Decyzja 2001/295/WE w sprawie ustanowienia środków podejmowanych przed zniesieniem ograniczeń stosowanych zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 85/511/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 kwietnia 2001 r.
w sprawie ustanowienia środków podejmowanych przed zniesieniem ograniczeń stosowanych zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 85/511/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 1094)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/295/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 kwietnia 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotycząca kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/118/EWG(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/118/EWG, w szczególności jej art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 85/511/EWG z dnia 18 listopada 1985 r.(4), ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, wprowadziła wspólnotowe środki zwalczania pryszczycy.

(2) Ustanowienie, zgodnie z art. 9 tej dyrektywy, strefy ochronnej i strefy dozoru wokół potwierdzonego ogniska choroby jest niezbędnym elementem jej zwalczania, jednakże dyrektywa nie przewiduje środków, które należy podjąć przed zniesieniem ograniczeń zastosowanych w tych strefach.

(3) Po otrzymaniu sprawozdań dotyczących ognisk pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, we Francji, w Niderlandach i Irlandii w celu wzmocnienia środków podjętych przez Państwa Członkowskie Komisja w ramach dyrektywy 85/511/EWG przyjęła decyzje 2001/172/WE(5), 2001/208/WE(6), 2001/223/WE(7) i 2001/234/WE(8) dotyczące niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w poszczególnych Państwach Członkowskich.

(4) Obecna epidemia objęła dużą liczbę zwierząt z gatunków podatnych, u których objawy kliniczne były bardzo łagodne, i dlatego brak występowania choroby musi być udowodniony właściwymi testami laboratoryjnymi.

(5) Wydaje się stosowne, aby ustanowić minimalne wymagania w stosunku do środków podejmowanych przed zniesieniem ograniczeń stosowanych w strefach ochronnych i strefach dozoru.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji nie mają zastosowania do Wielkiej Brytanii z powodu sytuacji epidemiologicznej, która jest odmienna i nieporównywalna z innymi częściami Wspólnoty.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Irlandia Północna i Państwa Członkowskie oprócz Zjednoczonego Królestwa zapewniają podjęcie następujących środków w strefach ustanowionych zgodnie z dyrektywą 85/511/EWG przed zniesieniem ograniczeń przewidzianych w art. 9 tej dyrektywy:

1. Środki zastosowane w strefie ochronnej zostają utrzymane do czasu spełnienia następujących wymagań:

a) co najmniej 15 dni upłynęło od czasu wyeliminowania wszystkich zwierząt z gatunków podatnych z gospodarstwa określonego w art. 5 dyrektywy 85/511/EWG i od ukończeniu wstępnego oczyszczenia i dezynfekcji, przeprowadzanych zgodnie z art. 10 tej dyrektywy, oraz

b) przeprowadzone badania wykazały wyniki ujemne we wszystkich gospodarstwach położonych w obrębie strefy, w której trzymane są zwierzęta z gatunków podatnych.

Badanie przeprowadzane jest zgodnie z przepisami pkt 1 Załącznika i obejmuje środki przewidziane w ppkt 2.2 Załącznika, jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna, w szczególności w stosunku do małych przeżuwaczy zarażonych pryszczycą oraz na podstawie przepisów ppkt 2.1 i 2.4 Załącznika.

2. Środki zastosowane w strefie dozoru zostają utrzymane do czasu spełnienia następujących wymagań:

a) co najmniej 30 dni upłynęło od czasu wyeliminowania wszystkich zwierząt z gatunków podatnych z gospodarstwa określonego w art. 5 dyrektywy 85/511/EWG i od ukończeniu wstępnego oczyszczenia i dezynfekcji, przeprowadzanych zgodnie z art. 10 tej dyrektywy, oraz

b) wymagania ustanowione w ust. 1 lit. b) zostały spełnione w poszczególnych strefach,

c) przeprowadzone badania wykazały wyniki ujemne we wszystkich gospodarstwach położonych w obrębie strefy, w których trzymane są zwierzęta z gatunków podatnych. Badanie przeprowadzane jest zgodnie z przepisami pkt 1 Załącznika i obejmuje środki przewidziane w ppkt 2.3 Załącznika, jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna, w szczególności w stosunku do małych przeżuwaczy zarażonych pryszczycą oraz na podstawie przepisów ppkt 2.1 i 2.4 Załącznika.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 kwietnia 2001 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

(3) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

(4) Dz.U. L 315 z 26.11.1985, str. 11.

