RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 14 akapit trzeci,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Definicje "rządu", "deficytu" i "inwestycji" są ustanowione w Protokole w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz w rozporządzeniu (WE) nr 3605/93(2) poprzez odwołanie się do europejskiego systemu zintegrowanych rachunkowości gospodarczych. Rozporządzenie (WE) nr 2223/96(3) zastąpiło ten system wprowadzając europejski system rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (zwany dalej "ESA 95").
(2) Definicja "długu publicznego" ustanowiona w Protokole w sprawie procedury nadmiernego deficytu oraz w rozporządzeniu (WE) nr 3605/93 wymaga dalszego sprecyzowania poprzez odwołanie się do kodów klasyfikacyjnych ESA 95 w przypadku pochodnych instrumentów finansowych, w rozumieniu przyjętym w ESA 95, nie ma nominalnej wartości identycznej z wartością nominalną innych papierów dłużnych, dlatego też pochodne instrumenty finansowe nie powinny być włączane do pasywów, z których wynika dług publiczny, w rozumieniu Protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu. W przypadku pasywów stanowiących przedmiot umów ustalających kurs wymiany walut, kurs ten powinien być wzięty pod uwagę przy przeliczeniu na walutę krajową.
(3) ESA 95 wprowadza szczegółową definicję produktu krajowego brutto według bieżących cen rynkowych, który jest odpowiedni do obliczenia proporcji deficytu publicznego do produktu krajowego brutto i długu publicznego do produktu krajowego brutto, określonego w art. 104 Traktatu.
(4) Wydatki na skonsolidowane odsetki płatne przez państwo są ważnym wskaźnikiem dla monitoringu sytuacji budżetowej w Państwach Członkowskich. Wydatki na odsetki są faktycznie związane z długiem publicznym. Dług publiczny, o którym Państwa Członkowskie informują Komisję, musi być ujednolicony w ramach sektora państwowego. Poziomy długu publicznego i wydatków na odsetki powinny być wzajemnie dostosowywane. Metodologia ESA 95 (ppkt 1.58) przyjmuje, że dla pewnych rodzajów analizy, wartości skonsolidowane mają większe znaczenie niż ogólne dane brutto. Powinien zostać wyjaśniony sposób, w jaki Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o danych dotyczących wydatków na odsetki.
(5) Definicje i kody klasyfikacyjne zawarte w ESA 95 mogą być poddane rewizji w związku z dokonywaniem koniecznej harmonizacji statystyk krajowych lub z innych przyczyn. O przeglądach ESA 95 lub zmianach jej metodologii decyduje Rada lub Komisja zgodnie z zasadą podziału kompetencji i procedurami ustanowionymi w Traktacie oraz rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.
(6) Artykuł 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 przewiduje, że korzystanie z poprzedniego europejskiego systemu zintegrowanych rachunkowości gospodarczych miało być kontynuowane do celów sprawozdawczości Państw Członkowskich przed Komisją zgodnie z procedurą nadmiernego deficytu w okresie przejściowym do momentu złożenia sprawozdania w dniu 1 września 1999 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lutego 2000 r.
|
W imieniu Rady |
|
J. PINA MOURA |
|
Przewodniczący |
______
(1) Opinia przedstawiona dnia 17 lutego 2000 r. (nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7.
(3) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.