Rozporządzenie 1261/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w odniesieniu do umów na dostawy buraków oraz wzrostów i obniżek cen mających zastosowanie do ceny buraków

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1261/2001
z dnia 27 czerwca 2001 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w odniesieniu do umów na dostawy buraków oraz wzrostów i obniżek cen mających zastosowanie do ceny buraków

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3 oraz art. 19 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 ustanawiający przepisy ramowe odnoszące się do umów i porozumień handlowych dotyczących zakupu buraków definiuje umawiające się strony jako sprzedawców buraków z jednej strony i wytwórców cukru z drugiej strony. Sprzedawca może sprzedawać albo buraki uprawiane przez siebie, albo buraki, które zakupił od plantatora. Jednakże mając na względzie znaczenie umów w ramach systemu kwot, wyłącznie umowa zawarta między wytwórcą a plantatorem może być rozumiana jako umowa na dostawy do celów art. 19 ust. 2 tego rozporządzenia.

(2) Artykuł 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 przewiduje, że wytwórca może przenieść część swojej produkcji na kolejny rok gospodarczy, tak aby była ona traktowana jako część produkcji z tego roku. W konsekwencji dla tego roku gospodarczego wytwórca zobligowany jest zawrzeć umowy na dostawy buraków po cenie minimalnej wyłącznie w odniesieniu do ilości cukru mieszczącej się w ramach jego podstawowej kwoty, której jeszcze nie wykorzystał. Dlatego wymóg określony w art. 19 ust. 2 tego rozporządzenia powinien zostać dostosowany w przypadku przeniesienia produkcji cukru.

(3) W celu zapewnienia prawidłowego działania systemu kwot należy zdefiniować pojęcia "przedsiewne" oraz "cena minimalna", stosowane w art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001.

(4) Artykuł 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 wymaga od wytwórców cukru, nabywających buraki nadające się do przetworzenia w cukier oraz przeznaczone do przetworzenia w cukier w ramach maksymalnej kwoty, zapłaty co najmniej ceny minimalnej skorygowanej o wzrosty lub obniżki cen w celu umożliwienia uwzględnienia odchyleń od jakości standardowej.

(5) Jakość, a w związku z tym wartość buraków cukrowych, w znacznym stopniu zależy od zawartości cukru.

(6) Najbardziej odpowiednią metodą ustalenia wartości buraków o jakości odbiegającej od jakości standardowej jest ustanowienie skali wzrostów i obniżek cen wyrażonych jako procent ceny minimalnej.

(7) Doświadczenie zdobyte przez zainteresowane strony przez bardzo długi okres pokazuje, że powinny one mieć możliwość uwzględniania w umowach lub porozumieniach handlowych definicji buraków nadających się do przetworzenia w cukier. Można również ustanowić skalę wspólnotową dla buraków uważanych na obszarze całej Wspólnoty za nadające się do przetworzenia w cukier. Należy określić dalsze obniżki w przypadku, gdy definicja ta odnosi się do zawartości cukru poniżej najniższej zawartości cukru w skali wspólnotowej. Należy ustanowić przepisy odnoszące się do sporządzenia takiej definicji przez Państwa Członkowskie w przypadku, gdy umawiające się strony nie porozumieją się co do definicji.

(8) W znacznej mierze z powodu warunków klimatycznych wartość przemysłowa buraków uprawianych we Włoszech znacząco odbiega od wartości buraków uprawianych na północy Wspólnoty. Należy zatem uwzględnić powyższą różnicę w wartości przemysłowej buraków.

(9) Szczegółowe zasady stosowania ustanowione w niniejszym rozporządzeniu zastępują szczegółowe zasady ustanowione w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 246/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającym szczegółowe zasady odnoszące się do różnicowania umów na dostawy buraków(2), w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2497/69 z dnia 12 grudnia 1969 r. w sprawie wzrostów i obniżek cen mających zastosowanie do ceny buraków(3) oraz w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2571/69 z dnia 22 grudnia 1969 r. w sprawie obniżek mających zastosowanie do cen w odniesieniu do buraków cukrowych we Włoszech(4). Rozporządzenia te powinny dlatego zostać uchylone.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Cukru,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 umowa zawarta między wytwórcą cukru a sprzedawcą buraków uprawiającym buraki uważana jest za umowę dostawy.

