Decyzja 2000/709/WE w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 listopada 2000 r.
w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 3179)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/709/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego (1), w szczególności jej art. 3 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 13 grudnia 1999 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę 1999/93/WE w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego.

(2) Załącznik III do dyrektywy 1999/93/WE zawiera wymagania dla bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu. Zgodnie z art. 3 ust. 4 tej dyrektywy zgodność bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III jest ustalana przez właściwe instytucje publiczne lub prywatne wyznaczone przez Państwa Członkowskie, a Komisja ustanawia kryteria obowiązujące Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy dany organ powinien zostać powołany do przeprowadzania takich ocen zgodności.

(3) Ustanawianie powyższych kryteriów przez Komisję musi odbywać się po konsultacji z Komitetem ds. Podpisu Elektronicznego ustanowionym na mocy art. 9 ust. 1 dyrektywy 1999/93/WE.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podpisu Elektronicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest ustanowienie kryteriów obowiązujących Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy organ krajowy powinien zostać wyznaczony jako odpowiedzialny za ocenę zgodności bezpiecznych urządzeń do składania podpisu.

Artykuł 2

W przypadku gdy wyznaczony organ jest częścią organizacji zaangażowanej w działalność inną niż ocena zgodności bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy 1999/93/WE musi on być wyraźnie określony w ramach tej organizacji. Konieczne jest jasne rozróżnienie między różnymi formami działalności.

Artykuł  3

Organ i jego personel nie mogą angażować się w żadną działalność, która może kolidować z niezawisłością wydawanych przez niego opinii oraz uczciwością związaną z powierzonym mu zadaniem. Organ taki musi być w szczególności niezależny od zaangażowanych stron. Z tego względu organ ten, osoba nim kierująca i pracownicy odpowiedzialni za przeprowadzanie oceny zgodności nie mogą być projektantami, producentami, dostawcami ani instalatorami bezpiecznych urządzeń do składania podpisu, ani dostawcami usług certyfikacji wydającymi zaświadczenia dla ludności, ani upoważnionymi przedstawicielami żadnej z wymienionych stron.

Ponadto muszą być oni niezależni finansowo i nie wolno im się bezpośrednio zaangażować w projektowanie, konstrukcję, wprowadzanie do obrotu ani obsługę bezpiecznych urządzeń do składania podpisu, ani też reprezentować stron zaangażowanych w taką działalność. Nie wyklucza to możliwości wymiany informacji technicznej między producentem i wyznaczonym organem.

Artykuł 4

Organ i jego personel muszą być w stanie ustalać zgodność bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy 1999/93/WE z dużą dozą uczciwości zawodowej, rzetelności i wystarczających kompetencji technicznych.

Artykuł  5

Wyznaczony organ musi być przejrzysty w swoich działaniach dotyczących oceny zgodności i odnotowywać wszelkie istotne informacje dotyczące owych działań. Wszystkie zainteresowane strony muszą mieć dostęp do usług świadczonych przez organ. Procedury, na których opiera się działalność organu, muszą być wykonywane w sposób niedyskryminacyjny.

Artykuł 6

Wyznaczony organ musi mieć do swojej dyspozycji niezbędny personel i udogodnienia umożliwiające mu poprawne i szybkie wykonywanie obowiązków technicznych i administracyjnych związanych z zadaniem, do którego został wyznaczony.

Artykuł  7

Personel odpowiedzialny za ocenę zgodności musi posiadać:

– gruntowne przeszkolenie techniczne i zawodowe, w szczególności w dziedzinie technologii podpisu elektronicznego i związanych z tym aspektów bezpieczeństwa w technologiach informatycznych,

– wystarczającą wiedzę na temat wymagań ocen zgodności, które przeprowadza, oraz stosowne doświadczenie do przeprowadzania takich ocen.

Artykuł 8

Gwarantuje się bezstronność pracowników. Ich wynagrodzenie nie jest uzależnione od liczby przeprowadzonych ocen, zgodności ani też od wyników takich ocen zgodności.

Artykuł  9

Organ musi dysponować stosownymi uzgodnieniami w celu pokrycia zobowiązań wynikających z jego działalności, na przykład poprzez uzyskanie odpowiedniego ubezpieczenia.

Artykuł 10

Organ musi dysponować stosownymi uzgodnieniami, aby zagwarantować poufność informacji uzyskanych w trakcie wykonywania swoich zadań zgodnie z dyrektywą 1999/93/WE lub wszelkimi innymi przepisami prawa krajowego nadającymi im moc obowiązującą, z wyjątkiem sytuacji, gdy chodzi o właściwe władze wyznaczającego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  11

W przypadku gdy wyznaczony organ ustala, że część ocen zgodności jest przeprowadzana przez stronę trzecią, musi zagwarantować i być w stanie wykazać, że owa trzecia strona jest wystarczająco kompetentna, aby świadczyć daną usługę. Wyznaczony organ musi przyjąć pełną odpowiedzialność za pracę wykonaną na mocy tych ustaleń. Ostateczna decyzja pozostaje w gestii wyznaczonego organu.

Artykuł 12

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 13 z 19.1.2000, str. 12.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.289.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/709/WE w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego
Data aktu: 06/11/2000
Data ogłoszenia: 16/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 16/11/2000