(2001/913/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2001 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (zwany dalej "Traktatem"), w szczególności jego art. 106 ust. 1, oraz statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem"), w szczególności jego art. 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 106 ust. 1 Traktatu i art. 16 Statutu Rada Prezesów Europejskiego Banku Centralnego (EBC) posiada wyłączne prawo do zatwierdzania emisji banknotów we Wspólnocie; zgodnie z tymi przepisami EBC i krajowe banki centralne (KBC) mogą emitować banknoty, które są jedynymi banknotami posiadającymi status legalnego środka płatniczego na terytorium uczestniczących Państw Członkowskich. Prawo wspólnotowe przewiduje system wielości emitentów banknotów. EBC i KBC mogą emitować banknoty euro.
(2) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 974/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia euro(1) od dnia 1 stycznia 2002 r. EBC i KBC (dalej zwane "Eurosystemem") wprowadzą do obiegu banknoty euro. Banknoty euro są nośnikiem tej samej, jednolitej waluty i podlegają jednemu systemowi prawnemu.
(3) Emisja banknotów euro nie musi podlegać ograniczeniom ilościowym lub innym, gdyż wprowadzenie banknotów do obiegu jest procesem stymulowanym przez popyt.
(4) Decyzja EBC/2001/7 z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie nominałów, specyfikacji, odtworzenia, wymiany i wycofania banknotów euro(2), zmieniona decyzją EBC/2001/14(3), zawiera wspólne zasady dotyczące banknotów euro. EBC ustanowił wspólne specyfikacje techniczne dla banknotów euro oraz środki kontroli jakości w celu zapewnienia zgodności banknotów euro z tymi specyfikacjami. W rezultacie wszystkie banknoty euro mają taki sam wygląd fizyczny i poziom jakości i nie ma żadnej różnicy między banknotami o tej samej wartości.
(5) Wszystkie banknoty euro powinny podlegać takim samym wymaganiom dotyczącym ich identycznej akceptacji i przetwarzania przez członków Eurosystemu, niezależnie od tego, kto je wprowadza do obiegu. Obecnie stosowana praktyka odprowadzania banknotów oznaczonych w krajowych jednostkach monetarnych do emitującego banku centralnego nie będzie miała zastosowania do banknotów euro. System emisji banknotów euro oparty jest na zasadzie nieodprowadzania banknotów euro.
(6) Zgodnie z art. 29.1 Statutu każdemu z członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych przypisuje się wagę w kluczu na subskrypcję kapitału EBC, jak przewiduje decyzja EBC/1998/13 z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie udziałów procentowych krajowego banku centralnego w kluczu na kapitał EBC(4); ważenie to oparte jest na liczbie ludności i produkcie krajowym brutto (PKB) każdego Państwa Członkowskiego i reguluje kwestię wkładu do kapitału EBC, przekazania zagranicznych aktywów rezerwowych KBC do EBC, podziału dochodu pieniężnego KBC, jak również podziału zysków i udziału w stratach EBC.
(7) Banknoty euro są legalnym środkiem płatniczym we wszystkich uczestniczących Państwach Członkowskich, będą dostępne w swobodnym obiegu w strefie euro, będą powtórnie emitowane przez członków Eurosystemu, a także mogą być przechowywane lub wykorzystywane poza strefą euro. Zobowiązaniami z tytułu emisji całkowitej wartości będących w obiegu banknotów euro obciążeni zostaną członkowie Eurosystemu, zgodnie z obiektywnym kryterium. Odpowiednim kryterium jest udział każdego KBC w kapitale wniesionym do EBC. Udział ten wynika z proporcjonalnego zastosowania klucza kapitałowego określonego w art. 29.1 Statutu do KBC. Kryterium to nie ma zastosowania do EBC, natomiast udział procentowy banknotów euro, jakie zostaną wyemitowane przez EBC, ustali Rada Prezesów.
(8) Na mocy art. 9.2 i art. 12.1 Statutu, ustanawiających zasadę decentralizacji działania Eurosystemu KBC powierza się zadanie wprowadzenia do obiegu i wycofania z obiegu wszystkich banknotów euro, włącznie z tymi, które zostały wyemitowane przez EBC. Zgodnie z zasadą decentralizacji bezpośrednia obsługa banknotów euro również będzie prowadzona przez KBC.
(9) Różnica między wartością banknotów euro przeznaczonych dla każdego KBC zgodnie z kluczem przydziału banknotów oraz wartość banknotów euro, jaką każdy KBC wprowadzi do obiegu, powinny stanowić podstawę wewnętrznych sald Eurosystemu. EBC nie wprowadza banknotów euro do obiegu, dlatego powinien prowadzić wewnętrzny system roszczeń Eurosystemu w stosunku do KBC o wartość równą udziałowi banknotów euro, jakie emituje. Wynagrodzenie tych wewnętrznych sald w Eurosystemie ma wpływ na pozycję dochodów KBC i w związku z tym podlega decyzji EBC/2001/16 z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie przydziału dochodu pieniężnego krajowych banków centralnych uczestniczących Państw Członkowskich od roku budżetowego 2002(5), na podstawie art. 32 Statutu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono we Frankfurcie n. Menem, dnia 6 grudnia 2001 r.
Willem F. DUISENBERG | |
Prezes EBC |
______
(1) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1.
(2) Dz.U. L 233 z 31.8.2001, str. 55.
(3) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
(4) Dz.U. L 125 z 19.5.1999, str. 33.
(5) Dz.U. L 337 z 20.12.2001, str. 55.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2003/23 z dnia 18 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.04.9.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2004/9 z dnia 22 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.205.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr EBC/2006/25 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.24.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2008/21/WE z dnia 7 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.08.1.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/56/WE z dnia 12 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.21.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2009 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr EBC/2003/23 z dnia 18 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.04.9.40) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2004/9 z dnia 22 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.205.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr EBC/2006/25 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.07.24.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2008/21/WE z dnia 7 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.08.1.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/56/WE z dnia 12 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.21.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2009 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.337.52 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2001/15 w sprawie emisji banknotów euro |
Data aktu: | 06/12/2001 |
Data ogłoszenia: | 20/12/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2002 |