Artykuł  2

Do celów art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 podstawowa kwota wytwórcy, który przenosi część swojej produkcji na kolejny rok gospodarczy stosownie do art. 14 tego rozporządzenia, zostaje zredukowana w odniesieniu do tego roku o przeniesioną ilość.

Artykuł  3

Wyłącznie umowy zawarte przed zasiewami oraz

– przed dniem 1 kwietnia we Włoszech i Grecji, lub

– przed dniem 1 maja w pozostałych Państwach Członkowskich

są uważane za umowy przedsiewne.

Artykuł  4

Cena minimalna, określona w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001, zostaje skorygowana dla każdej dostawy buraków poprzez zastosowanie wzrostów i obniżek cen ustalonych na mocy art. 5 tego rozporządzenia.

Artykuł  5
1.
Cena minimalna, określona w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001, zostaje, za każde 0,1 % zawartości sacharozy:

a) podwyższona o nie mniej niż:

i) 0,9 % za zawartość przekraczającą 16 %, lecz nieprzekraczającą 18 %;

ii) 0,7 % za zawartość przekraczającą 18 %, lecz nieprzekraczającą 19 %;

iii) 0,5 % za zawartość przekraczającą 19 %, lecz nieprzekraczającą 20 %;

b) obniżona o nie więcej niż:

i) 0,9 % za zawartość poniżej 16 %, lecz nie poniżej 15,5 %;

ii) 1,0 % za zawartość poniżej 15,5 %, lecz nie poniżej 14,5 %.

Cena za buraki o zawartości sacharozy przewyższającej 20 % nie może być niższa niż skorygowana cena minimalna za buraki o 20 % zawartości sacharozy.

2.
Bez względu na ust. 1 procentowe wzrosty i obniżki we Włoszech, określone w ust. 1 lit. a) i b), zostają pomnożone przez współczynnik wynoszący 0,75.
Artykuł  6
1.
Umowy oraz porozumienia handlowe w rozumieniu art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001 mogą przewidywać, w odniesieniu do wzrostów i obniżek, określonych w art. 5:

a) dalsze wzrosty za zawartość sacharozy powyżej 20 %; oraz

b) dalsze obniżki za zawartość sacharozy poniżej 14,5 %.

Takie umowy oraz porozumienia mogą definiować, w przypadku buraków o zawartoci sacharozy poniżej 14,5 %, buraki nadające się do przetworzenia w cukier, jeżeli takie umowy oraz porozumienia przewidują dalsze obniżki za zawartość sacharozy poniżej 14,5 %, ale powyżej minimalnej zawartości sacharozy okrelonej w takiej definicji.

Jeżeli definicja, określona w akapicie drugim, nie została zawarta w umowach oraz porozumieniach, dane Państwo Członkowskie może ustanowić taką definicję. W takim przypadku ustala ono równocześnie dalsze obniżki, określone w tym akapicie.

2.
Nie uchybiając przepisom ust. 1, cena minimalna, określona w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001, zostaje obniżona we Włoszech o nie więcej niż 0,75 % za każde 0,1 % zawartości sacharozy, w przypadku gdy zawartość sacharozy wynosi poniżej 14,5 %.
Artykuł  7

Rozporządzenia (EWG) nr 246/68, (EWG) nr 2497/69 oraz (EWG) nr 2571/69 tracą moc.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2001 r.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od roku gospodarczego 2001/2002.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 czerwca 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1.

(2) Dz.U. L 53 z 1.3.1968, str. 37.

(3) Dz.U. L 316 z 17.12.1969, str. 15.

(4) Dz.U. L 321 z 23.12.1969, str. 30.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.178.46

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1261/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001 w odniesieniu do umów na dostawy buraków oraz wzrostów i obniżek cen mających zastosowanie do ceny buraków
Data aktu: 27/06/2001
Data ogłoszenia: 30/06/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/2001