uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/57/WE(2), w szczególności jej art. 5,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/81/WE(4), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/81/WE, w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(6), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/81/WE, w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości powinny odzwierciedlać użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych dla skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były możliwie jak najmniejsze z praktycznego i z toksykologicznego punktu widzenia, w szczególności z uwagi na ochronę środowiska przy przewidywanym poziomie spożycia przez konsumentów. W przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego poziom pozostałości powinien odzwierciedlać spożycie przez zwierzęta zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, wobec których stosowano pestycydy, a także bezpośrednie skutki stosowania leków weterynaryjnych, gdzie sytuacja tego wymaga.
(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów powinny być poddawane kontroli, a poziomy mogą być zmienione po uwzględnieniu nowych informacji i danych. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDPP) powinny być ustalone na niższym poziomie oznaczenia analitycznego, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie, które zostało dozwolone przez Państwa Członkowskie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich, powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.
(3) Komisja zdecydowała o niewłączaniu substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(7), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 2000/80/WE(8) w odniesieniu do azynofosu etylowego (decyzja Komisji 95/276/WE(9)), profamu (decyzja Komisji 96/586/WE(10)), dinoterbu (decyzja Komisji 98/269/WE(11)), DNOC (decyzja Komisji 99/164/WE(12)), pyrazofosu (decyzja Komisji 2000/233/WE(13)), monolinuronu (decyzja Komisji 2000/234/WE(14)) oraz chlozolinatu (decyzja Komisji 2000/626/WE(15)) i teknacenu (decyzja Komisji 2000/725/WE(16)). Powyższe decyzje zagwarantowały, że środki ochrony roślin zawierające te substancje czynne nie będą dłużej dopuszczone do stosowania we Wspólnocie. Należy w związku z tym dodać do załączników dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG wszystkie te pozostałości pestycydów, będące wynikiem stosowania tych środków ochrony roślin, w celu stworzenia możliwości właściwego nadzoru i kontroli ich stosowania oraz ochrony konsumenta. W celu stworzenia warunków spełnienia uprawnionych oczekiwań w związku z wykorzystaniem istniejących zapasów pestycydów decyzje Komisji wyłączające te środki pozostawiają okres na ich stopniowe wycofanie i jest właściwe, aby NDPP, ustalone na podstawie przyjętych założeń, że stosowanie tych substancji nie jest dozwolone we Wspólnocie, nie powinny być stosowane do końca okresu przewidzianego na wycofanie tych substancji.
(4) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości zostały określone w odniesieniu do azynofosu etylowego dla niektórych produktów wymienionych w załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 82/528/EWG(17), jednak Państwa Członkowskie mogły ustalić wyższe NDPP. W celu ujednolicenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w odniesieniu do azynofosu etylowego w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni na poziomie wspólnotowym konieczne jest włączenie tych NDPP do dyrektywy 90/642/EWG. Ponadto powinny być zmienione w następstwie wycofania zezwoleń na poziomie wspólnotowym.
(5) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości we Wspólnocie oraz poziomy zalecane przez Codex Alimentarius są określone i oceniane na podstawie podobnych procedur. Codex nie podaje najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla azynofosu etylowego, dinoterbu, DNOC, monolinuronu, profamu i chlozolinatu. Codex określa ograniczoną ilość najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla pyrazofosu i teknacenu i zostały one wzięte pod uwagę przy ustalaniu najwyższych dopuszczalnych poziomów określonych w niniejszej dyrektywie. Wspólnota notyfikowała projekt dyrektywy Komisji Światowej Organizacji Handlu i otrzymane uwagi zostały uwzględnione w ostatniej fazie opracowywania dyrektywy. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla określonych kombinacji pestycydów i upraw będzie zbadana przez Wspólnotę Europejską na podstawie dostarczonych danych oraz wyniki oceny dopuszczalnego spożycia przez konsumentów(18).
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.
(2) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 76.
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(4) Dz.U. L 326 z 22.12.2000, str. 56.
(5) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(6) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(7) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(8) Dz.U. L 309 z 9.12.2000, str. 14.
(9) Dz.U. L 170 z 20.7.1995, str. 22.
(10) Dz.U. L 257 z 10.10.1996, str. 41.
(11) Dz.U. L 117 z 21.4.1998, str. 13.
(12) Dz.U. L 54 z 2.3.1999, str. 21.
(13) Dz.U. L 73 z 22.3.2000, str. 16.
(14) Dz.U. L 73 z 22.3.2000, str. 18.
(15) Dz.U. L 263 z 13.10.2000, str. 32.
(16) Dz.U. L 292 z 21.11.2000, str. 30.
(17) Dz.U. L 234 z 9.8.1982, str. 1.
(18) Uwagi do wytycznych w sprawie tolerancji w przywozie - Dokument 7169/VI/99 popr. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.3.18 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2000/82/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów odpowiednio w owocach i warzywach, zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 20/12/2000 |
Data ogłoszenia: | 06/01/2001 |
Data wejścia w życie: | 26/01/2001, 01/05/2004 |