Rozporządzenie 963/2001 w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 w zakresie dodatkowego wspólnotowego wsparcia oraz przekazywania informacji Komisji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 963/2001
z dnia 17 maja 2001 r.
w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 w zakresie dodatkowego wspólnotowego wsparcia oraz przekazywania informacji Komisji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1259/1999 z dnia 17 maja 1999 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 11 tiret pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Środki w zakresie rozwoju obszarów wiejskich finansowane za pośrednictwem dodatkowego wsparcia Wspólnoty określonego w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 stanowią część programu rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z art. 41-44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(2). Z tego powodu Komisja ocenia proponowane środki pod względem zgodności z art. 33 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1750/1999 z dnia 23 lipca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 672/2001(4).

(2) Konieczne jest ustalenie terminów określonych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, regulującego dostępność dodatkowego wsparcia Wspólnoty.

(3) Artykuł 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 przewiduje wykorzystanie kwot udostępnionych wskutek obniżenia wypłat na niektóre dodatkowe środki, na istniejące środki w zakresie rozwoju obszarów wiejskich. To wsparcie mogłoby służyć także wsparciu dodatkowych beneficjentów istniejących środków, włączając w to beneficjentów nowych zobowiązań odnoszących się do dodatkowych działań w ramach środków już istniejących, jak również wsparciu dodatkowych środków. Nie powinny być one jednak wykorzystywane do zwykłego zwiększania wspólnotowych stawek współfinansowania środków już przewidzianych w dokumentach programów rozwoju obszarów wiejskich. W celu zapewnienia możliwości prześledzenia wykorzystania wsparcia źródło finansowania dla planu wieloletniego działania przedsięwziętego przez beneficjenta musi pozostawać takie samo aż do końca przedsięwzięcia.

(4) Aby Komisja była w pełni poinformowana o środkach podjętych przez Państwa Członkowskie w celu wdrażania rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, stosownie do jego art. 9, należy przyjąć zasady dotyczące treści i terminów przekazywania informacji.

(5) Wspólny komitet wyłoniony z Komitetów Zarządzających ustanowionych przez art. 42 rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999(5) oraz odpowiednie artykuły innych rozporządzeń w sprawie wspólnej organizacji rynków rolnych nie wydały opinii w terminie przewidzianym przez ich przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Dodatkowe wsparcie wspólnotowe

1. 1
Kwoty wstrzymane zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 zostaną wykorzystane na płatności w ramach dodatkowej pomocy Wspólnoty zapewnianej zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia najpóźniej do końca trzeciego roku finansowego następującego po roku, w którym zostały wstrzymane.
2.
Dodatkowe wsparcie Wspólnoty do jednego lub więcej środków określonych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 powinno zawierać wsparcie przyznane:

a) dodatkowym beneficjentom istniejących środków zawartych w dokumentach programów rozwoju obszarów wiejskich, jak określono w art. 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999; i/lub

b) dodatkowym środkom, które mają być zawarte w dokumentach programów rozwoju obszarów wiejskich.

Procent wkładu Wspólnoty do takiego dodatkowego wsparcia jest taki sam jak ten, który jest przewidziany w dokumencie programu rozwoju obszarów wiejskich w odniesieniu do danego środka.

3.
Działanie wieloletnie podejmowane przez beneficjenta nie może być finansowane na przemian - jednego roku za pośrednictwem wsparcia Wspólnoty, określonego w art. 33 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1750/1999, a innego roku za pośrednictwem dodatkowego wsparcia Wspólnoty przewidzianego w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999.
Artykuł  2

Przekazywanie informacji do Komisji

1.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji w odniesieniu do art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 oraz w odniesieniu do każdego z sektorów wymienionych w Załączniku do tego rozporządzenia:

a) analizę sytuacji użytkowanych gruntów rolnych oraz danej produkcji z odniesieniem do potencjalnych wpływów na środowisko;

b) szczegółowy opis właściwych środków na rzecz środowiska przewidzianych w art. 3 ust. 1 tego rozporządzenia, które podjęły one w świetle analizy określonej w lit. a);

c) szczegółowy opis kar, o podjętych zgodnie z art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia.

