Rozporządzenie 2516/2000 zmieniające wspólne zasady europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95) odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne i zmieniające rozporządzenie Rady (EW) nr 2223/96

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2516/2000 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 7 listopada 2000 r.
zmieniające wspólne zasady europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95) odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne i zmieniające rozporządzenie Rady (EW) nr 2223/96

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(4) (ESA 95) zawiera wzorce ramowe wspólnych norm, definicji, klasyfikacji oraz zasad rachunkowości stosowanych przy sporządzaniu rachunków Państw Członkowskich z uwagi na wymóg prowadzenia statystyki we Wspólnocie w celu uzyskania porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) Artykuł 2 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 ustanawia warunki, na mocy których Komisja może wprowadzić do metodologii ESA 95 poprawki zapewniające przejrzystość i poprawę jej treści.

(3) Konieczne jest skierowanie poprawek wyjaśniających dotyczących rejestrowania podatków i składek na zabezpieczenie socjalne w ESA 95 do Parlamentu Europejskiego oraz do Rady, ponieważ wyjaśnienia te modyfikują podstawowe pojęcia.

(4) Artykuł 2 Protokołu w sprawie procedury nadmiernego deficytu odnoszący się do art. 104 Traktatu określa deficyt publiczny jako pożyczkę netto sektora administracji centralnej zgodnie z definicją europejskiego systemu zintegrowanych rachunków gospodarczych (ESA).

(5) Komitet ds. Programu Statystycznego (SPC), ustanowiony decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom(5), Komitet ds. Statystyki Pieniężnej, Finansowej i Bilansu Płatniczego (CMFB), ustanowiony decyzją Rady 91/115/EWG(6), oraz Komitet ds. Produktu Narodowego Brutto (Komitet PNB) mogą wyrazić własną opinię na temat właściwego dla danego kraju sposobu traktowania w systemie rachunkowym podatków i składek na zabezpieczenie socjalne, gdy tylko uznają to za stosowne.

(6) Przeprowadzono konsultacje z SPC oraz CMFB;

(7) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia (WE) nr 2223/96 powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest zmienienie wspólnych zasad ESA 95 w odniesieniu do podatków i składek na zabezpieczenie socjalne w celu zapewnienia porównywalności i przejrzystości między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  2

Zasady ogólne

Wpływ podatków i składek na zabezpieczenie socjalne zarejestrowanych w systemie na udzielanie/zaciąganie pożyczek netto przez administrację centralną nie uwzględnia kwot, które prawdopodobnie nie zostaną zebrane.

W związku z tym wpływ podatków i składek na zabezpieczenie socjalne zarejestrowanych w systemie narastającej podstawy na udzielanie/zaciąganie pożyczek netto przez administrację centralną powinien być równy w ciągu okresu o rozsądnej długości odpowiadającym kwotom faktycznie otrzymanym.

Artykuł  3

Traktowanie podatków i składek na zabezpieczenie socjalne na rachunkach

Podatki i składki na zabezpieczenie socjalne zarejestrowane na rachunkach mogą pochodzić z dwóch źródeł: z potwierdzonych kwot oszacowanych i deklarowanych lub z wpływów gotówkowych.

a) W przypadku stosowania szacunków i deklaracji kwoty powinny być dostosowywane przy pomocy współczynnika odzwierciedlającego kwoty szacowane i zadeklarowane, nigdy nie zebrane. Jako podejście alternatywne transfer kapitału do odpowiednich sektorów mógłby być rejestrowany jako równoważny temu dostosowaniu. Współczynniki powinny być szacowane na podstawie doświadczeń z przeszłości oraz bieżących oczekiwań odnośnie do kwot oszacowanych i zadeklarowanych, nigdy nie zebranych. Powinny one odpowiadać różnym typom podatków i składek na zabezpieczenie socjalne. Określenie tych współczynników pozostawia się poszczególnym krajom, natomiast metoda zostanie wcześniej uzgodniona z Komisją (Eurostat).

b) W przypadku stosowania wpływów gotówkowych wpływy te powinny być dostosowywane w czasie, tak aby gotówka była przypisywana w chwili wykonania danej czynności w celu stworzenia zobowiązania podatkowego (lub w chwili określenia kwoty podatku w przypadku niektórych podatków dochodowych). Takie dostosowanie może opierać się na średniej różnicy czasu pomiędzy czynnością (lub określeniem kwoty podatku) a wpływem podatku w gotówce.

Artykuł  4

Weryfikacja

1.
Komisja (Eurostat) weryfikuje stosowanie przez Państwa Członkowskie zasad określonych w niniejszym rozporządzeniu.
2.
Począwszy od 2000 r., Państwa Członkowskie przedkładają Komisji (Eurostatowi) przed końcem każdego roku szczegółowy opis metod, które zamierzają stosować w odniesieniu do różnych kategorii podatków i składek na zabezpieczenie socjalne w celu wykonania niniejszego rozporządzenia.
3.
Zastosowane metody oraz ewentualne korekty podlegają porozumieniu między danym Państwem Członkowskim a Komisją (Eurostatem).
4.
Komisja (Eurostat) poinformuje SPC, CMFB oraz Komitet PNB o metodach oraz sposobie obliczania wyżej wymienionych współczynników.
Artykuł  5

Wykonanie

W ciągu 6 miesięcy od przyjęcia niniejszego rozporządzenia Komisja wprowadzi do treści Załącznika A dołączonego do rozporządzenia (WE) nr 2223/96, zgodnie z procedurą określoną w jego art. 4, zmiany konieczne do stosowania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Procedura Komitetu

Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

1. Komisja jest wspomagana przez Komitet ds. programu statystycznego (zwany dalej »Komitetem«).

2. W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE będą miały zastosowanie z uwagi na przepisy zawarte w art. 8 wymienionej decyzji.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet przyjmuje własny regulamin."

Artykuł  7

Wprowadzenie w życie

1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Państwa Członkowskie mogą zwrócić się do Komisji z prośbą o przyznanie okresu przejściowego nie dłuższego niż dwa lata, w którym dostosują swoje systemy księgowania do przepisów niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 listopada 2000 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE L. FABIUS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 21 E z 25.1.2000, str. 68.

(2) Dz.U. C 75 z 15.3.2000, str. 19.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 czerwca 2000 r. (Dz.U. C 245 z 25.8.2000, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/98 (Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1).

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją 96/174/WE (Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48).

(7) Dz.U. L 184 z 17.07 1999, str. 23.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.290.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2516/2000 zmieniające wspólne zasady europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95) odnośnie do podatków i składek na zabezpieczenie społeczne i zmieniające rozporządzenie Rady (EW) nr 2223/96
Data aktu: 07/11/2000
Data ogłoszenia: 17/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/12/2000