Macedonia-Wspólnota Europejska. Umowa w sprawie wzajemnego uznawania, ochrony i kontroli nazw win. Bruksela.2001.12.18.

UMOWA
między Wspólnotą Europejską a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie wzajemnego uznawania, ochrony i kontroli nazw win

Artykuł  1

Cele

1.
Umawiające się Strony niniejszym postanawiają, zgodnie z zasadami niedyskryminacji i wzajemności, uznawać, chronić i kontrolować nazwy win pochodzących z ich terytorium na warunkach tu ustanowionych poniżej.
2.
Umawiające się Strony podejmują wszystkie ogólne i szczególne środki niezbędne do zapewnienia, że zobowiązania przewidziane w niniejszej Umowie są wypełniane i że cele wymienione w niniejszej Umowie są osiągane.
Artykuł  2

Zakres i obszar obowiązywania

Niniejsza Umowa stosuje się do win objętych pozycją 2204 Międzynarodowej konwencji w sprawie Zharmonizowanego Systemu Opisu i Kodowania Towarów ("Zharmonizowanego Systemu"), sporządzonej w Brukseli dnia 14 czerwca 1983 roku.

Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszej Umowy i z wyjątkiem przypadków, gdy wyraźnie przewidziano inaczej:

a) "wino pochodzące z", dalej nazwa jednej z Umawiających się Stron, oznacza wino wyprodukowane na terytorium wymienionej Strony z winogron w pełni zebranych na jej terytorium;

b) "oznaczenie geograficzne" oznacza każde oznaczenie, w tym "nazwę pochodzenia", zdefiniowane w artykule 22 ustęp 1 Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (zwanego dalej "Porozumieniem TRIPs"), które jest uznane w przepisach ustawowych i wykonawczych Umawiającej się Strony do celów opisu i prezentacji wina pochodzącego z terytorium tej Umawiającej się Strony;

c) "tradycyjne określenie" oznacza tradycyjnie używaną nazwę określoną w Załączniku, odnoszącą się w szczególności do metody produkcji lub do jakości, koloru lub typu wina, które jest dostatecznie wyróżniające i/lub ma ustaloną renomę i jest uznane w przepisach ustawowych i wykonawczych Umawiającej się Strony do celów opisu i prezentacji wina pochodzącego z terytorium tamtej Umawiającej się Strony;

d) "nazwa chroniona" oznacza oznaczenie geograficzne lub tradycyjne określenie zgodnie z definicją w literach b) i c) odpowiednio, które są chronione zgodnie z niniejszą Umową;

e) "homonimiczny" oznacza tę samą nazwę chronioną lub nazwę chronioną tak podobną, że jest wysoce prawdopodobne, że będzie powodowała pomyłki przy oznaczaniu różnych miejsc pochodzenia lub różnych win pochodzących z odpowiednich terytoriów Umawiających się Stron;

f) "opis" oznacza wyrazy użyte do opisu wina na etykiecie lub w dokumentach towarzyszących transportowi tego wina, w dokumentach handlowych, w szczególności na fakturach i specyfikacjach wysyłkowych oraz w reklamach;

g) "etykietowanie" oznacza wszelkie opisy i inne odniesienia, znaki, wzory lub znaki towarowe, które identyfikują wino i znajdują się na zbiorniku, w tym na jego urządzeniu do szczelnego zamykania lub przywieszce przymocowanej do zbiornika oraz otoczce pokrywającej szyjkę butelki;

h) "prezentacja" oznacza wyrazy lub znaki używane na zbiornikach, włącznie z ich zamknięciem, na etykietach i opakowaniach;

i) "opakowanie" oznacza opakowanie ochronne, takie jak papier i pokrycia słomiane wszelkich rodzajów, kartony i skrzynki, używane w transporcie jednego lub więcej zbiorników i/lub do ich prezentacji do sprzedaży konsumentowi końcowemu;

j) "znak towarowy" oznacza:

– zarejestrowany znak towarowy w rozumieniu ustawodawstwa Umawiającej się Strony,

– znak towarowy prawa zwyczajowego, uznany przez prawo Umawiającej się Strony oraz

– powszechnie znany znak towarowy określony w artykule 6a Konwencji paryskiej o ochronie własności przemysłowej (1967).