2.
W przypadku gdy Państwa Członkowskie wybrały wdrażanie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, przekażą one szczegółowy opis środków podjętych w tym celu.
3.
Państwa Członkowskie przekażą szczegółowy opis wszelkich innych środków przyjętych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1259/1999.
4.
Opisy określone w ust. 1, 2 i 3 odnoszą się do całego odpowiedniego ustawodawstwa Państwa Członkowskiego i/lub Wspólnoty. Państwa Członkowskie przekażą Komisji takie ustawodawstwo krajowe na jej wniosek.
5.
Informacje określone w ust. 1, 2 i 3 są sporządzane niezwłocznie po przyjęciu danego środka. Dla tych środków, które zostały przyjęte między dniem 1 stycznia 2000 r. a dniem 31 lipca 2001 r. opisy muszą być przekazane do dnia 30 września 2001 r.
6.
Państwa Członkowskie powinny co roku, nie później niż do dnia 30 września, przedstawiać uaktualnienie przeznaczenia, jako dodatkowego wsparcia Wspólnoty, kwot potrąconych zgodnie z art. 3 ust. 2 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, wraz z oświadczeniem o wydatkach na mocy art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1750/1999.
Artykuł  3

Sprawozdanie roczne

1.
Coroczne sprawozdanie okresowe w sprawie wdrażania środków i kar określonych w art. 2 ust. 1, 2 i 3 wraz z oceną ich efektów jest przedstawiane Komisji do dnia 30 kwietnia każdego roku. Pierwsze sprawozdanie okresowe powinno zostać przedstawione do dnia 30 kwietnia 2002 r. i powinno obejmować środki i kary wprowadzone w latach 2000 i 2001.

Każde sprawozdanie okresowe zawiera następujące informacje:

a) podsumowanie dostępnych danych fizycznych i finansowych w sprawie wprowadzania środków i kar określonych w art. 2 ust. 1, 2 i 3 wraz z analizą tych danych zawierającą szczegóły napotkanych poważnych problemów;

b) ocenę postępów w osiąganiu założonych celów operacyjnych, w oparciu o informacje dostarczone w ramach lit. a).

2.
W przypadku gdy Komisja nie otrzyma sprawozdania do dnia 30 kwietnia każdego roku albo sprawozdanie jest w sposób oczywisty niekompletne, Komisja powinna zawiesić w stosunku do danych Państw Członkowskich wypłatę zaliczki odnoszącej się do wydatku w ramach podpozycji 1A Sekcji Gwarancji EFOGR, jak następuje:

a) jeżeli sprawozdanie nie zostanie dostarczone do dnia 15 maja lub dostarczone do tego dnia jest w sposób oczywisty niekompletne, kwota równoważna kwotom odliczonym na podstawie art. 3 ust. 2 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 między dniem 1 maja a dniem 15 października poprzedniego roku zostanie potrącona z zaliczek, które mają być wypłacane na początku czerwca;

b) jeżeli sprawozdanie zostanie dostarczone po dniu 15 czerwca lub dostarczone po tej dacie jest w sposób oczywisty niekompletne, kwota równoważna kwotom odliczonym na podstawie art. 3 ust. 2 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 między dniem 16 października a dniem 30 kwietnia zostanie potrącona z zaliczek, które mają być wypłacone na początku lipca.

3.
Wypłata do odpowiednich Państw Członkowskich kwoty potrąconej zgodnie z ust. 2 jest uzależniona od dostarczenia kompletnego sprawozdania i jest dokonywana wraz z wypłaconą później drugą zaliczką.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 113.

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.

(3) Dz.U. L 214 z 13.8.1999, str. 31.

(4) Dz.U. L 93 z 3.4.2001, str. 28.

(5) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 6 rozporządzenia nr 1655/2004 z dnia 22 września 2004 r. ustanawiającego zasady przejścia z opcjonalnego systemu modulacji ustanowionego art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 na obowiązkowy system modulacji ustanowiony rozporządzeniem Rady (WE) nr 1782/2003 (Dz.U.UE.L.04.298.3) z dniem 1 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.136.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 963/2001 w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 w zakresie dodatkowego wspólnotowego wsparcia oraz przekazywania informacji Komisji
Data aktu: 17/05/2001
Data ogłoszenia: 18/05/2001
Data wejścia w życie: 25/05/2001, 01/05/2004