KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/82/WE(2), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Komisji 2000/42/WE(3) ustaliła najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów (NDPP) w odniesieniu do kombinacji pestycydów i żywności, które pozostawiono otwarte w dyrektywach Rady 94/29/WE(4), 94/30/WE(5), 95/38/WE(6), 95/39/WE(7), 96/32/WE(8), 96/33/WE(9) oraz dyrektywie Komisji 98/82/WE(10). Powyższe wpisy do załączników dyrektyw pozostawiono "otwarte" lub określono je na podstawie mającej tymczasowy charakter, ze względu na brak w momencie ich przyjmowania wystarczających danych uzasadniających ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów na poziomie wspólnotowym przed dniem 1 lipca 2000 r. Celem ustalenia powyższego nieprzekraczalnego terminu było zapewnienie danym stronom odpowiedniego czasu na przedstawienie niezbędnych danych, umożliwiających, gdzie to właściwe i usprawiedliwione, przyjęcie na poziomie wspólnotowym najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości powyżej niższej granicy oznaczenia analitycznego. W okresie przed wygaśnięciem nieprzekraczalnego terminu, dokonano oceny dostępnych danych i w niektórych przypadkach uznano, że dane nie są odpowiednie do uzasadnienia ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów wyższych niż granica oznaczenia analitycznego.
(2) Po opublikowaniu dyrektywy 2000/42/WE, Komisja otrzymała wnioski, wsparte dalszymi danymi, o przeprowadzenie kontroli NDPP ustalonych dla niektórych kombinacji pestycydów i żywności na podstawie dyrektywy 2000/42/WE. Wnioski i dane zostały ocenione i, w odniesieniu do niektórych kombinacji, dane okazały się wystarczające do uzasadnienia ustalenia NDPP powyżej niższej granicy oznaczenia analitycznego. Dla innych kombinacji dostępne informacje pozostają nieodpowiednie i dlatego właściwe jest ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, które odpowiadają niższej granicy oznaczenia analitycznego. W odniesieniu do innych kombinacji, dostępne obecnie informacje są wystarczające, aby wykazać, iż ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów powyżej niższej granicy oznaczenia analitycznego może doprowadzić do niedopuszczalnego ostrego lub długotrwałego narażania konsumenta na wpływ pozostałości. W takich przypadkach, najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów pozostają ustalone na niższej granicy oznaczenia analitycznego.
(3) Długotrwałe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów za pośrednictwem produktów spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów, wynikające z ich użycia w ochronie roślin oraz, gdzie stosowne, w dziedzinie weterynarii, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(11) i zostało obliczone, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ustalone w niniejszej dyrektywie nie powodują przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia.
(4) Ostre narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem każdego produktu spożywczego mogącego zawierać pozostałości tych pestycydów, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Obliczono, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ustalone jako otwarte w niniejszej dyrektywie, nie powodują ostrych skutków toksycznych.
(5) Partnerzy handlowi Wspólnoty będą udzielali konsultacji w odniesieniu do poziomów określonych w niniejszej dyrektywie, za pośrednictwem Światowej Organizacji Zdrowia, a ich uwagi w sprawie tych poziomów będą rozważane.
(6) Uwzględniono opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, w odniesieniu do których użyto pestycydów. Metodologia opisana przez Światową Organizację Zdrowia, określona powyżej, stosowana przez Państwa Członkowskie, które składają sprawozdanie, sprawdzona i oceniona przez Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, jest zgodna z wytycznymi Komitetu Naukowego ds. Roślin(12).
(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 maja 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(2) Dz.U. L 3 z 6.1.2001, str. 18.
(3) Dz.U. L 158 z 30.6.2000, str. 51.
(4) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 67.
(5) Dz.U. L 189 z 23.7.1994, str. 70.
(6) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 14.
(7) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 29.
(8) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 12.
(9) Dz.U. L 144 z 18.6.1996, str. 35.
(10) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.
(11) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione), opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
(12) SCP/RESI/021; SCP/RESI/024.