Decyzja 2001/295/WE w sprawie ustanowienia środków podejmowanych przed zniesieniem ograniczeń stosowanych zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 85/511/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 kwietnia 2001 r.
w sprawie ustanowienia środków podejmowanych przed zniesieniem ograniczeń stosowanych zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 85/511/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2001) 1094)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/295/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 kwietnia 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotycząca kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/118/EWG(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/118/EWG, w szczególności jej art. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 85/511/EWG z dnia 18 listopada 1985 r.(4), ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, wprowadziła wspólnotowe środki zwalczania pryszczycy.

(2) Ustanowienie, zgodnie z art. 9 tej dyrektywy, strefy ochronnej i strefy dozoru wokół potwierdzonego ogniska choroby jest niezbędnym elementem jej zwalczania, jednakże dyrektywa nie przewiduje środków, które należy podjąć przed zniesieniem ograniczeń zastosowanych w tych strefach.

(3) Po otrzymaniu sprawozdań dotyczących ognisk pryszczycy w Zjednoczonym Królestwie, we Francji, w Niderlandach i Irlandii w celu wzmocnienia środków podjętych przez Państwa Członkowskie Komisja w ramach dyrektywy 85/511/EWG przyjęła decyzje 2001/172/WE(5), 2001/208/WE(6), 2001/223/WE(7) i 2001/234/WE(8) dotyczące niektórych środków ochronnych w odniesieniu do pryszczycy w poszczególnych Państwach Członkowskich.

(4) Obecna epidemia objęła dużą liczbę zwierząt z gatunków podatnych, u których objawy kliniczne były bardzo łagodne, i dlatego brak występowania choroby musi być udowodniony właściwymi testami laboratoryjnymi.

(5) Wydaje się stosowne, aby ustanowić minimalne wymagania w stosunku do środków podejmowanych przed zniesieniem ograniczeń stosowanych w strefach ochronnych i strefach dozoru.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji nie mają zastosowania do Wielkiej Brytanii z powodu sytuacji epidemiologicznej, która jest odmienna i nieporównywalna z innymi częściami Wspólnoty.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Irlandia Północna i Państwa Członkowskie oprócz Zjednoczonego Królestwa zapewniają podjęcie następujących środków w strefach ustanowionych zgodnie z dyrektywą 85/511/EWG przed zniesieniem ograniczeń przewidzianych w art. 9 tej dyrektywy:

1. Środki zastosowane w strefie ochronnej zostają utrzymane do czasu spełnienia następujących wymagań:

a) co najmniej 15 dni upłynęło od czasu wyeliminowania wszystkich zwierząt z gatunków podatnych z gospodarstwa określonego w art. 5 dyrektywy 85/511/EWG i od ukończeniu wstępnego oczyszczenia i dezynfekcji, przeprowadzanych zgodnie z art. 10 tej dyrektywy, oraz

b) przeprowadzone badania wykazały wyniki ujemne we wszystkich gospodarstwach położonych w obrębie strefy, w której trzymane są zwierzęta z gatunków podatnych.

Badanie przeprowadzane jest zgodnie z przepisami pkt 1 Załącznika i obejmuje środki przewidziane w ppkt 2.2 Załącznika, jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna, w szczególności w stosunku do małych przeżuwaczy zarażonych pryszczycą oraz na podstawie przepisów ppkt 2.1 i 2.4 Załącznika.

2. Środki zastosowane w strefie dozoru zostają utrzymane do czasu spełnienia następujących wymagań:

a) co najmniej 30 dni upłynęło od czasu wyeliminowania wszystkich zwierząt z gatunków podatnych z gospodarstwa określonego w art. 5 dyrektywy 85/511/EWG i od ukończeniu wstępnego oczyszczenia i dezynfekcji, przeprowadzanych zgodnie z art. 10 tej dyrektywy, oraz

b) wymagania ustanowione w ust. 1 lit. b) zostały spełnione w poszczególnych strefach,

c) przeprowadzone badania wykazały wyniki ujemne we wszystkich gospodarstwach położonych w obrębie strefy, w których trzymane są zwierzęta z gatunków podatnych. Badanie przeprowadzane jest zgodnie z przepisami pkt 1 Załącznika i obejmuje środki przewidziane w ppkt 2.3 Załącznika, jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna, w szczególności w stosunku do małych przeżuwaczy zarażonych pryszczycą oraz na podstawie przepisów ppkt 2.1 i 2.4 Załącznika.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 kwietnia 2001 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

(3) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

(4) Dz.U. L 315 z 26.11.1985, str. 11.

