Rozporządzenie 2548/2000 dotyczące przepisów przejściowych w celu stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Grecji

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2548/2000 EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 2 listopada 2000 r.
dotyczące przepisów przejściowych w celu stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Grecji

(ECB/2000/11)

(Dz.U.UE L z dnia 18 listopada 2000 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem"), w szczególności jego art. 19.1 oraz art. 47.1 tiret pierwsze, rozporządzenie Rady (WE) nr 2531/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny(1) oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji(2),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(3) (EBC), w szczególności jego art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2818/98 z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie stosowania stóp rezerw obowiązkowych (EBC/1998/15)(4), zmienione rozporządzeniem EBC (WE) nr 1921/2000(5),

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2819/98 z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie skonsolidowanych bilansów w sektorze monetarnych instytucji finansowych (EBC/1998/16)(6), zmienione rozporządzeniem EBC (WE) nr 1921/2000(7),

uwzględniając wkład Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wprowadzenie euro w Grecji z dniem 1 stycznia 2001 r. pociąga za sobą podporządkowanie w tym samym dniu instytucji kredytowych w Grecji oraz oddziałów instytucji kredytowych w Grecji systemowi stóp rezerw obowiązkowych Europejskiego Systemu Banków Centralnych.

(2) Integracja tych instytucji w ramach systemu stóp rezerw obowiązkowych Europejskiego Systemu Banków Centralnych wymaga przyjęcia przepisów przejściowych w celu zapewnienia szybkiej integracji bez nieproporcjonalnych obciążeń dla instytucji kredytowych w uczestniczących Państwach Członkowskich, w tym Grecji.

(3) Artykuł 5 Statutu i art. 10 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską łącznie nakładają na Państwa Członkowskie obowiązek przyjęcia na poziomie krajowym wszelkich właściwych środków zbierania danych statystycznych, niezbędnych w celu spełnienia wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego i przygotowania we właściwym czasie statystyki, tak aby móc stać się uczestniczącym Państwem Członkowskim,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przepisy przejściowe

Przepisy przejściowe w celu stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez EBC po wprowadzeniu euro w Grecji są określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia, stanowiącym jego integralną część.

W przypadku braku w niniejszym rozporządzeniu przepisów szczególnych, stosuje się przepisy rozporządzenia (WE) nr 2818/98 i (WE) nr 2819/98.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Przepisy określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia stają się skuteczne wyłącznie w odniesieniu do pierwszych okresów utrzymywania w 2001 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 2 listopada 2000 r.

W imieniu Rady EBC
Willem F. DUISENBERG
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 4.

(3) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.

(4) Dz.U. L 356 z 30.12.1998, str. 1.

(5) Dz.U. L 229 z 9.9.2000, str. 34.

(6) Dz.U. L 356 z 30.12.1998, str. 7.

(7) Patrz: przypis 5.

ZAŁĄCZNIK

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE W ODNIESIENIU DO INTEGRACJI INSTYTUCJI KREDYTOWYCH ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W GRECJI Z SYSTEMEM STÓP REZERW OBOWIĄZKOWYCH ESBC

1. Instytucje kredytowe znajdujące się w Grecji i oddziały instytucji kredytowych znajdujące się w Grecji (zwane dalej "instytucjami znajdującymi się w Grecji") podlegają wymogom systemu stóp rezerw obowiązkowych od dnia 1 stycznia 2001 r. Przejściowy okres utrzymywania dla instytucji znajdujących się w Grecji rozpoczyna się w dniu 1 stycznia 2001 r. i kończy dnia 23 stycznia 2001 r. Okres utrzymywania stosowany do instytucji znajdujących się w innych Państwach Członkowskich, zgodnie z art. 7 rozporządzenia EBC (WE) nr 2818/98 nie narusza istnienia przejściowego okresu utrzymywania dla instytucji znajdujących się w Grecji.

I.

Przejściowy okres utrzymywania dla instytucji kredytowych znajdujących się w Grecji

2. Podstawa rezerwy każdej instytucji znajdującej się w Grecji w odniesieniu do tego przejściowego okresu utrzymywania jest określona w stosunku do elementów jej bilansu na dzień 30 listopada 2000 r. Podstawa rezerwy jest zgłaszana przez każdą instytucję do Banku Grecji przed rozpoczęciem tego przejściowego okresu utrzymywania zgodnie z ramami pieniężnej i bankowej sprawozdawczości statystycznej EBC, które zostały ustanowione w rozporządzeniu EBC (WE) nr 2819/98. Instytucje znajdujące się w Grecji, które korzystają z derogacji przewidzianej w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2819/98 obliczają podstawę rezerwy dla przejściowego okresu utrzymywania na podstawie ich bilansu na dzień 30 listopada 2000 r. i zgłaszają podstawę rezerwy do Banku Grecji przed rozpoczęciem przejściowego okresu utrzymywania.

