Rozporządzenie 912/2001 ustanawiające normę handlową w odniesieniu do fasoli

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 912/2001
z dnia 10 maja 2001 r.
ustanawiające normę handlową w odniesieniu do fasoli

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 911/2001(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fasola występuje wśród produktów wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2200/96, w odniesieniu do których należy przyjąć normy. Rozporządzenie Komisji nr 58 ustanawiające wspólne normy jakości w odniesieniu do niektórych produktów wymienionych w załączniku I B do rozporządzenia nr 23 w sprawie stopniowego tworzenia wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2561/1999(4), było przedmiotem wielu zmian i przestało zapewniać przejrzystość prawną.

(2) Normy, o których mowa, powinny zostać zmienione, a rozporządzenie nr 58 uchylone. W tym celu dla zachowania przejrzystości na rynku światowym należy uwzględnić normy w odniesieniu do fasoli rekomendowane przez Grupę Roboczą ds. Normalizacji Produktów Łatwo Psujących się i Rozwoju Jakości przy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG/ONZ).

(3) Stosowanie wymienionych norm powinno spowodować usunięcie z obrotu produktów o nieodpowiedniej jakości, ukierunkowanie produkcji na zaspokajanie wymogów konsumentów oraz ułatwienie handlu opartego na uczciwej konkurencji, wspomagając w ten sposób poprawę rentowności produkcji.

(4) Normy mają zastosowanie do wszystkich etapów obrotu. Transport na duże odległości, składowanie przez pewien okres oraz różne zabiegi, którym poddawane są produkty, mogą powodować pewne pogorszenie jakości, wynikające z biologicznego rozwoju produktów lub ich podatności na psucie się. Tego rodzaju pogorszenie powinno zostać wzięte pod uwagę przy stosowaniu norm na etapach obrotu następujących po wysyłce. Ponieważ produkty klasy ekstra muszą być szczególnie starannie sortowane i pakowane, w ich przypadku należy uwzględnić jedynie ewentualną utratę świeżości i jędrności.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Normami handlowymi dla fasoli objętej kodem CN 0708 20 są normy określone w Załączniku.

Normę stosuje się na wszystkich etapach obrotu, na warunkach określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2200/96.

Jednakże na etapach następujących po wysyłce produkty mogą wykazywać w stosunku do wymogów określonych normą:

– nieznaczny ubytek świeżości i jędrności, oraz

– w przypadku produktów w klasach innych niż klasa ekstra może mieć miejsce nieznaczne pogorszenie jakości spowodowane ich rozwojem i skłonnością do psucia się.

Artykuł  2

Rozporządzenie nr 58 traci moc.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od pierwszego dnia trzeciego miesiąca następującego po jego wejściu w życie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 129 z 11.5.2001, str. 3.

(3) Dz.U. 56 z 7.7.1962, str. 1606/62.

(4) Dz.U. L 310 z 4.12.1999, str. 7.

ZAŁĄCZNIK 1

NORMA W ODNIESIENIU DO FASOLI

I. DEFINICJA PRODUKTU

Norma ta ma zastosowanie w odniesieniu do fasoli odmian (uprawnych) wyhodowanych z Phaseolus vulgaris L. i Phaseolus coccineus L., w stanie świeżym, dostarczanej konsumentowi, z wyłączeniem fasoli przeznaczonej do łuskania lub do celów przetwórstwa przemysłowego.

II. PRZEPISY DOTYCZĄCE JAKOŚCI

Celem normy jest określenie wymogów jakości w odniesieniu do fasoli po jej przygotowaniu i zapakowaniu.

A. Wymagania minimalne

We wszystkich klasach, z zastrzeżeniem szczególnych przepisów dla każdej klasy i dopuszczalnych tolerancji, fasola musi:

– być cała(1),

– być w dobrym stanie, wyłączony jest produkt zaczynający gnić lub psuć się w taki sposób, że nie nadaje się do spożycia,

– być czysta, praktycznie pozbawiona jakichkolwiek widocznych ciał obcych,

– mieć świeży wygląd,

– być pozbawiona przeźroczystej skórki (twarda endoderma),

– być praktycznie wolna od szkodników,

– być praktycznie wolna od uszkodzeń spowodowanych przez szkodniki,

– być wolna od nieprawidłowej wilgoci zewnętrznej,

– być wolna od obcego zapachu i/lub smaku.

Stopień rozwoju oraz stan fasoli muszą być takie, aby umożliwiały jej:

– wytrzymanie transportu i przeładunku, oraz

– przybycie w zadowalającym stanie do miejsca przeznaczenia.

B. Klasyfikacja

Fasolę klasyfikuje się w trzech klasach określonych poniżej.

i) Klasa ekstra

Fasola w tej klasie musi być najwyższej jakości. Kształt, stadium rozwoju, zabarwienie muszą wykazywać cechy charakterystyczne dla danej odmiany i/lub typu handlowego.

