uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 i 179,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3), oraz w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego przez Komitet Pojednawczy w dniu 27 lipca 2000 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wyczerpanie zasobów naturalnych i degradacja środowiska mają bezpośredni wpływ na rozwój gospodarczy, w szczególności na sposób życia społeczności lokalnych, w tym ludności autochtonicznej i stoją tym samym w sprzeczności z wysiłkami podejmowanymi w zwalczaniu ubóstwa poprzez zapewnienie trwałego rozwoju.
(2) Obecnie, modele produkcji i konsumpcji mają niezaprzeczalne skutki transgraniczne i globalne, szczególnie jeśli dotyczą powietrza, hydrosfery, stanu gleby i różnorodności biologicznej.
(3) Wspólnota i Państwa Członkowskie są sygnatariuszami Deklaracji z Rio oraz programu działań "Agenda 21" i w pełni popierają rezolucję przyjętą podczas sesji nadzwyczajnej Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych zatytułowaną "Program dalszego wdrażania Agendy 21".
(4) Wspólnota i Państwa Członkowskie są stronami umów wielostronnych dotyczących środowiska naturalnego, szczególnie Konwencji o różnorodności biologicznej, Ramowej Konwencji w sprawie zmian klimatu i Konwencji o zwalczaniu pustynnienia. Są one zatem zobowiązane do uwzględnienia wspólnych, ale zróżnicowanych obowiązków stron rozwiniętych i rozwijających się w tych dziedzinach.
(5) Istnieje konieczność zintegrowania aspektów wewnętrznych i zewnętrznych polityki Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska dla efektywnego sprostania wyzwaniom określonym przez Konferencję Narodów Zjednoczonych "Środowisko i rozwój" (UNCED) i w trakcie prac z niej wynikających.
(6) Wspólnota i Państwa Członkowskie są zaangażowane w program Komitetu Pomocy Rozwojowej Organizacji Współpracy Gospodarczego i Rozwoju (OECD) zatytułowanego "Formułowanie strategii na XXI wiek", wzywającej do wspierania wdrażania krajowych strategii na rzecz trwałego rozwoju we wszystkich krajach do roku 2005, aby zapewnić, że obecne tendencje do wyczerpywania się zasobów środowiska naturalnego zostaną skutecznie odwrócone zarówno na poziomie globalnym jak i krajowym do roku 2015.
(7) Parlament Europejski i Rada przyjęły decyzję nr 2179/98/WE z dnia 24 września 1998 r. w sprawie rewizji wspólnotowego programu polityki i działań w odniesieniu do środowiska naturalnego i stałego rozwoju "Ku zrównoważonemu rozwojowi"(4) wzywającego do wzmocnienia roli Wspólnoty w ramach współpracy międzynarodowej w dziedzinie środowiska naturalnego i trwałego rozwoju. Podstawowa strategia programu polega na osiągnięciu pełnej integracji polityki środowiskowej z innymi politykami, również z polityką rozwoju.
(8) Rada Europejska, która na szczycie w czerwcu 1998 r. w Cardiff, przyjęła komunikat Komisji zatytułowany "Partnerstwo dla integracji", ustalający strategię włączenia rozważań dotyczących środowiska do polityki Unii Europejskiej i poparła zasadę, według której głównym propozycjom polityk powinna towarzyszyć ocena ich wpływu na środowisko naturalne.
(9) Rada i Państwa Członkowskie przyjęły dnia 15 lipca 1996 r. rezolucję na temat oceny środowiskowej w ramach współpracy na rzecz rozwoju.
(10) W swojej rezolucji z dnia 30 listopada 1998 r. Rada uznała kluczową rolę ludności autochtonicznej w kwestii zachowania i zrównoważonego użytkowania zasobów naturalnych.
(11) Trwały rozwój opiera się na integracji wymiaru środowiskowego z procesem rozwoju.
(12) Ponieważ zasoby naturalne są ograniczone, tworzenie odpowiednich polityk, strategii i narzędzi oraz wdrażanie eksperymentalnych procedur jest niezbędnym składnikiem do takiej integracji we współpracy gospodarczej i współpracy na rzecz rozwoju.
(13) Instrumenty finansowe dostępne Wspólnocie dla wspierania trwałego rozwoju w krajach rozwijających się powinny być uzupełnione.
(14) Poprawy wymaga koordynacja działań finansowanych ze środków Wspólnoty.
(15) Rozporządzenie Rady (WE) nr 722/97 z dnia 22 kwietnia 1997 r. w sprawie działań środowiskowych realizowanych w krajach rozwijających się w kontekście zrównoważonego rozwoju(5) określiło ramy pomocy wspólnotowej mającej na celu umożliwienie krajom rozwijającym się integrację wymiaru środowiskowego w ich proces rozwoju. Rozporządzenie Rady (WE) nr 722/97 było stosowane do dnia 31 grudnia 1999 r. Doświadczenia nabyte w trakcie jego wdrażania powinny znaleźć odzwierciedlenie w niniejszym rozporządzeniu.
(16) Należy wprowadzić przepisy umożliwiające finansowanie działań określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(17) Niniejsza decyzja ustanawia, na cały czas trwania programu, ramy finansowe tworzące podstawowe odniesienie, w rozumieniu punktu 33 międzyinstytucjonalnego porozumienia z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawienia procedury budżetowej(6) dla władz budżetowych w okresie rocznej procedury budżetowej.
(18) Należy ustanowić szczegółowe zasady wykonania, w szczególności formę działania, partnerów współpracujących oraz procedury podejmowania decyzji.
(19) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7),
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 listopada 2000 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
N. FONTAINE | L. FABIUS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 47 z 20.2.1999, str. 10 oraz Dz.U. C 274 E z 26.9.2000, str. 1.
(2) Dz.U. C 258 z 10.9.1999, str. 16.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 1999 r. (Dz.U. C 279 z 1.10.1999, str. 173), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 grudnia 1999 r. (Dz.U. C 64 z 6.3.2000, str. 47) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 marca 2000 r. (dotychczas nieopublikowano w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 września 2000 r. i decyzja Rady z dnia 7 września 2000 r.
(4) Dz.U. L 275 z 10.10.1998, str. 1.
(5) Dz.U. L 108 z 25.4.1997, str. 1.
(6) Dz.U. L 172 z 18.6.1999, str. 1.
(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(8) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 1.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.288.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2493/2000 w sprawie środków mających na celu wspieranie pełnej integracji wymiaru środowiskowego w procesie rozwoju krajów rozwijających się |
Data aktu: | 07/11/2000 |
Data ogłoszenia: | 15/11/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 18/11/2000 |