Decyzja 2001/78/WPZiB ustanawiająca Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa

DECYZJA RADY
z dnia 22 stycznia 2001 r.
ustanawiająca Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa

(2001/78/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 30 stycznia 2001 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 207,

odwołując się do art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska w Helsinkach podjęła zasadniczą decyzję o ustanowieniu Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa. Na podstawie jej wniosków, decyzją Rady 2000/143/WPZiB(1) ustanowiono tymczasowy Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa.

(2) Rada Europejska podczas spotkania w Nicei w dniach 7-11 grudnia 2000 r. osiągnęła porozumienie w sprawie ustanowienia stałego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa oraz określiła jego rolę, tryb działania i funkcje.

(3) W następstwie wytycznych określonych przez Radę Europejską w Nicei Komitet ten powinien zostać przygotowany do rozpoczęcia pracy.

(4) Zasada jednoosobowej reprezentacji Państw Członkowskich w Unii powinna być w pełni uwzględniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (PSC) (zwany dalej "Komitetem") zostaje ustanowiony jako stała forma Komitetu określonego w art. 25 Traktatu.

Artykuł  2

Rolę, tryb działania i funkcje Komitetu określa się w Załączniku, który jest odtworzeniem załącznika III do sprawozdania Prezydencji, zatwierdzonego przez Radę Europejską w Nicei.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia jej przyjęcia.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 2001 r.

W imieniu Rady
A. LINDH
Przewodniczący

______

(1)Decyzja Rady 2000/143/WPZiB z dnia 14 lutego 2000 r. ustanawiająca Tymczasowy Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (Dz.U. L 49 z 22.2.2000, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

KOMITET POLITYCZNY I BEZPIECZEŃSTWA

W ujęciu przyjętym w Helsinkach Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa staje się filarem Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (EPBiO) oraz wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB): "Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zajmuje się wszelkimi zagadnieniami WPZiB, z uwzględnieniem EPBiO......". Bez uszczerbku dla przepisów art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa ma odegrać wiodącą rolę w określaniu sposobów reagowania UE w obliczu sytuacji kryzysowej i ich realizacji.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zajmuje się wszelkimi zadaniami określonymi w art. 25 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Może się on zebrać w formie zebrania dyrektorów politycznych.

Po konsultacji z Prezydencją i bez uszczerbku dla przepisów art. 18 TUE sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel ds. WPZiB może przewodniczyć Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa, w szczególności w przypadku sytuacji kryzysowej.

1. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa podejmuje w szczególności następujące działania:

a) obserwuje sytuację międzynarodową w dziedzinach podlegających wspólnej polityce zagranicznej i bezpieczeństwa, wspomaga określanie polityk poprzez sporządzanie "opinii" dla Rady, na jej żądanie lub z własnej inicjatywy, oraz czuwa nad wprowadzaniem w życie uzgodnionych polityk, z zachowaniem przepisów art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz kompetencji Prezydencji i Komisji;

b) bada obszary objęte projektami konkluzji Rady ds. Spraw Ogólnych, w które Komitet jest zaangażowany;

c) dostarcza pozostałym Komitetom wytyczne w sprawach podlegających WPZiB;

d) utrzymuje uprzywilejowane kontakty z sekretarzem generalnym/wysokim przedstawicielem i specjalnymi przedstawicielami;

e) przekazuje wytyczne Komitetowi Wojskowemu; przyjmuje opinie i zalecenia Komitetu Wojskowego. Przewodniczący Komitetu Wojskowego (PSC) pozostający w łączności z Sztabem Wojskowym Unii Europejskiej (EUMS), bierze udział, gdy jest to niezbędne, w posiedzeniach Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa;

f) przyjmuje informacje, zalecenia i opinie Komitetu ds. Cywilnych Aspektów Zarządzania w Sytuacjach Kryzysowych i przekazuje mu wytyczne w sprawach objętych WPZiB;

g) koordynuje, nadzoruje i monitoruje prace w kwestiach dotyczących WPZiB prowadzone przez różnorodne grupy robocze, może przekazywać im wytyczne i bada ich sprawozdania;

h) prowadzi dialog polityczny w ramach swojej zdolności i w formie ustanowionej Traktatem;

i) zapewnia uprzywilejowane forum dialogu w sprawach EPBiO między państwami piętnastki i szóstki, jak również z NATO zgodnie z odrębnymi przepisami odpowiednich dokumentów;

j) pod auspicjami Rady, ponosi odpowiedzialność za polityczny kierunek rozwoju potencjału wojskowego, uwzględniając rodzaj sytuacji kryzysowej, której Unia pragnie przeciwdziałać. W ramach rozwijania potencjału wojskowego Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa otrzyma opinię Komitetu Wojskowego opracowaną z pomocą Europejskiego Sztabu Wojskowego.

