Dyrektywa 2001/92/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 92/22/EWG w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI 2001/92/WE
z dnia 30 października 2001 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 92/22/EWG w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 listopada 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/40/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 92/22/EWG z dnia 31 marca 1992 r. w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), zmieniona Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, jest jedną z odrębnych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE, określonej dyrektywą 70/156/EWG. W związku z tym przepisy określone w dyrektywie 70/156/EWG dotyczące układów, części i odrębnych elementów technicznych w pojazdach silnikowych stosuje się do dyrektywy 92/22/EWG.

(2) W celu ujednolicenia homologacji wspólnotowej niezbędne jest wprowadzenie dokumentu informacyjnego określonego w dyrektywie 70/156/EWG oraz zmodyfikowanie świadectwa homologacji typu, które zostało określone w oparciu o załącznik VI do tej dyrektywy.

(3) Ponadto procedury związane z homologacją typu powinny zostać uproszczone w celu utrzymania możliwości wyboru, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi odrębnymi dyrektywami oraz odpowiadającymi im rozporządzeniami Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. W pierwszym etapie wymogi techniczne dyrektywy 92/22/EWG należy zastąpić wymogami określonymi w rozporządzeniu Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43.

(4) W związku z tym dyrektywy 92/22/EWG i 70/156/EWG należy odpowiednio zmienić.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/22/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie udzielają homologacji typu WE wszelkim typom bezpiecznych szyb i materiałom do szyb w pojazdach silnikowych oraz ich przyczepach, spełniającym wymogi konstrukcyjne i testowe, wymienione w załącznikach.".

2) Artykuł 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Wszelkie wnioski o homologacji WE części składa producent lub jego upoważniony przedstawiciel w Państwie Członkowskim. Państwa Członkowskie wydają producentowi lub jego upoważnionemu przedstawicielowi znak homologacji WE części, zgodnie z modelem w załączniku II A, dla każdego typu bezpiecznej szyby i materiału do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach, poświadczające homologację typu zgodnie z art. 1.".

3) W art. 4 dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Właściwe władze Państw Członkowskich informują się wzajemnie, stosując procedurę określoną w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdej homologacji części, która została lub nie zostanie przyznana lub której przyznanie zostało cofnięte na mocy niniejszej dyrektywy.".

4) Artykuł 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, mający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, wraz z jego przyczepami, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników rolniczych i leśnych oraz maszyn samobieżnych.".

5) W załącznikach wprowadza się następujące zmiany:

a) wykaz załączników oraz załączniki I i II zastępuje się Załącznikiem do niniejszej dyrektywy;

b) skreśla się dodatek do załącznika III.

Artykuł  2
1.
Z mocą od 1 lipca 2002 r. Państwa Członkowskie nie mogą z przyczyn związanych ze stosowaniem bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach:

– odmówić wydania homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu w odniesieniu do pewnego typu pojazdu, homologacji części w odniesieniu do bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach, ani

– odmówić zarejestrowania lub zabronić sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu pojazdów, ani zabronić sprzedaży lub dopuszczenia do użytkowania bezpiecznych szyb lub materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach,

jeżeli wymienione bezpieczne szyby lub materiały do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach są zgodne z wymogami dyrektywy 92/22/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od 1 października 2002 r. Państwa Członkowskie:

– nie wydają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić wydania krajowej homologacji typu,

w odniesieniu do każdego typu pojazdu, z powodów związanych ze stosowaniem wszelkich typów bezpiecznych szyb lub materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach, jeżeli wymogi dyrektywy 92/22/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą nie są spełnione.

3.
Z mocą od 1 lipca 2003 r. wymogi dyrektywy 92/22/EWG dotyczące bezpiecznych szyb jako części, zmienione niniejszą dyrektywą, stosuje się do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
4.
W drodze odstępstwa od ust. 3 Państwa Członkowskie mogą, w odniesieniu do części zamiennych, nadal wydawać homologację typu WE i zezwalać na sprzedaż oraz dopuszczenie do użytkowania bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach, zgodnych z przepisami dyrektywy 92/22/EWG, w wersji obowiązującej przed wejściem w życie obecnej dyrektywy, pod warunkiem że powyższe bezpieczne szyby i materiały do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach:

– mają zostać zamontowane do pojazdów już użytkowanych, oraz

– są zgodne z wymogami dyrektywy stosowanej w czasie, kiedy pojazdy zostały po raz pierwszy zarejestrowane.

Artykuł  3

W załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG dodaje się ppkt 9.5.1.5 w brzmieniu:

"9.5.1.5. Wyposażenie dodatkowe szyb przednich oraz miejsce, w którym jest ono zamontowane, wraz z krótkim opisem wszelkich właściwych części elektrycznych/elektronicznych.".

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 30 czerwca 2002 r. oraz niezwłocznie informują o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 października 2001 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9.

