Rozporządzenie 2382/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1267/1999 ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2382/2001
z dnia 4 grudnia 2001 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1267/1999 ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

w następstwie konsultacji opinii Komitetu Regionów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pierwsze środki korzystania z wspólnotowej pomocy zgodnie z Instrumentem Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (ISPA - Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej) utworzonym rozporządzeniem (WE) nr 1267/1999(4) zostały ocenione i zatwierdzone przez Komisję w ciągu 2000 r.

(2) Niektóre przepisy rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 winny być poprawione w świetle doświadczeń nabytych w międzyczasie w ocenie i zatwierdzaniu środków finansowania zgodnie z Instrumentem Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej.

(3) W szczególności współfinansowanie środkami wraz z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i stosowanie finansowania prywatnego są kluczowymi elementami funkcjonowania Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej. W niektórych przypadkach, dostęp do źródeł finansowania innych niż pomoc wspólnotowa jest istotna dla umożliwienia krajom beneficjentom współfinansowania środkami, które w pełni odpowiadają warunkom dopuszczenia i celom Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej.

(4) W celu umożliwienia lub ułatwienia współ-finansowania wraz z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i/lub źródłami prywatnymi, winien być przygotowany przepis o możliwości odstępstwa, po zbadaniu każdego poszczególnego przypadku, od zasad ogólnych udziału w zaproszeniach do przetargu i kontraktów, współfinansowanych zgodnie z Instrumentem Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej.

(5) Artykuł 114 ust. 2 rozporządzenia finansowego z dnia 21 grudnia 1977 r. stosowany do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) przewiduje, iż w wyjątkowych przypadkach i z właściwym uzasadnieniem, można zdecydować, na podstawie szczególnych warunków ustanowionych w podstawowych instrumentach zarządzających współpracą i zgodnie z właściwymi procedurami autoryzacji, o umożliwieniu obywatelom państw trzecich ubiegania się o kontrakty w drodze przetargu. Rozporządzenie (WE) nr 1267/1999 jest takim podstawowym instrumentem.

(6) W związku z tym, użytecznej inspiracji mogą dostarczyć niektóre przepisy stosowane zgodnie z programem Phare utworzonym rozporządzeniem (EWG) nr 3906/89(6) w sprawie pomocy gospodarczej niektórym krajom Europy Środkowej i Wschodniej.

(7) Wymagana jest bardziej precyzyjna definicja koncepcji wydatków kwalifikujących się tak, by umożliwić współfinansowanie środków Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej z innych źródeł zewnętrznej pomocy.

(8) Postanowienia rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 winny ponadto być przyjęte celem uwzględnienia decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7).

(9) Traktat nie przewiduje, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia, uprawnień innych niż te przewidziane art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1267/1999 wprowadza następujące zmiany:

1. Dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 6a

Udzielenie zamówień

1. W przypadku środków, dla których Wspólnota jest jedynym źródłem pomocy zewnętrznej, udział w zaproszeniach do przetargu i kontraktach będzie otwarty na równych prawach dla wszystkich osób fizycznych i prawnych Państw Członkowskich i państw, określonych w art. 1 ust. 1 akapit drugi.

2. Ustęp 1 będzie stosowany również do współ-finansowania.

W przypadku współ-finansowania, jednakże udział państw trzecich w zaproszeniach do przetargu i kontraktów może być autoryzowany przez Komisję, po zbadaniu każdego poszczególnego przypadku."

2. Dodaje się następujący ustęp art. 7:

"8. W przypadku gdy środki są współ-finansowane razem z międzynarodowymi instytucjami finansowymi, wydatki spełniające warunki dopuszczenia określone w ust. 7 lecz ponoszone zgodnie z procedurami właściwymi dla zewnętrznych źródeł finansowania innych niż pomoc wspólnotowa i ponoszone przez te instytucje finansowe mogą być używane do obliczania ogólnych wydatków kwalifikujących się do tych środków."

3. art. 14 ust. 1, 2 i 3 otrzymuje brzmienie:

"1. Komisja jest wspomagana przez komitet, składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich, któremu przewodniczy przedstawiciel Komisji (zwany dalej »Komitet«). Europejski Bank Inwestycyjny wyznaczy przedstawiciela bez prawa głosu.

2. W przypadku gdy czynione jest odniesienie do niniejszego ustępu, stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE.

3. Okres przewidziany w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE zostanie ustalony w ciągu jednego miesiąca."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 grudnia 2001 r.

W imieniu Rady
D. REYNDERS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 180 E z 26.6.2001, str. 197.

(2) Opinia wydana dnia 20 września 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 221 z 7.8.2001, str. 166.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73.

(5) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, EWWiS, Euratom) nr 2673/1999 (Dz- .U. L 326 z 18.12.1999, str. 1).

(6) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2666/2000 (Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1).

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.323.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2382/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1267/1999 ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej
Data aktu: 04/12/2001
Data ogłoszenia: 07/12/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/12/2001