(2001/427/WSiSW)(Dz.U.UE L z dnia 8 czerwca 2001 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktatu ustanawiający Unię Europejską, w szczególności jego art. 30 ust. 1, 31 i art. 34 ust. 2 lit. c),
uwzględniając inicjatywę Królestwa Szwecji oraz Republiki Francuskiej,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Parlament Europejski w dniu 16 grudnia 1993 r. przyjął rezolucję w sprawie przestępczości pospolitej w obszarach miejskich i jej związkach z przestępczością zorganizowaną (1) oraz w dniu 17 listopada 1998 r. Rezolucję w sprawie wytycznych i środków dla zapobiegania przestępczości zorganizowanej w odniesieniu do opracowania kompleksowej strategii jej zwalczania (2).
(2) Artykuł 29 Traktatu stanowi, że cele Unii w tej dziedzinie będą osiągnięte będzie poprzez zapobieganie oraz zwalczanie przestępczości pospolitej i zorganizowanej.
(3) W Wiedeńskim planie działania przewidziano, że w terminie pięciu lat od daty wejścia w życie Traktatu z Amsterdamu wypracowane zostaną instrumenty zapobiegania przestępczości.
(4) Rada Europejska z Tampere w dniach 15 i 16 października 1999 r. stwierdziła, że istnieje potrzeba dalszego rozwijania środków zapobiegania przestępczości, wymiany sprawdzonych praktyk oraz wzmacniania sieci krajowych organów właściwych dla zapobiegania przestępczości, a także współpracy pomiędzy krajowymi organami wyspecjalizowanymi w tej dziedzinie, podnosząc, że współpraca taka jako podstawowy priorytet powinna przyjąć przestępczość młodocianych, przestępczość w obszarach miejskich i przestępczość narkotykową. W tym celu należy zbadać możliwości powstania programu finansowanego przez Wspólnotę.
(5) Zgodnie ze Strategią Unii Europejskiej na początek nadchodzącego tysiąclecia w sprawie zapobiegania i kontroli zorganizowanej przestępczości (3) w zaleceniu 6 wzywa do wspierania Rady przez odpowiednio wykwalifikowanych ekspertów w dziedzinie prewencji kryminalnej, takich jak krajowe punkty kontaktowe albo poprzez utworzenie sieci ekspertów z krajowych organów prewencji kryminalnej.
(6) Podczas kilku ważnych seminariów i konferencji poświęconych zapobieganiu przestępczości, w szczególności tych mających miejsce w Sztokholmie w 1996 r., w Noordwijk w 1997 r., Londynie w 1998 r. oraz w Algarve w 2000 r. wezwano do rozbudowy w Unii Europejskiej sieci współpracy w dziedzinie zapobiegania przestępczości. Konferencja na wysokim szczeblu podkreśliła potrzebę multidyscyplinarnego, wspólnego podejścia do zapobiegania przestępczości. Konferencja w Saragossie w 1996 r. także wskazała tę potrzebę, podkreślając silne powiązania pomiędzy przestępczością zorganizowaną a przestępczością w ogólności.
(7) Cała społeczność musi być zaangażowana w rozwój współpracy pomiędzy krajowymi, lokalnymi i regionalnymi organami władzy, organizacjami pozarządowymi, sektorem prywatnym i obywatelami. Przestępczość ma wiele przyczyn, które muszą być rozpatrywane na różnych płaszczyznach przez różne grupy społeczne we współpracy z właściwymi podmiotami mającymi najróżniejsze doświadczenia włącznie z organizacjami społecznymi.
(8) Z uwagi na to, iż większość przestępstw popełnianych jest na szkodę obywateli Unii Europejskiej w obszarach miejskich, uwzględniać należy także działania podejmowane w miastach. Szczególną uwagę poświęcić należy wszelkim przejawom przemocy w miastach, która negatywnie wpływa na funkcjonowanie wspólnoty,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 maja 2001 r.
|
W imieniu Rady |
|
T. BODSTRÖM |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz. U. C 20 z 24.1.1994, str. 188.
(2) Dz. U. C 379 z 7.12.1998, str. 44.
(3) Dz. U. C 124 z 3.5.2000, str. 1.