uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 161 i 299 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 29 ust. 3 lit. A) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999(4) przewiduje możliwość udziału z funduszy w maksymalnej wysokości 85 % całkowitych kosztów kwalifikowanych jedynie na rzecz regionów peryferyjnych państwa członkowskiego objętego funduszem spójności oraz na rzecz oddalonych wysp greckich, które znajdują się w gorszej sytuacji z powodu swojego odległego położenia.
(2) Artykuł 299 ust. 2 traktatu stwierdza, że wszystkie regiony peryferyjnych napotykają takie same przeszkody, zwłaszcza odosobnienie i wyspiarski charakter, które mogą poważnie hamować ich rozwój.
(3) Zatem art. 29 ust. 3 lit. A) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 powinien zostać zmieniony, aby ustalić maksymalny udział funduszy na poziomie 85 % całkowitych kosztów kwalifikowanych dla wszystkich regionów peryferyjnych, niezależnie od tego, czy państwo członkowskie objęte jest funduszem spójności, jeżeli nie pociąga to za sobą inwestycji w projekty infrastrukturalne generujące znaczące przychody netto lub inwestycje w przedsiębiorstwa.
(4) Artykuł 29 ust. 4 lit. B) rozporządzenia (we) nr 1260/1999 ustanawia, że w przypadku inwestycji w przedsiębiorstwa, udział funduszy nie może przekraczać 35 % całkowitych kosztów kwalifikowanych w regionach objętych celem 1.
(5) Wszystkie regiony peryferyjne kwalifikują się do celu 1 funduszy strukturalnych w okresie od dnia 1 stycznia 2000 r. Do dnia 31 grudnia 2006 r. Zgodnie z decyzją komisji 1999/502/we z dnia 1 lipca 1999 r. Ustalającą wykaz regionów objętych celem 1 funduszy strukturalnych na okres 2000-2006.
(6) Wzrost maksymalnego poziomu pomocy z funduszy strukturalnych w przypadku inwestycji w małych i średnich przedsiębiorstwach znajdujących się w regionach peryferyjnych wydawałby się niezbędny z uwagi na trudności napotykane przez te przedsiębiorstwa, w celu wniesienia znaczącego wkładu w rozwój tych regionów.
(7) Artykuł 29 ust. 4 lit. B) rozporządzenia (we) nr 1260/1999 powinien zatem zostać zmieniony tak aby, w przypadku inwestycji w małych i średnich przedsiębiorstwach położonych w regionach peryferyjnych pomoc z funduszy mogła wynosić do 50 % całkowitych kosztów kwalifikowanych.
(8) Na podstawie art. 14 rozporządzenia (we) nr 1260/1999, każdy plan, wspólnotowe ramy wsparcia, program operacyjny i jednolity dokument programowy obejmować powinien siedmioletni okres, a okres programowania rozpocznie się dnia 1 stycznia 2000 r. W interesie spójności oraz w celu uniknięcia dyskryminacji beneficjentów tego samego programu, odstępstwa przewidziane w niniejszym rozporządzeniu muszą, wyjątkowo, mieć zastosowanie do całego okresu programowania.
(9) Artykuł 13 rozporządzenia rady (ewg) nr 2019/93 z dnia 19 lipca 1993 r. Wprowadzającego szczególne środki dla mniejszych wysp morza egejskiego dotyczące niektórych produktów rolnych(5), przewiduje odstępstwa strukturalne dla tych wysp. Artykuł ten został uchylony rozporządzeniem rady (we) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. W sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z europejskiego funduszu orientacji i gwarancji rolnej (efogr), zmieniającym i uchylającym niektóre rozporządzenia(6). Wyjątkowe położenie i charakter geograficzny mniejszych wysp morza egejskiego stanowi utrudnienie w dostosowaniu i rozwoju ich obszarów wiejskich, które może być zrekompensowana poprzez zwiększenie udziału funduszy strukturalnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 28 czerwca 2001 r.
W imieniu Rady | |
B. ROSENGREN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 96 E z 27.2.2001, str. 272.
(2) Opinia dostarczona dnia 14 czerwca 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. C 139 z 11.5.2001, str. 29.
(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(5) Dz.U. L 184 z 27.7.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2417/95 Dz.U. L 248 z 14.10.1995, str. 39).
(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.198.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1447/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych |
Data aktu: | 28/06/2001 |
Data ogłoszenia: | 21/07/2001 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/07/2001, 01/01/2000 |