uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
w następstwie konsultacji opinii Komitetu Regionów,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pierwsze środki korzystania z wspólnotowej pomocy zgodnie z Instrumentem Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (ISPA - Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej) utworzonym rozporządzeniem (WE) nr 1267/1999(4) zostały ocenione i zatwierdzone przez Komisję w ciągu 2000 r.
(2) Niektóre przepisy rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 winny być poprawione w świetle doświadczeń nabytych w międzyczasie w ocenie i zatwierdzaniu środków finansowania zgodnie z Instrumentem Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej.
(3) W szczególności współfinansowanie środkami wraz z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i stosowanie finansowania prywatnego są kluczowymi elementami funkcjonowania Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej. W niektórych przypadkach, dostęp do źródeł finansowania innych niż pomoc wspólnotowa jest istotna dla umożliwienia krajom beneficjentom współfinansowania środkami, które w pełni odpowiadają warunkom dopuszczenia i celom Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej.
(4) W celu umożliwienia lub ułatwienia współ-finansowania wraz z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i/lub źródłami prywatnymi, winien być przygotowany przepis o możliwości odstępstwa, po zbadaniu każdego poszczególnego przypadku, od zasad ogólnych udziału w zaproszeniach do przetargu i kontraktów, współfinansowanych zgodnie z Instrumentem Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej.
(5) Artykuł 114 ust. 2 rozporządzenia finansowego z dnia 21 grudnia 1977 r. stosowany do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) przewiduje, iż w wyjątkowych przypadkach i z właściwym uzasadnieniem, można zdecydować, na podstawie szczególnych warunków ustanowionych w podstawowych instrumentach zarządzających współpracą i zgodnie z właściwymi procedurami autoryzacji, o umożliwieniu obywatelom państw trzecich ubiegania się o kontrakty w drodze przetargu. Rozporządzenie (WE) nr 1267/1999 jest takim podstawowym instrumentem.
(6) W związku z tym, użytecznej inspiracji mogą dostarczyć niektóre przepisy stosowane zgodnie z programem Phare utworzonym rozporządzeniem (EWG) nr 3906/89(6) w sprawie pomocy gospodarczej niektórym krajom Europy Środkowej i Wschodniej.
(7) Wymagana jest bardziej precyzyjna definicja koncepcji wydatków kwalifikujących się tak, by umożliwić współfinansowanie środków Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej z innych źródeł zewnętrznej pomocy.
(8) Postanowienia rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 winny ponadto być przyjęte celem uwzględnienia decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7).
(9) Traktat nie przewiduje, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia, uprawnień innych niż te przewidziane art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 grudnia 2001 r.
W imieniu Rady | |
D. REYNDERS | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 180 E z 26.6.2001, str. 197.
(2) Opinia wydana dnia 20 września 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 221 z 7.8.2001, str. 166.
(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73.
(5) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, EWWiS, Euratom) nr 2673/1999 (Dz- .U. L 326 z 18.12.1999, str. 1).
(6) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2666/2000 (Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1).
(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.323.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2382/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1267/1999 ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej |
Data aktu: | 04/12/2001 |
Data ogłoszenia: | 07/12/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 07/12/2001 |