Dyrektywa 2001/48/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2001/48/WE
z dnia 28 czerwca 2001 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/39/WE(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2001/39/WE, w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(4), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/47/WE(5), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowe substancje czynne, azoksystrobina oraz krezoksym metylowy, zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG dyrektywami Komisji 98/47/WE(6) oraz 1999/1/WE(7), odpowiednio do stosowania jedynie jako fungicyd, bez określania szczególnych warunków mających wpływ na uprawy, które mogą być poddawane działaniu środków ochrony roślin zawierających te czynne składniki.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości we wszystkich artykułach i na ich powierzchni, objętych zakresem dyrektyw 86/362/EWG oraz 90/642/EWG zostały ustalone dyrektywami Komisji 1999/71/WE(8) i 2000/48/WE(9) dla pozostałości azoksystrobiny, oraz dyrektywą Komisji 2000/58/WE(10) dla pozostałości krezoksymu metylowego.

(3) W momencie ustalania danych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości uznano, iż poziomy te powinny zostać poddane kontroli i powinny zostać zmienione w celu uwzględnienia nowych informacji i danych. Dyrektywy 1999/71/WE, 2000/48/WE oraz 2000/58/WE potwierdzają, że Państwa Członkowskie powinny ustalić krajowe tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w odniesieniu do innych zbóż oraz owoców i warzyw w ramach wydawania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających azoksystrobinę lub krezoksym metylowy oraz że Komisja powinna być o nich powiadomiona, zgodnie z wymaganiami art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG. W celu ułatwienia tej możliwości poziomy określone w dyrektywach 1999/71/WE i 2000/48/WE oraz wszystkie poziomy określone w dyrektywie 2000/58/WE zostały ustanowione na podstawie mającej charakter tymczasowy, umożliwiając Państwom Członkowskim udzielanie dalszych zezwoleń dla nowych zastosowań oraz powiadamianie Komisji, zgodnie z procedurą opisaną w wymienionym artykule. Artykuł ten przewiduje, że w przypadku istnienia tymczasowego wspólnotowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości i w przypadku gdy nowe zastosowanie, w odniesieniu do którego wydano zezwolenie doprowadziłoby do wyższych poziomów, Państwo Członkowskie wydające zezwolenie ustanawia krajowy tymczasowy poziom pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG przed tym, gdy zezwolenie może zostać przyznane.

(4) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości znajdujących się w lub na ich powierzchni, w odniesieniu do których nie udzielono zezwolenia, w momencie przyjmowania dyrektyw 1999/71/WE, 2000/48/WE i 2000/58/WE uznano za rozsądne ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na niższym poziomie oznaczenia analitycznego dla wszystkich takich produktów. Ustalenie na poziomie wspólnotowym takich tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości nie uniemożliwia Państwom Członkowskim ustalania tymczasowych poziomów pozostałości dla azoksystrobiny i/lub krezoksymu metylowego zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.

(5) W celu wydania zezwolenia w odniesieniu do środka ochrony roślin Państwa Członkowskie muszą stosować jednolite zasady przewidziane w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG przy dokonywaniu oceny, w szczególności dokumentacji spełniającej wymagania załącznika III do dyrektywy 91/414/EWG, przedłożonej przez ubiegającego się o wydanie zezwolenia. Załącznik III część A sekcja 8 do dyrektywy 91/414/EWG wymaga od ubiegających się przedłożenia niektórych informacji zawierających proponowane najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, wraz z pełnym uzasadnieniem i oszacowaniem potencjalnego i faktycznego narażenia poprzez odżywianie się lub innymi sposobami. Część B sekcja 2.4.2 oraz część C sekcja 2.5 załącznika VI do dyrektywy 91/414/EWG nakładają na Państwa Członkowskie obowiązek oceny przedłożonych informacji dotyczących wpływu pozostałości na zdrowie ludzi lub zwierząt oraz na środowisko oraz podejmowania decyzji w sprawie zezwoleń, które zapewnią, aby występujące pozostałości odzwierciedlały ilości minimalne środków ochrony roślin, niezbędne w celu zachowania odpowiedniej kontroli odpowiadającej dobrej praktyce rolniczej, stosowanej w sposób zapewniający ograniczenie do minimum występowania pozostałości odpowiednio przy zbiorze, uboju lub po składowaniu.

