lub we wspieraniu aktów terrorystycznych, zostają postawione przed sądem; takie akty terrorystyczne uznaje się w przepisach ustawowych i wykonawczych Państw Członkowskich za poważne przestępstwa, a kara należycie odzwierciedla wagę takich aktów terrorystycznych.

Artykuł  9

Państwa Członkowskie zapewniają sobie wzajemnie, jak również państwom trzecim, najszerszą możliwą pomoc w związku z dochodzeniami kryminalnymi lub postępowaniami kryminalnymi odnoszącymi się do finansowania lub wspierania aktów terrorystycznych, zgodnie z prawem międzynarodowym i krajowym, włączając w to pomoc w uzyskiwaniu dowodów posiadanych przez Państwa Członkowskie lub państwa trzecie, które są niezbędne w postępowaniu.

Artykuł  10

Przeciwdziała się przemieszczaniu terrorystów albo grup terrorystycznych poprzez skuteczną kontrolę graniczną, a także kontrolę wydawania dokumentów tożsamości i dokumentów podróży oraz za pomocą środków uniemożliwiających fałszowanie, podrabianie lub oszukańcze posługiwanie się dokumentami tożsamości i dokumentami podróży. Rada przyjmuje do wiadomości zamiar Komisji do przedstawiania, tam gdzie stosowne, wniosków w tym zakresie.

Artykuł  11

Podejmuje się kroki w celu zwiększenia i przyspieszenia wymiany informacji operacyjnych, szczególnie dotyczących działań lub przemieszczania się terrorystów lub siatek terrorystycznych; podrobionych lub sfałszowanych dokumentów podróży; handlu bronią, materiałami wybuchowymi lub materiałami wrażliwymi; stosowania technologii łączności przez grupy terrorystyczne; a także zagrożenia stwarzanego przez posiadanie broni masowego rażenia przez grupy terrorystyczne.

Artykuł  12

Wymienia się informacje między Państwami Członkowskimi lub między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi zgodnie z prawem międzynarodowym i krajowym, wzmacnia się współpracę między Państwami Członkowskimi lub między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi w sprawach administracyjnych i sądowych w celu zapobieżenia dokonywania aktów terrorystycznych.

Artykuł  13

Wzmacnia się współpracę między Państwami Członkowskimi lub między Państwami Członkowskimi i państwami trzecimi, szczególnie poprzez dwustronne i wielostronne uzgodnienia i umowy, w celu zapobieżenia i zwalczania ataków terrorystycznych oraz podejmowania działań przeciwko osobom dokonującym aktów terrorystycznych.

Artykuł  14

Państwa Członkowskie stają się jak najszybciej stronami stosownych międzynarodowych konwencji i protokołów odnoszących się do terroryzmu, wymienionych w Załączniku.

Artykuł  15

Państwa Członkowskie rozszerzają współpracę i w pełni wykonują stosowne konwencje i protokoły międzynarodowe odnoszące się do terroryzmu oraz rezolucje Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych 1269(1999) oraz 1368(2001).

Artykuł  16

Podejmuje się odpowiednie środki, zgodnie z właściwymi przepisami prawa krajowego i międzynarodowego, włączając międzynarodowe standardy odnoszące się do praw człowieka, przed nadaniem statusu uchodźcy, w celu zapewnienia, że osoby ubiegające się o azyl nie planowały, ułatwiały lub uczestniczyły w dokonywaniu aktów terrorystycznych. Rada przyjmuje do wiadomości zamiar Komisji do przedstawiania, tam gdzie to stosowne, wniosków w tym zakresie.

Artykuł  17

Zgodnie z prawem międzynarodowym podejmuje się kroki w celu zapewnienia, że status uchodźcy nie jest nadużywany przez osoby dokonujące, organizujące lub ułatwiające dokonywanie aktów terrorystycznych oraz że wnioski umotywowane politycznie nie są uznawane za podstawę do odmowy ekstradycji domniemanych terrorystów. Rada przyjmuje do wiadomości zamiar Komisji do przedstawiania, tam gdzie to stosowne, wniosków w tym zakresie.

Artykuł  18

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od dnia jego przyjęcia.

Artykuł  19

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 grudnia 2001 r.

W imieniu Rady
L. MICHEL
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wykaz międzynarodowych konwencji i protokołów odnoszących się do terroryzmu, określonych w art. 14

1. Konwencja w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych - Tokio, dnia 14.9.1963 r.

2. Konwencja o zwalczaniu bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi - Haga, dnia 16.12.1970 r.

3. Konwencja o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego - Montreal, dnia 23.9.1971 r.

4. Konwencja o zapobieganiu przestępstwom i karaniu sprawców przestępstw przeciwko osobom korzystającym z ochrony międzynarodowej, w tym przeciwko dyplomatom - Nowy Jork, dnia 14.12.1973 r.

5. Europejska Konwencja o zwalczaniu terroryzmu - Strasburg, dnia 27.1.1977 r.

6. Międzynarodowa Konwencja przeciwko braniu zakładników - Nowy Jork, dnia 17.12.1979 r.

7. Konwencja o ochronie fizycznej materiałów jądrowych - Wiedeń, dnia 3.3.1980 r.

8. Protokół uzupełniający Konwencję o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego - Montreal, dnia 24.2.1988 r.

9. Konwencja w sprawie przeciwdziałania bezprawnym czynom przeciwko bezpieczeństwu żeglugi morskiej - Rzym, dnia 10.3.1988 r.

10. Protokół w sprawie przeciwdziałania bezprawnym czynom przeciwko bezpieczeństwu stałych platform umieszczonych na szelfie kontynentalnym - Rzym, dnia 10.3.1988 r.

11. Konwencja o oznaczeniach materiałów wybuchowych w celu ich wykrycia - Montreal, dnia 1.3.1991 r.

12. Konwencja ONZ o zwalczaniu ataków terrorystycznych z użyciem bomb - Nowy Jork, dnia 15.12.1997 r.

13. Konwencja ONZ o zwalczaniu finansowania terroryzmu - Nowy Jork, dnia 9.12.1999 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.344.90

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2001/930/WPZiB w sprawie zwalczania terroryzmu
Data aktu: 27/12/2001
Data ogłoszenia: 28/12/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/12/2001