(5) Dz.U. L 62 z 2.3.2001, str. 22.

(6) Dz.U. L 73 z 15.3.2001, str. 38.

(7) Dz.U. L 82 z 22.3.2001, str. 29.

(8) Dz.U. L 84 z 23.3.2001, str. 62.

ZAŁĄCZNIK 

1. BADANIA KLINICZNE

1.1. Gospodarstwa powinny poddać badaniom klinicznym wszystkie zwierzęta z gatunków podatnych w celu zbadania oznak lub symptomów pryszczycy.

1.2. Należy zwracać szczególną uwagę na zwierzęta, które z dużym prawdopodobieństwem mogły być narażone na zarażenie wirusem pryszczycy, szczególnie podczas transportu z gospodarstw wysokiego ryzyka lub przez bliski kontakt z osobami lub sprzętem, które miały styczność z gospodarstwami wysokiego ryzyka.

1.3. Badania kliniczne powinny także uwzględniać przenoszenie pryszczycy i sposób, w jaki trzymane są zwierzęta z gatunków podatnych.

1.4. Odpowiednie rejestry przechowywane w gospodarstwach powinny zostać szczegółowo zbadane ze szczególnym uwzględnieniem danych o zachorowalności, śmiertelności i poronieniach, obserwacjach klinicznych, zmianach w produktywności i spożyciu paszy, zakupie i sprzedaży zwierząt, przebywaniu w gospodarstwach osób prawdopodobnie zarażonych i innych informacji ważnych w wywiadzie medycznym.

2. PROCEDURY POBIERANIA PRÓBEK

2.1. Pobieranie próbek serologicznych jest przeprowadzane zgodnie z zaleceniami zespołu epidemiologicznego ustanowionego w ramach planów gotowości i uzupełnia bez uszczerbku dla wymagań ppkt 2.2 i 2.3 przepisy dotyczące dowodów na brak występowania wcześniejszego zakażenia.

Środki mające zastosowanie do gospodarstw, w których trzymane są owce i kozy, mogą w takim samym stopniu być stosowane w stosunku do gospodarstw, w których trzymane są inne zwierzęta podatne, z uwzględnieniem zaleceń zespołu epidemiologicznego.

2.2. Wszystkie gospodarstwa w granicach strefy, w której owce i kozy nie przebywały w bezpośredniej i bliskiej styczności z bydłem w okresie co najmniej 21 dni przed pobraniem próbek, zostają objęte badaniami zgodnie z Protokołem pobierania próbek właściwym do wykrycia co najmniej 5 % występowania choroby, z co najmniej 95 %

pewnością.

2.3. Wszystkie gospodarstwa w granicach strefy, w której podejrzewa się obecność pryszczycy, przy równoczesnym braku objawów klinicznych, szczególnie w przypadku owiec i kóz, zostają poddane badaniu. Do celów tego badania stosuje się odpowiedni model wieloetapowego pobierania próbek, zapewniający, że próbki są pobierane:

2.3.1. w gospodarstwach we wszystkich jednostkach administracyjnych mieszczących się w granicach strefy, w której owce i kozy nie zostały narażone na bezpośrednią i bliską styczność z bydłem w okresie co najmniej 30 dni przed pobraniem próbek, i

2.3.2. w jak najbardziej licznej grupie gospodarstw określonych w ppkt 2.3.1, niezbędnej do wykrycia z 95 % pewnością przynajmniej jednego zakażonego gospodarstwa, w przypadku gdy występowanie choroby wynosi 2 % i jest w równym stopniu przenoszone w obrębie strefy (maksymalnie 150 gospodarstw), oraz

2.3.3. od takiej liczby owiec i kóz na gospodarstwo, jaka jest niezbędna do wykrycia co najmniej 5 % występowania choroby w stadzie z co najmniej 95 % pewnością, lecz z liczby nie większej niż 60 próbek na gospodarstwo i od wszystkich owiec i kóz, jeżeli ich liczba w stadzie nie przekracza 15 sztuk.

2.4. Działania rozpoczną się co najmniej 21 dni po wyeliminowaniu podatnych zwierząt z zakażonych gospodarstw i po przeprowadzeniu wstępnego oczyszczania i dezynfekcji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.100.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/295/WE w sprawie ustanowienia środków podejmowanych przed zniesieniem ograniczeń stosowanych zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 85/511/EWG
Data aktu: 10/04/2001
Data ogłoszenia: 11/04/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/04/2001