TYTUŁ  I

WZAJEMNA OCHRONA NAZW WIN

Artykuł  4

Zasady

1.
Bez uszczerbku dla postanowień artykułu 22 i 23 Porozumienia TRIPs określonego w załączniku 1C do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu, Umawiające się Strony podejmą wszelkie niezbędne środki, zgodnie z wymienionym Załącznikiem, dla zapewnienia wzajemnej ochrony nazw określonych w artykule 5 i używanych dla opisu i prezentacji win pochodzących z terytorium Umawiających się Stron. W tym celu każda z Umawiających się Stron dostarczy zainteresowanym stronom właściwe środki prawne dla zapewnienia skutecznej ochrony i zapobiegania użycia oznaczeń geograficznych i tradycyjnych określeń do identyfikacji win nieobjętych odnośnymi oznaczeniami lub opisami.
2.
W Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii wspólnotowe nazwy chronione:

a) są zarezerwowane wyłącznie dla win pochodzących ze Wspólnoty, do których się odnoszą oraz

b) nie mogą być używane inaczej niż na warunkach ustanowionych w przepisach ustawowych i wykonawczych Wspólnoty.

3.
We Wspólnocie nazwy chronione Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii:

a) są zarezerwowane wyłącznie dla win pochodzących z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, do których się odnoszą oraz

b) nie mogą być używane inaczej niż na warunkach ustanowionych w przepisach ustawowych i wykonawczych Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.

4.
Ochrona przewidziana w niniejszej Umowie zabrania w szczególności wszelkiego używania chronionych nazw win, które nie pochodzą z oznaczonego obszaru geograficznego lub z miejsca, gdzie określenie jest tradycyjnie używane i ma zastosowanie, nawet kiedy:

– wskazane jest prawdziwe pochodzenie wina,

– odnośne oznaczenie geograficzne jest użyte w tłumaczeniu,

– nazwie towarzyszą takie określenia, jak:

"rodzaj", "typ", "styl", "imitacja", "metoda" lub podobne określenia.

5.
W przypadku homonimicznych oznaczeń geograficznych:

a) jeśli takie oznaczenia chronione na mocy niniejszej Umowy są homonimiczne, ochrona jest przyznawana każdemu z oznaczeń, pod warunkiem że używa się go tradycyjnie i konsekwentnie, zaś konsumenci nie są wprowadzani w błąd co do prawdziwego pochodzenia wina;

b) jeśli takie oznaczenia chronione na mocy niniejszej Umowy są homonimiczne z nazwą obszaru geograficznego leżącego poza terytorium Stron, ta druga nazwa może być używana do opisu i prezentacji wina wyprodukowanego na danym obszarze geograficznym, do którego się odnosi, pod warunkiem że używa się jej tradycyjnie i konsekwentnie, zaś konsumenci nie są wprowadzani w błąd co do przypuszczenia, że wino to pochodzi z terytorium zainteresowanej Strony.

6.
W przypadku homonimicznych tradycyjnych określeń:

a) jeśli określenia takie chronione na mocy niniejszej Umowy są homonimiczne, ochrona jest przyznawana każdemu z określeń, pod warunkiem że używa się go tradycyjnie i konsekwentnie, zaś konsumenci nie są wprowadzani w błąd co do prawdziwego pochodzenia wina;

b) jeśli określenia takie chronione na mocy niniejszej Umowy są homonimiczne z nazwą obszaru geograficznego leżącego poza terytorium stron, ta druga nazwa może być używana do opisu i prezentacji wina wyprodukowanego na danym obszarze geograficznym, do którego się odnosi, pod warunkiem że używa się jej tradycyjnie i konsekwentnie, jej używanie w tym celu jest uregulowane przez kraj pochodzenia zaś konsumenci nie są wprowadzani w błąd co do przypuszczenia, że wino to pochodzi z terytorium zainteresowanej Strony

7.
Rada Współpracy może określić w drodze decyzji praktyczne warunki używania oznaczeń lub określeń, w celu umożliwienia dokonania rozróżnienia między homonimicznymi oznaczeniami lub określeniami określonych w ustępie 5 i 6, mając na uwadze potrzebę sprawiedliwego traktowania zainteresowanych producentów i zapewnienie, że konsumenci nie są wprowadzani w błąd.
8.
Postanowienia niniejszej Umowy w żaden sposób nie naruszają prawa jakiejkolwiek osoby do używania w handlu swojego nazwiska lub nazwiska swoich poprzedników, z wyjątkiem sytuacji, gdy nazwisko to jest używane w sposób wprowadzający konsumentów w błąd.
9.
Żadne postanowienie niniejszej Umowy nie zobowiązuje Umawiającej się Strony do ochrony oznaczenia geograficznego lub tradycyjnego określenia drugiej Umawiającej się Strony, które nie jest lub przestało być chronione w jej kraju pochodzenia lub które przestało być używane w tym kraju.
10.
Umawiające się Strony niniejszym zrzekają się prawa powołania się na artykuł 24 ustępy 4-7 Porozumienia TRIPs w celu odmowy przyznania ochrony nazwie, pochodzącej od drugiej Strony, w odniesieniu do produktów objętych niniejszą Umową.
Artykuł  5

Nazwy chronione

W odniesieniu do wina pochodzącego ze Wspólnoty i z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii nazwy umieszczone na wykazach ustalonych zgodnie z artykułem 14 ustęp 2 litera a) są chronione.