Fasola ta musi być:

– jędrna, pozwalająca się łatwo odrywać,

– bardzo delikatna,

– prawie prosta,

– bezwłóknista.

Jeżeli występują nasiona, muszą być małe i miękkie. Jednakże fasola karłowata musi być bez nasion.

Fasola musi być wolna od uszkodzeń, dopuszcza się bardzo nieznaczne, powierzchniowe uszkodzenia, pod warunkiem że nie wpływają one na ogólny wygląd produktu, jego jakość, trwałość i prezentację w opakowaniu.

ii) Klasa I

Fasola w tej klasie powinna być dobrej jakości. Kształt, stadium rozwoju, zabarwienie muszą wykazywać cechy charakterystyczne dla danej odmiany i/lub typu handlowego.

Fasola ta musi być:

– jędrna,

– młoda i delikatna,

– praktycznie bezwłóknista, obecność włókien dopuszcza się, gdy fasola jest przeznaczona do krojenia.

Jeżeli występują nasiona, powinny być małe i miękkie.

Jednakże dopuszcza się poniższe niewielkie wady, pod warunkiem że nie wpływają one na ogólny wygląd produktu, jego jakość, trwałość i prezentację w opakowaniu:

– niewielka wada kształtu,

– niewielka wada zabarwienia,

– niewielka wada skórki.

iii) Klasa II

Do tej klasy zalicza się fasolę, która nie kwalifikuje się do włączenia do wyższych klas jakości, lecz spełnia poniższe wymagania minimalne.

Fasola ta musi być:

– w miarę delikatna,

– w przypadku fasoli karłowatej musi być ona wolna od rdzawych plam.

Jeżeli występują nasiona, nie powinny być zbyt duże i muszą być w miarę miękkie.

Dopuszcza się poniższe wady, pod warunkiem że fasola zachowuje swoje zasadnicze cechy co do jakości, trwałości i prezentacji:

– wada kształtu,

– wada zabarwienia,

– wada skórki,

– występowanie włókien,

– w przypadku fasoli karłowatej dopuszcza się niewielkie rdzawe plamy.

III. PRZEPISY DOTYCZĄCE WIELKOŚCI

Wielkość fasoli ustala się na podstawie maksymalnej szerokości strąka mierzonej pod kątem prostym w stosunku do szwu.

Sortowanie według wielkości jest obowiązkowe tylko w przypadku fasoli karłowatej zgodnie z następującą klasyfikacją:

– bardzo drobna: szerokość strąka nieprzekraczająca 6 mm,

– drobna: szerokość strąka nieprzekraczająca 9 mm,

– średnia: szerokość strąka nieprzekraczająca 12 mm.

Fasola karłowata o średniej wielkości nie może być sprzedawana w klasie ekstra.

IV. PRZEPISY DOTYCZĄCE TOLERANCJI

W każdym z opakowań dopuszcza się tolerancje w odniesieniu do jakości i wielkości (jeżeli sortowane według wielkości) produktów niespełniających wymagań ustalonych dla danej klasy.

A. Tolerancje dotyczące jakości

i) Klasa ekstra

5 % liczbowo lub wagowo fasoli niespełniającej wymagań danej klasy, ale spełniającej wymagania dla klasy I lub, wyjątkowo, mieszczącej się w przedziale tolerancji dla tej klasy.

ii) Klasa I

10 % liczbowo lub wagowo fasoli niespełniającej wymagań danej klasy, ale spełniającej wymagania dla klasy II lub, wyjątkowo, mieszczącej się w przedziale tolerancji dla tej klasy. W granicach tej tolerancji maksymalnie 5 % liczbowo lub wagowo fasoli może posiadać włókna, w przypadku gdy fasola ta należy do odmiany i/lub typu handlowego, które powinny być bezwłókniste.

Ponadto nie więcej niż maksimum 15 % liczbowo lub wagowo fasoli (z wyjątkiem fasoli karłowatej) może nie posiadać łodyżki i niewielkiego fragmentu wąskiej części szyjki (strąka), pod warunkiem że strąki te pozostają zamknięte, suche i nieodbarwione.

iii) Klasa II

10 % liczbowo lub wagowo fasoli niespełniającej ani wymogów danej klasy, ani wymogów minimalnych, z wyjątkiem fasoli porażonej Colletotrichum lindemuthianum (brunatna plamistość fasoli), gnijącej lub psującej się w inny sposób powodujący, że fasola nie nadaje się do spożycia.

Ponadto nie więcej niż maksimum 30 % liczbowo lub wagowo fasoli (z wyjątkiem fasoli karłowatej) może nie posiadać łodyżki i niewielkiego fragmentu wąskiej części szyjki (strąka), pod warunkiem że strąki te pozostają zamknięte, suche i nieodbarwione.

