Rozporządzenie 908/2001 zmieniające po raz drugi rozporządzenie (WE) nr 23/2001 ustanawiające specjalne środki dla sektora wołowiny, które odstępują od przepisów rozporządzenia (WE) nr 800/1999, rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 i rozporządzenia (EWG) nr 1964/82

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 908/2001
z dnia 8 maja 2001 r.
zmieniające po raz drugi rozporządzenie (WE) nr 23/2001 ustanawiające specjalne środki dla sektora wołowiny, które odstępują od przepisów rozporządzenia (WE) nr 800/1999, rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 i rozporządzenia (EWG) nr 1964/82

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 29 ust. 2 lit. a), art. 33 ust. 12 i art. 41,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Środki w dziedzinie ochrony zdrowia, przyjęte przez władze niektórych państw trzecich, odnośnie do wywozu bydła i woł owiny w następstwie wystąpienia przypadków gąbczastej encefalopatii bydła, spowodowały poważne skutki ekonomiczne dla eksporterów.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 23/2001(2), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 652/2001(3), wprowadza środki mające na celu złagodzenie niektórych z tych poważnych skutków.

(3) Przypadki pryszczycy, które wystąpiły w kilku Państwach Członkowskich, doprowadziły do przyjęcia środków ochronnych na mocy dyrektywy Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 92/118/EWG(5), w szczególności jej art. 10, oraz na mocy dyrektywy Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 92/118/EWG, w szczególności jej art. 9.

(4) Środki przyjęte przez niektóre państwa trzecie wciąż obowiązują, a w pewnych przypadkach zostały zaostrzone.

(5) W celu ograniczenia szkodliwych skutków dla eksporterów ze Wspólnoty, pryszczyca powinna wchodzić w zakres rozporządzenia (WE) nr 23/2001; w ten sposób należy zezwolić na zastosowanie specjalnych środków wprowadzających odstępstwa oraz na przedłużenie niektórych terminów.

(6) W świetle tej sytuacji niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie niezwłocznie.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Artykuł 1, 2, 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 23/2001 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

1. Niniejsze rozporządzenie stosuje się do produktów wymienionych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999.

2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się wyłącznie w przypadku gdy eksporter udowodni zgodnie z wymogami właściwych organów, że nie mógł dokonać wywozu wskutek:

a) wprowadzenia środków w dziedzinie ochrony zdrowia przez organy krajów przeznaczenia w następstwie wystąpienia przypadków gąbczastej encefalopatii bydła; lub

b) wprowadzenia, w następstwie wykrycia przypadków pryszczycy we Wspólnocie, środków przyjętych zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym lub środków w dziedzinie ochrony zdrowia przez organy krajów przeznaczenia.

Właściwe organy opierają swoją ocenę na dokumentach handlowych określonych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.

Artykuł 2

1. Na żądanie posiadacza, pozwolenia na wywóz wydane na mocy rozporządzenia (WE) nr 1445/95, o które wnioskowano do dnia 30 marca 2001 r., zostają unieważnione, jeżeli ich ważność nie wygasła przed dniem 1 listopada 2000 r., a odnośne zabezpieczenie zostaje zwolnione.

2. Na wniosek eksportera, w przypadku produktów, w odniesieniu do których do dnia 30 marca 2001 r.:

- celne formalności eksportowe zostały dokonane lub które zostały objęte jedną z celnych procedur kontrolnych, określonych w art. 4 i 5 rozporządzenia (EWG) nr 565/80, termin sześćdziesięciu dni na opuszczenie obszaru celnego Wspólnoty, określony w art. 32 ust. 1 lit. b) i) rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 oraz w art. 7 ust. 1 i art. 34 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 800/1999, zostaje przedłużony do 210 dni. Jednakże przedłużenie tego terminu jest ograniczone do dnia 31 grudnia 2001 r.

- celne formalności eksportowe zostały dokonane, ale które jeszcze nie opuściły obszaru celnego Wspólnoty lub zostały objęte jedną z celnych procedur kontrolnych określonych w art. 4 i 5 rozporządzenia (EWG) nr 565/80, eksporter zwraca każdą refundację wypłaconą zaliczkowo, a różne zabezpieczenia odnoszące się do tych operacji zostają zwolnione,

- formalności celne zostały dokonane i które opuściły obszar celny Wspólnoty, mogą zostać ponownie przywiezione i dopuszczone do swobodnego obrotu we Wspólnocie. Eksporter zwraca każdą refundację wypłaconą zaliczkowo, a różne zabezpieczenia odnoszące się do tych operacji zostają zwolnione,

- formalności celne zostały dokonane i które opuściły obszar celny Wspólnoty, mogą zostać ponownie przywiezione i objęte postępowaniem zawieszającym w strefie wolnocłowej, składzie wolnocłowym lub składzie celnym przez maksymalnie 210 dni przed dotarciem do miejsca przeznaczenia. Nie ma to wpływu na wypłatę refundacji za faktyczne miejsca przeznaczenia lub na zabezpieczenie wniesione w odniesieniu do pozwolenia.

Artykuł 3

W drodze odstępstwa od art. 6 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 1964/82, na wniosek eksportera, jeśli celne formalności eksportowe lub formalności związane z objęciem towarów jedną z celnych procedur kontrolnych, określonych w art. 4 i 5 rozporządzenia (EWG) nr 565/80, nie zostały dokonane do dnia 30 marca 2001 r., w odniesieniu do całkowitej ilości mięsa objętej zaświadczeniem, przewidzianym w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1964/82, wydanym przed dniem 30 marca 2001 r., eksporter zachowuje specjalną refundację z tytułu ilości wywożonych i dopuszczonych do konsumpcji w państwie trzecim. Wymagania art. 6 ust. 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 1964/82 nie mają zastosowania w tych przypadkach.

Wyżej wymienione przepisy stosuje się również, jeżeli, w wyniku stosowania ust. 2 art. 2 tiret drugie lub trzecie niniejszego rozporządzenia, część całkowitej ilości objętej zaświadczeniem, przewidzianym w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1964/82 nie została dopuszczona do konsumpcji w państwie trzecim.

Artykuł 4

1. Artykuł 18 ust. 3 lit. a), zmniejszenie o 20 % przewidziane w art. 18 ust. 3 lit. b) tiret drugie, oraz zwiększenie o 10 % i 15 %, określone odpowiednio w art. 25 ust. 1 i w art. 35 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 800/1999 nie mają zastosowania do wywozu dokonanego na podstawie pozwoleń, o które wnioskowano do dnia 30 marca 2001 r.

2. Jeżeli uprawnienie do otrzymania refundacji wywozowej zostaje utracone, kara określona w art. 51 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 800/1999 nie ma zastosowania."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.

(2) Dz.U. L 3 z 6.1.2001, str. 7.

(3) Dz.U. L 91 z 31.3.2001, str. 60.

(4) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.

(5) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

(6) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.127.33

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 908/2001 zmieniające po raz drugi rozporządzenie (WE) nr 23/2001 ustanawiające specjalne środki dla sektora wołowiny, które odstępują od przepisów rozporządzenia (WE) nr 800/1999, rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 i rozporządzenia (EWG) nr 1964/82
Data aktu: 08/05/2001
Data ogłoszenia: 09/05/2001
Data wejścia w życie: 10/05/2001, 01/05/2004