3. W odniesieniu do przejściowego okresu utrzymywania, indywidualne wymogi instytucji znajdujących się w Grecji w zakresie rezerw są obliczane i notyfikowane przez stronę dokonującą obliczenia przed rozpoczęciem przejściowego okresu utrzymywania, zgodnie z procedurą określoną w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2818/98.

Obliczone wymogi w zakresie rezerw są potwierdzone najpóźniej pierwszego dnia roboczego KBC w przejściowym okresie utrzymywania, zgodnie z procedurą określoną w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2818/98.

4. W odniesieniu do przejściowego okresu utrzymywania, do celów zawartych w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2818/98, strona dokonująca kontroli powiadamia drugą stronę o kontrolach najpóźniej w dniu 15 stycznia 2001 r. Kontrole są potwierdzane przez stronę powiadomioną najpóźniej w dniu 16 stycznia 2001 r. Brak odpowiedzi strony powiadomionej do końca dnia 16 stycznia 2001 r. uważa się za potwierdzenie wymogów w zakresie rezerw danej instytucji na przejściowy okres utrzymywania.

II.

Przepisy przejściowe dla instytucji znajdujących się w innych uczestniczących Państwach Członkowskich

5. Instytucje znajdujące się w innych uczestniczących Państwach Członkowskich mogą zadecydować o skorzystaniu z możliwości potrącenia od ich podstawy rezerwy, na okresy utrzymywania od dnia 24 grudnia 2000 r. do dnia 23 stycznia 2001 r. oraz od dnia 24 stycznia 2001 r. do dnia 23 lutego 2001 r., zobowiązań pieniężnych należnych instytucjom znajdującym się w Grecji niewymienionych jako podlegających wyłączeniu z systemu stóp obowiązkowych Europejskiego Systemu Banków Centralnych. Instytucje mogą korzystać z wykazów określonych w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2818/98 podczas podejmowania decyzji czy ich zobowiązania są wobec innej instytucji, która również podlega wymogom w zakresie rezerw.

6. Instytucje znajdujące się w innych uczestniczących Państwach Członkowskich, które chcą skorzystać z możliwości potrącenia zobowiązań wobec instytucji znajdujących się w Grecji, zgodnie z przypisem 7 tabeli 1 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) nr 2819/98 przedstawią tabelę obejmującą listopad i grudzień 2000 r., instytucji znajdujących się w Grecji uznanych jako podlegające już systemowi stóp rezerw obowiązkowych Europejskiego Systemu Banków Centralnych.

Nie narusza to zobowiązania instytucji do przedstawiania danych statystycznych za dane okresy, zgodnie z tabelą 1 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) nr 2819/98, uznając jednocześnie instytucje znajdujące się w Grecji za banki znajdujące się w pozostałej części świata.

Tabele są przedstawiane w terminach i zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 2819/98.

7. Instytucja składająca sprawozdanie, która korzysta z derogacji przewidzianej w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2819/98 może - zgodnie z przypisem 7 tabeli 1 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) nr 2819/98 - zdecydować o sporządzeniu tabeli za listopad i grudzień 2000 r. instytucji znajdujących się w Grecji uznanych jako podlegające już systemowi stóp rezerw obowiązkowych Europejskiego Systemu Banków Centralnych.

W takim wypadku, dane odnoszące się do listopada 2000 r. są składane odpowiedniemu uczestniczącemu KBC najpóźniej w dniu 23 grudnia 2000 r. Podstawa rezerwy danej instytucji na okresy utrzymywania rozpoczynające się w dniu 24 grudnia 2000 r. oraz w dniu 24 stycznia 2001 r. jest obliczana na podstawie danych odnoszących się do listopada 2000 r.

Dane odnoszące się do grudnia 2000 r. są przedstawiane w terminach i zgodnie z procedurami stosowanymi w odniesieniu do danych instytucji kredytowych. Podstawa rezerwy danych instytucji za okresy utrzymywania rozpoczynające się w dniu 24 lutego, 24 marca oraz 24 kwietnia 2001 r. jest obliczana na podstawie danych odnoszących się do grudnia 2000 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.291.28

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2548/2000 dotyczące przepisów przejściowych w celu stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Grecji
Data aktu: 02/11/2000
Data ogłoszenia: 18/11/2000
Data wejścia w życie: 18/11/2000, 01/05/2004