B. Tolerancje dotyczące wielkości

We wszystkich klasach (jeżeli sortowane według wielkości): 10 % liczbowo lub wagowo fasoli niespełniającej wymogów dotyczących wielkości.

V. PRZEPISY DOTYCZĄCE PREZENTACJI

A. Jednorodność

Zawartość każdego opakowania musi być jednorodna, opakowanie musi zawierać fasolę tego samego pochodzenia, tej samej odmiany lub typu handlowego, jakości i wielkości (jeżeli sortowane według wielkości).

Widoczna część zawartości opakowania musi być reprezentatywna dla całej zawartości opakowania.

Bez naruszania dotychczasowych przepisów w tym zakresie produkty objęte niniejszym rozporządzeniem mogą być mieszane, w opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży o wadze netto równej trzem kilogramom lub mniejszej, z różnymi rodzajami świeżych owoców i warzyw na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 48/2003(2).

B. Opakowanie

Fasola musi być pakowana w taki sposób, aby produkt był odpowiednio chroniony Materiały użyte wewnątrz opakowania muszą być nowe, czyste i takiej jakości, aby zapobiegały jakimkolwiek zewnętrznym lub wewnętrznym uszkodzeniom produktu. Stosowanie materiałów, w szczególności papieru lub pieczęci ze specyfikacją handlową, jest dozwolone, pod warunkiem że nadruk lub etykieta zostały wykonane nietoksycznym tuszem lub klejem.

Opakowania muszą być wolne od wszelkich ciał obcych.

Naklejki umieszczane indywidualnie na produktach nie mogą, po usunięciu, pozostawiać widocznych śladów kleju ani prowadzić do uszkodzeń skórki.

VI. PRZEPISY DOTYCZĄCE OZNACZEŃ

Każde opakowanie musi mieć zaznaczone następujące dane szczegółowe umieszczone po tej samej stronie, oznakowane w sposób czytelny i trwały oraz widoczne z zewnątrz.

A. Identyfikacja

Nazwa i adres podmiotu pakującego i/lub wysyłającegoWzmiankę tę można zastąpić:

– dla wszystkich opakowań z wyjątkiem opakowań indywidualnych, oficjalnie wydanym lub zaaprobowanym oznaczeniem kodu określającego podmiot pakujący i/lub wysyłający, umieszczonym w bliskim sąsiedztwie określenia "Podmiot pakujący i/lub wysyłający" (lub odpowiednich skrótów);

– dla wyłącznie opakowań indywidualnych, nazwą i adresem sprzedawcy mającego swoją siedzibę w ramach Wspólnoty, umieszczonymi w bliskim sąsiedztwie określenia "Pakowane dla:" lub określenia równoważnego. W tym przypadku etykieta powinna zawierać kod określający podmiot pakujący i/lub wysyłający. Sprzedawca powinien podać wszelkie informacje potrzebne jednostce kontrolującej co do znaczenia tego kodu.

B. Rodzaj produktu

– "fasola" i/lub typ handlowy, jeżeli zawartość opakowania nie jest widoczna z zewnątrz,

– nazwa odmiany (nieobowiązkowo).

C. Pochodzenie towaru

– kraj pochodzenia i, nieobowiązkowo, region uprawy lub krajowa, regionalna albo lokalna nazwa miejsca.

D. Specyfikacje handlowe

– klasa,

– wielkość:

– dla fasoli karłowatej wskazana za pomocą wyrazów: "bardzo drobna", "drobna" lub "średnia";

– dla innych odmian fasoli (jeżeli sortowane według wielkości) wskazana za pomocą minimalnej i maksymalnej szerokości strąka.

E. Znak kontroli urzędowej (nieobowiązkowo)

Na opakowaniach zbiorczych nie muszą być umieszczone szczegóły wymienione w pierwszym akapicie, jeżeli opakowania te zawierają opakowania detaliczne, wyraźnie widoczne z zewnątrz, a na każdym z opakowań detalicznych umieszczone są te szczegóły. Na opakowaniach takich nie mogą być umieszczone żadne wskazówki wprowadzające w błąd. Jeżeli opakowania te umieszczone są na paletach, szczegóły te podaje się na informacji umieszczonej w oczywistym miejscu na co najmniej dwóch stronach palety.

______

(1) W związku ze zbiorem (z wyłączeniem fasoli karłowatej) dopuszcza się stopień uszkodzenia końcówki łodygi tylko w zakresie ustanowionych dopuszczalnych tolerancji.

(2) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 65.

1 Załącznik :

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 stycznia 2003 r.

- zmieniony przez art. 1, 2 i 3 rozporządzenia nr 907/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.129.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 912/2001 ustanawiające normę handlową w odniesieniu do fasoli
Data aktu: 10/05/2001
Data ogłoszenia: 11/05/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/05/2001, 01/08/2001