(6) Przedstawiono nowe dane w odniesieniu do wykorzystania azoksystrobiny w oberżynie, paprykach, owsie zwyczajnym, chmielu, grochu (świeżym oraz suszonym) oraz do wykorzystania krezoksymu metylowego w szparagach, truskawkach oraz innych drobnych owocach i owocach jagodowych. Te nowe dane zostały ocenione i uznano za właściwe do skorygowania tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ustalonych dla tych produktów w dyrektywach 1999/71/WE, 2000/48/WE oraz 2000/58/WE.

(7) W momencie włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/WE dnia 22 kwietnia 1998 r. techniczna i naukowa ocena azoksystrobiny została zakończona w formie sprawozdania z kontroli Komisji w odniesieniu do azoksystrobiny. Zgodnie z tym sprawozdaniem z kontroli dopuszczalne dzienne spożycie (DDS) azoksystrobiny zostało ustalone na poziomie 0,1 mg/kg wagi ciała na dzień. W momencie włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG dnia 16 października 1998 r. techniczna i naukowa ocena krezoksymu metylowego została zakończona w formie sprawozdania z kontroli Komisji w odniesieniu do krezoksymu metylowego. Zgodnie z tym sprawozdaniem z kontroli dopuszczalne dzienne spożycie krezoksymu metylowego zostało ustalone na poziomie 0,4 mg/kg wagi ciała na dzień. Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano azoksystrobinę oraz krezoksym metylowy, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(11) i obliczono, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ustalone w tej dyrektywie nie prowadzą do przekroczenia tych DDS.

(8) Podczas oceny i dyskusji, które poprzedzały włączenie azoksystrobiny oraz krezoksymu metylowego do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG nie stwierdzono ostrych skutków toksycznych wymagających ustalenia zaostrzonej dawki odniesienia.

(9) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu odbyły się konsultacje z partnerami handlowymi Wspólnoty w zakresie poziomów wymienionych w niniejszej dyrektywie i uwzględniono ich opinie w sprawie danych poziomów. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla szczególnych kombinacji pestycydów i upraw zostanie zbadana przez Komisję na podstawie przedłożonych i możliwych do przyjęcia danych.

(10) Uwzględnione zostały opinie i rady Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano pestycydy.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się pozycję w odniesieniu do azoksystrobiny w brzmieniu:

Pozostałości pestycydów

Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg

"Azoksystrobina

0,3 (p) Owies zwyczajny

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości

ustanowiony zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG;

wszystkie tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla

tych pestycydów będą traktowane jako ostateczne zgodnie z art. 10

dyrektywy z mocą od dnia 1 sierpnia 2003 r."

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG kolumny zatytułowane "azoksystrobina" oraz "krezoksym metylowy" zastępuje się kolumnami zawartymi w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł 3

Przepis art. 3 ust. 2 dyrektywy 2000/42/WE, zgodnie z którym "Najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości acefatu w brzoskwiniach ustala się na 0,02 mg/kg" Państwa Członkowskie stosują od dnia 1 grudnia 2001 r.

Artykuł  4
1.
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 28 lutego 2002 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
3.
Państwa Członkowskie stosują niniejsze przepisy od dnia 1 marca 2002 r.
4.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 czerwca 2001 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 148 z 1.6.2001, str. 70.

(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(4) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(5) Dz.U. L 175 z 28.6.2001, str. 21.

(6) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 50.

(7) Dz.U. L 21 z 28.1.1999, str. 21.

(8) Dz.U. L 194 z 27.7.1999, str. 36.

(9) Dz.U. L 197 z 3.8.2000, str. 26.

(10) Dz.U. L 244 z 29.9.2000, str. 78.

(11) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady pojedynczych produktów, dla których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów Pozostałości pestycydów oraz najwyższe dopuszczalne poziomy

pozostałości (w mg/kg)

Azoksystrobina Krezoksym metylowy
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, konserwowane przez mrożenie, niezawierające dodanego cukru; orzechy
i) OWOCE CYTRUSOWE

Grejpfruty

Cytryny

Limonki

Mandarynki (włączając klementynki i inne mieszańce)

Pomarańcze

Pomelo

Inne

0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
ii) ORZECHY ROSNĄCE NA DRZEWACH (w łupinach lub bez)