Artykuł  6

Znaki towarowe

1.
Rejestracji znaku towarowego dla wina, który zawiera lub składa się z nazwy chronionej na podstawie niniejszej Umowy, odmawia się lub zostaje ona unieważniona na wniosek zainteresowanej Strony, jeżeli:

– dane wino nie pochodzi z miejsca, do którego odnosi się oznaczenie geograficzne lub, w odpowiednim przypadku,

– dane wino nie jest tym, dla którego zarezerwowane jest tradycyjne określenie.

2.
Jednakże znak towarowy zarejestrowany w dobrej wierze nie później niż dnia 31 grudnia 1995 roku może być używany do dnia 31 grudnia 2005 roku, pod warunkiem że od momentu zarejestrowania był on stale używany.
Artykuł  7

Wywóz

Umawiające się Strony podejmują wszelkie niezbędne środki dla zapewnienia, że w przypadkach gdy wina pochodzące z Umawiających się Stron są wywożone i wprowadzane do obrotu poza ich terytoriami, nazwy chronione jednej z Umawiających się Stron określone w artykule 5 nie są używane do opisu i prezentacji wina pochodzącego z drugiej Umawiającej się Strony.

Artykuł  8

Rozszerzenie ochrony

O ile zezwala na to odnośne ustawodawstwo Umawiających się Stron, korzyści z ochrony przyznanej na podstawie niniejszej Umowy rozszerza się na osoby fizyczne i prawne, federacje, stowarzyszenia i organizacje producentów, podmioty gospodarcze lub konsumentów, mających swoją siedzibę na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.

Artykuł  9

Stosowanie

1.
Jeżeli odpowiedni właściwy organ, wyznaczony zgodnie z artykułem 11, uzna, że opis lub prezentacja wina, w szczególności na etykietach, w dokumentach urzędowych lub handlowych albo w reklamach stanowi naruszenie niniejszej Umowy, Umawiające się Strony stosują niezbędne środki administracyjne i/lub wszczynają postępowanie sądowe w celu zwalczania nieuczciwej konkurencji lub przeciwdziałania bezprawnemu używaniu chronionej nazwy w inny sposób.
2.
Środki i postępowanie określone w ustępie 1 podejmuje się w szczególności w następujących przypadkach:

a) jeśli tłumaczenie opisów przewidzianych przez prawodawstwo wspólnotowe lub ustawodawstwo Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii na język lub języki drugiej Umawiającej się Strony skutkuje pojawieniem się słowa, które może wprowadzać w błąd co do pochodzenia, rodzaju lub jakości wina w ten sposób opisanego lub zaprezentowanego;

b) jeśli opisy, znaki towarowe, nazwy, napisy lub ilustracje, które bezpośrednio lub pośrednio podają informacje fałszywe lub wprowadzające w błąd co do pochodzenia, rodzaju, odmiany winorośli lub istotnych właściwości wina znajdują się na zbiornikach lub opakowaniach, w reklamach lub w urzędowych lub handlowych dokumentach odnoszących się do win, których nazwy są chronione na mocy niniejszej Umowy;

c) jeśli do pakowania używa się zbiorników, które wprowadzają w błąd co do pochodzenia wina.

3.
Stosowanie ustępów 1 i 2 pozostaje bez uszczerbku dla możliwości podjęcia przez osoby i podmioty, określone w artykule 8, właściwych działań na terytorium Umawiających się Stron, włącznie z wystąpieniem na drogę sądową.
Artykuł  10

Pozostałe wewnętrzne ustawodawstwo i umowy międzynarodowe

O ile Umawiające się Strony nie uzgodnią inaczej, niniejsza Umowa nie wyklucza przyznania szerszej ochrony, obecnie lub w przyszłości, nazwom chronionym niniejszą Umową, przez Umawiające się Strony na mocy ich wewnętrznego ustawodawstwa lub innych umów międzynarodowych.

