Decyzja 2001/380/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym działania przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Republice Bułgarii w okresie przedakcesyjnym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 maja 2001 r.
powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym działania przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Republice Bułgarii w okresie przedakcesyjnym

(notyfikowanay jako dokument nr C(2001) 1428)

(2001/380/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 maja 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej i zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/89(1), w szczególności jego art. 12 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiające zasady finansowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(3), decyzją Komisji C(2000)3058 podjętą dnia 20 października 2000 r. zatwierdzony został Program dla Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich dla Republiki Bułgarii.

(2) Rząd Republiki Bułgarii i Komisja, działająca w imieniu Wspólnoty Europejskiej, podpisały w dniu 18 grudnia 2000 r. Umowę o wieloletnim finansowaniu ustanawiającą techniczne, prawne i administracyjne ramy realizacji programu Sapard.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 1266/1999 stanowi, że wymaganie uprzedniego zatwierdzenia, określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999, może być uchylone na podstawie analizy, przeprowadzanej osobno dla każdego przypadku, zdolności zarządzania krajowego i sektorowego programu/projektu, finansowych procedur kontrolnych i struktur dotyczących finansów publicznych. Rozporządzenie (WE) nr 2222/2000 określa szczegółowe zasady prowadzenia wyżej wskazanej analizy.

(4) Właściwe władze Republiki Bułgaria powołały, z jednej strony, Państwowy Fundusz Rolnictwa do wykonywania środków "Inwestycje w gospodarstwach rolnych", "Ulepszanie przetwórstwa i obrotu produktów rolnych i rybołówstwa" oraz "Rozwój i zróżnicowanie działań ekonomicznych, umożliwiania wielorakich działań i alterantywnego dochodu" zdefiniowanych w Programie dla Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, który został przyjęty decyzją C(2000)3058 ostateczną dla Republiki Bułgarii, a z drugiej strony Ministerstwo Finansów, Zarząd Funduszu Krajowego, do funkcji finansowych, które są zobowiązane wykonywać w ramach wdrażania programu Sapard.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1266/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 2222/2000, Komisja przeanalizowała zdolność zarządzania krajowego i sektorowego programu/projektu, finansowe procedury kontrolne i struktury dotyczące finansów publicznych i ustaliła, w odniesieniu do wykonywania wyżej wymienionych środków, że Republika Bułgarii przestrzega przepisów zawartych w art. 4-6 i w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2222/2000, spełniając warunki minimalne wymienione w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1266/1999. W szczególności, Państwowy Fundusz Rolnictwa, wykonał zadawalająco następujące kluczowe kryteria akredytacji: procedury pisemne, podział obowiązków, kontrole przedprojektowe i przedpłatnicze, procedury zobowiązań i płatności, procedury księgowe, zabezpieczenie systemów komputerowych i audyt wewnętrzny; Ministerstwo Finansów, Zarząd Funduszu Krajowego wykonały zadawalająco następujące kluczowe kryteria akredytacji: procedura audytowa, zarządzanie skarbem, otrzymywanie funduszy, wydatkowanie Państwowego Funduszu Rolnictwa, bezpieczeństwo komputerowe i audyt wewnętrzny.

(6) Dlatego też właściwe jest odstąpienie od wymagania uprzedniego zatwierdzenia, określonego w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 i przyznanie zdecentralizowanego zarządzania pomocą Państwowemu Funduszowi Rolnictwa i Ministerstwu Finansów, Zarządowi Funduszu Krajowego w Republice Bułgarii.

(7) Ponieważ weryfikacje prowadzone przez Komisję oparte są na systemie operacyjnym, który jednak nie jest wykorzystywany, dlatego też właściwe jest przekazanie zarządzania programem Sapard Państwowemu Funduszowi Rolnictwa i Ministerstwu Finansów, Zarządowi Funduszu Krajowego tymczasowo, tak że pełne przekazanie zarządzania programem Sapard przewiduje się dopiero po przeprowadzeniu dalszych weryfikacji celem upewnienia się, że system działa zadawalająco, i po otrzymaniu rekomendacji, które Komisja może wydać w odniesieniu do przekazania zarządzania pomocą Państwowemu Funduszowi Rolnictwa i Ministerstwu Finansów, Zarządowi Funduszu Krajowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym odstępuje się od wymagania uprzedniego zatwierdzenia, dokonywanego przez Komisję, w odniesieniu do wyboru projektu oraz i przyjęcia projektu przez Republikę Bułgarii.

Artykuł  2

Zarządzanie programem Sapard zostaje tymczasowo przekazane Państwowemu Funduszowi Rolnictwa, 55 Hristo Botev Boulevard, 1040 Sofia, Bułgaria na wykonanie środków "Inwestycje w gospodarstwie rolnym", "Ulepszenie przetwarzania i obrotu produktów rolnych i rybołóstwa" i "Rozwijanie i różnicowanie działań ekonomicznych, umożliwianie wielorakich działań i alternatywnego dochodu", zdefiniowanych w Programie dla Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, który został przyjęty decyzją C(2000)3058, oraz Ministerstwu Finansów, Zarządowi Funduszu Krajowego, 102 Radkovski Street, 1040 Sofia, Bułgaria, w odniesieniu do funkcji finansowych, które zobowiązane są wykonywać w ramach wykonywania programu Sapard w Republice Bułgarii. Na żądanie właściwych organów, Komisja może podjąć decyzję o rozszerzeniu przekazania zarządzania na inne środki określone w Programie dla Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, jeśli stwierdzi, że odpowiednie warunki są przestrzegane.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.

(2) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5.

(3) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.134.65

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/380/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym działania przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Republice Bułgarii w okresie przedakcesyjnym
Data aktu: 14/05/2001
Data ogłoszenia: 17/05/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/05/2001