(Dz.U.UE L z dnia 5 grudnia 2001 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,
uwzględniając decyzję Rady 69/494/EWG z dnia 16 grudnia 1969 r. w sprawie progresywnej standaryzacji umów dotyczących stosunków handlowych między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi oraz negocjacji umów Wspólnoty(1), w szczególności jej art. 3,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozszerzenie lub automatyczne odnowienie poza okres przejściowy traktatów, umów i protokołów wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji zostało ostatnio zatwierdzone decyzją 97/351/WE(2).
(2) Zainteresowane Państwa Członkowskie wystąpiły o upoważnienie do automatycznego odnowienia lub utrzymania w mocy przepisów dotyczących kwestii objętych wspólną polityką handlową w rozumieniu art. 133 Traktatu, zawartych w traktatach dotyczących przyjaźni, handlu i nawigacji oraz podobnych umowach z państwami trzecimi wymienionymi w załączniku do niniejszej decyzji, w celu uniknięcia zakłóceń w ich umownych stosunkach handlowych z danymi państwami trzecimi.
(3) Jednakże większość spraw objętych tymi przepisami traktatów i umów narodowych jest obecnie regulowana umowami Wspólnoty. W związku z powyższym upoważnienie powinno być udzielone jedynie w odniesieniu do tych spraw, które nie są objęte umowami Wspólnoty. Takie upoważnienie nie zwalnia Państw Członkowskich z obowiązku unikania i eliminowania wszelkich niezgodności między takimi traktatami, umowami i przepisami prawa wspólnotowego.
(4) Ponadto przepisy traktatów i umów, które mają być automatycznie odnowione lub zachowane w mocy, nie mogą stanowić przeszkody w realizacji wspólnej polityki handlowej.
(5) Zainteresowane Państwa Członkowskie oświadczyły, że automatyczne odnowienie lub pozostawienie w mocy tych traktatów i umów nie powinno stanowić bariery dla rozpoczęcia negocjacji handlowych Wspólnoty z właściwymi państwami trzecimi lub przeniesienia kwestii handlowych objętych obecnymi dwustronnymi umowami do umów Wspólnoty.
(6) Na zakończenie konsultacji przewidzianych w art. 2 decyzji 69/494/EWG ustalono, jak potwierdzają to wyżej wymienione oświadczenia Państw Członkowskich, że przepisy odpowiednich traktatów i umów dwustronnych nie będą stanowić przeszkody w realizacji wspólnej polityki handlowej.
(7) Ponadto zainteresowane Państwa Członkowskie oświadczyły, że będą chciały przystosować i jeśli zajdzie potrzeba rozwiązać te umowy i traktaty, jeżeli okaże się, że automatyczne odnowienie lub pozostawienie w mocy ich przepisów odnoszących się do kwestii objętych art. 133 Traktatu stanowi przeszkodę w realizacji wspólnej polityki handlowej.
(8) Dane traktaty i umowy zawierają klauzule dotyczące ich zakończenia z wymagalnym okresem wypowiedzenia od trzech do dwunastu miesięcy.
(9) W związku z powyższym nie ma powodu, dla którego nie można by udzielić upoważnienia do automatycznego odnowienia lub pozostawienia w mocy danych przepisów na okres czterech lat.
(10) Należy ustanowić przepisy, które umożliwią wycofanie takiego upoważnienia, jeśli okoliczności będą tego wymagać, szczególnie jeśli w późniejszym okresie okaże się, że pozostawienie w mocy tych przepisów stanowi lub może stanowić przeszkodę w realizacji wspólnej polityki handlowej. Należy ustanowić mechanizm, dzięki któremu Państwa Członkowskie byłyby zobowiązane powiadomić Komisję o wszelkich okolicznościach, które mogłyby stanowić taką przeszkodę,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 15 listopada 2001 r.
W imieniu Rady | |
M. AELVOET | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 326 z 29.12.1969, str. 39.
(2) Dz.U. L 151 z 10.6.1997, str. 24.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.320.13 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2001/855/WE upoważniająca do automatycznego odnowienia lub utrzymania w mocy przepisów dotyczących spraw objętych wspólną polityką handlową, zawartych w traktatach o przyjaźni, handlu i nawigacji oraz w umowach handlowych zawartych między Państwami Członkowskimi a państwami trzecimi |
Data aktu: | 15/11/2001 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/11/2001 |