(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2000/136/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 lutego 2000 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów sanitarnych i kontroli weterynaryjnych przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/79/WE(2), w szczególności jej art. 3 ust. 1,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości w żywych zwierzętach i produktach zwierzęcych oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG(3), w szczególności jej art. 29,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Państwa Członkowskie mogą przywozić świeże mięso, w tym również podroby, wyłącznie z państw trzecich lub niektórych części państw trzecich, znajdujących na wykazie ustalonym przez Radę na wniosek Komisji.
(2) Wykaz wspomnianych państw trzecich lub ich części zawarty jest w decyzji Rady 79/542/EWG(4), ostatnio zmienionej decyzją 99/759/WE(5).
(3) Umieszczenie i utrzymanie państwa trzeciego w wykazie państw trzecich, przewidzianym w prawodawstwie Wspólnoty, z których Państwa Członkowskie mogą sprowadzać produkty pochodzenia zwierzęcego wymienione w dyrektywie Rady 96/23/WE, jest uzależnione od przedłożenia przez dane państwo trzecie planu określającego gwarancje, których może ono udzielić w związku z monitorowaniem niektórych grup pozostałości oraz substancji określonych w załączniku I do wspomnianej dyrektywy; plan ten musi być aktualizowany na wniosek Komisji, zwłaszcza gdy kontrole, o których mowa w art. 29 ust. 3 wspomnianej wyżej dyrektywy wskazują, że istnieje taka konieczność.
(4) Jeśli wymogi zawarte w ust. 3 nie są spełniane, umieszczenie państwa trzeciego w wykazie państw trzecich, przewidzianym w prawodawstwie Wspólnoty, może być zawieszone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 33 dyrektywy Rady 96/23/WE.
(5) Stosowanie planów kontroli pozostałości oraz uzupełnianie ewidencji stosowania niezatwierdzonych substancji lub pozostałości, których poziomy przekraczają najwyższe dopuszczalne we Wspólnocie poziomy pozostałości jest niezbędne z punktu widzenia ochrony zdrowia publicznego.
(6) Stany Zjednoczone Ameryki Północnej wyraziły zgodę na podjęcie środków zaradczych, w celu usunięcia niedociągnięć stwierdzonych w projekcie oraz wdrażaniu programu kontrolowania pozostałości; informacja o tych środkach została przekazana Komisji.
(7) W związku ze środkami o jakich powiadomiły Stany Zjednoczone, Komisja podjęła działania mające na celu sprawdzenie adekwatności i skuteczności tych środków.
(8) W wyniku weryfikacji dokonanej przez Komisję w styczniu/lutym 2000 r. ujawniono, że mimo pewnego postępu, nadal występują poważne problemy z wprowadzeniem w życie i egzekwowaniem programu kontroli pozostałości w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej oraz wykazano, że program nie daje wystarczających gwarancji, wymaganych przez Wspólnotę Europejską, w odniesieniu do ochrony zdrowia publicznego wobec zagrożeń dla zdrowia wynikających z obecności pozostałości; Stany Zjednoczone Ameryki Północnej wyraziły zgodę na podjęcie dalszych kroków w celu natychmiastowego usunięcia niedociągnięć i w dniu 8 lutego 2000 r. złożyły propozycję zawarcia umowy na wykonanie analiz w zakresie wykrywania niektórych substancji z jednym lub kilkoma zatwierdzonymi laboratoriami, dysponującymi możliwościami przeprowadzania wymaganych analiz i mieszczącymi się poza terytorium Stanów Zjednoczonych; uznaje się, że okres jednego miesiąca jest niezbędny w celu podjęcia stosownych kroków i odpowiednich działań przez USA.
(9) W podobnych okolicznościach jak opisano wyżej, odpowiednia prawodawstwo Wspólnoty oraz umowy międzynarodowe, które mają zastosowanie w tym zakresie, zezwalają Wspólnocie Europejskiej na zawieszenie przywozu ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej; należy wyznaczyć Stanom Zjednoczonym czas na podjęcie niezbędnych środków i działań, które w sposób obiektywny zapewnią, że respektowany jest poziom ochrony sanitarnej, obowiązujący we Wspólnocie.
(10) W związku z powyższym, począwszy od dnia 15 marca 2000 r., Stany Zjednoczone Ameryki Północnej powinny zostać tymczasowo usunięte z wykazu państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz mięsa przeznaczonego do spożycia przez ludzi; zawieszenie przywozu w okolicznościach tej sprawy, jest jedynym środkiem, który w sposób uzasadniony jest dostępny Wspólnocie Europejskiej.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny być weryfikowane w świetle gwarancji przedłożonych przez Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, w zakresie skutecznego wprowadzania w życie środków kontroli pozostałości.
(12) W związku z niniejszą decyzją należy wprowadzić zmiany do decyzji Komisji 2000/2/WE(6) zmieniająca decyzję Rady 79/542/EWG ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz bydła, trzody chlewnej, zwierząt z rodziny koniowatych, owiec i kóz oraz świeżego mięsa i produktów mięsnych i uchylająca decyzję 1999/301/WE.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lutego 2000 r.
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.
(2) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 31.
(3) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 10.
(4) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15.
(5) Dz.U. L 300 z 23.11.1999, str. 30.
(6) Dz.U. L 1 z 4.1.2000, str. 17.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.45.41 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2000/136/WE zmieniająca decyzję Komisji 2000/2/WE zmieniającą decyzję Rady 79/542/EWG ustalającą wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz bydła, trzody chlewnej, zwierząt z rodziny koniowatych, owiec i kóz oraz świeżego mięsa i produktów mięsnych i uchylająca decyzję 1999/301/WE |
Data aktu: | 16/02/2000 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 17/02/2000 |