Rozporządzenie 908/2001 zmieniające po raz drugi rozporządzenie (WE) nr 23/2001 ustanawiające specjalne środki dla sektora wołowiny, które odstępują od przepisów rozporządzenia (WE) nr 800/1999, rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 i rozporządzenia (EWG) nr 1964/82

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 908/2001
z dnia 8 maja 2001 r.
zmieniające po raz drugi rozporządzenie (WE) nr 23/2001 ustanawiające specjalne środki dla sektora wołowiny, które odstępują od przepisów rozporządzenia (WE) nr 800/1999, rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 i rozporządzenia (EWG) nr 1964/82

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 29 ust. 2 lit. a), art. 33 ust. 12 i art. 41,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Środki w dziedzinie ochrony zdrowia, przyjęte przez władze niektórych państw trzecich, odnośnie do wywozu bydła i woł owiny w następstwie wystąpienia przypadków gąbczastej encefalopatii bydła, spowodowały poważne skutki ekonomiczne dla eksporterów.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 23/2001(2), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 652/2001(3), wprowadza środki mające na celu złagodzenie niektórych z tych poważnych skutków.

(3) Przypadki pryszczycy, które wystąpiły w kilku Państwach Członkowskich, doprowadziły do przyjęcia środków ochronnych na mocy dyrektywy Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 92/118/EWG(5), w szczególności jej art. 10, oraz na mocy dyrektywy Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 92/118/EWG, w szczególności jej art. 9.

(4) Środki przyjęte przez niektóre państwa trzecie wciąż obowiązują, a w pewnych przypadkach zostały zaostrzone.

(5) W celu ograniczenia szkodliwych skutków dla eksporterów ze Wspólnoty, pryszczyca powinna wchodzić w zakres rozporządzenia (WE) nr 23/2001; w ten sposób należy zezwolić na zastosowanie specjalnych środków wprowadzających odstępstwa oraz na przedłużenie niektórych terminów.

(6) W świetle tej sytuacji niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie niezwłocznie.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wołowiny i Cielęciny,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Artykuł 1, 2, 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 23/2001 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

1. Niniejsze rozporządzenie stosuje się do produktów wymienionych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1254/1999.

2. Niniejsze rozporządzenie stosuje się wyłącznie w przypadku gdy eksporter udowodni zgodnie z wymogami właściwych organów, że nie mógł dokonać wywozu wskutek:

a) wprowadzenia środków w dziedzinie ochrony zdrowia przez organy krajów przeznaczenia w następstwie wystąpienia przypadków gąbczastej encefalopatii bydła; lub

b) wprowadzenia, w następstwie wykrycia przypadków pryszczycy we Wspólnocie, środków przyjętych zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym lub środków w dziedzinie ochrony zdrowia przez organy krajów przeznaczenia.

Właściwe organy opierają swoją ocenę na dokumentach handlowych określonych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.

Artykuł 2

1. Na żądanie posiadacza, pozwolenia na wywóz wydane na mocy rozporządzenia (WE) nr 1445/95, o które wnioskowano do dnia 30 marca 2001 r., zostają unieważnione, jeżeli ich ważność nie wygasła przed dniem 1 listopada 2000 r., a odnośne zabezpieczenie zostaje zwolnione.

2. Na wniosek eksportera, w przypadku produktów, w odniesieniu do których do dnia 30 marca 2001 r.:

- celne formalności eksportowe zostały dokonane lub które zostały objęte jedną z celnych procedur kontrolnych, określonych w art. 4 i 5 rozporządzenia (EWG) nr 565/80, termin sześćdziesięciu dni na opuszczenie obszaru celnego Wspólnoty, określony w art. 32 ust. 1 lit. b) i) rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 oraz w art. 7 ust. 1 i art. 34 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 800/1999, zostaje przedłużony do 210 dni. Jednakże przedłużenie tego terminu jest ograniczone do dnia 31 grudnia 2001 r.

- celne formalności eksportowe zostały dokonane, ale które jeszcze nie opuściły obszaru celnego Wspólnoty lub zostały objęte jedną z celnych procedur kontrolnych określonych w art. 4 i 5 rozporządzenia (EWG) nr 565/80, eksporter zwraca każdą refundację wypłaconą zaliczkowo, a różne zabezpieczenia odnoszące się do tych operacji zostają zwolnione,

- formalności celne zostały dokonane i które opuściły obszar celny Wspólnoty, mogą zostać ponownie przywiezione i dopuszczone do swobodnego obrotu we Wspólnocie. Eksporter zwraca każdą refundację wypłaconą zaliczkowo, a różne zabezpieczenia odnoszące się do tych operacji zostają zwolnione,

- formalności celne zostały dokonane i które opuściły obszar celny Wspólnoty, mogą zostać ponownie przywiezione i objęte postępowaniem zawieszającym w strefie wolnocłowej, składzie wolnocłowym lub składzie celnym przez maksymalnie 210 dni przed dotarciem do miejsca przeznaczenia. Nie ma to wpływu na wypłatę refundacji za faktyczne miejsca przeznaczenia lub na zabezpieczenie wniesione w odniesieniu do pozwolenia.

Artykuł 3

W drodze odstępstwa od art. 6 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 1964/82, na wniosek eksportera, jeśli celne formalności eksportowe lub formalności związane z objęciem towarów jedną z celnych procedur kontrolnych, określonych w art. 4 i 5 rozporządzenia (EWG) nr 565/80, nie zostały dokonane do dnia 30 marca 2001 r., w odniesieniu do całkowitej ilości mięsa objętej zaświadczeniem, przewidzianym w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1964/82, wydanym przed dniem 30 marca 2001 r., eksporter zachowuje specjalną refundację z tytułu ilości wywożonych i dopuszczonych do konsumpcji w państwie trzecim. Wymagania art. 6 ust. 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 1964/82 nie mają zastosowania w tych przypadkach.

Wyżej wymienione przepisy stosuje się również, jeżeli, w wyniku stosowania ust. 2 art. 2 tiret drugie lub trzecie niniejszego rozporządzenia, część całkowitej ilości objętej zaświadczeniem, przewidzianym w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1964/82 nie została dopuszczona do konsumpcji w państwie trzecim.

Artykuł 4

1. Artykuł 18 ust. 3 lit. a), zmniejszenie o 20 % przewidziane w art. 18 ust. 3 lit. b) tiret drugie, oraz zwiększenie o 10 % i 15 %, określone odpowiednio w art. 25 ust. 1 i w art. 35 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 800/1999 nie mają zastosowania do wywozu dokonanego na podstawie pozwoleń, o które wnioskowano do dnia 30 marca 2001 r.

2. Jeżeli uprawnienie do otrzymania refundacji wywozowej zostaje utracone, kara określona w art. 51 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 800/1999 nie ma zastosowania."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.

(2) Dz.U. L 3 z 6.1.2001, str. 7.

(3) Dz.U. L 91 z 31.3.2001, str. 60.

(4) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.

(5) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

(6) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.127.33

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 908/2001 zmieniające po raz drugi rozporządzenie (WE) nr 23/2001 ustanawiające specjalne środki dla sektora wołowiny, które odstępują od przepisów rozporządzenia (WE) nr 800/1999, rozporządzenia (EWG) nr 3719/88, rozporządzenia (WE) nr 1291/2000 i rozporządzenia (EWG) nr 1964/82
Data aktu: 08/05/2001
Data ogłoszenia: 09/05/2001
Data wejścia w życie: 10/05/2001, 01/05/2004