TYTUŁ  II

KONTROLA I WZAJEMNA POMOC MIĘDZY WŁAŚCIWYMI ORGANAMI

Artykuł  11

Właściwe organy

1.
Każda z Umawiających się Stron wyznacza organy odpowiedzialne za stosowanie niniejszej Umowy. Jeśli umawiająca się Strona wyznacza więcej niż jeden właściwy organ, zapewnia ona koordynację prac tych organów. W tym celu wyznacza się jeden organ.
2.
Umawiające się Strony przekazują sobie nawzajem nazwy i adresy tych organów, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od wejścia w życie niniejszej Umowy. Między tymi organami ma miejsce ścisła i bezpośrednia współpraca.
Artykuł  12

Naruszenie

1.
Jeżeli jeden z organów określonych w artykule 11 ma powód, aby podejrzewać, że:

a) wino, które jest lub było przedmiotem wymiany handlowej między Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii a Wspólnotą, nie spełnia warunków niniejszej Umowy lub warunków ustanowionych w przepisach ustawowych i wykonawczych Umawiających się Stron, oraz

b) ta niezgodność jest przedmiotem szczególnego interesu drugiej Umawiającej się Strony i mogłaby skutkować podjęciem środków administracyjnych i/lub wszczęciem postępowania sądowego,

powiadamia on niezwłocznie Komisję i właściwy organ lub organy drugiej Strony.

2.
Informacjom, które należy dostarczyć zgodnie z ustępem 1, towarzyszą dokumenty urzędowe, handlowe lub inne właściwe dokumenty, zawierające dane dotyczące wszelkich środków administracyjnych lub postępowania sądowego, jakie mogą, w razie potrzeby, zostać podjęte. Informacje zawierają, w szczególności, następujące dane dotyczące określonego wina:

a) producent i osoba, która jest uprawniona do rozporządzania tym winem;

b) skład i właściwości organoleptyczne tego wina;

c) jego opis i prezentacja;

d) dane dotyczące niezgodności z zasadami dotyczącymi produkcji i obrotu.

TYTUŁ  III

ZARZĄDZANIE UMOWĄ

Artykuł  13

Grupa robocza

1.
Do czasu wejścia w życie Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu ustanowiona zostaje grupa robocza, działająca pod auspicjami istniejącej strony roboczej, utworzonej na mocy decyzji nr 1/98 Rady Współpracy(1) ustanowionej na mocy Umowy o współpracy między Wspólnotą Europejską i Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii, podpisanej w drodze wymiany listów w dniu 29 kwietnia 1997 roku(2).
2.
Grupa robocza przestrzega sprawnego funkcjonowania niniejszej Umowy i bada wszelkie kwestie, jakie mogą wyniknąć w trakcie jej wprowadzania w życie. W szczególności grupa robocza może wydawać zalecenia, które mogą się przyczynić do osiągnięcia celów niniejszej Umowy.
Artykuł  14

Zadania Umawiających się Stron

1.
Umawiające się Strony utrzymują kontakt, bezpośrednio lub poprzez grupę roboczą określoną w artykule 13, w odniesieniu do wszystkich spraw związanych z wprowadzaniem w życie i funkcjonowaniem niniejszej Umowy.
2.
W szczególności Umawiające się Strony:

a) ustalają i zmieniają w drodze decyzji Komitetu Tymczasowego wykazy określone w artykule 5 i w drodze wspólnej decyzji protokół do niniejszej Umowy, aby wziąć pod uwagę wszelkie zmiany w przepisach ustawowych i wykonawczych Umawiających się Stron;

b) powiadamiają się wzajemnie o zamiarze przyjęcia nowych przepisów wykonawczych lub o zmianach istniejących przepisów wykonawczych istotnych dla porządku publicznego, dotyczących zdrowia lub ochrony konsumentów, pociągających za sobą zmiany na rynku wina;

c) powiadamiają się wzajemnie o orzecznictwie sądowym dotyczącym stosowania niniejszej Umowy oraz o środkach podjętych na podstawie takiego orzecznictwa.

3.
W ramach niniejszej Umowy każda z Umawiających się Stron może przedłożyć propozycje w sprawie poszerzenia zakresu swojej współpracy na rynku wina, biorąc pod uwagę doświadczenia nabyte w trakcie jej stosowania.
4.
Decyzje podejmowane na podstawie ustępu 2 litera a) są wiążące dla Stron, które podejmują środki niezbędne dla wprowadzenia w życie podjętych decyzji.

