Rozporządzenie Rady (WE) nr 2500/2001 z dnia 17 grudnia 2001 roku dotyczące przedakcesyjnej pomocy finansowej dla Turcji oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 i (WE) nr 555/2000

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2500/2001
z dnia 17 grudnia 2001 roku
dotyczące przedakcesyjnej pomocy finansowej dla Turcji oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 i (WE) nr 555/2000

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 308,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Warunki, jakie mają zostać wypełnione przez państwa ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej, zostały ustalone podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Kopenhadze w czerwcu 1993 roku.

(2) Rada Europejska w Helsinkach w grudniu 1999 roku stwierdziła, że Turcja jest krajem kandydującym, która przystąpi do Unii na podstawie takich samych kryteriów, jakie mają zastosowanie do innych krajów kandydujących oraz że w oparciu o istniejącą Strategię europejską Turcja, podobnie jak inne kraje kandydujące, będzie czerpać korzyści ze strategii przedakcesyjnej w celu pobudzania i wspierania jej reform.

(3) Rada Europejska na posiedzeniu w Nicei w grudniu 2000 r. z zadowoleniem powitała postęp poczyniony w realizacji strategii przedakcesyjnej dla Turcji.

(4) Ponieważ Turcja jeszcze nie spełnia kryteriów politycznych ustalonych w Kopenhadze, Wspólnota wezwała ją do poprawy i promowania praktyk demokratycznych oraz do poszanowania podstawowych praw człowieka, jak też ściślejszego włączenia obywateli w ten proces.

(5) Kamieniem węgielnym strategii przedakcesyjnej jest "partnerstwo dla członkostwa", przygotowane w oparciu o wcześniejsze konkluzje Rady Europejskiej, zawierające priorytety, na których mają się koncentrować przygotowania akcesyjne w świetle kryteriów politycznych i ekonomicznych oraz zobowiązań Państwa Członkowskiego.

(6) Podstawa prawna utworzenia "partnerstwa dla członkostwa" i jednolitych ram koordynacji wszystkich źródeł przedakcesyjnej pomocy finansowej została określona dla Turcji w rozporządzeniu Rady (WE) nr 390/2001 z dnia 26 lutego 2001 roku w sprawie pomocy dla Turcji w ramach strategii przedakcesyjnej, a w szczególności w sprawie ustanowienia partnerstwa dla członkostwa(3).

(7) Zasady, priorytety, cele pośrednie i warunki "partnerstwa dla członkostwa" z Turcją zostały zawarte w decyzji 2001/235/WE(4). Tak jak w przypadku pozostałych krajów kandydujących, pomoc dla Turcji z Unii Europejskiej ma koncentrować się na priorytetach wynikających z "partnerstwa dla członkostwa".

(8) Właściwe jest, aby pomoc wspólnotowa była stosowana głównie poprzez wzmocnienie instytucjonalne oraz inwestycje mające na celu promowanie zgodności z dorobkiem wspólnotowym.

(9) Wspólnota powinna podjąć konkretne działania w celu promowania rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Turcji.

(10) Współpraca transgraniczna, szczególnie w kontekście granic między Turcją a Unią Europejską, między Turcją a innymi państwami kandydującymi oraz między Turcją a innymi państwami w regionie również ma być przedmiotem konkretnych działań.

(11) Komisja powinna zapewnić koordynację pomocy przedakcesyjnej z pomocą dwustronną Państw Członkowskich oraz z finansowaniem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), innymi instrumentami finansowymi dla współpracy transgranicznej (Phare, MEDA, Tacis, CARDS, Interreg), jak również innymi międzynarodowymi instytucjami finansowymi.

(12) Wspólnota powinna współfinansować udział Turcji w programach i agencjach wspólnotowych.

(13) Pomoc Wspólnoty powinna być uzależniona od przestrzegania zobowiązań zawartych w umowach między Wspólnotami Europejskimi a Turcją oraz od warunków ustalonych w rozporządzeniu (WE) nr 390/2001, decyzji 2001/235/WE oraz w niniejszym rozporządzeniu.

(14) Komisja powinna wdrażać pomoc zgodnie z rozporządzeniem finansowym z dnia 21 grudnia 1977 roku mającym zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5).