2. Ponadto w obliczu sytuacji kryzysowej Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa staje się organem Rady, który zajmuje się sytuacjami kryzysowymi i bada wszystkie opcje reagowania, jakie mogą być wykorzystane przez Unię w jednolitych ramach instytucjonalnych, z zachowaniem procedur podejmowania decyzji i wykonawczych każdego z filarów. W ten sposób Rada, dla której prace przygotowawcze są wykonywane przez Komitet Stałych Przedstawicieli, oraz Komisja posiadają kompetencje, każda w swoim zakresie i zgodnie z procedurami ustanowionymi w Traktatach, do podejmowania decyzji prawnie wiążących. Komisja wykonuje swoje kompetencje, włączając kompetencję do występowania z inicjatywą ustawodawczą, zgodnie z procedurami przewidzianymi Traktatami. Komitet Stałych Przedstawicieli pełni rolę, przyznaną mu w art. 207 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz art. 19 regulaminu Rady. W tym celu we właściwym czasie będzie on informowany przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa.

W sytuacji kryzysowej bliska współpraca między tymi organami jest szczególnie niezbędna i zostaje zapewniona przede wszystkim przez:

a) w razie konieczności - udział Przewodniczącego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa w posiedzeniach Komitetu Stałych Przedstawicieli;

b) rolę doradców ds. stosunków zagranicznych, których zadaniem jest utrzymywanie skutecznej nieprzerwanej koordynacji między pracami odbywającymi się w ramach WPZiB, a pracami, które prowadzone są w innych filarach (Załącznik do konkluzji Rady z dnia 11 maja 1992 r.).

W celu przygotowania UE do reagowania w obliczu sytuacji kryzysowej Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przedstawia Radzie cele polityczne, jakie mają zostać przez Unię osiągnięte oraz rekomenduje spójny zestaw opcji służących opanowaniu sytuacji kryzysowej. W szczególności może ona opracować opinię zalecającą Radzie przyjęcie wspólnego działania. Z zachowaniem roli Komisji nadzoruje on wprowadzanie w życie przyjętych środków i ocenia ich oddziaływanie. Komisja informuje Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa o przyjętych przez siebie środkach lub o tych, których podjęcie przewiduje. Państwa Członkowskie informują Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa o przyjętych przez nie środkach lub o tych, których podjęcie na szczeblu krajowym jest przewidywane.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przeprowadza "kontrolę polityczną i wyznacza strategiczny kierunek" działań wojskowych UE w obliczu sytuacji kryzysowej. W tym celu na podstawie opinii i zaleceń Komitetu Wojskowego ocenia w szczególności podstawowe elementy (strategiczne opcje działań wojskowych, obejmujące schemat drogi służbowej, koncepcję i plan działań), które zostają przedstawione Radzie.

Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa odgrywa wiodącą rolę w rozszerzonych konsultacjach, w szczególności z NATO i zaangażowanymi państwami trzecimi.

Na podstawie procedur Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa, sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel kieruje działaniami Centrum Sytuacyjnego. Centrum Sytuacyjne wspomaga Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa i zapewnia Komitetowi dane wywiadowcze w warunkach odpowiednich do zarządzania w sytuacjach kryzysowych.

Wprowadza się następujące uzgodnienia w celu umożliwienia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa utrzymania "pełnej kontroli politycznej i kierunku strategicznego" działań wojskowych prowadzonych w ramach zarządzania kryzysami:

a) w związku z rozpoczęciem działań Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa przesyła Radzie zalecenie oparte na opiniach Komitetu Wojskowego zgodnie ze zwykłymi przyjętymi procedurami przygotowawczymi Rady. Na tej podstawie Rada decyduje o rozpoczęciu operacji w ramach wspólnego działania;

b) zgodnie z art. 18 i 26 TUE wspólne działanie określi w szczególności rolę sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela we wdrażaniu przez Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa środków wchodzących w zakres "politycznej kontroli i wyznaczania kierunku strategicznego". W odniesieniu do takich środków sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel działa za zgodą Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa. Jeżeli nowa decyzja Rady zostałaby uznana za właściwą, zastosowanie uproszczonej procedury pisemnej (art. 12 ust. 4 regulaminu Rady) jest możliwe;

c) w czasie prowadzenia działań, Rada jest na bieżąco informowana za pośrednictwem sprawozdań Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa przedstawianych przez sekretarza generalnego/wysokiego przedstawiciela pełniącego rolę przewodniczącego Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024