Decyzja 2000/261/WSiSW w sprawie poprawy wymiany informacji w celu zwalczania fałszowania dokumentów podróży

DECYZJA RADY
z dnia 27 marca 2000 r.
w sprawie poprawy wymiany informacji w celu zwalczania fałszowania dokumentów podróży

(2000/261/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 1 kwietnia 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 34 ust. 2 lit. c),

uwzględniając inicjatywę Republiki Federalnej Niemiec (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fałszowanie dokumentów podróży wzrosło do alarmującego stopnia.

(2) Skomputeryzowany system przechowywania i przesyłu obrazów (FADO) został ustanowiony wspólnym działaniem Rady z dnia 3 grudnia 1998 r. (3)

(3) Poprawa wymiany informacji o sfałszowanych dokumentach podróży umożliwi ograniczenie fałszowania dokumentów, a przez to efektywnie przyczyni się do zwalczania przestępczości i przemytu ludzi.

(4) Wykorzystanie standaryzowanego zbierania informacji ułatwi i przyśpieszy prowadzenie postępowań karnych.

(5) Niniejsza decyzja nie ma wpływu na kompetencje Państw Członkowskich odnoszące się do uznawania paszportów, dokumentów podróży, wiz lub innych dokumentów tożsamości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
W celu dalszej poprawy wymiany między Państwami Członkowskimi informacji o fałszywych dokumentach, wykorzystywany jest system sprawozdawania, mający na celu wykrywanie sfałszowanych dokumentów podróży. Celem systemu jest:

a) ułatwienie wykrywania w trakcie kontroli sfałszowanych dokumentów; oraz

b) zwiększenie skuteczności poszukiwania skradzionych dokumentów podróży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na numer seryjny dokumentu podróży.

2.
Wymiana informacji nie obejmuje szczegółowych danych osobistych.
Artykuł  2
1.
Standardowy formularz określony w załączniku I wykorzystywany jest do celów przekazywania informacji zgodnie z art. 1.
2.
Centralna jednostka każdego Państwa Członkowskiego bezpośrednio i niezwłocznie wymienia informacje z centralną jednostką każdego z pozostałych Państw Członkowskich. Zawiadamia również Sekretariat Generalny Rady.
Artykuł  3
1.
Do celów jednolitego zbierania informacji, które mogą być wymagane do późniejszych postępowań karnych odnoszących się do fałszowania dokumentów podróży, Państwa Członkowskie wykorzystują, w jak najpełniejszym stopniu, ankietę, określoną w załączniku II.
2.
Dane wymagane do postępowań karnych, określonych w ust. 1, są przekazywane innym Państwom Członkowskim zgodnie z prawem krajowym i konwencjami międzynarodowymi.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w trzy miesiące po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 marca 2000 r.

W imieniu Rady
F. GOMES
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 176 z 22.6.1999, str. 1.

(2) Opinia wydana dnia 19 listopada 1999 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 333 z 9.12.1998, str. 4.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

ZAŁĄCZNIK  II

ANKIETA

do badania użytkowników sfałszowanych dokumentów w związku z informacją ad hoc Państw Członkowskich Unii Europejskiej o sfałszowanych dokumentach podróży

1. Dane związane z użytkownikiem dokumentu

(niezbędne do dalszego dochodzenia, wezwań sądowych itd.):

Nazwisko, imię, inne imiona/pseudonim/przezwisko, data urodzenia, miejsce urodzenia, płeć, przynależność państwowa, adres do kontaktu.

2. Informacja dotycząca trasy podróży oraz powodu wykorzystania sfałszowanego dokumentu

3. Informacje dotyczące fałszerza/wytwórcy/osoby handlującej/organizacji

3.1. Kiedy, gdzie (1) i od kogo (2) został otrzymany sfałszowany dokument?

3.2. Kiedy i gdzie (1) miał miejsce pierwszy kontakt?

3.3. Jakie warunki należało spełnić, aby otrzymać dokument?

(Zdjęcia paszportowe, podpisy, zadatek itp.)

3.4. Kiedy, jak i gdzie (1) został przekazany sfałszowany dokument?

Czy zorganizowano miejsce spotkania?

3.5. Ile kosztował sfałszowany dokument?

3.6. Kiedy, jak i gdzie (1) przekazano pieniądze?

3.7. W jakim zakresie inne osoby brały udział? Kto?

Czy znane są inne zaangażowane osoby? Pośrednicy? (2)

3.8. Kim jest (2) fałszerz i gdzie (1) wyprodukowano sfałszowany dokument?

3.9. Czy możliwe było otrzymanie innych dokumentów (sfałszowanych)?

3.10. Kto (2) jeszcze otrzymał podobny sfałszowany dokument?

3.11. Gdzie(1) są Pańskie/Pani prawdziwe dokumenty?

(Jeżeli zostały przekazane innej osobie, na przykład przemytnikowi (2), dokładne dane paszportowe, włącznie z numerem paszportu)

3.12. Czy może Pan/Pani podać inne związane z tą sprawą informacje?

______

(1) W przypadku określenia miejsca proszę wskazać:

Państwo, miasto, budynek, mieszkanie, przedsiębiorstwo, stację kolejową, restaurację, inną lokalizację, środki transportu, dokładne oznaczenie i/lub opis.

(2) Dane osobowe, nazwisko, imię, inne imiona/pseudonim/przezwisko, data urodzenia, miejsce urodzenia, płeć, przynależność państwowa oraz inne ważne informacje, na przykład opis osoby, wiek z wyglądu, wzrost, waga, kolor włosów, znaki szczególne, język, adresy, numery telefonów, pojazdy (marka, kolor, tablica rejestracyjna, cechy szczególne).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.81.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/261/WSiSW w sprawie poprawy wymiany informacji w celu zwalczania fałszowania dokumentów podróży
Data aktu: 27/03/2000
Data ogłoszenia: 01/04/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/07/2000