KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając protokół 4 w sprawie bawełny załączony do Aktu Przystąpienia Grecji(1), ostatnio zmieniony rozporządzeniem Rady (WE) nr 1050/2001(2),
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1051/2001 z dnia 22 maja 2001 r. w sprawie pomocy produkcyjnej dla bawełny(3), w szczególności jego art. 19 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ze względu na wahania, którym zwykle podlegają ceny na światowym rynku włókna, średnia cena rynku światowego nieodziarnionej bawełny powinna być określana kilka razy w miesiącu. Dla ułatwienia zbytu bawełny na rynku światowym konieczne jest określenie okresu, w którym cena jest ustalona i w którym składane mogą być wnioski o pomoc, z uwzględnieniem terminów wymaganych dla odpowiedniego zarządzania systemem pomocy.
(2) W przypadku braku reprezentatywnych ofert lub notowań dotyczących nieodziarnionej bawełny cena tego produktu powinna być ustalana na podstawie ceny rynku światowego odziarnionej bawełny. Do celów art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1051/2001 należy ustalić współczynniki reprezentatywne dla historycznie ukształtowanego związku między ceną rynku światowego odziarnionej bawełny a ceną obliczaną dla bawełny nieodziarnionej.
(3) Oferty i notowania należy dostosować w taki sposób, by kompensowały one wszelkie odchylenia od jakości i warunków dostawy, dla których ustalana jest cena rynku światowego.
(4) Artykuł 8 rozporządzenia (WE) nr 1051/2001 przewiduje zwiększanie kwoty pomocy do pewnych maksymalnych pułapów oraz jeżeli są spełnione niektóre warunki. Powinny zostać ustanowione zasady ustalania tego zwiększenia. W świetle konieczności ustalenia dostosowań i wzrostów kwota pomocy powinna być ustalana po dokonaniu tych dostosowań i wzrostów, ale przed terminem końcowym wypłacania kwot bilansu pomocy przed końcem roku gospodarczego.
(5) Należy ustanowić szczegółowe zasady składania wniosków o pomoc w celu zastosowania kwot pomocy do odpowiednich ilości bawełny kwalifikujących się do przyznania pomocy, na podstawie ściśle wyznaczonego okresu składania dotyczących tych ilości wniosków o pomoc. W celu zapobieżenia spekulacji podczas okresów występowania nagłych zakłóceń na światowym rynku włókien właściwe jest zezwolenie na składanie wniosków o pomoc w takich okresach, z zastrzeżeniem szczególnych warunków.
(6) W celu sprawdzenia ilości nieodziarnionej bawełny pochodzącej ze Wspólnoty, dostarczanej do każdego zakładu odziarniania, muszą zostać ustalone odpowiednie kontrole. W tym celu należy zdefiniować pojęcia "partii" i "dostawy partii na teren zakładu", wymagane powinny być wnioski o prowadzenie nadzorowanego składowania i powinny zostać ustalone szczegółowe zasady składania takich wniosków. W celu zapobieżenia zbyt długiemu przetrzymywaniu przez plantatorów nieodziarnionej bawełny powodującemu obniżenie jakości składowanego produktu Państwa Członkowskie powinny zostać upoważnione do ustalenia terminu końcowego składania wniosków o prowadzenie nadzorowanego składowania, wcześniejszego niż termin końcowy składania wniosków o pomoc. Z powodów związanych z zarządzaniem bawełna powinna być odziarniana w określonym czasie.
(7) Należy ustanowić szczegółowe zasady obliczania i wypłacania zaliczek na poczet pomocy. Wypłata zaliczek powinna być uwarunkowana wniesieniem zabezpieczenia, w celu zapewnienia, że przedmiotowe kwoty są wypłacane lub przepadają, jeżeli dane zobowiązanie nie jest wykonane. Jeżeli przepisy nie stanowią inaczej, zabezpieczenia takie muszą spełniać wymagania podane w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych(4), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1932/1999(5).
(8) Wypłacenie producentom zaliczki na cenę minimalną jest w szczególności jednym z wymagań, które muszą spełnić przedsiębiorstwa dokonujące odziarniania na rachunek własny, aby kwalifikowały się one do przyznania pomocy. Dlatego też należy ustanowić szczegółowe zasady obliczania i wypłacania producentowi tej zaliczki na cenę minimalną.
(9) W celu zapewnienia, że bawełna objęta wnioskiem o pomoc jest właściwego pochodzenia, musi być możliwe zidentyfikowanie obszarów uprawy bawełny za pomocą systemu identyfikującego działki rolne, przewidzianego w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającym zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(6), ostatnio zmienionym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 495/2001(7).
(10) W celu możliwienia sprawdzania uprawnień do otrzymywania pomocy, w szczególności przestrzegania ceny minimalnej, należy określić warunki, jakie muszą być spełnione przez umowy przewidziane w art. 11 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1051/2001. W tym celu należy dokonać odniesienia do księgowania zapasów przedsiębiorstw.
(11) Jeżeli odziarnianie wykonywane jest w imieniu stron trzecich, powinny być ustanowione szczegółowe zasady wypłacania i zarządzania pomocą w takich przypadkach, jak również obowiązki zainteresowanych stron.
(12) Musi istnieć system kontroli zapewniających prawidłowe przeprowadzanie tych operacji. Należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące takich kontroli.
(13) Należy ustanowić kary na wypadek niestosowania się do przepisów niniejszego rozporządzenia. Kary te muszą być odpowiednio odstraszające, pozostając w zgodzie z zasadą proporcjonalności.
(14) W celu umożliwienia odpowiedniego zarządzania systemem pomocy konieczne jest określenie, jakie informacje podmioty gospodarcze powinny przesyłać do właściwych organów i jakie informacje Państwa Członkowskie powinny przekazywać Komisji.
(15) W celu umożliwienia dokonywania wypłat zaliczek w miarę upływu roku gospodarczego należy ustalić terminy, określone w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1051/2001.
(16) W celu zapewnienia płynnego przejścia na nowy system w roku gospodarczym 2001/2002 potrzebne są przepisy przejściowe dotyczące opracowania niektórych dokumentów przed rozpoczęciem tego roku gospodarczego.
(17) Rozporządzenie (WE) nr 1051/2001 wprowadza nowy system pomocy produkcyjnej dla bawełny od rozpoczęcia roku gospodarczego 2001/02 i uchyla rozporządzenia Rady (EWG) nr 1964/87(8) i (WE) nr 1554/95(9), z mocą od dnia 1 września 2001 r. Dlatego też rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1201/89 z dnia 3 maja 1989 r. ustanawiające zasady wykonania systemu pomocy dla bawełny(10) należy uchylić, z mocą od rozpoczęcia roku gospodarczego 2001/2002.
(18) W celu zapewnienia stosowania niniejszego rozporządzenia od dnia 1 września 2001 r. powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Włókien Naturalnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 2 sierpnia 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frederik BOLKESTEIN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 291 z 19.11.1979, str. 174.
(2) Dz.U. L 148 z 1.6.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 148 z 1.6.2001, str. 3.
(4) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
(5) Dz.U. L 240 z 10.9.1999, str. 11.
(6) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(7) Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 6.
(8) Dz.U. L 184 z 3.7.1987, str. 14.
(9) Dz.U. L 148 z 30.6.1995, str. 48.
(10) Dz.U. L 123 z 4.5.1989, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI