Decyzja 2000/788/WE zmieniająca decyzję 2000/24WE w celu ustanowienia specjalnego programu działań Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspierającego konsolidację oraz intensyfikację unii celnej pomiędzy WE i Turcją

DECYZJA RADY
z dnia 4 grudnia 2000 r.
zmieniająca decyzję 2000/24WE w celu ustanowienia specjalnego programu działań Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspierającego konsolidację oraz intensyfikację unii celnej pomiędzy WE i Turcją

(2000/788/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 grudnia 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 23 grudnia 1963 r. Rada przyjęła decyzję 64/732/EWG o w sprawie zawarcia Układu ustanawiającego stowarzyszenie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Turcją(2). Protokół dodatkowy obowiązujący od 1 stycznia 1973 r. i dołączony do Układu Stowarzyszeniowego(3) określa warunki, uzgodnienia oraz harmonogramy postępującego wprowadzania unii celnej w okresie 22 lat.

(2) Na swym posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 12 i 13 grudnia 1997 r. Rada Europejska wezwała do opracowania strategii przygotowania Turcji do akcesji poprzez zbliżenie jej do Unii Europejskiej we wszystkich dziedzinach. 4 marca 1998 r. Komisja przedłożyła Radzie dokument zatytułowany "Strategia europejska dla Turcji" przedstawiający program prac zmierzających do konsolidacji oraz dodania treści unii celnej, jak również do zwiększenia współpracy w innych dziedzinach istotnych dla dalszego rozwoju stosunków z Turcją.

(3) Na swym posiedzeniu w Cardiff w dniach 15 i 16 czerwca 1998 r. Rada Europejska z zadowoleniem powitała Strategię europejską dla Turcji jako platformę dla rozwoju stosunków pomiędzy Unią Europejską i Turcją w oparciu o odpowiednie i ewolucyjne zasady. Przypominając o potrzebie finansowego wspierania Strategii europejskiej, Rada Europejska odnotowała zamiar Komisji odzwierciedlenia sposobów oraz instrumentów wspierających wdrażanie tej strategii jak również przedstawienia wniosków w tym zakresie.

(4) Na swym posiedzeniu w Helsinkach w dniach 10 i 11 grudnia 1999 r. Rada Europejska zdecydowała o tym, że Turcja stała się państwem kandydującym do wstąpienia do Unii w oparciu o te same kryteria, co inne państwa kandydujące.

(5) Zgodnie ze Strategią europejską dla Turcji oraz w następstwie nowego statusu Turcji jako państwa kandydującego nadanego podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Helsinkach, niniejsza decyzja powinna ustanowić specjalny program działań EBI wspierający konsolidację oraz intensyfikację unii celnej pomiędzy Wspólnotą Europejską i Turcją. Decyzja ta powinna ułatwiać postęp w dziedzinach wciąż wymagających uwagi w zakresie wdrażania i efektywnego stosowania określonych aktów prawnych istotnych dla unii celnej, zgodnie z regularnymi raportami Komisji dotyczącymi postępów Turcji w kierunku akcesji oraz w odpowiednich dziedzinach określonych w Strategii europejskiej dla Turcji.

(6) Niniejsza decyzja wraz z oczekiwanym prawem Turcji do środków przedakcesyjnych w pełni realizuje zobowiązania Unii w zakresie kredytów EBI w Turcji w kontekście unii celnej.

(7) Działanie EBI na mocy niniejszej decyzji powinno być spójne z innymi środkami EBI dostępnymi w Turcji i powinno wspierać inwestycje wspomagające konkurencyjność przemysłu w Turcji, zwłaszcza w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw; inwestycje infrastrukturalne obejmujące transport, energetykę oraz telekomunikację i polepszające połączenia między infrastrukturą unijną i turecką, inwestycje wspierające bezpośrednią działalność inwestycyjną przedsiębiorstw ze Wspólnoty w Turcji; oraz, w sytuacjach, w których właściwym instrumentem jest finansowanie pożyczek przez EBI, inwestycje w instalacje techniczne ułatwiające funkcjonowanie unii celnej.

(8) Decyzja 2000/24/WE(4) daje EBI gwarancję Wspólnoty dla strat wynikłych z pożyczek na inwestycje poza granicami Wspólnoty (Europa Środkowo-Wschodnia, kraje regionu śródziemnomorskiego, Ameryka Łacińska i Azja oraz Republika Południowej Afryki).

(9) Wspomniana decyzja udziela dostępu do funduszu gwarantowanego dla działań zewnętrznych ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2728/94(5).

(10) Gwarancja Wspólnoty obejmująca ogół mandatu EBI na udzielanie pożyczek zewnętrznych określona w decyzji 2000/24/WE powinna być rozszerzona w taki sposób, aby obejmowała specjalny program działań EBI wspomagający konsolidację oraz intensyfikację unii celnej pomiędzy Wspólnotą Europejską i Turcją. Dlatego wspomniana decyzja powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(11) Postanowienia niniejszej decyzji są powiązane z poszanowaniem zasad demokratycznych, rządów prawa, praw człowieka oraz podstawowych wolności, jak również poszanowania prawa międzynarodowego, które to wartości stanowią fundament polityki Wspólnoty Europejskiej oraz jej państw członkowskich. Wspólnota przywiązuje ogromną wagę do istniejącej w Turcji potrzeby doskonalenia i promowania praktyk demokratycznych oraz poszanowania podstawowych praw człowieka, jak również do większego zaangażowania w ten proces społeczeństwa obywatelskiego.

(12) Dla przyjęcia niniejszej decyzji Traktat nie przewiduje innych uprawnień niż uprawnienia zawarte w jego art. 308,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W drugim zdaniu drugiego akapitu pierwszego ustępu w art. 1 decyzji 2000/24/WE wprowadza się następujące zmiany:

a) w części wprowadzającej kwotę "18 660" mln EUR zastępuje się kwotą "19 110 mln EUR";

b) po tiret czwartym dodaje się kolejne tiret z tekstem o następującym brzmieniu:

"- Specjalne działanie wspierające konsolidację oraz intensyfikację unii celnej pomiędzy WE i Turcją:

450 mln EUR,".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 grudnia 2000 r.

W imieniu Rady
H. VÉDRINE
Przewodniczący

______

(1) Opinia przedstawiona dnia 15 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. 217 z 29.12.1964, str. 3685/64.

(3) Dz.U. L 293 z 29.12.1972, str. 4.

(4) Dz.U. L 9 z 13.1.2000, str. 24. Decyzja zmieniona decyzją 2000/688/WE (Dz.U. L 285 z 7.11.2000, str. 20).

(5) Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1149/1999 (Dz.U. L 139 z 2.6.1999, str. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.314.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/788/WE zmieniająca decyzję 2000/24WE w celu ustanowienia specjalnego programu działań Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspierającego konsolidację oraz intensyfikację unii celnej pomiędzy WE i Turcją
Data aktu: 04/12/2000
Data ogłoszenia: 14/12/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/12/2000