(15) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia winny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(16) Udział w przetargach powinien być otwarty, zarówno dla osób fizycznych i prawnych z Państw Członkowskich, jak i z Turcji, dla osób fizycznych i prawnych z innych państw kandydujących oraz z państw korzystających ze środków finansowych i technicznych towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa eurośródziemnomorskiego (MEDA)(7) oraz z pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Federalnej Republiki Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (CARDS)(8). Takie uczestnictwo powinno również być otwarte, w przypadku gdy wymagane jest szczególne doświadczenie, dla osób fizycznych i prawnych z krajów Europy Wschodniej i Azji Środkowej, pod warunkiem świadczenia pomocy dla państw partnerskich w Europie Wschodniej i Azji Środkowej(9). Analogicznie, podobne postanowienia powinny zostać wprowadzone w programach pomocowych dla innych państw kandydujących.

(17) Zarządzanie pomocą przedakcesyjną powinno zostać stopniowo zdecentralizowane w odniesieniu do Turcji, z uwzględnieniem jej zdolności zarządzania i kontroli finansowej, pod warunkiem prowadzenia kontroli pomocy ex post oraz pod warunkiem że władze tureckie podejmą się przeprowadzania takich samych kontroli oraz stosowania takich samych gwarancji, jak kontrole i gwarancje ustanowione w odpowiednich przepisach wspólnotowych.

(18) Należy sporządzać sprawozdania roczne z realizacji programu pomocowego oraz przedstawiać sprawozdanie oceniające.

(19) W perspektywie finansowej 2000-2006 przedakcesyjna pomoc finansowa została podwojona dla państw kandydujących. W świetle konkluzji Rady Europejskiej w Helsinkach, z zastrzeżeniem normalnych procedur budżetowych, celem powinno być zastosowanie niniejszej zasady do Turcji oraz kontynuacja stosowania w pozostałym okresie bieżącej perspektywy finansowej.

(20) Traktat nie przewiduje kompetencji innych niż wymienione w art. 308, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wspólnota udziela Turcji przedakcesyjnej pomocy finansowej w celu wspierania priorytetów określonych w "partnerstwie dla członkostwa" dla Turcji.

Artykuł  2

Pomoc:

– przyjmie postać dotacji,

– będzie realizowana w drodze finansowania programów lub projektów mających na celu wypełnienie kryteriów akcesyjnych oraz zgodnie z zasadami programowymi i wykonawczymi ustanowionymi w wytycznych, które mają zostać przyjęte przez Komisję zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 10 ust. 2,

– może przyjąć postać usług, dostaw i robót,

– w przypadku inwestycji nie może obejmować zakupu ziemi ani budynków.

Artykuł  3

Beneficjentami niniejszej pomocy może być nie tylko Państwo Tureckie, ale również regionalne i lokalne organy władzy, organizacje i agendy wspierające przedsiębiorstwa, spółdzielnie i wspólnoty, w szczególności organizacje reprezentujące społecznych partnerów, stowarzyszenia, fundacje, organizacje o celu niezarobkowym oraz organizacje pozarządowe.

Artykuł  4
1.
Od odbiorców pomocy może być wymagane wniesienie wkładu finansowego do każdego programu lub projektu. Wkład zależy od charakteru programu lub projektu. W wyjątkowych przypadkach, dla programów lub projektów mających na celu promowanie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, wkład może zostać wniesiony w naturze.
2.
Pomoc obejmuje wydatki związane z wsparciem programowym, działaniami w zakresie komunikacji i informacji oraz monitorowaniem, kontrolą, przeglądem i oceną programów i projektów.
3.
Komisja przyjmuje szczegółowe postanowienia dotyczące informacji i reklamy w celu zapewnienia wysokiego poziomu finansowania przez Wspólnotę środków finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia.
4.
Pomoc może być zarówno niezależna, jak i w formie współfinansowania wraz z Państwami Członkowskimi, Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, państwami trzecimi lub organizacjami wielostronnymi.
5.
Można ubiegać się o możliwości współfinansowania z innymi darczyńcami, zwłaszcza Państwami Członkowskimi.
6.
Wspólnota może wnieść wkład w koszty związane ze strukturami zarządzania pomocą.
7.
Komisja we współpracy z Państwami Członkowskimi zapewni staranną koordynację z innymi dostawcami przedmiotowych funduszy, w szczególności EBI.
Artykuł  5