TYTUŁ  IV

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  15

Tranzyt - małe ilości

Niniejsza Umowa nie ma zastosowania do win, które:

a) są przewożone w tranzycie przez terytorium jednej z Umawiających się Stron, lub

b) pochodzą z terytorium jednej z Umawiających się Stron i są przesyłane w małych ilościach między tymi Umawiającymi się Stronami, na warunkach i zgodnie z procedurami przewidzianymi w Protokole.

Artykuł  16

Terytorialny zakres stosowania

Niniejszą Umowę stosuje się, z jednej strony, do terytoriów, na których ma zastosowanie Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską i na warunkach ustanowionych w tym Traktacie, oraz z drugiej strony, do terytorium Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.

Artykuł  17

Niestosowanie się do Umowy

1.
Umawiające się Strony rozpoczynają konsultacje, jeżeli jedna z nich uzna, że druga Strona nie wypełnia zobowiązań wynikających z niniejszej Umowy.
2.
Umawiająca się Strona, która zgłasza wniosek o konsultacje, przedstawia drugiej Stronie wszelkie informacje niezbędne dla szczegółowego zbadania danego przypadku.
3.
W przypadkach gdy jakakolwiek zwłoka mogłaby stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzkiego lub mogłaby osłabić skuteczność środków mających na celu kontrolę nadużyć finansowych, można podjąć odpowiednie przejściowe środki ochronne bez wcześniejszych konsultacji, pod warunkiem że konsultacje będą miały miejsce niezwłocznie po podjęciu tych środków.
4.
Jeżeli po konsultacjach przewidzianych w ustępach 1 i 3 Umawiające się Strony nie osiągnęły porozumienia, Strona, która wnioskowała o konsultacje lub która podjęła środki określone w ustępie 3, może podjąć właściwe środki ochronne pozwalające na właściwe stosowanie niniejszej Umowy.
Artykuł  18

Obrót zapasami istniejącymi wcześniej

1.
Wina, które w momencie wejścia w życie niniejszej Umowy są produkowane, przygotowywane, opisywane i prezentowane zgodnie z wewnętrznymi prawodawstwem Stron, ale są zakazane niniejszą Umową, mogą być sprzedawane do wyczerpania zapasów.
2.
Z wyjątkiem przypadku, gdy Umawiające się Strony przyjmą postanowienia przeciwne, wina, które były produkowane, przygotowywane, opisywane i prezentowane zgodnie z niniejszą Umową, lecz których produkcja, przygotowywanie, opisywanie i prezentowanie przestają być z nią zgodne na skutek zmiany niniejszej Umowy, mogą być wprowadzane do obrotu do wyczerpania zapasów.

______

(1) Dz.U. L 190 z 4.7.1998, str. 48.

(2) Dz.U. L 348 z 18.12.1997, str. 1.

Protokół do Umowy między Wspólnotą Europejska a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie wzajemnego uznawania, ochrony i kontroli nazw win

UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY NINIEJSZYM UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Na mocy artykułu 15 litera b) Umowy za małe ilości wina uważa się:

1. ilości w zbiornikach opatrzonych etykietą o pojemności nie większej niż 5 litrów, wyposażonych w mechanizm zamknięcia nienadający się do ponownego zastosowania, w przypadku gdy całkowita ilość transportowanych wyrobów spirytusowych i napojów aromatyzowanych, bez względu na to, czy są one dostarczane w jednej przesyłce, czy w też kilku osobnych przesyłkach, nie przekracza 50 litrów;

2. a) ilości nieprzekraczające 50 litrów, przewożone w bagażu osobistym podróżnych;

b) ilości nieprzekraczające 30 litrów, w przesyłkach od jednej osoby fizycznej do drugiej;

c) ilości stanowiące część dobytku osób fizycznych, które się przeprowadzają;

d) ilości przywożone do celów eksperymentów naukowych lub technicznych, nieprzekraczające 1 hektolitra;

e) ilości przywożone dla przedstawicielstw dyplomatycznych, konsularnych lub podobnych instytucji jako część przysługującego im bezcłowego limitu;

f) ilości przechowywane na pokładzie międzynarodowych środków transportu jako zaopatrzenie żywnościowe.

Przypadek wyłączenia określony w punkcie 1 nie może być łączony z jednym lub wieloma przypadkami wyłączenia określonymi w punkcie 2.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.342.31

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Macedonia-Wspólnota Europejska. Umowa w sprawie wzajemnego uznawania, ochrony i kontroli nazw win. Bruksela.2001.12.18.
Data aktu: 18/12/2001
Data ogłoszenia: 27/12/2001
Data wejścia w życie: 01/01/2002