Migdały

Orzechy brazylijskie

Nerkowce

Kasztany jadalne

Orzechy kokosowe

Orzechy laskowe

Makadamia

Pekany

Orzechy sosny

Pistacje

Orzechy włoskie

Inne

0,1(p)(*) 0,1(p)(*)
iii) OWOCE ZIARNKOWE

Jabłka

Gruszki

Pigwy

Inne

0,05(p)(*) 0,2(p)
iv) OWOCE PESTKOWE

Morele

Wiśnie i czereśnie

Brzoskwinie (włączając nektarynki i podobne mieszańce)

Śliwki

Inne

0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina

Winogrona deserowe

Winogrona do produkcji win

2 1(p)
b) Truskawki (inne niż dzikie) 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
c) Owoce roślin z rodziny różowatych (inne niż dzikie) 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Owoce mieszańców malin z jeżynami
Maliny
Inne
d) Inne drobne owoce i owoce jagodowe (inne niż dzikie) 0,05(p)(*)
Czarne jagody
Żurawina błotna
Porzeczki (czerwone, czarne i białe) 1(p)
Agrest 1(p)
Inne 0,05(p)(*)
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
vi) OWOCE RÓŻNE
Awokado
Banany 2
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwaty
Liczi
Mango
Oliwki 0,2(p)
Marakuja
Ananasy
Granaty
Inne 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
Burak ćwikłowy
Marchew
Seler - korzeń
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternak
Pietruszka - korzeń
Rzodkiewka
Skorzonera
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Ignam
Inne
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
Czosnek
Cebula
Cebula szalotka
Cebula dymka
Inne
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Rośliny psiankowate
Pomidory 2(p) 0,5(p)
Papryki 2(p) 1(p)
Oberżyna 2(p) 0,5(p)
Inne 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
b) Rośliny dyniowate - o jadalnej skórce 1(p) 0,05(p)(*)
Ogórki
Korniszony
Cukinia
Inne
c) Rośliny dyniowate - o skórce niejadalnej 0,5(p) 0,2(p)
Melony
Dynie
Arbuzy
Inne
d) Słodka kukurydza 0,05(p) 0,05(p)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(p) 0,05(p)
a) Kwiaty kapustnych
Brokuły
Kalafior
Inne
b) Kapusty głowiaste
Kapusta brukselska
Kapusta głowiasta
Inne
c) Kapusty liściaste
Kapusta chińska
Jarmuż
Inne
d) Kalarepa
v) WARZYWA LIŚCIASTE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,05(p) 0,05(p)
a) Sałata i podobne
Rzeżucha ogrodowa
Roszpunka warzywna
Sałata
Skarola
Inne
b) Szpinak i podobne
Szpinak
Burak liściowy (boćwina)
Inne
c) Rukiew wodna
d) Endywia
e) Zioła
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Seler naciowy
Inne
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(p)
Fasola (ze strąkami)
Fasola (bez strąków)
Groch (ze strąkami) 0,5(p)
Groch (bez strąków) 0,2(p)
Inne 0,05(p)(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler
Koper
Karczochy
Pory
Rabarbar
Inne
viii) GRZYBY 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
a) Grzyby hodowlane
b) Grzyby dziko rosnące
3. Warzywa strączkowe 0,05(p)(*)
Fasola
Soczewica
Groch 0,1(p)
Inne 0,05(p)
4. Nasiona roślin oleistych 0,05(p)(*) 0,1(p)(*)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Ziarna rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny
Inne
5. Ziemniaki 0,05(p)(*) 0,05(p)(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki towarowe
6. Herbata (liście i łodygi suszone, fermentowane lub w inny sposób przetwarzane z liści Camellia sinensis) 0,1(p)(*) 0,1(p)(*)
7. Chmiel (suszony), włączając szyszki chmielu i nieskoncentrowany proszek 20(p) 0,1(p)(*)
(*) Wskazuje niższą granicę oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pestycydów ustalony zgodnie z art. 4 ppkt i) lit. f) dyrektywy 91/414/EWG; wszystkie tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pestycydów w odniesieniu do tych pozostałości pestycydów będą traktowane jako ostateczne zgodnie z art. 10 dyrektywy z mocą od dnia 1 sierpnia 2003 r. dla azoksystrobiny oraz od dnia 19 października 2004 r. dla krezoksymu metylowego.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.180.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/48/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 28/06/2001
Data ogłoszenia: 03/07/2001
Data wejścia w życie: 01/04/2005, 04/07/2001