Dyrektywa 2000/82/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów odpowiednio w owocach i warzywach, zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2000/82/WE
z dnia 20 grudnia 2000 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów odpowiednio w owocach i warzywach, zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/57/WE(2), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/81/WE(4), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/81/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(6), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/81/WE, w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości powinny odzwierciedlać użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych dla skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były możliwie jak najmniejsze z praktycznego i z toksykologicznego punktu widzenia, w szczególności z uwagi na ochronę środowiska przy przewidywanym poziomie spożycia przez konsumentów. W przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego poziom pozostałości powinien odzwierciedlać spożycie przez zwierzęta zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, wobec których stosowano pestycydy, a także bezpośrednie skutki stosowania leków weterynaryjnych, gdzie sytuacja tego wymaga.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów powinny być poddawane kontroli, a poziomy mogą być zmienione po uwzględnieniu nowych informacji i danych. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDPP) powinny być ustalone na niższym poziomie oznaczenia analitycznego, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie, które zostało dozwolone przez Państwa Członkowskie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich, powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(3) Komisja zdecydowała o niewłączaniu substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(7), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 2000/80/WE(8) w odniesieniu do azynofosu etylowego (decyzja Komisji 95/276/WE(9)), profamu (decyzja Komisji 96/586/WE(10)), dinoterbu (decyzja Komisji 98/269/WE(11)), DNOC (decyzja Komisji 99/164/WE(12)), pyrazofosu (decyzja Komisji 2000/233/WE(13)), monolinuronu (decyzja Komisji 2000/234/WE(14)) oraz chlozolinatu (decyzja Komisji 2000/626/WE(15)) i teknacenu (decyzja Komisji 2000/725/WE(16)). Powyższe decyzje zagwarantowały, że środki ochrony roślin zawierające te substancje czynne nie będą dłużej dopuszczone do stosowania we Wspólnocie. Należy w związku z tym dodać do załączników dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG wszystkie te pozostałości pestycydów, będące wynikiem stosowania tych środków ochrony roślin, w celu stworzenia możliwości właściwego nadzoru i kontroli ich stosowania oraz ochrony konsumenta. W celu stworzenia warunków spełnienia uprawnionych oczekiwań w związku z wykorzystaniem istniejących zapasów pestycydów decyzje Komisji wyłączające te środki pozostawiają okres na ich stopniowe wycofanie i jest właściwe, aby NDPP, ustalone na podstawie przyjętych założeń, że stosowanie tych substancji nie jest dozwolone we Wspólnocie, nie powinny być stosowane do końca okresu przewidzianego na wycofanie tych substancji.

(4) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości zostały określone w odniesieniu do azynofosu etylowego dla niektórych produktów wymienionych w załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 82/528/EWG(17), jednak Państwa Członkowskie mogły ustalić wyższe NDPP. W celu ujednolicenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w odniesieniu do azynofosu etylowego w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni na poziomie wspólnotowym konieczne jest włączenie tych NDPP do dyrektywy 90/642/EWG. Ponadto powinny być zmienione w następstwie wycofania zezwoleń na poziomie wspólnotowym.

(5) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości we Wspólnocie oraz poziomy zalecane przez Codex Alimentarius są określone i oceniane na podstawie podobnych procedur. Codex nie podaje najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla azynofosu etylowego, dinoterbu, DNOC, monolinuronu, profamu i chlozolinatu. Codex określa ograniczoną ilość najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla pyrazofosu i teknacenu i zostały one wzięte pod uwagę przy ustalaniu najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w niniejszej dyrektywie. Wspólnota notyfikowała projekt dyrektywy Komisji Światowej Organizacji Handlu i otrzymane uwagi zostały uwzględnione w ostatniej fazie opracowywania dyrektywy. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla określonych kombinacji pestycydów i upraw będzie zbadana przez Wspólnotę Europejską na podstawie dostarczonych danych oraz wyniki oceny dopuszczalnego spożycia przez konsumentów(18).

(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG skreśla się pozycje odnoszące się do azynofosu etylowego.

Artykuł  2

W tabeli w części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się pozycje dotyczące następujących pozostałości pestycydów:

Pozostałości pestycydów

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

Azynofos etylowy

0,05(*)

Chlozolinat

0,05(*)

Dinoterb

0,05(*)

DNOC

0,05(*)

Monolinuron

0,05(*)

Profam

0,05(*)

Pyrazofos

0,05(*)

Teknacen

0,05(*)

(*) Oznacza niższy poziom oznaczenia analitycznego.

Artykuł  3

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W tabeli w części A dodaje się następujące pozycje dotyczące pozostałości pestycydów:

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

Pozostałości pestycydów

w tłuszczu zawartym w mięsie, w przetworach mięsnych, podrobach oraz tłuszczach zwierzęcych wymienionych w załączniku I w ramach kodów CN: 0201, 0202,0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 16021 4

w odniesieniu do mleka krowiego i pełnego mleka wymienionego w załączniku I w ramach kodu CN: 0401; w odniesieniu do innych środków spożywczych w ramach kodów CN 0401, 0402, 0405 00, 0406 zgodnie z 2, 4

w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich i żółtkach jaj wymienionych w załączniku I w ramach kodów CN: 0407 00 i 04083 4

Azynofos etylowy

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

Pyrazofos

0,02(*)

0,02(*)

0,1(*)

Teknacen

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

(*) Oznacza niższy poziom oznaczenia analitycznego.

