uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dalej zwane Porozumieniem, w szczególności jego art. 98-101,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Protokół 37 do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 38/1999 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 30 marca 1999 r.(1).
(2) Załącznik II do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 49/1999 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 30 kwietnia 1999 r.(2).
(3) W przypadku produktów leczniczych stosowanych u ludzi, kryteria jakości, bezpieczeństwa i skuteczności zostały w szerokim zakresie zharmonizowane dyrektywą Rady 65/65/EWG(3), dyrektywą Rady 75/318/EWG(4) i drugą dyrektywą Rady 75/319/EWG(5), w drodze dokonywania kolejnych zmian.
(4) W przypadku weterynaryjnych produktów leczniczych podobne rezultaty osiągnięto dyrektywami Rady 81/851/EWG(6) i 81/852/EWG(7); z uwzględnieniem dokonywanych zmian.
(5) Dyrektywa Rady 87/22/EWG(8) ustanowiła mechanizm koordynowania, przed podjęciem decyzji krajowych odnoszących się do produktów leczniczych o wysokiej technologii, mający na celu dochodzenie do jednolitych decyzji.
(6) Doświadczenia zebrane we Wspólnocie w wyniku wejścia w życie dyrektywy 87/22/EWG wykazały, że konieczne było ustanowienie scentralizowanej procedury wspólnotowej w odniesieniu do zaawansowanych technologicznie produktów leczniczych. Procedurę tę mogą stosować osoby wprowadzające na rynek produkty lecznicze zawierające nowe substancje aktywne, przeznaczone do stosowania u ludzi albo u zwierząt wykorzystywanych do produkcji żywności.
(7) Dlatego też rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2309/93(9) została utworzona Europejska Agencja ds. Oceny Produktów Leczniczych, dalej zwana "Agencją". Konieczne było zapewnienie ścisłej współpracy pomiędzy Agencją i naukowcami pracującymi w Państwach Członkowskich. Również dlatego wyłączną odpowiedzialnością za przygotowywanie opinii Agencji we wszystkich sprawach dotyczących produktów leczniczych do stosowania u ludzi powierzono Komitetowi ds. Leków Gotowych, utworzonemu drugą dyrektywą Rady 75/319/EWG. W odniesieniu do weterynaryjnych produktów leczniczych odpowiedzialność taką powierzono Komitetowi ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych utworzonemu dyrektywą 81/851/EWG.
(8) Agencja jest również odpowiedzialna za koordynowanie działalności Państw Członkowskich w obszarze monitorowania niepożądanych reakcji na produkty lecznicze (nadzór farmakologiczny). Konieczne było również wprowadzenie przepisów dotyczących nadzoru nad produktami leczniczymi dopuszczonymi przez Wspólnotę. W tym celu Agencja koordynuje weryfikację zgodności z zasadami dobrej praktyki wytwarzania, dobrej praktyki laboratoryjnej i dobrej praktyki klinicznej.
(9) W interesie zdrowia publicznego konieczne jest by decyzje w sprawie pozwoleń dla takich produktów leczniczych miały za podstawę obiektywne, naukowe kryteria dotyczące jakości, bezpieczeństwa i skuteczności danych produktów, przy wykluczeniu względów ekonomicznych i innego rodzaju. Jednakże Państwa Członkowskie Wspólnoty mogą, w drodze wyjątku, zabronić stosowania na swoim terytorium produktów leczniczych przeznaczonych do stosowania u ludzi, które naruszają w sposób obiektywny określone pojęcia porządku publicznego i moralności publicznej. Ponadto Wspólnota nie może udzielać pozwolenia dla weterynaryjnych produktów leczniczych, jeżeli ich stosowanie byłoby sprzeczne ze środkami prawnymi ustanowionymi przez Wspólnotę w ramach wspólnej polityki rolnej.
(10) Dyrektywa Rady 93/39/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. zmieniająca dyrektywy 65/65/EWG, 75/318/EWG i 75/319/EWG w odniesieniu do produktów leczniczych(10) postanawia, że w przypadku braku zgody pomiędzy Państwami Członkowskimi Wspólnoty co do jakości, bezpieczeństwa lub skuteczności produktu leczniczego podlegającego zdecentralizowanej wspólnotowej procedurze pozwolenia, sprawa powinna być rozstrzygana wiążącą decyzją Wspólnoty, następującą pod dokonaniu naukowej oceny przedmiotowych spraw. Podobne przepisy ustanowiono w odniesieniu do weterynaryjnych produktów leczniczych dyrektywą Rady 93/40/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r., zmieniającą dyrektywy 81/851/EWG i 81/852/EWG(11).
(11) Zapewnienie jednolitej ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz ochrony konsumentów produktów leczniczych na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jest sprawą najwyższej wagi.
(12) Konieczne jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania Porozumienia w drodze przyjęcia, bazujących w pierwszym rzędzie na obiektywnych kryteriach naukowych, jednolitych decyzji regulacyjnych dotyczących wprowadzania do obrotu i używania produktów leczniczych.
(13) Dlatego stosowne prawodawstwo wspólnotowe i zasady w sprawie scentralizowanej procedury w odniesieniu do zaawansowanych technologicznie produktów leczniczych i produktów leczniczych zawierających nowe substancje aktywne, przeznaczonych do stosowania u ludzi lub u zwierząt wykorzystywanych do produkcji żywności, jak również prawodawstwo w sprawie zdecentralizowanej procedury, przewidujące że w przypadku braku zgody pomiędzy Umawiającymi się Stronami co do jakości, bezpieczeństwa i skuteczności produktów leczniczych, sprawa będzie rozstrzygana przez wiążącą decyzję następującą po dokonaniu naukowej oceny przedmiotowych spraw, zostanie włączone do Porozumienia w drodze zmiany jego Załącznika II.
(14) Jak wymaga tego dobre funkcjonowanie Porozumienia, przedstawiciele właściwych władz zainteresowanych państw EFTA współpracują z Komitetem ds. Leków Gotowych, utworzonym drugą dyrektywą Rady 75/319/EWG, i z Komitetem ds. Weterynaryjnych Produktów Leczniczych, utworzonym dyrektywą 81/851/EWG.
(15) Dlatego też konieczna jest zmiana Protokołu 37, zawierającego wykaz komitetów, z którymi współpracują eksperci z państw EFTA, gdy wymaga tego dobre funkcjonowanie Porozumienia.
(16) Konieczna jest zmiana Załącznika II do Porozumienia w powiązaniu ze zmianą Protokołu 37 w celu określenia szczegółowych uzgodnień w zakresie tej współpracy,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG | |
F. BARBASO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 266, z 19.10.2000.
(2) Dz.U. L 296 z 12.6.1999.
(3) Dz.U. 22 z 9.2.1965, str. 369/65.
(4) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 1.
(5) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 13.
(6) Dz.U. L 317 z 6.11.1981, str. 1.
(7) Dz.U. L 317 z 6.11.1981, str. 16.
(8) Dz.U. L 15 z 17.1.1987, str. 38.
(9) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 1.
(10) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 22.
(11) Dz.U. L 214 z 24.8.1993, str. 31.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.284.65 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 1999/74 zmieniająca protokół 37 i Załącznik II (Przepisy techniczne, normy, badania i certyfikacja) do Porozumienia EOG |
Data aktu: | 28/05/1999 |
Data ogłoszenia: | 09/11/2000 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 29/05/1999 |