(5) Dz.U. L 62 z 2.3.2001, str. 22.

(6) Dz.U. L 73 z 15.3.2001, str. 38.

(7) Dz.U. L 82 z 22.3.2001, str. 29.

(8) Dz.U. L 84 z 23.3.2001, str. 62.

ZAŁĄCZNIK 

1. BADANIA KLINICZNE

1.1. Gospodarstwa powinny poddać badaniom klinicznym wszystkie zwierzęta z gatunków podatnych w celu zbadania oznak lub symptomów pryszczycy.

1.2. Należy zwracać szczególną uwagę na zwierzęta, które z dużym prawdopodobieństwem mogły być narażone na zarażenie wirusem pryszczycy, szczególnie podczas transportu z gospodarstw wysokiego ryzyka lub przez bliski kontakt z osobami lub sprzętem, które miały styczność z gospodarstwami wysokiego ryzyka.

1.3. Badania kliniczne powinny także uwzględniać przenoszenie pryszczycy i sposób, w jaki trzymane są zwierzęta z gatunków podatnych.

1.4. Odpowiednie rejestry przechowywane w gospodarstwach powinny zostać szczegółowo zbadane ze szczególnym uwzględnieniem danych o zachorowalności, śmiertelności i poronieniach, obserwacjach klinicznych, zmianach w produktywności i spożyciu paszy, zakupie i sprzedaży zwierząt, przebywaniu w gospodarstwach osób prawdopodobnie zarażonych i innych informacji ważnych w wywiadzie medycznym.

2. PROCEDURY POBIERANIA PRÓBEK

2.1. Pobieranie próbek serologicznych jest przeprowadzane zgodnie z zaleceniami zespołu epidemiologicznego ustanowionego w ramach planów gotowości i uzupełnia bez uszczerbku dla wymagań ppkt 2.2 i 2.3 przepisy dotyczące dowodów na brak występowania wcześniejszego zakażenia.

Środki mające zastosowanie do gospodarstw, w których trzymane są owce i kozy, mogą w takim samym stopniu być stosowane w stosunku do gospodarstw, w których trzymane są inne zwierzęta podatne, z uwzględnieniem zaleceń zespołu epidemiologicznego.

2.2. Wszystkie gospodarstwa w granicach strefy, w której owce i kozy nie przebywały w bezpośredniej i bliskiej styczności z bydłem w okresie co najmniej 21 dni przed pobraniem próbek, zostają objęte badaniami zgodnie z Protokołem pobierania próbek właściwym do wykrycia co najmniej 5 % występowania choroby, z co najmniej 95 %

pewnością.

2.3. Wszystkie gospodarstwa w granicach strefy, w której podejrzewa się obecność pryszczycy, przy równoczesnym braku objawów klinicznych, szczególnie w przypadku owiec i kóz, zostają poddane badaniu. Do celów tego badania stosuje się odpowiedni model wieloetapowego pobierania próbek, zapewniający, że próbki są pobierane:

2.3.1. w gospodarstwach we wszystkich jednostkach administracyjnych mieszczących się w granicach strefy, w której owce i kozy nie zostały narażone na bezpośrednią i bliską styczność z bydłem w okresie co najmniej 30 dni przed pobraniem próbek, i

2.3.2. w jak najbardziej licznej grupie gospodarstw określonych w ppkt 2.3.1, niezbędnej do wykrycia z 95 % pewnością przynajmniej jednego zakażonego gospodarstwa, w przypadku gdy występowanie choroby wynosi 2 % i jest w równym stopniu przenoszone w obrębie strefy (maksymalnie 150 gospodarstw), oraz

2.3.3. od takiej liczby owiec i kóz na gospodarstwo, jaka jest niezbędna do wykrycia co najmniej 5 % występowania choroby w stadzie z co najmniej 95 % pewnością, lecz z liczby nie większej niż 60 próbek na gospodarstwo i od wszystkich owiec i kóz, jeżeli ich liczba w stadzie nie przekracza 15 sztuk.

2.4. Działania rozpoczną się co najmniej 21 dni po wyeliminowaniu podatnych zwierząt z zakażonych gospodarstw i po przeprowadzeniu wstępnego oczyszczania i dezynfekcji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.100.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/295/WE w sprawie ustanowienia środków podejmowanych przed zniesieniem ograniczeń stosowanych zgodnie z art. 9 dyrektywy Rady 85/511/EWG
Data aktu: 10/04/2001
Data ogłoszenia: 11/04/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/04/2001