2) W tabeli w części B dodaje się następujące pozycje dotyczące pozostałości pestycydów:

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

Pozostałości pestycydów

w mięsie, włącznie z tłuszczem, w przetworach mięsnych, podrobach i tłuszczach zwierzęcych wymienionych w załączniku I w ramach kodów CN: 0201, 0202,0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602

w odniesieniu do mleka i przetworów mlecznych wymienionych w załączniku I w ramach kodów CN: 0401 0402, 0405 00 i 0406

w świeżych jajach w skorupkach, jajach ptasich i żółtkach jaj wymienionych w załączniku I w ramach kodów CN: 0407 00 i 0408

Dinoterb

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

DNOC

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

Profam

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

Monolinuron

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

(*) Oznacza niższy poziom oznaczenia analitycznego.

Artykuł  4

W tabeli w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się pozycje dotyczące pestycydów określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5
1.
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwadzieścia dni po jej opublikowaniu.
2.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne w celu wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 lipca 2001 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
3.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 lipca 2001 r. w odniesieniu do azynofosu etylowego, propfamu oraz dinoterbu.
4.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 lipca 2002 r. w odniesieniu do DNOC, pyrazofosu oraz monolinuronu.
5.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 stycznia 2003 r. w odniesieniu do chlozolinatu i teknacenu.
6.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2000 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.

(2) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 76.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(4) Dz.U. L 326 z 22.12.2000, str. 56.

(5) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(6) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(7) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(8) Dz.U. L 309 z 9.12.2000, str. 14.

(9) Dz.U. L 170 z 20.7.1995, str. 22.

(10) Dz.U. L 257 z 10.10.1996, str. 41.

(11) Dz.U. L 117 z 21.4.1998, str. 13.

(12) Dz.U. L 54 z 2.3.1999, str. 21.

(13) Dz.U. L 73 z 22.3.2000, str. 16.

(14) Dz.U. L 73 z 22.3.2000, str. 18.

(15) Dz.U. L 263 z 13.10.2000, str. 32.

(16) Dz.U. L 292 z 21.11.2000, str. 30.

(17) Dz.U. L 234 z 9.8.1982, str. 1.

(18) Uwagi do wytycznych w sprawie tolerancji w przywozie - Dokument 7169/VI/99 popr. 1.

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których mają zastosowanie NDPP Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości(mg/kg)
Azynofos etylowy Chlozolinat Donoterb DNOC Monolinuron Profam Pyrazofos Teknacen
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez mrożenie, bez dodatku cukru; orzechy 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
I) OWOCE CYTRUSOWE
Grejpfruty
Cytryny
Limony
Mandarynki (w tym klementynki i inne mieszańce)
Pomarańcze
Pomele
Pozostał
II) ORZECHY
(łuskane lub niełuskane)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
III) OWOCE ZIARNKOWE
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
IV) OWOCE PESTKOWE
Morele
Wiśnie
Brzoskwinie (w tym nektaryny i podobne mieszańce)
Śliwki
Pozostałe
V) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina
Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
b) Truskawki (poza dziko rosnącymi)
c) Maliny i jeżyny (poza dziko rosnącymi)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Owoce mieszańców malin z jeżynami
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (poza dziko rosnącymi)
Borówka czarna
Żurawina
Porzeczki (czerwone, czarne, białe)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce
VI) RÓŻNE
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe
2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
I) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE
Burak
Marchew
Seler
Chrzan
Karczoch jerozolimski
Pasternak
Korzeń pietruszki
Rzodkiewka
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe
II) WARZYWA CEBULOWE
Czosnek
Cebula
Cebula szalotka
Cebula dymka
Pozostałe
III) WARZYWA OWOCOWE
a) Psiankowate
Pomidory
Papryka
Bakłażany
Pozostałe
b) Dyniowate - z jadalną skórą
Ogórki
Korniszony
Cukinia
Pozostałe
c) Dyniowate - z niejadalną skórą
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza słodka
IV) WARZYWA KAPUSTNE
a) Kwiatostanowe
Brokuły (w tym odmiana Calabrese)
Kalafiory
Pozostałe
b) Głowiaste
Kapusta brukselska
Kapusta głowiasta
Pozostałe
c) Liściaste
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa
V) WARZYWA LIŚCIASTE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i podobne
Rzeżucha
Roszponka jadalna
Sałata
Skarolia (endywia szerokolistna)
Pozostałe
b) Szpinak i podobne
Szpinak
Boćwina
Pozostałe
c) Rukiew wodna
d) Cykoria
e) Zioła
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka
Seler liściasty
Pozostałe
VI) WARZYWA STRĄCZKOWE

świeże)

Fasola (ze strąkami)
Fasola (bez strąków)
Groch (ze strąkami)
Groch (bez strąków)
Pozostałe
VII) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler zwyczajny
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Pozostałe
VIII) GRZYBY
a) Grzyby hodowlane
b) Grzyby dziko rosnące
3. Rośliny strączkowe 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
Fasolka
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona roślin oleistych 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny
Pozostałe
5. Ziemniaki 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (suszone liście i łodygi, sfermentowane lub w inny sposób przetwarzane, Camellia sinensis) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)
7. Chmiel (suszony), włącznie z granulatem chmielu i nieskoncentrowanym proszkiem 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*) 0,1(*)
(*) Oznacza niższy poziom oznaczenia analitycznego.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.3.18

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/82/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów odpowiednio w owocach i warzywach, zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 20/12/2000
Data ogłoszenia: 06/01/2001
Data wejścia w życie: 26/01/2001, 01/05/2004