Rozporządzenie 902/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 978/2000 nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz włókien syntetycznych z poliestru pochodzących z Australii, Indonezji i Tajwanu

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 902/2001
z dnia 7 maja 2001 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 978/2000 nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz włókien syntetycznych z poliestru pochodzących z Australii, Indonezji i Tajwanu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2026/97 z dnia 6 października 1997 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), w szczególności jego art. 15,

uwzględniając wniosek przedstawiony przez Komisję, po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 978/2000(2) nałożyło ostateczne cło wyrównawcze na przywóz włókien syntetycznych z poliestru pochodzących z Australii, Indonezji i Tajwanu.

(2) W następstwie dwóch skarg złożonych do Sądu Pierwszej Instancji przeciwko Radzie przez tajwańskich producentów eksportujących, ubiegających się o unieważnienie rozporządzenia (WE) nr 978/2000 zgodnie z art. 230 Traktatu, stało się oczywiste, że część metodologii zastosowanej w celu ustalenia poziomu subsydiowania w odniesieniu do Tajwanu w rozporządzeniu (WE) nr 978/2000 jest niezgodna ze sposobem analizowania i traktowania przez instytucje wspólnotowe praktycznie identycznych danych w kolejnych postępowaniach. W przypadku jednego konkretnego programu subsydiowania, "ulgę podatkową z tytułu zakupienia sprzętu zautomatyzowanego i przeznaczonego do kontroli zanieczyszczeń", przyznawaną za sprzęt zakupywany na miejscu, uznano za podlegającą opłacie wyrównawczej, zgodnie z rozporządzeniem będącym przedmiotem skargi. Jednakże obliczenia dotyczące kwoty subsydium objętej opłatą wyrównawczą uzyskane tą metodą zostały zmienione w kolejnych postępowaniach dotyczących przywozu niektórych rodzajów politereftalanu etylenu pochodzącego z Tajwanu. Dokonano odniesienia do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1741/2000(3), rozporządzenia Rady (WE) nr 2603/2000(4), między innymi kończących postępowanie antysubsydyjne dotyczące przywozu niektórych rodzajów politereftalanu etylenu pochodzącego z Tajwanu. W takiej sytuacji zdecydowano dokonać ponownej analizy obliczeń dotyczących kwoty subsydium w przypadku przywozu z Tajwanu, w szczególności w celu ustalenia, czy zastosowanie zmienionej metody miałoby realny wpływ na wyniki w odniesieniu do tego kraju. Stwierdzono, że ten konkretny program subsydiowania istnieje tylko w Tajwanie i dlatego nie uznano go za część dochodzenia w sprawie subsydiowania dotyczącego przywozu z Australii i Indonezji.

(3) Ponowne badanie w odniesieniu do Tajwanu wykazało, że zmieniona metoda doprowadziła do ustalenia subsydiów de minimis, tj. na ogólnokrajowym poziomie subsydiowania poniżej 1 %. Dlatego środki wyrównawcze dotyczące przywozu włókien poliestrowych z Tajwanu powinny zostać uchylone z mocą wsteczną.

(4) W odniesieniu do potencjalnego skutku uchylenia środków w odniesieniu do Tajwanu dla wstępnych ustaleń dotyczących przywozu włókien syntetycznych z poliestru z Australii i Indonezji, zbadano, czy ustalenia dotyczące subsydiowania de minimis w odniesieniu do Tajwanu w sposób niekorzystny wpływają na wnioski dotyczące szkody, skutku przyczynowego i interesu Wspólnoty. Stwierdzono, że, biorąc pod uwagę znaczny wzrost wielkości przywozu i udziału w rynku oraz wysoki poziom podcięcia cenowego w odniesieniu do przywozu pochodzącego z Australii i Indonezji, wstępne ustalenia nie są podważone, o ile dotyczą one przywozu z tych krajów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 978/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Nakłada się ostateczne cło wyrównawcze na przywóz włókien odcinkowych syntetycznych z poliestrów, niezgrzeblonych, nieczesanych ani nieprzerobionych w inny sposób do przędzenia:, objętych kodem CN 5503 20 00 i pochodzących z Australii i Indonezji.";

2) W art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Stawkę celną stosowaną do podstawy netto, franco granica Wspólnoty, przed opłaceniem cła, dla produktów wytworzonych przez wymienione przedsiębiorstwa, ustala się w następujący sposób dla produktów pochodzących z:

1. Australii

Przedsiębiorstwo

Stawka celna(%)

Dodatkowy kod TARIC

Leading Synthetics Pty Ltd, Melbourne, Victoria

6,0

A059

Wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa australijskie

6,0

A999

2. Indonezji

Przedsiębiorstwo

Stawka celna (%)

Dodatkowy kod TARIC

PT. Indorama Synthetics TbK

Graha Irama, 17th floor

J1. H. R. Rasuna Said Blok X-l Kav. 1-2

PO Box 3375

Jakarta 12950

0

A051

PT. Panasia Indosyntec TbK

J1. Garuda 153/74

Bandung 40184

0

A052

PT. Susilia Indah Synthetic Fiber Industries

J1. Kh. Zainul Arifin Kompleks

Ketapang Indah

Blok B 1 n. 23

Jakarta 11.140

0

A054

PT. GT Petrochem Industries TbK

Exim Melati Building, 9th floor

J1. M.H. Thamrin Kav. 8-9

Jakarta 10230

0

A053

PT. Teijin Indonesia Fiber Corporation TbK

5th floor Mid Plaza 1

J1. Jend. Sudiman Kav. 10-11

Jakarta 10220

0

A055

Wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa

10

A999"

3) W art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"Kwoty zabezpieczone z tytułu tymczasowego cła wyrównawczego na przywóz z Australii, na mocy rozporządzenia (WE) nr 123/2000, zostają pobrane według stawki cła nałożonego ostatecznie niniejszym rozporządzeniem. Kwoty zabezpieczone przekraczające stawki ostatecznego cła wyrównawczego zostają zwolnione.".

Artykuł  2

Wszelkie cła wyrównawcze pobrane w odniesieniu do przywozu z Tajwanu na mocy rozporządzenia (WE) nr 978/2000 zostają zwrócone zainteresowanym importerom.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł 1 stosuje się z mocą od dnia 13 maja 2000 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 maja 2001 r.

W imieniu Rady
B. RINGHOLM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 288 z 21.10.1997, str. 1.

(2) Dz.U. L 113 z 12.5.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 199 z 5.8.2000, str. 6.

(4) Dz.U. L 301 z 30.11.2000, str. 1.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.127.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 902/2001 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 978/2000 nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz włókien syntetycznych z poliestru pochodzących z Australii, Indonezji i Tajwanu
Data aktu: 07/05/2001
Data ogłoszenia: 09/05/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/05/2001, 13/05/2000