(3) Dz.U. L 129 z 14.5.1992, str. 11.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE

1. WNIOSKI O HOMOLOGACJĘ WE CZĘŚCI

1.1. Wszelkie wnioski na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dotyczące homologacji typu w odniesieniu do szyb są składane przez producenta bezpiecznych szyb.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego jest przedstawiony w dodatku 1 do niniejszego Załącznika.

1.3. Wydział techniczny odpowiedzialny za przeprowadzenie testów homologacji typu musi otrzymać:

1.3.1. wystarczającą liczbę próbek do testów lub próbek gotowych szyb właściwych modeli, ustaloną w razie konieczności z wydziałem technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie testów.

2. WNIOSKI O HOMOLOGACJĘ TYPU WE DLA POJAZDÓW

2.1. Wszelkie wnioski na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dotyczące homologacji typu w odniesieniu do pojazdów są składane przez producenta pojazdów.

2.2. Wzór dokumentu informacyjnego jest przedstawiony w dodatku 3 do niniejszego Załącznika.

2.3. Wydział techniczny odpowiedzialny za przeprowadzenie testów homologacji typu musi otrzymać:

2.3.1. pojazd reprezentatywny dla danego typu, przy czym typ pojazdu, w razie konieczności, uzgadnia się w drodze porozumienia z wydziałem technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie testów.

3. WYDANIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA BEZPIECZNYCH SZYB LUB POJAZDU

3.1. Po spełnieniu odpowiednich wymogów wydaje się homologację typu WE, jak określono w art. 4 ust. 3 oraz odpowiednio w art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE oraz jego uzupełnienia zostały przedstawione w:

- dodatku 2 do niniejszego Załącznika w odniesieniu do wniosków określonych w ppkt 1.1,

- dodatku 4 do niniejszego Załącznika w odniesieniu do wniosków określonych w pkt 2.1.

3.3. Numer homologacji typu zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG przydziela się każdemu typowi bezpiecznych szyb lub pojazdu. To samo Państwo Członkowskie nie może przydzielać takiego samego numeru innemu typowi szyb lub pojazdu.

4. MODYFIKACJE I ZMIANY W HOMOLOGACJACH TYPU

4.1. Jeżeli zostały dokonane modyfikacje homologacji typu zgodnie z niniejszą dyrektywą, stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

5. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

5.1. W celu zapewnienia zgodności produkcji należy przyjąć odpowiednie środki, zgodnie z przepisami przewidzianymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

DODATEK  1

Dokument informacyjny nr... dotyczący homologacji typu WE w odniesieniu do bezpiecznych szyb

DODATEK  2

Świadectwa homologacji typu WE

DODATEK  3

Dokument informacyjny nr. ...

DODATEK  4

WZÓR

(maksymalny format A4 (210 x 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

ZAKRES I DEFINICJE

1. Zakres

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do bezpiecznych szyb i materiałów do szyb przeznaczonych do montażu jako szyby przednie lub inne szyby i przegrody w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz ich montażu, z wyjątkiem szkieł do urządzeń oświetleniowych i urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz do tablicy rozdzielczej, szyb specjalnych stanowiących ochronę przed agresją, szkła hartowanego i przedniego oszklenia służącego do wyposażenia pojazdów użytkowanych w warunkach ekstremalnych, cechujących się prędkością maksymalną wynoszącą 40 km/h.

2. Definicja

Pozycje, o których mowa, zostały ustanowione w art. 2 rozporządzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43, w jego najnowszej wersji przyjętej przez Wspólnotę Europejską.

ZAŁĄCZNIK  II A

OZNAKOWANIA HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

1. Wszelkie szyby z bezpiecznego szkła, w tym próbki oraz części do testów przedłożone w celu uzyskania homologacji części, noszą znak fabryczny lub towarowy producenta. Oznakowanie jest wyraźnie czytelne, nieusuwalne oraz widoczne.

2. Oprócz kwestii wymienionych w ppkt 3.3 załącznika I symbole umieszcza się zgodnie z symbolami ustanowionymi w rozporządzeniu Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43, w jego najnowszej wersji przyjętej przez Wspólnotę Europejską.

ZAŁĄCZNIK  II B

OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE DANE TECHNICZNE, BADANIA I WYMOGI TECHNICZNE

Izňemot noteikumus par rűdîtiem priekšçjiem stikliem (uz kuriem neattiecas šî direktîvZ wyjątkiem przepisów mających zastosowanie do szyb przednich ze szkła hartowanego (nieobjętych niniejszą dyrektywą) przepisami regulującymi ogólne i szczegółowe dane techniczne, testy oraz wymogi techniczne są przepisy wymienione w rozporządzeniu Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43, w ich najnowszej wersji przyjętej przez Wspólnotę Europejską."

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.291.24

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/92/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 92/22/EWG w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 30/10/2001
Data ogłoszenia: 08/11/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/11/2001