uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalanianajwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/38/WE(2), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/39/WE(4), w szczególności jej art. 10,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 2001/48/WE, w szczególności jej art. 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(6), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/49/WE(7), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Nowa substancja czynna, fluroksypyr, została włączona do załącznika I do dyrektywy 91/414/WE dyrektywą Komisji 2000/10/WE(8). Komisja nie ustaliła jeszcze zharmonizowanych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla tej substancji czynnej. Harmonizacja najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości jest pożądana zarówno z punktu widzenia zdrowia publicznego, jak i z handlu.
(2) Po włączeniu substancji do załącznika I Państwa Członkowskie udzieliły zezwolenia, zgodnie z art. 4 dyrektywy 91/414/EWG, na pewną liczbę środków ochrony roślin zawierających tę substancję i ustanowiły, zgodnie z wymaganiami art. 4 ust. 1 lit. f) tej dyrektywy, tymczasowe maksymalne limity pozostałości pestycydów. Zezwolenia te dotyczą używania herbicydów w sadach lub powschodowych herbicydów w uprawie jabłek, oliwek, cebul, zbóż, na łąkach i pastwiskach. Zgodnie z wymaganiami niniejszej dyrektywy poziomy te oraz informacje, na których zostały oparte, zostały zgłoszone Komisji. Informacje wraz z danymi dostępnymi z innych źródeł zostały skontrolowane i są wystarczające dla tymczasowego ustalenia niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości.
(3) Artykuł 5 dyrektywy 86/363/EWG wymaga, by tymczasowe maksymalne limity pozostałości dla produktów pochodzenia zwierzęcego ustalone zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG wskazane były w załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG.
(4) W momencie włączenia do załącznika I dyrektywy 91/414/EWG, dnia 30 grudnia 1999 r. techniczna i naukowa ocena fluroksypyru została zakończona w formie sprawozdania z kontroli Komisji w odniesieniu do fluroksypyru. Zgodnie z tym sprawozdaniem z kontroli dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) fluroksypyru zostało ustalone na poziomie 0,8 mg/kg wagi ciała na dzień. Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano fluroksypyr zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(8) i zostało obliczone, że maksymalne limity pozostałości ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują przekroczenia ADI.
(5) Podczas oceny i dyskusji, które poprzedzały włączenie fluroksypyru do załącznika I dyrektywy nr 91/414/EWG, nie stwierdzono ostrych skutków toksycznych wymagających ustalenia zaostrzonej dawki odniesienia.
(6) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości znajdujących się w produktach lub na ich powierzchni, w odniesieniu do których nie udzielono zezwolenia, rozsądne jest ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na niższym poziomie oznaczenia analitycznego dla wszystkich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Ustalenie na poziomie wspólnotowym takich tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości nie uniemożliwia Państwom Członkowskim ustalania tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla fluroksypyru zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznikiem VI do tej dyrektywy.
(7) Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający do ustanowienia dalszych zastosowań fluroksypyru. Po upływie tego okresu tymczasowe maksymalne limity pozostałości powinny stać się ostateczne.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu odbyły się konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty w zakresie poziomów wymienionych w niniejszej dyrektywie i uwzględniono ich opinie w sprawie danych poziomów. Nie określono żadnych KODEKSOWYCH maksymalnych limitów pozostałości w odniesieniu do fluroksypyru. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla szczególnych kombinacji pestycydów i upraw zostanie zbadana przez Komisję na podstawie przedłożonych i możliwych do przyjęcia danych.
(9) Uwzględnione zostały także opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano pestycydy.
(10) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Dawid BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(2) Dz.U L 180 z 3.7.2001, str. 26.
(3) Dz.U L 221 z 7.8.1986, str. 43.
(4) Dz.U L 148 z 1.6.2001, str. 70.
(5) Dz.U L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(6) Dz.U L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(7) Dz.U L 176 z 29.6.2001, str. 61.
(8) Dz.U L 57 z 2.3.2000, str. 28.
(9) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Kodeksowym Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.208.36 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2001/57/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach |
Data aktu: | 25/07/2001 |
Data ogłoszenia: | 01/08/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 21/08/2001 |