Finansowanie programów i projektów zależy od przestrzegania zobowiązań zawartych w Układzie Stowarzyszeniowym między Wspólnotami Europejskimi a Turcją, decyzji nr 1/95 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja z dnia 22 grudnia 1995 roku w sprawie wprowadzenia w życie ostatniego etapu unii celnej(10) oraz wszelkich pozostałych powiązanych umów i decyzji oraz warunków ustanowionych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 390/2001, w "partnerstwie dla członkostwa" z Turcją oraz w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł  6
1.
Komisja będzie wdrażać pomoc wspólnotową zgodnie z zasadami przejrzystości oraz zgodnie z rozporządzeniem finansowym, a w szczególności jego art. 114.
2.
W uprzedniej ocenie programów i projektów zostaną uwzględnione między innymi następujące czynniki:

a) jej skuteczność i natychmiastowa wykonalność,

b) aspekty kulturalne, socjalne i dotyczące płci;

c) zachowanie i ochrona środowiska na podstawie zasad stałego rozwoju;

d) rozwój instytucjonalny niezbędny do osiągnięcia celów programu i projektu;

e) doświadczenie zdobyte na podstawie programów i projektów tego samego rodzaju.

Artykuł  6a 1

Komisja może, w granicach określonych w art. 54 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (11), zdecydować o powierzeniu zadań władzy publicznej, w szczególności zadań związanych z wykonaniem budżetu, organom wymienionym w art. 54 ust. 2 tego rozporządzenia. Organom określonym w art. 54 ust. 2 lit. c) tego rozporządzenia mogą zostać powierzone zadania władzy publicznej, jeśli posiadają one uznaną pozycję międzynarodową, stosują międzynarodowo uznane systemy zarządzania i kontroli oraz podlegają władzom publicznym.

Artykuł  7
1.
Wybór projektu, przetarg i kontraktacja przez Turcję podlegają zatwierdzeniu ex ante przez Komisję.
2.
Niemniej jednak Komisja może podjąć decyzję, na podstawie analizy w oparciu o poszczególne przypadki programu krajowego i sektorowego/możliwości zarządzania projektem, procedur i struktur kontroli finansowej dotyczących finansów publicznych, o zwolnieniu od wymogu zatwierdzenia ex ante, o którym mowa w ust. 1, i powierzyć jednostkom wdrażającym w Turcji zarządzanie pomocą na zasadzie decentralizacji. Takie zwolnienie uzależnione jest od:

a) minimalnych kryteriów oceny możności zarządzania pomocą jednostek wdrażających w Turcji i minimalnych warunków mających zastosowanie do takich jednostek, przedstawionych w Załączniku;

b) szczególnych przepisów dotyczących między innymi zaproszeń do składania ofert, dokładnego badania i oceny przetargów, przyznawania kontraktów i wdrażania dyrektyw Wspólnoty dotyczących zamówień publicznych, jakie mają zostać ustanowione w umowach o finansowanie zawartych z Turcją.

Artykuł  8
1.
Pomoc w wysokości powyżej 2.000.000 EUR zostanie udostępniona w drodze decyzji w sprawie finansowania podejmowanych przez Komisję zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 10 ust. 2. W tym celu Komisja przedłoży komitetowi, o którym mowa w art. 10, propozycję finansowania opisującą programy i/lub projekty, jakie mają zostać wdrożone.

Komisja powiadomi komitet, o którym mowa w art. 10, z przynajmniej jednotygodniowym wyprzedzeniem, o wszelkich decyzjach w sprawie finansowania, jakie zamierza przyjąć w sprawie programów i projektów w wysokości poniżej 2.000.000 EUR.

