Rozporządzenie 1116/2001 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3677/90 ustanawiające środki, które powinny być podjęte w celu uniemożliwiania wykorzystywania niektórych substancji do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1116/2001
z dnia 5 czerwca 2001 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3677/90 ustanawiające środki, które powinny być podjęte w celu uniemożliwiania wykorzystywania niektórych substancji do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (EWG) nr 3677/90(1) ustanawia środki, które mają zostać podjęte w celu uniemożliwiania wykorzystywania niektórych substancji do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych.

(2) Środki mające zastosowanie do olejku sasafrasowego są obecnie poddawane różnym sposobom wykładni we Wspólnocie, od kiedy olejek sasafrasowy jest uznawany za mieszaninę zawierającą safrol i dlatego podlega kontroli w niektórych Państwach Członkowskich, podczas gdy inne Państwa Członkowskie uważają go za produkt naturalny niepodlegający kontroli. Wprowadzenie do definicji substancji ujętej w wykazie odniesienia do produktu naturalnego powinno usunąć tę rozbieżność i z tego względu umożliwić przeprowadzanie kontroli olejku sasafrasowego. Definicja powinna obejmować tylko produkty naturalne, z których substancje ujęte w wykazie mogą zostać łatwo ekstrahowane.

(3) Ustanowienie procedury współpracy jest przewidziane w planie działań na rzecz zwalczania narkomanii zatwierdzonego przez Radę Europejską w Santa Maria de Feira w dniach 19 i 20 czerwca 2000 r. W celu wspierania współpracy między władzami Państw Członkowskich a przemysłem chemicznym, w szczególności w odniesieniu do substancji, które, chociaż nie są objęte zasadami dotyczącymi prekursorów, mogą zostać wykorzystane w nielegalnym wytwarzaniu narkotyków syntetycznych, Komisja powinna zostać obarczona odpowiedzialnością za sporządzenie wytycznych w celu wsparcia przemysłu chemicznego.

(4) Przepisy rozporządzenia (EWG) nr 3677/90 dotyczące procedur komitetu powinny zostać zmienione w celu uwzględnienia decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(2).

(5) Rozporządzenie (EWG) nr 3677/90 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 3677/90 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 1 ust. 2 lit a) otrzymuje brzmienie:

"a) »substancja sklasyfikowana« oznacza wszelkie substancje wymienione w Załączniku, włącznie z mieszaninami i produktami naturalnymi zawierającymi takie substancje. Nie obejmuje to leków, preparatów farmaceutycznych, mieszanin, produktów naturalnych lub innych preparatów zawierających substancje sklasyfikowane, które są łączone w taki sposób, że substancje takie nie mogą być łatwo wykorzystane lub odzyskiwane za pomocą dających się łatwo zastosować oraz ekonomicznie wykonalnych środków;";

2) dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Artykuł 3a

Wytyczne

1. W celu ułatwienia współpracy określonej w art. 3 oraz w celu rozszerzenia jej na substancje niesklasyfikowane, które są powszechnie wykorzystywane w nielegalnym wytwarzaniu środków odurzających i substancji psychotropowych, Komisja, stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 2, opracowuje i aktualizuje wytyczne w celu wspierania przemysłu chemicznego.

2. Wytyczne dostarczają w szczególności:

a) informacji, w jaki sposób rozpoznawać podejrzane transakcje oraz powiadamiać o nich;

b) regularnie uaktualnianego wykazu niesklasyfikowanych substancji, które są powszechnie wykorzystywane w nielegalnym wytwarzaniu środków odurzających i substancji psychotropowych, w celu umożliwienia branży dobrowolnego monitorowania handlu tymi substancjami;

c) innych informacji, które mogą zostać uznane za użyteczne.

3. Państwa Członkowskie zapewniają, że wytyczne oraz wykaz, określone w ust. 2 lit. b), są regularnie upowszechniane w sposób uznany za odpowiedni przez właściwe władze zgodnie z celami wytycznych.";

3) artykuł 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

1. Komisję wspiera Komitet.

2. W przypadku dokonania odniesienia do tego ustępu stosuje się art. 4 i art. 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny."

4) dodaje się art. 10a w brzmieniu:

"Artykuł 10a

Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia, odnoszące się do zagadnień, określonych poniżej, przyjmuje się zgodnie z procedurą zarządzania określoną w art. 10 ust. 2:

(a) określenie ilości substancji sklasyfikowanych wymienionych w kategorii 3 oraz identyfikacja mieszanin zawierających substancje sklasyfikowane, wymienione w kategorii 3, w zastosowaniu art. 2a ust. 2 akapit drugi;

(b) identyfikacja państw i substancji na mocy art. 5 ust. 2;

(c) przyjęcie wymogów dotyczących pozwoleń na wywóz, na mocy art. 5a ust. 1 lit b), w każdym przypadku, gdy nie istnieje umowa zawarta z danym państwem trzecim;

(d) tprzyjęcie wzoru formularza pozwolenia na wywóz, określonego w art. 4, jak również szczegółowych zasad dotyczących jego wykorzystania oraz szczegółowych zasad dotyczących wprowadzenia w życie systemu otwartych indywidualnych pozwoleń określonego w art. 5 i 5a;

(e) zmiana Załącznika do niniejszego rozporządzenia w przypadkach, gdy zostaną zmienione tabele w Załączniku do Konwencji Narodów Zjednoczonych."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 5 czerwca 2001 r.

W imieniu Rady
L. ENGQVIST
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 357 z 20.12.1990, str. 1; rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 3769/92 (Dz.U. L 383 z 29.12.1992, str. 17).

(2) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.153.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1116/2001 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3677/90 ustanawiające środki, które powinny być podjęte w celu uniemożliwiania wykorzystywania niektórych substancji do nielegalnego wytwarzania środków odurzających i substancji psychotropowych
Data aktu: 05/06/2001
Data ogłoszenia: 08/06/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/06/2001