KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1) ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000(2), w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 16 i 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1227/2000 z dnia 31 maja 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, w odniesieniu do potencjału produkcyjnego(3), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 784/2001(4), ustanawiają zasady dotyczące finansowania systemu restrukturyzacji i konwersji.
(2) Państwa Członkowskie otrzymały przydziały finansowe na rok budżetowy 2000/2001 na podstawie decyzji Komisji 2000/503/WE z dnia 25 lipca 2000 r. ustalającej orientacyjne przydziały finansowe między Państwa Członkowskie w odniesieniu do liczby hektarów przeznaczonych na restrukturyzację i konwersję winnic na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 na rok gospodarczy 2000/2001(5).
(3) Zasady przewidują w szczególności przeniesienie wydatków przyznanych Państwu Członkowskiemu, ale rzeczywiście przez niego nieponiesionych do dnia 30 czerwca, na rzecz innych Państw Członkowskich, które wnioskowały o ten przydział i które do dnia 30 czerwca rzeczywiście wykorzystały całe przydziały im przyznane. Zasady te przewidują ponadto obniżanie kwot przyznawanych Państwom Członkowskim w kolejnych latach budżetowych, w przypadku gdy dane Państwo Członkowskie nie wykorzystało wydatków przyznanych na bieżący rok budżetowy.
(4) Podczas pierwszego roku stosowania systemu restrukturyzacji i konwersji niektóre Państwa Członkowskie miały trudności z wprowadzeniem i stosowaniem systemu. Zastosowanie zasad określonych w art. 16 i 17 doprowadziłoby do nadmiernej redukcji kwot dostępnych na restrukturyzację i konwersję w tych Państwach Członkowskich w bieżącym i w kolejnym roku budżetowym. W innych Państwach Członkowskich trudności takie wystąpiły na mniejszą skalę, ale oznaczają, że Państwa te nie będą w stanie wydać całej przyznanej kwoty do dnia 30 czerwca, ale powinny zdążyć do dnia 15 października.
(5) W związku z tym za stosowne uważa się, aby przejściowo w roku budżetowym 2000/2001 ograniczyć te nadmierne redukcje przez umożliwienie przeniesienia, w dopuszczalnych granicach, wydatków rzeczywiście nieponiesionych do dnia 30 czerwca 2001 r. na rzecz Państw Członkowskich, które do tego terminu w pełni wykorzystały przyznane kwoty.
(6) Za stosowne uważa się również, aby przejściowo w roku budżetowym 2000/2001 umożliwić przeniesienie wydatków rzeczywiście nieponiesionych do dnia 30 czerwca 2001 r. na rzecz Państw Członkowskich, które wykorzystały znaczną część swojego przydziału do wysokości ich pierwotnego przydziału.
(7) W celu umożliwienia Państwom Członkowskim składania wniosków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, konieczne jest jego wejście w życie najpóźniej do dnia 30 czerwca 2001 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wina,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 26 czerwca 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.
(2) Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2.
(3) Dz.U. L 143 z 16.6.2000, str. 1.
(4) Dz.U. L 113 z 24.4.2001, str. 4.
(5) Dz.U. L 201 z 9.8.2000, str. 4.