(Dz.U.UE L z dnia 29 grudnia 2000 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 157 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Znaczenie przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości dla osiągnięcia celów wspólnotowych oraz trudności, na jakie napotykają przedsiębiorstwa i przedsiębiorcy, były tematem wielu komunikatów, decyzji i sprawozdań, a ostatnio komunikatu Komisji z dnia 26 kwietnia 2000 r. dotyczącego "polityki wobec przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy". Zidentyfikowały one główne obszary działania na poziomie wspólnotowym.
(2) Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) wnoszą znaczny wkład w zakresie konkurencyjności, badań, innowacji, umiejętności i zatrudnienia oraz napotykają na szczególne problemy.
(3) Konieczne są działania w celu pomocy w przezwyciężaniu tych trudności. Szereg programów, szczególnie Trzeci wieloletni program dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Unii Europejskiej (1997-2000), przyjęty decyzją Rady 97/15/WE(5), który wygasa dnia 31 grudnia 2000 r., przewidziały ramy dla takich działań.
(4) Dnia 29 czerwca 1999 r. Komisja złożyła w swoim komunikacie sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów z zewnętrznej oceny wspomnianego programu.
(5) Konieczne jest przyjęcie kolejnego programu na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2001 r. oraz zapewnienie, że na politykę wobec przedsiębiorstw przeznaczono środki wystarczające dla osiągnięcia celów.
(6) Dnia 9 listopada 1999 r. Rada zatwierdziła sprawozdanie z włączenia trwałego rozwoju do polityki Unii Europejskiej wobec przedsiębiorstw. Trwały rozwój należy uwzględnić przy definiowaniu i wprowadzaniu w życie środków przyjmowanych w ramach tego programu.
(7) Dnia 20 czerwca 2000 r. Rada Europejska zatwierdziła w Santa Maria da Feira Europejską Kartę Małych Przedsiębiorstw i zażądała jej pełnej realizacji, w szczególności jako części wniosków do Wieloletniego Programu dla Przedsiębiorców i Przedsiębiorczości. Środki podejmowane przez Unię w celu wspierania MSP powinny uwzględniać cele wymienione w Karcie.
(8) Podobne działania podejmowano w ramach OECD, w szczególności w ramach Karty polityki wobec MSP przyjętej przez ministrów przemysłu państw OECD w Bolonii dnia 15 czerwca 2000 r.
(9) Dnia 7 listopada 2000 r. Rada podkreśliła konieczność znacznej poprawy finansowania firm innowacyjnych oraz zmiany kierunków działania instrumentów finansowych, aby wspierały nowo zakładane firmy, firmy wykorzystujące nowoczesne technologie oraz mikroprzedsiębiorstwa.
(10) Środki niezbędne do realizacji niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/486/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(11) Niniejsza decyzja stanowi podstawę prawną dla konkretnych uzupełniających środków, które nie stanowią części innej polityki wspólnotowej i które nie mogą być lepiej realizowane na poziomie Państw Członkowskich.
(12) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) zawarte z państwami należącymi do EFTA/EOG oraz protokoły dodatkowe do układów o stowarzyszeniu zawartych z państwami Europy Środkowej i Wschodniej przewidują uczestnictwo tych państw w programach wspólnotowych. Należy również ustanowić przepisy przewidujące udział Cypru, Malty i Turcji w ramach układów o stowarzyszeniu zawartych z tymi państwami. Można byłoby rozważyć uczestnictwo innych państw, jeśli pozwalają na to umowy i procedury.
(13) Finansowa kwota referencyjna, w rozumieniu pkt 34 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(7), jest włączona do niniejszej decyzji na czas trwania programu bez naruszania kompetencji władzy budżetowej, zdefiniowanych w Traktacie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2000 r.
W imieniu Rady | |
J.-C. GAYSSOT | |
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 311 z 31.10.2000, str. 180.
(2) Opinia wydana dnia 26 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 29 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Opinia wydana dnia 21 września 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(5) Dz.U. L 6 z 10.1.1997, str. 25.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(7) Dz.U. L 172 z 18.6.1999, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.333.84 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2000/819/WE w sprawie wieloletniego programu na rzecz przedsiębiorstw i przedsiębiorczości, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) |
Data aktu: | 20/12/2000 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2001, 29/12/2000, 01/05/2004 |