uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3448/93 z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiające zasady handlu mające zastosowanie do niektórych towarów pochodzących z przetwórstwa produktów rolnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2580/2000(2), w szczególności jego art. 8 ust. 3 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niezbędne jest wyjaśnienie i sprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących świadectw refundacji oraz niektórych przepisów dotyczących wykorzystania załącznika D przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1520/2000(3), zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2390/2000(4).
(2) W celu skuteczniejszego wykorzystania świadectw refundacji należy zapewnić możliwość ich przenoszenia, jednakże bez wspierania zwiększenia ilości wniosków składanych w celach spekulacyjnych. Osoba, na rzecz której dokonuje się przeniesienia, powinna zostać wskazana przed złożeniem wniosku o wydanie świadectwa.
(3) Podmioty gospodarcze zachowują swoje prawo do refundacji, jeżeli postępują zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami oraz nie złożyły wniosku o refundację szczególną w terminie trzech miesięcy od dnia, w którym organy celne przyjęły zgłoszenie wywozowe. W takich przypadkach zabezpieczenie lub jego część odpowiadająca świadectwu refundacji zostaje zatrzymana.
(4) Należy ustanowić przepisy szczególne dotyczące świadectw refundacji w przypadku przetargu nieograniczonego w państwie trzecim w celu umożliwienia europejskim podmiotom gospodarczym składania ofert na warunkach konkurencyjnych. Jednakże w celu uproszczenia procedura powinna być w znacznym stopniu oparta na tej przewidzianej w art. 49 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji do produktów rolnych(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1095/2001(6).
(5) Dla uproszczenia procedur administracyjnych należy ustanowić procedury specjalne dla zwalniania zabezpieczenia, włączając w to w szczególności warunki jego częściowego zwalniania oraz próg, poniżej którego zabezpieczenie, które powinno zostać zatrzymane, może zostać zwolnione.
(6) W celu pełnego wykorzystania zakresu wywozu produktów rolnych korzystających z refundacji muszą istnieć przepisy podobne do tych określonych w art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1291/2000, a podmioty gospodarcze należy zachęcać do szybkiego zwracania świadectw, które nie zostały całkowicie wykorzystane w okresie budżetowym.
(7) Z powodu zmian wprowadzanych niniejszym rozporządzeniem należy dostosować odniesienia do artykułów rozporządzenia (WE) nr 1291/2000.
(8) W celu skuteczniejszego wykorzystania dostępnych funduszy, w szczególności w następstwie potrzeby wypełniania przez Komisję jej zobowiązań międzynarodowych, musi istnieć procedura dostosowania progu, powyżej którego nie ma zastosowania zwolnienie niektórych eksporterów z obowiązku przedstawiania świadectw. Niezbędne są również szczególne uzgodnienia umożliwiające podmiotom gospodarczym, które nie chcą już korzystać ze zwolnienia z obowiązku prezentowania świadectw w chwili zmiany okresu budżetowego, skuteczniejsze wykorzystanie progu przewidzianego w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1520/2000. Ponadto w celu zapewnienia, aby zobowiązania międzynarodowe Wspólnoty były wypełniane przed zakończeniem roku budżetowego, muszą istnieć procedury zawieszania płatności w związku ze świadectwami refundacji wydanymi w odpowiednim okresie budżetowym.
(9) Uwzględniając doświadczenia nabyte od chwili wprowadzenia świadectw refundacji, należy dostosować procedury przewidziane w załączniku F do rozporządzenia (WE) nr 1520/2000.
(10) Należy umożliwić stosowanie niektórych przepisów niniejszego rozporządzenia od dnia 9 lipca. Dlatego też wejście w życie powinno nastąpić możliwie jak najszybciej po dacie jego opublikowania.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Horyzontalnych Zagadnień dotyczących Handlu Przetworzonymi Produktami Rolnymi niewymienionymi w załączniku I,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 31 lipca 2001 r.
W imieniu Komisji | |
Frederik BOLKESTEIN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 318 z 20.12.1993, str. 18.
(2) Dz.U. L 298 z 25.11.2000, str. 5.
(3) Dz.U. L 177 z 15.7.2000, str. 1.
(4) Dz.U. L 276 z 28.10.2000, str. 3.
(5) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(6) Dz.U. L 150 z 6.6.2000, str. 25.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.208.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1563/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1520/2000 ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nieobjęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalania wysokości sum takich refundacji |
Data aktu: | 31/07/2001 |
Data ogłoszenia: | 01/08/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/08/2001 |