2.
Komisja może zatwierdzić, bez zwracania się o wydanie opinii komitetu, o którym mowa w art. 10, dodatkowe dotacje niezbędne do pokrycia spodziewanych lub faktycznych przekroczeń programów lub projektów, pod warunkiem że przekroczenie nie będzie wyższe niż 20 % pierwotnej dotacji ustalonej w decyzji o finansowaniu.
3.
Wszystkie umowy lub kontrakty o finansowanie zawarte na podstawie niniejszego rozporządzenia będą zawierały postanowienia przewidujące przeprowadzenie przez Komisję i Trybunał Obrachunkowy kontroli na miejscu zgodnie z procedurami ustalonymi przez Komisję na podstawie obowiązujących przepisów, a w szczególności przepisów rozporządzenia finansowego.
4.
W celu zapewnienia skutecznej ochrony interesów finansowych Wspólnoty Komisja może przeprowadzać sprawdzania i kontrole na miejscu zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami(12).
5.
Zastosowanie ma art. 15 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiającego zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(13), łącznie z powiadamianiem o poszczególnych przypadkach nieprawidłowości oraz ustaleniem systemu zarządzania informacjami w tej dziedzinie.
6.
W przypadku gdy programy i projekty są przedmiotem umów o finansowanie pomiędzy Wspólnotą i Turcją, umowy te będą stanowić, że płatność podatków, opłat i innych zobowiązań nie będzie objęta pomocą.
7. 2
Udział w przetargach i zleceniach jest otwarty na równych warunkach dla wszystkich osób fizycznych i prawnych pochodzących z Państw Członkowskich w zakresie objętym Traktatami, z państw kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej oraz z państw korzystających z pomocy zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1488/96 z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie środków finansowych i technicznych (MEDA) towarzyszących reformom struktur gospodarczych i społecznych w ramach partnerstwa EUR-śródziemnomorskiego(14) oraz zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2666/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii(15). Zamawiający może zezwolić, w przypadkach należycie uzasadnionych i dla każdego przypadku oddzielnie, na udział osób fizycznych i prawnych pochodzących z państw trzecich w przetargach i zleceniach. Uprawnienie do udziału w procedurach przetargowych na podstawie niniejszego rozporządzenia określają dodatkowo kryteria kwalifikujące, a także odstępstwa od nich, zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty(16).

Przysłane towary muszą pochodzić, w ramach postanowień traktatowych, z Państw Członkowskich, państw kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej lub z państw korzystających z pomocy na mocy rozporządzenia (WE) nr 1488/96 oraz na mocy rozporządzenia (WE) nr 2666/2000. Zamawiający może udzielić, w przypadkach należycie uzasadnionych i dla każdego przypadku oddzielnie, odstępstwo od tego wymogu. Udział w procedurach umownych wdrażanych za pośrednictwem organizacji międzynarodowych lub współfinansowanych przez państwo trzecie jest dodatkowo określony w rozporządzeniu (WE) nr 2112/2005.

8. 3
Pochodzenie dostaw i materiałów zakupionych na podstawie niniejszego rozporządzenia określają dodatkowo reguły pochodzenia, a także odstępstwa od tych reguł, zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2112/2005.
Artykuł  9

Przydziały roczne zostają zatwierdzone przez organ budżetowy w granicach perspektywy finansowej.

Artykuł  10
1.
Komisja jest wspomagana przez komitet ustanowiony na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 roku w sprawie pomocy gospodarczej dla niektórych państw Europy Środkowej i Wschodniej(17).
2.
W przypadku gdy przywołuje się niniejszy ustęp, stosuje się art. 4 i art. 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres, o którym mowa w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE, zostaje ustalony na trzy miesiące.

3.
Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  11

Komisja corocznie przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie oraz Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu sprawozdanie z realizacji pomocy. Sprawozdanie będzie zawierać informacje na temat programów i projektów finansowanych w ciągu roku oraz programowanie na następny rok finansowy, jak również informacje o wynikach monitoringu i oceny, w razie konieczności z załączonymi wnioskami o dokonanie zmian w zarządzaniu pomocą, w celu zapewnienia jak największej skuteczności. Informacje te mogą zostać zawarte w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 3906/89. Sprawozdanie zostanie przedłożone nie później niż dnia 30 września następnego roku.

Artykuł  12
1.
W rozporządzeniu (WE) nr 3906/89 wprowadza się następujące zmiany:

– na końcu art. 7 ust. 1 dodaje się wyrazy:

"oraz Turcja, Cypr i Malta".

2.
W rozporządzeniu Rady (WE) nr 555/2000 z dnia 13 mara 2000 roku w sprawie wdrożenia działań w ramach strategii przedakcesyjnej dla Republiki Cypru i Republiki Malty(18) wprowadza się następujące zmiany:

– na końcu art. 7 ust. 9 dodaje się wyrazy:

"oraz pozostałe państwa ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej",

– na końcu art. 7 ust. 10 dodaje się wyrazy:

"lub inne państwo ubiegające się o członkostwo w Unii Europejskiej".

3.
Do art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1267/1999 z dnia 21 czerwca 1999 roku ustanawiającego Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej(19) dodaje się następujący ustęp:

"8. »Osoby fizyczne i prawne z Cypru, Malty i Turcji mogą brać udział w zaproszeniach do składania ofert i kontraktach na takich samych warunkach, jakie mają zastosowanie do wszystkich osób fizycznych i prawnych z Państw Członkowskich oraz krajów beneficjentów«."

4.
Do art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(20) dodaje się następujący ustęp:

"3. »Osoby fizyczne i prawne z Cypru, Malty i Turcji mogą brać udział w zaproszeniach do składania ofert i kontraktach na takich samych warunkach, jakie mają zastosowanie do wszystkich osób fizycznych i prawnych z Państw Członkowskich oraz krajów beneficjentów«."

Artykuł  13

Rada dokona przeglądu niniejszego rozporządzenie przed dniem 1 stycznia 2006 r. W tym celu Komisja przed dniem 1 lipca 2005 roku przedstawi Radzie sprawozdanie oceniające dotyczące rozporządzenia oraz, odpowiednio, wniosek o wprowadzenie zmian do tego rozporządzenia.

Artykuł  14

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 2001 r.

W imieniu Rady
A. NEYTS-UYTTEBROECK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 240 E z 28.8.2001, str. 115.

(2) Opinia wydana w dniu 25 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 58 z 28.2.2001, str. 1.

(4) Dz.U. L 85 z 24.3.2001, str. 13.

(5) Dz.U. 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 762/2001 (Dz.U. L 111 z 20.4.2001, str. 1).

(6) Dz.U. 184 z 17.7.1999, str. 23.

(7)Rozporządzenie (WE) nr 1488/96 (Dz.U. 189 z 30.7.1996, str. 1). Rozporządzenie zmienione ostatnio rozporządzeniem (WE) nr 2698/2000 (Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 1).

(8)Rozporządzenie (WE) nr 2666/2000 (Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1).

(9)Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 99/2000 (Dz.U. L 12 z 18.1.2000, str. 1).

(10) Dz.U. L 35 z 13.2.1996, str. 1. Decyzja ze zmianami wprowadzonymi decyzją nr 2/1999 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja (Dz.U. L 72 z 18.3.1999, str. 36).

(11) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(12) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(13) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.

(14) Dz.U. L 189 z 30.7.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2698/2000 (Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 1).

(15) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2415/2001 (Dz.U. L 327 z 13.12.2001, str. 3).

(16) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23.

(17) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2666/2000.

(18) Dz.U. L 68 z 16.3.2000, str. 3.

(19) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73.

(20) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.

1 Art. 6a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 850/2005 z dnia 30 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.141.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 czerwca 2005 r.
2 Art. 8 ust. 7:

- zmieniony przez art. 3 lit. a) rozporządzenia nr 769/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 kwietnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 11 rozporządzenia nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty (Dz.U.UE.L.05.344.23) z dniem 28 grudnia 2005 r.

3 Art. 8 ust. 8 dodany przez art. 11 rozporządzenia nr 2112/2005 z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie dostępu do pomocy zagranicznej Wspólnoty (Dz.U.UE.L.05.344.23) z dniem 28 grudnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.342.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie Rady (WE) nr 2500/2001 z dnia 17 grudnia 2001 roku dotyczące przedakcesyjnej pomocy finansowej dla Turcji oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3906/89, (WE) nr 1267/1999, (WE) nr 1268/1999 i (WE) nr 555/2000
Data aktu: 17/12/2001
Data ogłoszenia: 27/12/2001
Data wejścia w życie: 30/12/2001, 01/05/2004