uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Punkt 2 lit. e) część IX "Opodatkowanie" załącznika XV do Aktu przystąpienia z 1994 r. upoważniał Republikę Austrii do odstępstwa od art. 28 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (3) (zwana dalej "szóstą dyrektywą VAT") i do stosowania obniżonej stawki w odniesieniu do wynajmu nieruchomości na użytek mieszkalny do dnia 31 grudnia 1998 r., pod warunkiem że stawka ta nie będzie niższa od 10 %.
(2) Na mocy art. 13(B) lit. b) szóstej dyrektywy VAT wynajem nieruchomości na użytek mieszkalny w Austrii jest zwolniony z podatku VAT od dnia 1 stycznia 1999 r. bez prawa do odliczenia wkładu podatkowego. Jednak na mocy art. 13(C) lit. a) tej dyrektywy Austria może przyznać podatnikom prawo wyboru opodatkowania. W takim przypadku zastosowanie ma zwykła stawka VAT i zwykłe zasady odliczania.
(3) Republika Austrii uważa, że działanie to ma nadal zasadnicze znaczenie, głównie ze względu na to, że nadal obowiązuje przejściowy system VAT i sytuacja nie zmieniła się zasadniczo od negocjacji Aktu przystąpienia z 1994 r.
(4) Republika Austrii uważa również, że rezygnacja ze zmniejszonej stawki 10 % w sposób nieunikniony prowadziłaby do wzrostu ceny wynajmu nieruchomości dla konsumentów końcowych.
(5) Republika Portugalii stosowała zmniejszoną stawkę 8 % na usługi gastronomiczne od dnia 1 stycznia 1991 r. Na mocy art. 28 ust. 2 lit. d) szóstej dyrektywy VAT Portugalii zezwolono na dalsze stosowanie tej stawki. Jednak po całościowej zmianie stawek i z powodów politycznych oraz budżetowych usługi gastronomiczne podlegały zwykłej stawce od 1992 r.
(6) Republika Portugalii pragnie ponownie wprowadzić zmniejszoną stawkę na te usługi uzasadniając to tym, że utrzymywanie zwykłej stawki miało negatywne konsekwencje, powodując w szczególności utratę miejsc pracy i wzrost nielegalnego zatrudnienia oraz że stosowanie zwykłej stawki podwyższało ceny usług gastronomicznych dla konsumenta końcowego.
(7) Ponieważ rozpatrywane odstępstwo dotyczy świadczenia usług w obrębie jednego Państwa Członkowskiego można uznać, że nie istnieje ryzyko zakłócenia konkurencji.
(8) W takich okolicznościach można rozważyć powrót do wcześniejszej sytuacji zarówno w przypadku Republiki Austrii, jak i w przypadku Republiki Portugalii, pod warunkiem że stosowanie tego odstępstwa będzie ograniczać się do okresu przejściowego określonego w art. 281 szóstej dyrektywy VAT. Jednak Republika Austrii musi podjąć niezbędne kroki, aby zapewnić, że zmniejszona stawka nie będzie miała negatywnego wpływu na środki własne Wspólnot Europejskich z tytułu VAT, dla których podstawa opodatkowania musi być przywrócona zgodnie z rozporządzeniem (EWG, Euratom) nr 1553/89 (4),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
J. SÓCRATES | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia przedstawiona dnia 15 marca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 75 z 15.3.2000, str. 21.
(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/85/WE (Dz.U. L 277 z 28.10.1999, str. 34).
(4) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.84.24 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2000/17/WE zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - przepisy przejściowe przyznane Republice Austrii i Republice Portugalii |
Data aktu: | 30/03/2000 |
Data ogłoszenia: | 05/04/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 05/04/2000, 01/01/1999 |